مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید خدا شناسی
>
الهیات(کلام جدید)
الهیات اگزیستانسیالیستی
الهیات جامع ادیان
الهیات رمزاندیش
الهیات رهاییبخش
الهیات سیستماتیک
الهیات طبیعت
الهیات طبیعی
الهیات فمینیستی
الهیات مسیحی
الهیات موجود کامل
الهیات نواورتودوکسی
الهیات وحیانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 354
عنوان :
تاثیر اثولوجیا بر فلسفه ی فارابی
نویسنده:
فرخ شاه منصوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
کیهان شناسی
,
شناخت شناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
cosmology
,
Ontology
,
epistemology
,
PHILOSOPHY
,
philosophy
,
فلسفه و حکمت اسلامی
,
philosophy
,
فلسفه و حکمت اسلامی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه پل هلم در خصوص ازلیت الهی و سنجش آن با دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
فاطمه مسلمی حقیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ازلیت
,
جبرگرایی
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
خدا(یهودی- مسیحی)
,
خدا(یهودی- مسیحی)
,
خدا(یهودی- مسیحی)
,
هلم، پل
,
هنر و علوم انسانی
,
هلم، پل
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در غرب موضوع ازلیت الهی، متالهان و بسیاری از فیلسوفان معاصرین را به تفکر واداشته است. اهمیت اثبات ازلیت خدا در فلسفه غرب تا آن انداره است که فهم بسیاری از آموزههای کتاب مقدس را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. پل هلم از آن دسته از متالهان است که در صدد است از این ایده دفاع کرده و ضعف باور به زمانمندی خدا را نشان دهد.شهید مطهری نیز به عنوان یکی از اندیشمندان مسلمان گرچه مستقیماً به ازلیت الهی نپرداخته، اما با توجه به مبنای فلسفی و الهیاتی مورد نظر وی به خوبی میتوان نوع نگرش ایشان را بدست آورد. در این رساله تلاشی صورت گرفته است تا آراء شهید مطهری و پل هلم در خصوص ازلیت خداوند و نتایج مهم منبعث از آن مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راههای اثبات خداوند از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
حسینعلی بشیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
علوم انسانی
,
فطرت(کلام)
,
برهان نظم
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان نظم
,
عقل
,
عقل
,
عقل(منطق)
,
theology
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
درباره اثباتپذیری وجود خدا و عدم آن، نظریات و دیدگاه مختلفی وجود دارد که مورد نفی و اثبات قرار گرفتهاندو حتی در اثبات و عدم اثبات خدا برخی سکوت اختیار کردند.در این میان دیدگاه مطهری بر اثباتپذیری آن است که البته ایشان راههای اثبات وجود خدا را به طورکلی به سه نوع تقسیم کرده است: الف)راهدل و فطرت ب)راه حس و تجربه ج)راه عقل و فلسفه. راه قطری بودن خداشناسی و خداخواهی به دو معنی است 1-گاهی انسان به مجرد توجه به نظام و انتظام عالم هستی، به حکم عقل فطری به وجود خدای متعال اعتراف و اعتقاد دارد؛بدون اینکه به صغری، کبری و استدلال احتیاج داشته باشد.2-گاهی انسان از نظر روحی و روانی یک نوع کشش، تمایل و عشق و جاذبهای به خدا دارد که در صورت اول به عنوان فطرت عقل یاد میشود و در صورت دوم به عنوان فطرت دل و ضمیر و خمیرمایه خوانده میشود. اصل خلقت و حدوث موجودات با نظام و تشکیلاتی که در اصل ساختمان آنها به چشم میخورد همراه با هدایتها و رهبریهای مرموز عجیب و غریبی که در آنها مشاهده میشود ما را تا مرز ماوراءطبیعی میرساند که عالم هستی مسخر یک موجود مافوق طبیعی است. حالا خود آن موجود مافوق طبیعی واجبالوجود بالذات است یا واجبالوجود بالغیر. دیگر راه حس و تجربه توان نفی و اثبات آن را ندارد بلکه عهدهدار نفی و اثبات آن براهین عقلی و فلسفی است که به شکلهای گوناگون تقریر شدهاند. البته شهید مطهری همانطوریکه اصل راههای خداشناسی را بطورکلی به سه دسته تقسیم نموده است، براهین عقلی و فلسفی را هم به نوبه خودش به سه قسم دستهبندی کرده است:1-برهان ارسطویی که به عنوان برهان محرک اول یاد میشود2-برهان بوعلی سینا که همان برهان امکان وجوب است و بوعلی آن را به عنوان برهان صدیقین هم خوانده است.3-برهان ملاصدرا که برهان صدیقین خاص خود صدرالمتألهین است که بر اصالت وجود استوار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و تطبيق تناسخ ملكي و ملكوتي از ديدگاه افلاطون، شيخاشراق و ملاصدرا (رامين)
نویسنده:
اعظم قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
برزخ
,
معاد جسمانی
,
معارف اسلامی
,
الهیات(کلام جدید)
,
تناسخ
,
تناسخ
,
معاد جسمانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
سهروردی، یحییبن حبش
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
دغدغه جاودانگی انسان همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است و در حوزه اعتقاد به جاودانگی روح، گرایشهای متنوعی وجود دارد که تناسخ با قدمت چندین هزارسالهاش یکی از این صورتها به شمار میرود. اندیشمندان مسلمان با توجه به مبانی معرفتشناختی و هستیشناختی اسلامی در حوزههای فلسفه، کلام و عرفان، تلاش کردند تا براساس مبانی خود به این دیدگاه بپردازند. در حوزه فلسفی دو مکتب اشراق و حکمت متعالیه با بهرهگیری از مبانی خاص خود علاوه بر بیان نظریات تناسخیه و پاسخ به شبهات آنها، تلاش کردند تا ماجرای حضور نفس پس از مفارقت از بدن، در دنیای دیگر و پس از اتصال نفس به بدن و حشر نفس را تبیین کنند. با مطالعه آثار افلاطون در مییابیم که ایشان صراحتاً به انتقال نفس آدمی پس از مرگ به بدن حیوانات سخن گفته پس ایشان تناسخ ملکی را قبول دارند هر چند ملاصدرا سخن افلاطون در مورد این انتقال را حمل بر تناسخ ملکوتی میکند و به نظر ایشان این سخنان به زبان رمزگونه گفته شده تا مردم از کردار زشتشان دست بردارند. شیخ اشراق نیز تلاش میکند با بیان آراء مکاتب فلسفی، نظرات آنها را با مکتب فلسفی خود مقایسه و حتی آنها را در نظرات خود هضم کند ایشان در ابتدا تلاش میکند تا با دلایل مشائی به ابطال تناسخ و شبهات آنها بپردازد بهطوری که این نظر (تناسخ) را حشو مطلق قلمداد میکند، در مرحله بعد با استفاده از ذوق اشراقی خود، ماجرای سعادت و شقاوت نفوس، پس از مفارقت از بدن را بهگونهای اشراقی، توجیه میکند و میگوید تناسخ چه حق باشد و چه باطل، اهل شقاوت پس از مفارقت از بدن، به عالم مثال منفصل وارد و نصیب آنها صور مثالی مظلمه خواهد بود. ملاصدرا را نیز ضمن اقامه برهان بر امتناع تناسخ ملکی، با استفاده از اصول خود، به دفاع از تناسخ ملکوتی پرداخت و آن را متناظر با معاد جسمانی میداند که انسانها در قیامت طبق رفتار و کردار خویش، به صورت حیوانات محشور میشوند همچنان که آیات و روایات زیاد بر تناسخ ملکوتی تأیید میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه ایمان در فلسفه ویتگنشتاین
نویسنده:
علی امیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
کلام
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
ویتگنشتاین
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه تحلیلی
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
religious beliefs
,
لودویگ
,
1889- 1951م.
,
PHILOSOPHY
,
religious beliefs
,
لودویگ
,
1889- 1951م.
,
باور دینی
چکیده :
هدف اصلی این تحقیق، توضیح و بررسی جایگاه ایمان در فلسفه ویتگنشتاین است. بدین منظور پس از یک مقدمه کوتاه که در واقع ارائه تصویری از سیمای فیلسوف مورد بحث ماست. فصل اول با عنوان "مدخلی بر مطالعه ویتگنشتاین" آغاز می شود. در فصل دوم روایت های کلاسیک از ایمان مورد بحث قرار گرفته از فصل سوم بحث روی دوران اول تفکر ویتگنشتاین آغاز می گردد. فصل چهارم "تئوری تصویری" عنوان دارد که در آن نظریات معرفت شناختی واپستمولوژیک ویتگنشتاین اول مورد بحث قرار میگیرد. فصل پنجم به امر ناگفتنی اختصاص دارد که در رأس آن ایمان قرار می گیرد. فصل ششم سرآغاز بخش دوم است که به دوران دوم حیات فکری ویتگنشتاین اختصاص یافته است. فصل هفتم به "بازی های زبانی" اختصاص دارد که از مضمون های اصلی دوران متأخر است. در فصل هشتم بحث درباره "اشکال زندگی" است. فصل نهم "تلقی ویتگنشتاینی" از ایمان به دیدگاههای شخصی ویتگنشتاین راجع به ایمان می پردازد. فصل دهم به نقد و بررسی فشرده از نظریات ویتگنشتاین در دو دوره متفاوت حیات فکری او اختصاص دارد. این پژوهش با یک نتیجه گیری خلاصه در پنج بند به آخر می رسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه معرفتشناسی حکمت متعالیه و مکتب دکارت با تأکید بر شکاکیت
نویسنده:
عبدالحمید نظری پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شک
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
ارزش شناخت
,
حکمت متعالیه
,
معیارهای شناخت
چکیده :
درعصر حاضر معرفتشناسی یکی از مهمترین موضوعات در فلسفه است. در این نوشتار، در مورد نظریه «دکارت و حکمت متعالیه» در باب معرفتشناسی بحث میشود. نظریه شناخت دکارت و حکمت متعالیه از نوع مبناگرائی است. آنان معرفت را دست یافتنی میدانند. و معتقد به مطابقت صورتهای ذهنی با واقعیت خارجی هستند. اما اختلافات قابل توجهی میان آنها وجود دارد، از جمله: دکارت ضامن صحت بداهت را خدا قرار میدهد، و او را دلیلی برای مطابقت میشناسد. اما، حکمت متعالیه علم حضوری را که خطاناپذیر است ضامن صحت بداهت میداند، و مسأله مطابقت را با وجود ذهنی توجیه مینماید. دکارت تصورات را به تصورات فطری، عارضی و جعلی تقسیم میکند. و بر این نظر است که فقط تصورات فطری دارای ارزش است، زیرا معیارهای شناخت درست را داراست، ول.....
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات سیستماتیک بر مبنای آرای هرمان دویزر
نویسنده:
زهرا مهریزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
متافیزیک
,
معارف اسلامی
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات سیستماتیک
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
الهیات نظاممند
,
دویزر، هرمان
,
مقدمهای کوتاه بر فلسفه نظاممند (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
الهیات نظاممند
,
دویزر، هرمان
,
مقدمهای کوتاه بر فلسفه نظاممند (کتاب)
چکیده :
در این رساله کوشش شده است تا ابتدا تعریفی از الهیات و در ادامه تعریفی از الهیات نظاممند ارائه شود و الهیات نظاممند را کوششی برای فهم تمام حقایق در پرتو تعالیم مسیحی میداند که بر فلسفه استوار است. هدف از این اثر وارد کردن الهیات به تحصیل، شغل و زندگی است و تنها شرط لازم برای ترسیمی از موقعیت علم الهیاتی که مطابق با زمان باشد، بهرهمندی از یک آمادگی اگزیستنسیل (existentiell) و عقلی است که برای این منظور هم باید به سنت دو هزار سالهی الهیات نظر داشت و هم به دوران معاصر. به عبارتی وظیفهی الیهات نظاممند برقراری نسبت انتقادی با سنت، کار علمی بر عصر حاضر و مسئولیت در قبال آیندهی آن است، و آنچه این اثر در پی آن است معرفی حوزهی کامل اصول اعتقادات پروتستانی در یک بررسی کلی توسط سه - چهار پاراگراف است. همچنین در ادامه در حوزهی "نظاممند" به سه رشتهی فلسفه دین، اصول اعتقادات و اخلاق توجه میشود، یعنی نظریهی دین (برای مثال مفهوم عقل، مکاشفه، خدا)، آموزهی کلیسا و اصول آن برای زندگی مسیحی.آنچه در پایان این رساله ضروری است، توجه به این نکته است که الهیات نظاممند نه تنها دیدگاههای دیگر حوزهها را دربردارد، بلکه ارتباط و همبستگی درونی آنها را در عقیدهی خاص ایمان مسیحی نشان میدهد. بنابراین رشتههای کلامی حقیقتاً محدودهی تجربهی بشری را تحت دیدگاههای بنیادانگار از "ایمان" به عنوان اساسِ اعتماد، "رفتار" در نسبت با جهان و انسان، "اعمال" در فرآیند مسئولانهی ساخت آینده، ترسیم میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای روش ابنسینا و ملاصدرا در الهیات
نویسنده:
آزاده عابدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجوب و امکان
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
روش، تعیینکننده ماهیت هر علم است. فلسفه از جمله علومی است که روششناسی در آن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا گاه روش مورد استفاده یک فیلسوف در حل مسائل فلسفی مکتبی خاصبه وجود میآورد؛ آنچنانکه ابنسینا را به علت استفاده از روش عقلی و استدلال و براهین عقلی فیلسوف مشایی نامیدهاند و ملاصدرا نیز به دلیل جمع بین روش عقلی و کشفی و نقلی در حل مسائل فلسفی بنیانگذار مکتب حکمت متعالیه شده است. در این پژوهش پس از بیان روش این دو فیلسوف به بررسی روششناسی نمونههایی از بحث الهیات و سپس مقایسه روش این دو فیلسوف می پردازیم. بررسی روشهای مورد استفاده مشخص میکند که مزایای استفاده از هریک از روشهای مذکور در فلسفه چیست. روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانهای بوده است. آنچه از این تحقیق به دست میآید روش مقبول ابنسینا وملاصدرا در الهیات بالمعنی الاخص و جایگاه استفاده از عقل و نقل وکشف در آثار و افکار ملاصدراست. ابنسینا به جز قیاسها و براهین عقلانی از شیوه دیگری در اثبات مسائل فلسفی استفاده نمیکند. ملاصدرا هرچند در اثبات برخی مسائل از کشف و نقل علاوه بر عقل بهره برده است، تا حد امکان ابتدا آن مسئله را اثبات عقلانی کرده که مورد قبول همگان قرار گیرد و پس از آن برهان کشفی یا نظر عرشی خاص خود را که تنها توسط پاکان و نیکان درک می-شود آورده است. او کمتر از دلایل نقلی برای اثبات مسائل فلسفی بهره برده است، اما نقل و شریعت راهنمای او در پذیرش یافته های عقل و کشف است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد اخلاق سکولار بر مبنای اخلاق اسلامی
نویسنده:
عبدالحمید ناصری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
عقلگرایی
,
نقد
,
دین
,
علوم انسانی
,
دنیا گرایی
,
کمال انسانی
,
الهیات(کلام جدید)
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
ethics
,
Religion
,
philosophy
,
Criticism
,
philosophy
,
philosophy
,
دین زدایی
,
PHILOSOPHY
,
Criticism
,
philosophy
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
secularization
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
secularization
,
criticism
,
دین زدایی
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
secularization
,
criticism
,
دین زدایی
,
secularization
چکیده :
بر خلاف ادعای برخی از نظریهپردازان که پدید آمدن سکولاریسم را معلول دانشهای نوین بشر و دستاوردهای آن در زمینه شناخت طبیعت و رشد تکنولوژی جلوه میدهند، علت اصلی شکلگیری سکولاریسم را باید در فلسفه الهیات و آموزههای مسیحیت، و همچنین اخلاق و سیاست حاکم بر کلیسا جستجو کرد. نقاط ضعف آیین مسیحیت، از جمله فقدان قانون حکومتی، و رواج عقاید مخالف عقل مانند تثلیث و گناه ذاتی، معتقدان به مسیحیت را به این نتیجه رساند که آموزههای موجود این دین، نمیتواند جوابگوی نیازهای اجتماعی و سیاسی جدید باشد. بدین ترتیب، اندیشه سکولار پایهریزی گردید و اعلام کردند که دین، تنها برای برقراری ارتباط انسان با خدا و آخرت آمده است، و ربطی به امور سیاسی و اجتماعی ندارد. اما جامعیت دین اسلام، و مصونیت آموزههای آن از تحریف، موجب حضور آن در تمام عرصههای زندگی انسان، از جمله در حوزه اخلاق میباشد. بر این اساس، تمام تلاشهای انسانی، و از جمله اعمال اخلاقی او باید در جهت الهی باشد؛ این شناخت توحیدی، پشتوانه همه مفاهیم و ارزشهای اخلاقی است که علم و عقل انسانی قادر به درک آنها نیست. ایمان به آخرت نیز زمینهساز آراسته شدن انسان به صفات ماندگار بوده، و بدین ترتیب، نبوت و معاد جزء مبانی اخلاق اسلامی بهشمار میرود. مطلوبیت، اختیار، انتخاب آگاهانه و نیت الهی، اساس ارزش اخلاقی در اسلام است. اما سکولاریسم به استقلال اخلاق از دین معتقد بوده، و بر مبانی خاصی مانند اومانیسم، عقلگرایی و لیبرالیسم استوار است. در حالی که تعریف برخی از مفاهیم اخلاقی، فقط با فرض مجموعهای از گزارههای دینی امکانپذیر بوده، و همچنین دین ضمانت اجرایی به اخلاق میدهد. در پرتو نگاه دینی است که ارزشهای اخلاقی ثبات پیدا میکند و گذشت زمان و تفاوت مکان، آنها را دگرگون نمیکند. انسان در پرتو دین به خودشناسی و خداشناسی دست مییابد، و مفهوم آزادی نیز اعتباری بیش از آزادی اجتماعی پیدا میکند. در فصل اول، خود سکولاریزم و مفاهیمی که پیوند خاصی با این واژه دارد را تعریف می کنیم. در فصل دوم، هدف اخلاق و اصول موضوعه اخلاق و همین طور اساس ارزش اخلاق اسلامی به صورت اجمال ذکر می شود، و در فصل سوم از اخلاق سکولار تعریف کرده، زمان پیدایش آن را از دوره رنسانس ذکر می کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدار و لقا خداوند در نگاه قرآن، عترت و عرفان
نویسنده:
محمد صافحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
خداشناسی
,
اشاعره
,
قیامت
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
رؤیت بصری خدا در آخرت
,
رویت قلبی
,
رویت حسی
,
لقای الهی
,
الهیات عرفانی
,
الهیات(کلام جدید)
,
قیامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
امامیه ,
عین الیقین ,
غایت خلقت ,
بنی اسرائیل ,
قرب الهی ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
چشم سرّ(در مقابل چشم باطن) ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
قرب به خدا ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
چشم دل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
بزرگترین موهبتی که نصیب مسلمانان گشته است این است که کتاب آسمانی ایشان قرآن، به صورتی که هم اکنون در دست است، اندکی پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات ائمه اطهار (ع) و صحابه آن حضرت جمع آوری شد و کتابی که رکن اصلی همه علوم و معارف دین مبین است در اختیار امت محمد (ص) قرار گرفت. اما همه می دانیم که قرآن به خاطر قابلیت های زیادی که دارد، اختلاف نظرهایی را در موضوعات مختلف دینی در پی داشته است. یکی از آنها موضوع «دیدار خداوند» است که اشاعره سخت معتقدند خداوند در قیامت با چشم دیده می شود. از سوی دیگر معتزله به شدت منکر آن هستند و معتقدند که فقط می توان به خدا اعتقاد داشت، یعنی در ذهن و فکر خود می توان به وجود خدا یقین داشت و حد اعلای ایمان همین است. شیعه نیز معتقد است خداوند هرگز دیده نمی شود، نه در دنیا و نه در آخرت، اما حد اعلای ایمان را هم یقین فکری و ذهنی نمی داند بلکه معتقد است علاوه بر آن خدا را با چشم دل یا قلب می توان دید. عرفا نیز در این مساله عقیده ای مشابه شیعه دارند و می گویند انسان ها در باب معرفت خداوند باید به «عین الیقین» که همان رؤیت قلبی است برسند. شایان ذکر است دیدگاهی را که ائمه معصومین (ع) نیز در این رابطه مطرح کرده اند «رؤیت قلبی» است که فراتر از «رؤیت حسی» محسوب می شود و در این مقاله ما در صدد تبیین آن برآمده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 354
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید