مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
صفات واجب(حکمت نظری)
>
صفات سلبیه ( الهی )
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 95
عنوان :
طريق الوصول إلی التوحيد و النبوّة و المعاد و العدل و الإمامة
نویسنده:
جعفر كاشف الغطاء؛ مصحح: یوسف مدني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
کلام و عقاید شیعه
کلیدواژههای فرعی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
فرقه ناجیه ,
امامت ,
نبوت ,
احقیت علی به خلافت ,
معاد جسمانی ,
حسن نبوت ,
عدل الهی ,
فضایل امام علی(ع) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة الإلهية : بحوث في نهج البلاغة
نویسنده:
علي سليمان يحفوفي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
امتناع رؤیت ,
کلام امام علی (ع) ,
قضا و قدر حتمی ,
فلسفه الهی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید وجود ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
تجلی الهی ,
موجود حق (اسماء ذات) ,
الهیات نهج البلاغه ,
تنزه الهی از رویت ,
قضا و قدر تکوینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای «نفی صفات» در آموزه های شيعی از ديدگاه احمد كربلايی و سيدمحمدحسين طباطبائی
نویسنده:
مهدی ساعتچی، محمد سعيدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید اطلاقی
,
تنزیه الهی
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
کلیدواژههای فرعی :
توحید ذاتی(کلام) ,
حکمت متعالیه ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
معنای صفات الهی از نظر علامه طباطبایی ,
نظریه عینیت ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
برخي احاديث در منظومة روايي شيعه، آموزۀ نفي صفات را به عنوان كمال توحيد و نظام توحيد معرفي كرده اند. تفاسير متعددي از اين روايات شده است؛ از جمله صدرالمتألهين و شارحان وي كوشيده اند اين روايات را بر نظرية عينيت مصداقي تطبيق دهند؛ اما برخي از عالمان شيعه چون سيداحمد كربلايي و سيدمحمدحسين طباطبائي بر آن اند كه اين روايات معنايي دقيق تر از نظريۀ عينيت را افاده مي كنند. سيداحمد كربلايي در مكاتبات خود با شيخ محمدحسين اصفهاني و علامة طباطبائي در آثار متعددي با رويكردي عرفاني در اين باره بحث كرده و با اقامۀ برهان عقلي و ژرف كاوي ادلة نقلي نظريۀ خود را مدلل ساخته اند. مقاله حاضر مي كوشد پس از طبقه بندي و تحليل تفاسير گوناگون اين روايات، به اثبات اين مدعا همت گمارد كه در ميان آراي انديشمندان مسلمان، تفسير عرفاني روايات يادشده (به ويژه با تقرير علامه طباطبائي) با آموزۀ پيشوايان شيعه در تبيين رابطة ذات و صفات الهي هماهنگي بيشتري دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی مبانی و لوازم نظریۀ شناختاری علامه طباطبایی (ره) در زبان دین
نویسنده:
مریم شریف پور، محمد محمدرضایی، علی علم الهدی، ناصر محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
هرمنوتیک
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
فلسفه زبان
,
امتناع معرفت ذات الهی
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
شناختاری بودن زبان دین
,
بررسی زبان شناختی اوصاف الهی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اشتراک معنوی وجود ,
اسمای الهی ,
تاویل وجودی ,
زبان نمادین دین ,
صدق گزارههای دینی ,
فلسفه تحلیل زبانی ( متعارف ) ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
معناشناسی صفات الهی ,
نظریه مصداقی ,
ملاک معناداری ,
تنزه الهی از جسم ,
جسمیت الهی ,
خداباوری ,
زبان عرف عام دین ,
ساختارهای چند وجهی قرآن ,
ماهیت شناختاری دین ,
نظریه معناشناسی حکمت متعالیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
فلسفۀ زبان یکی از مهمترین مباحث در پژوهشهای فلسفی و زبان دین نیز یکی از مباحث دامنهدار در فلسفۀ دین است. نظریات متعدد در حیطۀ زبان دین به دو گروه شناختاری (ناظر به واقع) و غیرشناختاری تقسیم میشوند. نظریۀ زبان دینی علامه طباطبایی، با تتبع در آثار وی، خصوصاً تفسیر المیزان، در شمار نظریات شناختاری قرار میگیرد، زیرا وی تمامی گزارههای دینی را ناظر به واقع و توصیفگر واقعیت میداند. او با قائل بودن به زبان عرف، البته با اندکی تفاوت با آن (زبان عرف خاص) و مجموع اصول اشتراک معنوی و تأویل و نظریۀ غائیت و کارکردگرایی در معانی صفات الهی، معتقد به حقیقی، عینی و قابل صدق و کذب بودن زبان دین است که اینجا نظریۀ وی زبان «عرفی ترکیبی» نامید شده است. وی با توجه به این اصول، معانی اسما و صفات الهی را همانند معانی صفات مخلوقات، البته با تفاوت تشکیکی میداند، البته در موضع دیگری با توجه به محدودیت ذهن در نفی حد و نقص از خداوند و شناخت او، بهسمت «اثبات بلاتشبیه» پیش میرود، ولی آن را لازمۀ الهیات سلبی نمیداند، بلکه معتقد است که باید این معانی را به خدا نسبت داد، اما دانست که این معانی بدون نقص نیستند. وی خداوند را متصف به صفات کمالی ایجابی، سلبی و فعلی و مقیاس شناخت معانی صفات خداوند را دو اصل «اصالت وجود» و «اصل صدور» میداند. از لوازم نظریۀ وی میتوان به عدم انسانوار انگاری خدا و همچنین نفی نظریات غیرشناختاری زبان دین اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا موجود بودن چیزی که ذاتاً ممکن است، الزاماً نیاز به عاملی خارجی دارد و چرا آن عامل خارجی، همان خدای معرفیشده توسط دینها است؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پاسخ به شبهات
,
واجب و ممکن
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ماهیت ممکن
,
احکام واجب الوجود
کلیدواژههای فرعی :
صفات جلال ,
صفات جمال ,
صفات جلال و جمال الهی ,
برهان وجوب و امکان ,
برهان امکان ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم الیقین في أصول الدّین المجلد 1
نویسنده:
محسن فیض کاشاني؛ محقق: محسن بيدار فر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: بیدار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
افعال الهی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
صفات الهی ,
قدم الهی ,
عالم فرشتگان ,
تنزیه الهی ,
خاتمیت ,
وحدانیت الهی ,
اعتقاد به خدا ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شابک (isbn):
964-90800-2-3
چکیده :
علم اليقين في أصولالدين يكى از بهترين كتب كلامى است كه توسط فيض كاشانى به رشتۀ تحرير درآمده است. مؤلف اين كتاب را با اسلوبى كاملا متفاوت از ديگر كتب كلامى نگاشته است. در اين كتاب او نه از اسلوب فلسفى افراطى پيروى كرده است و نه از اسلوب اخبارى تفريطى، بلكه طريقۀ جديدى براى بيان مطالب كلامى ابداع كرده است كه مبتنى بر مفاهيم قرآنى است. او مطالب كلامى را طبق سير نزولى و صعودى موجودات كه مستفاد از آيۀ كريمۀ«إنا لله و إنا اليه راجعون» است بيان مىكند. مؤلف قبل از «علم اليقين»، كتاب كلامى ديگرى بنام «عين اليقين» تأليف كرده و در آن به اسلوب فلسفى و عقلى سخن گفته است. مؤلف اين كتاب را در زمان حيات استادش صدر المتألهين نگاشته است.او از كتابت علم اليقين در سال 1042ق فارغ گشته است و ظاهرا در اين زمان او در شيراز و در خدمت ملا صدرا به تلمذ مشغول بوده است. اين كتاب در سال 1418 ه.ق همراه تعليقات و تصحيح آقاى محسن بيدارفر توسط انتشارات بيدار در قم بچاپ رسيد. مؤلف مجموع مطالب كلامى را در چهار مقصد بيان مىكند:1-العلم بالله 2-العلم بالملائكة 3-العلم بالكتب و الرسل 4-العلم باليوم الآخر.او هريك از اين مقاصد را نيز به ابوابى تقسيم مىكند. "جلد اول" •
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امد على الابد
نویسنده:
أبو الحسن محمد بن يوسف العامري النيشابوري؛ تصحیح ومقدمه: اورت ک. روسن
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالکندی,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
صفات ثبوتیه اضافیه
چکیده :
این کتاب حاوی اندیشههای تازهای از عامری دربارهٔ صفات اضافیه و سلبیه خداوند است. ابوالحسن در اینباره، تبدل اضافات را در خداوند جایز ندانسته و معتقد است اختلاف اضافات در مورد باریتعالی موجب اختلاف حیثیات در ذات مقدس او خواهد بود و اختلاف حیثیات سبب تکثر میشود. متفکران بعدی هم چون قطبالدین شیرازی در شرح حکمهالاشراق شیخ شهابالدین سهروردی راجع به صفات اضافیه و سلبیه خداوند به تفصیل سخن گفته و همان مطالبی را که ابوالحسن عامری در آثار خود مطرح کرده آوردهاست، اما شگفت اینکه وی این مطالب را منسوب به سهروردی کرده و مدعی شدهاست که پیش از سهروردی هیچیک از متفکران بدینگونه سخن نگفتهاند. در حالی که صدرالدین شیرازی این سخن قطبالدین را نقد کرده و میگوید: «این مطالب را در الامد ابوالحسن دیدهام که آنها را به انباذقلس نسبت دادهاست.» این کتاب به کوشش ا.ک. روسن (مؤسسه مکگیل در تهران) و نیز در بیروت (دارالکندی، ۱۹۷۹م) به چاپ رسیدهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات الخبرية عند أهل السنة والجماعة
نویسنده:
محمد عياش الكبيسي
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مصر: المکتب المصری الحدیث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبری
,
صفات الهی
,
اصول اهل سنت
,
صفات خبریه
,
عقاید اهل سنت
,
آیات صفات الهی
,
زیادت صفات الهی بر ذات
,
آیات صفات خبریه
,
صفات خدا
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
صفات ثبوتیه ( الهی )
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
صفات فعلیه
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
صفات خبری درباره ذات الهی
,
صفات خبری ذات
,
صفات خبری فعل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلخیص المحصل المعروف بنقد المحصل
نویسنده:
تالیف الخواجه نصیرالدین الطوسی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , خلاصه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار الأضواء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
عقاید اهل سنت
,
کلام اهل سنت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
امامیه ,
جن ,
افضلیت انبیا ,
بعثت انبیا ,
حسن و قبح ,
علم بدیهی ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
معجزات ,
ملائکه ,
قضا و قدر ,
عصمت پیامبران ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
جوهر مجرد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
کد کنگره:
BBR845
چکیده :
اين كتاب تلخيص و تحليل انتقادى كتاب« محصل أفكار المتقدمين و المتأخرين» امام فخر رازى مىباشد. خواجه نصير الدين طوسى در مقدمه كتاب علت تأليف كتاب را اينگونه بيان مىكند:«در اين زمان از كتب اصولى كه بين مردم متداول است جز كتاب محصل كتابى در دست نيست و آن نيز برخلاف نامش مشتمل بر غث و سمين بسيار مىباشد. خواستم كه آنرا از زوائد خالى و مهذب نمايم و آنچه بحث در آن واجب است ذكر كنم اگرچه عدهاى از افاضل بر اين كتاب شروحى نوشتهاند و براى توضيح و تبيين مطالب آن جهد و كوشش فراوانى كردهاند ليكن هيچيك چنانكه بايد موفق نگشته و از عهده آن چنانكه قاعده انصاف است برنيامده اند». كتاب به طور كلى به چهار ركن و هرركن گاه به اقسام و مسائلى تقسيم مىشود كه در ذيل مىآيد: الركن الاول فى المقدمات: مولف در اين ركن 3 مقدمه بيان مىكند. مقدمه اول در بيان علوم بديهيه و مباحث مربوط به آن مىباشد. مقدمه دوم در موردنظر و احكام آن مىباشد. در مقدمه سوم مولف به دليل و اقسام آن مىپردازد. او دليل را به ادله نقليه و عقليه و مركب از اين دو تقسيم مىكند و استدلال را تقسيم مىكند به قياس، استقراء و تمثيل. سپس در توضيح هريك از آنها و اينكه كداميك از آنها افاده علم مىكند سخن مىگويد. الركن الثانى فى تقسيم المعلومات: مولف حول موجودات، معدوم و حال بحث مىكند. او موجودات را در تقسيمى به واجب و ممكن تقسيم كرده و خواص واجب لذاته و ممكن لذاته را طى مسائلى بيان مىكند. او در تقسيمى ديگر موجودات را به قديم و محدث تقسيم كرده و محدث را به عرض و جوهر تقسيم مىكند. او اعراض را به دو قسمت اصلى تقسيم مىكند: الاعراض فى غير الحى و الاعراض التى لا يتصف بها غير الحى و هركدام از اين دو را هم به اقسامى ديگر تقسيم كرده و احكام هريك ازآنها و احكام كلى اعراض را بيان مىكند. او اجسام را به جواهر فلكيه و عنصريه و مركبات تقسيم مىكند و ملائكه و جن را از جواهر مجرده مىداند. و در خاتمه اين ركن بحث مىكند از احكام موجودات كه عبارت است از مباحث وحدت و كثرت و علت و معلول. الركن الثالث فى الالهيات: مولف مباحث الهيات را به چهار قسم تقسيم مىكند. قسم اول در بيان ذات خداوند و اثبات وجود بارى تعالى مىباشد. در قسم دوم ابتداء بحث مىكند از صفات سلبيه خداوند عز و جل، سپس در مورد صفات ثبوتيه او سخن مىگويد. در قسم ثالث مولف بحث مىكند از افعال خداوند و از قضاء و قدر و اثبات مىكند حسن و قبح عقلى را و اينكه خداوند عادل است. در قسم رابع از اسماء بارى تعالى بحث مىكند. الركن الرابع فى السمعيات: مولف بعضى از مباحث اعتقادى را از سمعيات شمرده و در چهار قسم آنها را بيان كرده است( البته بايد توجه داشت كه تقسيمبندى ابواب كتاب از فخر رازى است) القسم الاول فى النبوات: مولف در اين مبحث از معجزات و فوائد بعثت، ضرورت نبوت، عصمت انبياء( ع) و افضليت انبياء از ملائكة بحث مىكند. القسم الثانى فى المعاد: در اين مبحث از معاد، نفس، تناسخ، وعد و وعيد بحث مىشود. القسم الثالث فى الاسماء و الاحكام: مولف در اين مبحث از ايمان و كفر و مسائل مربوط به اين دو بحث مىكند. القسم الرابع فى الامامة: مولف در اين مبحث ابتداء اقوال فرق مختلف را حول وجوب امامت بيان كرده سپس فرق مختلف شيعه را به اماميه، كيسانيه، زيديه و غلاة تقسيم كرده و عقائد آنها را بيان مىكند. او فرق مختلف كيسانيه و زيديه را شمرده و عقائد هريك از آنها را بيان مىكند و در پايان مبحثى را اختصاص مىدهد به مذهب اماميه و شرح عقائد و اثبات حقانيت آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات الهى در کلمات امیرالمؤمنین (علیه السلام)
نویسنده:
عسکرى سلیمانى امیرى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فاعلیت الهی ,
قدرت الهی ,
ابدیت الهی ,
انسان و خدا ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
علم واجب ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
وحدت خدا ,
معیت خدا و جهان ,
عظمت خدا ,
اول و آخر بودن خدا ,
ظاهر و باطن بودن خدا ,
قدیم بودن الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
بحثى كه فراروى ماست بررسى كلمات اميرالمؤمنين على (عليه السلام) در زمينه صفات خداوند است. بدين رو، طبع بحث اقتضا مى كند پژوهش ما صرفا نقلى باشد، اما ـ چنان كه خواهد آمد ـ اميرالمؤمنين (عليه السلام)، خود در توصيفاتشان، به عقل و دريافت هاى عقلى استناد كرده اند. از اين رو، بحث حاضر صرفا نقلى نخواهد بود و از آن جا كه در اين بحث، جوياى نظرات آن حضرت هستيم، بدون نقل نيز راه به جايى نخواهيم برد. بنابراين، اين بحث نقلى مبتنى بر عقل است و سعى شده است مستندات عقلى اين بحث براساس نقل تنظيم گردد تا بيش تر از روش نقلى پى روى شده باشد. درباره صفات الهى، بحث هاى متنوعى را مى توان مطرح كرد. اما در اين جا، بحث در سخنان آن حضرت درباره صفات خداوند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 95
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید