مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
>
زبان قرآن
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 76
عنوان :
تبیین تطبیقی مبانی فلسفی رویکرد سنت گرایانه سید حسین نصر و رویکرد نوگرایانه نصر حامد ابوزید در آسیب شناسی تربیت دینی
نویسنده:
حسن باقری نیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
نصر حامد ابوزید
,
سنت گرایان
,
بنیادگرایی
,
تربیت
,
آسیب شناسی تربیت دینی
,
اندیشه های سید حسین نصر
کلیدواژههای فرعی :
سید حسین نصر ,
حکمت خالده ,
وحدت متعالی ادیان ,
متون تاریخی ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
زبان قرآن ,
فلسفه اسلامی ,
وحی ,
نقد اندیشه های سید حسین نصر ,
آثار نصر حامد ابوزید ,
تفکیک دین از معرفت دینی ,
نقد دیدگاه حامد ابوزید ,
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی قابلیتهای دو رویکرد جدید در حوزه آسیب شناسی تربیت دینی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل و تفسیر انتقادی مفاهیم و نیز قیاس عملی و الگوی فرانکنا بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که هر دو رویکرد سنت گرا و نوگرا با وجود تفاوتهایی که در مبانی فلسفی با یکدیگر دارند، با کثرت گرایی و مدارا همراه هستند. سنت گرایی نصر بر گوهر ادیان و وجه عرفانی و زیبایی شناختی آنها تکیه میکند و قائل به وحدت متعالیه ادیان است و بر پشتوانه متافیزیکی اخلاق در تربیت دینی تاکید ویژهای دارد. نوگرایی ابوزید نیز بر تأویل و درک فحوای نصوص دینی و جدایی دین و معرفت دینی تکیه میکند. از این رو، با انحصارگرایی در فهم دین سازگاری ندارد و تا حد ممکن تفسیر از دین را هرچه معقولتر و مقبولتر مینماید. تربیت دینی سنت گرای نصر به خودشناسی و تربیت اراده و خواسته ها و نیز هیجانها و عواطف میپردازد. در حالی که رویکرد نوگرایانه ابوزید به تربیت تواناییهای ذهنی در جهت روشنگری، آزادی و عدالت و برابری انسانها میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 104 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول معنا داری قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يکي از مباحثي که در چند سال اخير مورد توجه پژوهشگران در حوزه فلسفه دين و تفسير قرآن قرار گرفته و سئوالات زيادي پيش روي آنان قرار داده، بحث «زبان دين» يا زبان قرآن است. يکي از پرسش هاي مطرح اين است که آيا زبان قرآن داراي معنا و هويتي واقع نما و شناختا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان دین
,
معناداری قرآن
کلیدواژههای فرعی :
زبان قرآن ,
زبان دینی ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
زبان شناسی قرآن ,
زبانشناسى قرآن ,
شناخت زبان قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هرمنوتیک انتولوژیک صدرایی و مسئله زبان دین
نویسنده:
محمد بیدهندی، مهدی دسترنج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
هرمنوتیک
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه دین
,
هرمنوتیک انتولوژیک صدرایی
,
رابطه کلام و وجود
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اشتراک معنوی وجود ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
ساحت دین ,
معتزله (اهل سنت) ,
قوس صعود ,
قوس نزول ,
گزاره دینی ,
فرامتن ,
حروف مقطعه ,
هستی شناسی اسلامی ,
وحی الهی ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
تفسیر به رأی ,
متن مقدس ,
متن شناسی کتب مقدس ,
اشتراک معنوی ,
راسخین درعلم ,
کلام برتر ,
کلام میانی ,
کلام پایین ,
متشابهات قرآنی ,
نقش متن ,
پیش فرض و تاویل ,
داوری متن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
از مسائل اساسی زبان دین، بررسی وجه معناداری و گستره معرفتبخشی متن مقدّس است. در این ساحت، ملاصدرا ابتدا در قوس نزول، به تطبیق میان «معرفت»، «کلام» و «وجود» میپردازد تا از تطابق این سه، برای تبیین فلسفی نحوه تجلّی یافتن حقایقِ وحیانی در قالب الفاظ متن مقدّس بهره ببرد و در قوس صعود، فرایندی را برای فهم متن مقدّس ارائه داده است که بازسازی آن، الگوی هرمنوتیک انتولوژیک وی را شکل میدهد. مسئله اصلی این مقاله، تبیین وجه معناداری زبان دین و گستره شناختاری آن در الگوی هرمنوتیک صدرایی است که فهم متن مقدّس از بررسی این الگو و عوامل مؤثر در فرایند، به دست میآید. مهمترین یافتههای این پژوهش، ترسیم نقش سهگانه فرد، متن و مؤلّف در نسبت با هم در الگوی هرمنوتیکی صدرا و استفاده از این الگو در تبیین گستره شناختاری زبان دین در ساحت متن و همچنین از متن به فرامتن است. این یافتهها با محوریَت کتاب مفاتیحالغیب و شرح مبانی فلسفی لازم از حکمت متعالیّه به دست آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ونقد اشکالات ادعایی عربیت زبان قرآن کریم
نویسنده:
محمد علی ایازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان عربی
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
قرآن
,
همگانی بودن قرآن
کلیدواژههای فرعی :
هدف بعثت انبیاء ,
لسان قوم (علوم قرآن) ,
تحدی قرآن ,
آزادی اندیشه ,
دین و آزادی عقیده ,
اعجاز محتوایی قرآن ,
اعجاز بیانی قرآن ,
جهانی بودن رسالت ,
موانع فهم قرآن ,
شرایط نزول وحی ,
تفاوت شرایع ,
جهانی شدن فرهنگی دینی ,
تناقض عربی بودن و جهانی بودن قرآن ,
ابعاد فرهنگی ترجمه قرآن ,
چکیده :
انتخاب زبان عربی و همتاطلبی برای آن یکی از پرسشهای مربوط به قرآن است. این مقاله به شبهاتی میپردازد که برخی سایتها درباره عربیت این کتاب درافکندهاند.با آنکه رسالت دین جهانی ادعا شده، چرا زبان عربی برای آن گزیده شده و چرا به جای عربی زبان دیگر انتخاب نشد تا برای عده بیشتری از مردم جهان فهمیدنی باشد؟ آیا غیر منطقی نیست که خدا کتابی به زبان عربی نازل کند و از دیگران بخواهد به آن ایمان آورند؟ آیا با آمدن زبان عربی مسیر کشف اعجاز قرآن طولانی نمیشود؟ چگونه همگانی شدن و تصدیق به آن، با زبانی محدود ممکن است؟ و شبهاتی دیگر. در پاسخ به این شبهه در مقاله توضیح داده شده که زبان عربی مانع شناخت مردم از محتوای این کتاب نیست و همه وجه اعجاز قرآن، عربیت زبان نیست، محتوا و پیامهای این کتاب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی زبانی و بلاغی اعجاز در نزد جاحظ
نویسنده:
رامش جلیلی نجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جاحظ
,
اعجاز قرآن
,
قرآن
,
علوم قرآنی
,
اعجاز بیانی قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
قرآن
,
اعجاز بیانی قرآن
,
کتاب نظم القرآن
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اشاعره ,
زبان قرآن ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
صرفه ,
شعر عربی ,
زبان قرآن ,
کلمات قرآن ,
طیّب ( قرآن ) ,
وحیانیت قرآن ,
نظریه صرفه ,
البیان و التبیین ,
قریش (قبیله) - نسبنامه ,
مبانی زبانی عربی ,
مبانی بلاغی عربی ,
مجاز در قرآن ,
تشبیه در قرآن ,
کتاب الحیوان ,
ایجاز در قرآن ,
اطناب در قرآن ,
اعجاز واژه های قرآن ,
لغت شناسی قرآن ,
چهره بلاغی در قرآن ,
شراب بهشتی ,
چکیده :
ابوعثمان عمرو بن بحر ملقب به جاحظ، ادیب و متکلم معتزلی قرن سوم یکی از مدافعان قرآن و موسس علم بلاغت است، وی در رد نظریه صرفه استادش کتابی به نام «نظم القرآن» نوشت که در حال حاضر مفقود است. اما جاحظ در نوشته های خود مستقیم یا غیر مستقیم به اعجاز پرداخته است. داده های ادبی و کلامی فراوان که جاحظ در تبیین نظریه اش مطرح کرده، کاوش اندیشه اعجاز نزد جاحظ را برایمان ضروری می سازد. آنچه با مطالعه در آثار جاحظ نمود پیدا می کند، شیوه وی در بیان و تبیین مسئله اعجاز قرآن است. وی با دو مبنای زبانی و بلاغی تصویر روشنی از اعجاز بیانی قرآن را نشان داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسأله زبان قرآن در اندیشه و آثار علامه طباطبایی و آیتالله معرفت
نویسنده:
مهدی الوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
چکیده
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معجزه
,
نقد
,
بینش
,
معارف اسلامی
,
زبان قرآن
,
باطن (اسماء ذات)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
علم تأویل
,
آیت الله معرفت (ره)
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
قرآن کریم تمام آموزههای خود را در قالب معیارهایالفاظ بشری و کاملاً قاعدهمند و معنا دار، در اختیار بشریت قرار داده است. خداوند در قرآن تمام مفاهیم والایهدایتی را در قالب الفاظ عربی بر پیامبر نازل نمود. این کتاب بوسیلهی اعجاز و اشارههایی که به صفات خود: دارا بودن محکم و متشابه و تاویل داشتن آیات، کرده، ما را به لایههایمعناییالفاظش آگاه کرده است. از آنجاییکه مخاطبین این کتاب مختلفند و هدفی را که دنبال می کند، دارایمراتب گوناگونی ست، زبانقرآن، زبانیترکیبیاست که شامل زبان عرف عام، عرف خاص، زبان تمثیل، زبان نمادها، میشود. از بیانات مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آیت الله معرفت در این موضوع نیز، پیمیبریم که از نظر این بزرگواران زبانقرآن، زبان ترکیبیاست. اما با نگرشی نو به این بحث، میتوان زبانقرآنرا زبانی لایه ای با مخاطبینی خاص دانست که در سه لایه با زبان مخصوصش مطرح گردیده است: ظاهر با زبان عرف عام، باطن با زبان عرف خاص، تاویل بمعنیالاخص با زبان مَن خُوطِبَ بِه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأمّلی بر استدلال زبانشناختی مدّعای انگارهی «قرائت نبوی از جهان» دربارهی گویندهی قرآن
نویسنده:
محمّدکاظم شاکر، روحاله شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
فلسفه زبان
,
متکلم قرآن
,
قرائت نبوی از جهان
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
نبوت ,
زبان قرآن ,
وحی الهی ,
نزول قرآن ,
زبان عرفی ,
ارتباط (Communion) ,
زبان شناسی ,
بازی زبانی ,
صور زندگی ,
نبوی بودن واژگان قرآن ,
امکان تحقق متن ,
انسانی بودن زبان ,
ویتگشنتاین متأخر ,
تفکیک زبان و گفتار ,
الگوی زبان یاکوبسون ,
چکیده :
برابر باور رایج درمیان مسلمانان؛ قرآنکریم، سخن خدا(= کلام الله)، و بازگوکنندهی حقایقی است که خداوند آنها را در چهارچوب واژگانی که متنی بهنام قرآن را پدید میآورند، بر پیامبر اسلام(ص) فرو فرستاده است. با پیشرفت دانش بشری در حوزه های فلسفهی زبان و زبان شناسی، نیز پدیدآمدن برخی زمینههای عملی و نظری در جهان معاصر اسلام، انگارههای متفاوتی دراینباره رخ نموده اند. قرائت نبوی از جهان، عنوان رشته نوشتار هایی است که نگرش متفاوتی را دربارهی وحی قرآنی پی میگیرد. یکی از پرسش-هایی که این انگاره میکوشد بدان پاسخی متفاوت با باور رایج پیشگفته دهد، کیستی گویندهی قرآن است. از نگاه این انگاره؛ این گوینده، پیامبر(ص) است. این انگاره، برای مدّعای یاد شده، استدلالهایی اقامه میکند، که موضوع نوشتار پیشروی، تأمّل دربارهی یکی از آنها - استدلال زبانشناختی(Linguistic) – است. ازهمین روی؛ این نوشتار، نخست استدلال یادشده را صورتبندی میکند، و سپس مقدّمات کبرویِ فلسفهیزبانی و زبانشناختی آن را میسنجد. تأمّلها نشان میدهند؛ استدلال یادشده، با نارسایی-هایی روبهروست، که پذیرش آن را دشوار میسازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسهایی از علوم قرآن
نویسنده:
محمدعلی گرامی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: احسن الحدیث,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کتب علوم قرآن شیعه
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
وحی ,
آیه ولایت ,
نسخ آیات ,
اختلاف قرائات ,
حروف مقطعه ,
کیفیت نزول ,
احادیث جمع قرآن ,
زبان قرآن ,
تاریخ قرآن ,
آیات متشابه ,
قرائت قرآن ,
محکم و متشابه ,
تفسیر قرآن ,
ترجمه قرآن ,
اسباب نزول ,
جمع قرآن ,
نزول قرآن ,
نظم آیات ,
کد کنگره:
BP69/گ4د43
چکیده :
«درسهایى از علوم قرآن» مجموعه درسهایى است از آیت الله محمدعلى گرامى که ویراستاری شده و به صورت کتاب حاضر درآمده است. موضوع کتاب علوم قرآن است. نویسنده در این اثر به بیان امور ذیل پرداخته است: مراد از علوم قرآن، تاریخچه اى از ترجمه هاى قرآن و نامناسب بودن برخى از این ترجمه ها، حکمت نزول قرآن به زبان عربى، نظم آیات و سوره هاى قرآن و ردّ ادعاى کسانى چون آیت اللّه محمدهادى معرفت که نظم فعلى قرآن را از جانب خداوند نمى دانند و معتقدند این نظم توسط تدوین کنندگان قرآن پس از رحلت پیامبر اکرم صلى اللّه علیه و آله و سلم صورت پذیرفته است، برهان عقلى بر جمع آورى قرآن توسط پیامبر (ص)، بیان روایاتى که بر جمع آورى قرآن در زمان خود پیامبر دلالت دارند، نحوه جمع آورى قرآن توسط على علیه السلام، دیدگاه هاى مختلف دربارۀ آیه ولایت، کیفیت نزول قرآن، نظریات مختلف دربارۀ حروف مقطعه قرآن، معناى وحى و حقیقت آن، علم تعبیر خواب، زبان قرآن، نحوه تفسیر و برداشت از قرآن و بیان نمونه هایى از اختلاف برداشت از قرآن، مسائل مهم در روش تفسیرى، شرایط متخصص تفسیر، معناى محکم و متشابه در قرآن و حکمت وجود این گونه آیات در قرآن، وجود متشابهات در روایات معصومین علیهم السلام، معناى تأویل و بیان دیدگاه خاص نویسنده در این مورد، معناى نسخ و صور مختلف آن، اقسام نسخ، اختلاف قرائات و بررسى روایاتى که در این زمینه وارد شده است، احرف سبعة، قراء سبعه و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تاکید بر تفسیر المیزان
نویسنده:
محمدحسین جعفرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
علوم انسانی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
زبان عرف خاص
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
چکیدهدر این رساله زبان دین از منظر علامه طباطبائی? با تأکید بر تفسیر المیزان مورد بررسی قرار گرفته است.علامه? به این موضوع در هیچ یک از آثارش به صورت مستقل نپرداخته ولی مسائل زبان دین یا قرآن در آثارش پراکنده است. اوصاف مشترک بین خدا و انسان و این پرسش که آیا این اوصاف به همان معنایی که در انسان به کار می روند در مورد خداوند نیز به کار گرفته می شوند ؟ یا معنایی دیگر دارند؟ سبب شکل گیری بحث زبان دین شده است . پاسخ علامه به این مشکل معناشناختی اشتراک معنوی میان این اوصاف است .تأکید علامه? بر عرفی بودن زبان دین و حاکم بودن منطق محاوره عرفی از یک سو و اشاره به تفاوت های زبان عرف و زبان قرآن از سوی دیگر، نگارنده را به این نتیجه رسانده که زبان دین یا قرآن از منظر علامه? زبان عرفی خاص است که به نحوی با نظریات زبان ترکیبی، هدایت، فطرت و زبان ویژه منافات ندارد و قابل جمع خواهد بود. در پایان نیز به نظریات مطرح در باب زبان دین مانند زبان نمادین زبان تمثیلی زبان رمزی وغیرهبه همراه نقد علامه? پرداخته شده است. واژگان کلیدی: زبان دین، زبان قرآن، زبان عرف خاص، علامه طباطبائی ??
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانه ـ معناشناسی گفتمان در قصه یوسف : شماره 20 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
فریده داودی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان قرآن
,
قرآن
,
سورة یوسف
,
زبان قرآن
,
قرآن
,
سوره یوسف
,
نشانه - معناشناسی قرآن
,
گفتمان قرآن
کلیدواژههای فرعی :
الانبیا ,
انبیاء(ع) ,
کنش (عمل - فعل) ,
القاء ,
دال و مدلول ,
نشانه شناسی ساختگرا ,
امر نشانه شناختی ,
معنی و نشانه ,
نظامهای گفتمانی ,
نشانه شناسی کلاسیک ,
اشکال روایی گفتمان ,
نشانه پذیری ,
نشانه های معمول ,
نشانه های نامعمول ,
بعد ارزشی نشانه ,
بعد زیباشناختی نشانه ,
نظام گفتمان تجویزی ,
نظام گفتمان القایی ,
نظام گفتمان تنشی ,
نظام گفتمان رخدادی ,
نظام منطقی ساخت گرا ,
جسمانه ,
موقعیت شوشی ,
نظام گفتمانی تعاملی شناختی ,
نظام گفتمانی تنشی ,
مربع تنشی معنا ,
نظام گفتمانی مبتنی بر اتیک ,
نظام ارزشی مرامی - اخلاقی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
امروز، نشانه ـ معناشناسی، حوزههایی فراتر از نشانهشناسی کلاسیک و ساختگرا را در بر میگیرد. یکی از این حوزهها، اشکال روایی گفتمان است که در قالب نظامهای گفتمانی آشکار میشود و در آن، نشانهها، ویژگیِ نشانهپذیری مجدد مییابند و از نشانههای معمول، قاموسی و کلیشهای با کارکردهای رایج و تکراری به عرصه نشانههای نامعمول و نو وارد میشوند و ابعاد ارزشی و زیباییشناختی مییابند و ساحتی سرشار از پویایی و سیالیتی را تجربه میکنند که به شکلی طبیعی گفتمان و نتایجِ مترتب بر آن را میسازند. با تأمل در برخی قصص قرآنی میتوان دریافت که این متون به صورت پنهان و آشکار دربردارنده اغلب این نظامهای گفتمانی است؛ نظامهای گفتمانی چون تجویزی، القایی یا تعاملیشناختی، تنشی و رخدادی. این پژوهش با تحلیل قصه یوسف از این دیدگاه به توصیف و تبیین انواع نظامهای گفتمانی در این قصه میپردازد و به نتایج قابل توجهی دست مییازد که بر تعالی ساختار و معنای قصه یوسف تأکید دوباره میکند. در این جستار هرگز در صدد آن نیستیم که ارزش قصه یوسف و یا قصص قرآن را به سبب دارا بودن این نظامهای گفتمانی بدانیم، بلکه با قبول تعالی همهجانبه این قصص برآنیم که این بعد از نظامهای گفتمانی را در ساختار و محتوای آنان آشکار سازیم و به سخنی دیگر در صدد توصیف این نظامها در سطح و عمق این قصه هستیم تا از این رهگذر یکی دیگر از ابعاد ارزشمند قصههای قرآنی تبیین و اثبات شود. روش تحقیق به شیوه تحلیل محتوا و بر اساس نظریههای نشانه ـ معناشناسی است که در آرای افرادی چون گرمس در سالهای اخیر مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 76
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید