مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید وظیفه شناسی
>
مسایل جدید اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
>
مناسبات اخلاق
>
دین و اخلاق
اتحاد دین و اخلاق
استنتاج متقابل دین و اخلاق
تباین دین و اخلاق
تحویل دین به اخلاق
تعارض دین و اخلاق
تعامل دین و اخلاق
تقدم اخلاق بر دین
تقدم دین بر اخلاق
دین و اخلاق تجربی
نیاز اخلاق به دین
نیاز دین به اخلاق
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 93
عنوان :
نظریۀ اصلاح شدۀ امر الهی: دیدگاه آدامز در باب رابطۀ امر الهی و الزام اخلاقی
نویسنده:
مهدی غفوریان ؛ مسعود صادقی ؛ مالک حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه امر الهی اصلاح شده
,
الزام اخلاقی
,
رابرت م. آدامز
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نظریه ارجاع
کلیدواژههای فرعی :
فرا اخلاق ,
اراده الهی ,
دین و اخلاق ,
نادرستی اخلاقی ,
الزام اجتماعی ,
ماهیت الزام اخلاقی ,
چکیده :
رابرت مری هیو آدامز کوشش میکند با ارائۀ تقریری جدید از نظریۀ امر الهی از آن دفاع کند. وی بیان میکند که نه خوبی اخلاقی بلکه فقط الزام اخلاقی را میتوان از طریق امر الهی توضیح داد. وی ابتدا با روش معناشناختی تحلیلی از معنای الزام اخلاقی به دست میدهد، سپس میکوشد با تعیین بهترین نامزدی که میتواند نقش معناشناختی الزام را ایفا کند ماهیت الزام اخلاقی را دریابد. از نظر آدامز مهمترین نقشی که از تحلیل معنایی الزام اخلاقی به دست میآید ویژگی میانفردی آن است. اوامر خداوند به سبب ویژگیهایی نظیر گناهکاری فرد در صورت نقض آنها و نیز عینیت آن اوامر بهترین نامزدی است که میتواند این نقش را به خوبی ایفا کند. وی با الهام از نظریۀ کریپکیـپاتنم بیان میکند رابطۀ میان امر خداوند و درستی/نادرستی عمل شبیه رابطۀ آب و H2O است. بنابراین نادرستی اخلاقی با مخالفت با اوامر خداوند خیرخواه و مهربان اینهمان است و به همین دلیل دارای ضرورت متافیزیکی است. برای دفاع از رأی آدامز شایسته است «دیگری» بر گفتگوی فرد با خویشتن نیز دلالت کند و مراد از دیگری فقط فرد دیگر نباشد: دیگری خود فرد را نیز در بر میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریۀ انگیزش الهیِ زاگزبسکی دربارۀ نسبت دین و اخلاق
نویسنده:
شیما شهریاری، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه املام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبه به خدا
,
دین و اخلاق
,
نسبت اخلاق و دین
,
زاگزبسکی
,
دین و اخلاق
,
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
خلق
,
رابطه اخلاق و دین
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
نظریه انگیزش الهی
,
انگیزه های الهی
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
خدای متشخص ,
ذات الهی ,
خالق ,
علم الهی ,
حضرت عیسی (ع) ,
فضایل اخلاقی ,
فلسفه دین ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
عاطفه داشتن خدا ,
امر التفاتی ,
چکیده :
نظریۀ انگیزش الهی نظریه ای است اخلاقی با بنیاد الهیاتی که در تلاش است، با خوانشی نو–ارسطویی و انگیزش–محور، نسبت بین دین و اخلاق را در چارچوب الهیات مسیحی تبیین کند. این نظریه که لیندا زاگزبسکی آن را مطرح کرده است، گونه ای نو از اخلاق فضیلتمدار را عرضه می کند که در آن انگیزه های الهی، به خصوص انگیزۀ عشق، بنیادِ حیات و زیستِ اخلاقی اند و این انگیزه ها هم به لحاظ وجودشناختی و هم به لحاظ تبیین شناختی پایۀ تمام اوصاف و ارزش های اخلاقی در نظر گرفته می شوند. این نظریه برای پیشبرد مقصد خود از پنج گام بهره می برد. در گام اول تشخص خدا را اثبات می کند. در گام دوم نشان می دهد که خداوند از عالیترین فضایل و انگیزه ها بهره مند است. در گام سوم انگیزۀ خداوند در فعل خلقت را انگیزۀ عشق معرفی می کند و آن را پایه ای ترین انگیزۀ الهی به شمار می آورد. در گام چهارم آموزۀ تشبه به خدا را پیگیری می کند و بر نقایص جدی این آموزه تأکید می کند. در گام آخر تلاش می کند تا این آموزه را با آموزۀ تجسد مسیح عجین کند و از نقایص آن بکاهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا اخلاق جهانی با تنوع ادیان سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واقعيت اين است كه رابطة اخلاق با دين، گاهي بدين معنا تفسير ميشود كه اخلاق بدون اعتقادات ديني و دست كم بدون اعتقاد به خدا معنا ندارد، زيرا در واقع آن چه مشترك بين همه اديان است، اعتقاد به خداست. آن وقت گفته ميشود اخلاق منهاي دين غلط است يعني اخلاق م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
تکثر ادیان
,
تعدد ادیان
,
دین و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
دین و اخلاق ,
اتحاد دین و اخلاق ,
تعارض دین و اخلاق ,
اتحاد دین و اخلاق ,
تباین دین و اخلاق ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا بین دین و اخلاق ناسازگاری وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسئله ناسازگاري بين دين و اخلاق يكي از مسائل مربوط به حوزة ارتباط دين و اخلاق ميباشد، بحث از رابطة دين و اخلاق يكي از مباحث پردامنه و در عين حال بحث برانگيزي بوده است كه در ميان فلاسفه اعم از فيلسوفان مسلمان و غيرمسلمان مطرح بوده است، از جمله پرسشه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
دین و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
نسبت اخلاق و دین ,
دین و اخلاق ,
اتحاد دین و اخلاق ,
تباین دین و اخلاق ,
تعارض دین و اخلاق ,
رابطه اخلاق و دین ,
ناسازگاری دین و اخلاق ,
تفاوت اخلاق و دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانية و المعنوية : مقاربات فی فلسفة الدین
نویسنده:
مصطفی ملکیان؛ مترجم: حیدر نجف؛ ناظر: عبدالجبار رفاعی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بغداد: الدار العربیة للعلوم ناشرون,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
کلام جدید ,
معنویت ,
عقلانیت و دینداری ,
حکومت دینی ,
تساهل و تسامح ,
سنت و تجدد ,
دین و اخلاق ,
تعامل دین و اخلاق ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و لیبرالیسم ,
دین و تجدد گرایی ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
عقل و ایمان ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
کلام ذاتی ,
اصطلاحنامه فقه ,
مدارا ,
فلسفه فقه ,
اصطلاحنامه عرفان ,
بررسی و شناخت دین ,
اسلام و لیبرالیسم ,
دین و عقلانیت ,
شناخت در قرآن ,
تجربه دینی ,
شابک (isbn):
978-614-01-0009-1
چکیده :
این کتاب مشتمل بر مقالاتی از مصطفی ملکیان درباره عقلانیت و معنویت که هدف اصلی مجموعه معرفی تحقیقات، تالیفات و ترجمه ها در زمینه های عرفان، اخلاق، فلسفه دینی، الهیات، هنر و ادبیات دینی به علاقه مندان حوزه های یاد شده است. وجه مشترک مقالات دو موضوع عقلانیت و معنویت بوده که نگارنده در آن، ضمن به دست دادن تعریفی از ایمان، نقش آن را در خودسازی، شناخت و نزدیک انسان به پروردگار قائل می شود. سپس وضعیت دین و دینداری در جهان معاصر و نیاز انسان عصر حاضر به معنویت را تشریح می کند. او بر این باور است که ارتباط تنگاتنگی بین دین و عقلانیت برقرار است و می توان با دفاع عقلانی از دین، انتظار بشر از دین را تبیین نمود. نخستين بخش هاي اين نوشتار به بررسي مباحث تقرير حقيقت و تقليل مرارت، داده هاي وحياني و يافته هاي انساني اختصاص دارد. ارتباط اسلام و ليبراليسم، ارتداد، سنت و تجدد، سنت گرايان دين و عقلانيت و دينداري در جهان معاصر، از ديگر مطالب ارائه شده در اين كتابند. مولف درباره آثار و پيام هاي تجربه ديني در منش و شخصيت صاحب تجربه، معتقد است كه تجربه ديني نوعي رضايت باطن بسيار ژرف در شخص صاحب تجربه پديد مي آورد. تجربه ديني و مكاشفه عرفاني از ديگر مباحث اين اثر معنوي به شمار مي رود. در بخش هاي پاياني كتاب نيز به موضوعات ايمان، شناخت در قرآن، فلسفه نقد، بايسته هاي پژوهشي قرآني و نماز توجه شده است. عناوین تعدادی از مقالات کتاب از این قرار است: دین و دینداری در جهان معاصر، دین و عقلانیت، تجربه دینی، خود را بشناس، مبانی نظری مدارا، ارتباط اسلام و لیبرالیسم، عرفان و جهانی شدن، سنت و تجدد و فلسفه فقه و پژوهش در قرآن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند دین و اخلاق از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد اکوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
دین و اخلاق
,
علم اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
فطرت(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
حسن و قبح عقلی ,
اراده انسان ,
هست و باید ,
حکم اخلاقی ,
قوانین اجتماعی ,
مکتب اخلاقی کانت ,
تقدم اخلاق بر دین ,
حسن و قبح اخلاقی ,
حسن و قبح شرعی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
توحید و اخلاق ,
وجود شناسی اخلاق ,
تقابل اخلاق و دین ,
پیوند اخلاق و دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تبيين پيوند دين و اخلاق در فلسفه اخلاق دارای اهميت ويژه ای است که بايستی با دقت و ظرافت لازم مورد بررسی قرار گيرد. آرا و نظريات متنوعی پيرامون اين مساله بيان شده است برخی به تقابل دين و اخلاق و برخی ديگر به تقدم اخلاق بر دين باور دارند. در اين مقاله به ديدگاه علامه طباطبايی درخصوص پيوند دين و اخلاق پرداخته می شود وی به وحدت دين و اخلاق معتقد است و آن را از طريق فطرت توحيدی و فطرت اخلاقی تبيين می نمايد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و استقلال اخلاق در دیدگاه کانت
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال مطلق
,
دین و اخلاق
,
خلق
,
خلود نفس
,
خیر محض
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
خودمختاری اراده
کلیدواژههای فرعی :
اراده نیک ,
اختیار انسان ,
انقلاب کپرنیکی کانت (فلسفه) ,
امر مطلق کانت ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
حس اخلاقی ,
مکتب لذت گرایی ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
انسان و تکلیف ,
آزادی اراده ,
خلود نفس ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
استقلال اخلاق از الهیات ,
اصول پیشینی اخلاق ,
حس احترام به قانون ,
امر اخلاقی شرطی ,
صورت بندی قانون محور اخلاق ,
غایت فی نفسه اخلاق ,
انسان شناسی کانتی ,
انسان به مثابه هدف ,
چکیده :
در این نوشتار رابطه دین و اخلاق از دیدگاه کانت، یکی از بزرگترین متفکران مغرب زمین، بحث و بررسی میشود. مکتب اخلاقی کانت که یک مکتب وظیفهگرایانه است، بر آن است که عقل عملی با ارائه معیارهایی میتواند خوبی و بدی تمامی اعمال را مشخص کند. او اوامر عقل را به دو دسته شرطی و مطلق تقسیم میکند و اوامر مطلق که تنها اوامر اخلاقی است، از طریق فرمولها و صورتبندیهای قانون کلی، قانون کلی طبیعت، غایت فی نفسه بودن انسان، خودمختاری اراده و کشور غایات، قابل تشخیص است. در بحث ارتباط دین و اخلاق، صورتبندی خودمختاری اراده از ارزش فوقالعادهای برخوردار است.این صورتبندی بر آن است که چنان عمل کن که اراده بتواند در عین حال به واسطه دستور اراده خود را واضع قانون عام لحاظ کند. از این رو، به نظر کانت، هر قانونی که از طریق اراده بشری نباشد، غیراخلاقی است. بنابراین، به نظر او، اخلاق مستقل از دین است و اوامر خداوند با خودمختاری انسان منافات دارد. او همچنین از طریق اخلاق، خدا و جاودانگی نفس را اثبات میکند. بنابراین، اخلاق سرانجام به دین میانجامد. بررسی اشکالات دیدگاه کانت در این زمینه موضوع این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«گزارش و تحلیل دیدگاه آیت الله جوادی آملی در باره نسبی گرایی اخلاقی»
نویسنده:
مصطفی سلاطین، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
دین و اخلاق
,
نسبیت اخلاق
,
نسبیت معرفت شناختی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
علم نفس ,
اهل بیت(ع) ,
اصول اخلاقی ,
گزاره اخلاقی ,
حکم اخلاقی ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
صدق گزارههای اخلاقی ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
قرآن ,
نسبی گرایی توصیفی ,
واقعیت اخلاقی ,
واقعیت و ارزش ,
عامگرایی اخلاقی ,
نسبیگرایی هنجاری ,
رابطه باید و هست ,
مصالح عام اجتماعی ,
برهان پذیری اصول اخلاقی ,
نسبی گرایی فرااخلاقی ,
معرفت عام و جهانشمول ,
معیار کلی اخلاقی ,
شک در ماهیت گزاره اخلاقی ,
مادیت علم ,
تجربی بودن احکام اخلاقی ,
کلیت اصول اخلاقی ,
جاودانگی اصول اخلاقی ,
ماهیت گزاره های اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
اطلاق و نسبیت اخلاق از مباحث مهم در حوزه فلسفه در طول تاریخ این رشته است. برخی مقهور یافتههایی همچون تفاوت فرهنگها، جوامع، آداب و رسوم و حتی سلایق فردی شده و با نفی هرگونه عامگرایی و اطلاق در حوزه قواعد و احکام اخلاقی، به سوی نسبیگرایی متمایل شدهاند. در مقابل، گروهی نسبیت را نه تنها خلاف یافتههای عقلی دانستهاند، اعتقاد به آن را به ضرر افراد و مصالح عام اجتماعی میدانند. فیلسوفان مسلمان با تکیه بر اعتقادات دینی و دریافتهای عقلی، احکام اخلاقی را کاشف از واقع میدانند و منکر جعلی بودن این اصول هستند. آیت الله جوادی آملی، مفسر حکمت متعالیه و فیلسوف اسلامی، با توجه به علم بشری و نحوه تحصیل آن و نیز کلیت و جاودانگی اصول و احکام اخلاقی، هرگونه نسبیت در اخلاق ـ بلکه در شناخت انسانی ـ را نفی کردهاند و با ارجاع امکان شناخت احکام اخلاقی به تجربه بشری، علمی بودن و برهانپذیری اصول اخلاقی را اثبات کردهاند. این مقاله با ذکر مؤلفههای اصلی نسبیگرایی اخلاقی، دلایل این حکیم متأله را در نقد این مؤلفهها تشریح میکند و با توجه به مبنای واقعی بودن اصول و احکام اخلاقی، مستندات ایشان بر اطلاق و کلیت این اصول را تبیین خواهد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابتنای معناشناسانه اخلاق به دین
نویسنده:
جواد دانش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
دین و اخلاق
,
خلق
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
امر و نهی الهی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
صفات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
امر الهی ,
حسن و قبح ,
اراده الهی ,
دین اسلام ,
گزاره اخلاقی ,
آموزه های وحیانی ,
الزام اخلاقی ,
باید و نباید ,
مفاهیم دینی ,
حکم اخلاقی ,
کنش اخلاقی ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
حسن و قبح اخلاقی ,
صدق گزارههای اخلاقی ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
تقریرهای تعدیلیافته ,
تحویل پذیری ,
پلورالیسم اخلاقی ,
moral ideas ,
وابستگی اخلاق به دین ,
طبیعت ناگروی اخلاقی ,
وابستگی مفهومی ,
نادرست ,
نادرستی اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
مرتضی مطهری
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
نسبت میان دین و اخلاق، به عنوان دو حوزهٴ ارجمند و سترگ زیست انسانی، در طول تاریخ و دستکم از زمان افلاطون به این سو مورد اقبال متفکران بوده است، چه اینکه هر دو متکفّل صلاح و فلاح انسان این جهانی بوده، بسته به میزان بینیازی یا نیازمندی به دیگری، نظم و نسق متفاوتی پی میافکنند. مطابق یکی از این تقریرات، اخلاق و کنش اخلاقی جز با اتکا به آموزههای وحیانی سامان نمییابد به گونهای که در این وابستگی حداکثری به لحاظ معناشناختی، همه یا برخی از مفاهیم اخلاقی تنها با ارجاع و تحویل به مفاهیم دینی تعریفپذیر است. اما چنانکه ملاحظه میکنیم انحای این گونه وابستگی حتی در قرائتهای تعدیلیافته آن ـ که اوصاف اخلاقی را با ضمّ قیودی وابسته به فعل ارادی خدایی مهرورز، خیرخواه یا... میانگارد ـ هیچیک تاب و توان چیره شدن بر نقدها و اشکالات پیشرو را نداشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت تجربهٔ دینی با تجربهٔ اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
تجربه اخلاقی
,
دین و اخلاق
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
خلق
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق از نظر شهید مطهری
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
عمل اخلاقی ,
فاعل اخلاقی ,
تکلیف خداوند ,
عبادت ,
وجدان خیر و شر ,
حسن فاعلی ,
حسن فعلی ,
کمال نفوس انسانی ,
ارزش اخلاقی ,
حسن نیت ,
حس اخلاقی ,
وحی الهی ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
اعتدال ,
حب به خدا ,
ایمان ,
حس خداشناسی ,
رعایت عدل و احسان ,
نظریه عاطفی اخلاق ,
نظریه اراده اخلاقی ,
نظریه وجدانی اخلاق ,
نظریه زیبایی اخلاق ,
اخلاق هندی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
مسألهٔ نسبت تجربهٔ دینی با تجربهٔ اخلاقی (وحدت، اتحاد، تمایز، تباین، تعاند یا...) در عین حال که با مسألهٔ نسبت میان دین و اخلاق مرتبط است، با آن یکی نیست. از این رو، میتوان اخلاق را مستقل از دین دانست و در عین حال تجربهٔ دینی و تجربهٔ اخلاقی را واحد یا متحد به شمار آورد. در این مقاله تلاش شده با تحلیل و بررسی دیدگاههای شهید مطهری دربارهٔ موضوعاتی از قبیل دین، ایمان، پرستش، ارزش اخلاقی و بهویژه نظریهٔ اخلاقی برگزیدهٔ ایشان (اخلاق به مثابه پرستش) پاسخ ایشان به پرسش یادشده به دست آید و نشان داده شود که از نظر ایشان «هر تجربهٔ اخلاقی نابی همواره تجربهای دینی است و با آن اتحاد دارد، و نهتنها منفک از آن نیست بلکه متمایز از آن نیز نمیباشد».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 93
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید