مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
فضایل اخلاقی
>
اخلاق دینی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 174
عنوان :
اختصاص
نویسنده:
محمد بن محمد بن نعمان شیخ مفید
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت: دار المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
موعظه
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
احادیث اعتقادی
,
احادیث فضایل اهل بیت (ع)
,
کلام ائمه (ع)
,
معجزات
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
فضایل اهل بیت (ع)
,
احادیث اخلاقی
,
آداب
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
احادیث و روایات
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آداب
,
13. علم کلام
,
کتب حدیث شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
کد کنگره:
BP 129 /م7 الف3041
چکیده :
«الإختصاص»، مجموعه ای متنوع از احاديث معصومان (ع) در حوزه عقايد، سيره و تاريخ، حكمت و اندرز، اخلاق و آداب، فضایل اهل بیت و نقایص مخالفان آنان، معجزات و كرامات می باشد. درباره نویسنده کتاب، اختلاف نظر هست و شیخ مفید، جعفر بن حسين المؤمن و أبو علی أحمد بن الحسين بن أحمد بن عمران، در منابع مختلف نویسنده آن شناخته شده اند. برخی، این کتاب را به نویسنده ای ناشناخته منتسب کرده اند. در این میان شهرت انتساب «الإختصاص» به شیخ مفید از دیگران بیشتر است. كتاب «الإختصاص» موضوع واحدی ندارد و مؤلف در مقدمه کتاب به این نکته اشاره کرده است. وی می گوید: «این کتاب را تألیف و تصنیف کرده، در گردآوری اش زحمت بسیار کشیدم و در آن گونه های مختلف احادیث و روایات برجسته و آثار نیکو و حکایات در موضوعات بسیار در مدح افراد و فضیلت آنان و مراتب علما و درجات و فهم آنها وارد کردم.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عناصر سعادت در اندیشهی ابنتیمیه
نویسنده:
علیرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
اخلاق دینی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
تفسیر فلسفی سعادت
,
سعادت دینی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان قلبی ,
عقلانیت عملی ,
تکفیر ,
عبادت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
ثواب اخروی ,
شرک ,
کمال حقیقی انسان ,
عقلانیت نظری ,
غایت حیات اخلاقی ,
فساد اخلاقی ,
داستان یوسف و زلیخا ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
تهذیب ,
انابه ,
توکل ,
استغفار ,
طاعت ,
طهارت ظاهری ,
حب به خدا ,
هوای نفس ,
طهارت باطن ,
نجات اخروی ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
زیبایی معنوی ,
عناصر سعادت ,
تقویت قلب ,
تسریع عمل ,
محبت به پیامبر (ص) ,
عمل ظاهری ,
اعمال فردی ,
اعمال جمعی ,
سماع مشروع ,
صوت قرآن ,
عقلانیت ناتمام ,
افراط در تنزیه ,
نفی اخلاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در این پژوهش تلاش شده است تا پس از تعریف سعادت از نگاه ابنتیمیه، عناصر ایصال به سعادت از نگاه این متفکّر تألیف و تحلیل شود. اهمیت این مسأله از آن روست که ابنتیمیه از متفکران ضدفلسفی جهان اسلام بوده، از همین نظر میتوان این پرسش را مطرح کرد که نگاه او به سعادت چه تفاوتی با نگرشهای رقیب _ که بهتعبیر ابنتیمیه، نسخههای آلوده به بنمایههای غیردینی هستند _ خواهد داشت؟ برای دستیابی به این مطلوب، آثار ابنتیمیه را بررسی کرده و عناصری را که بهتصریح یا اشاره، به سعادت آدمی مربوط میشوند استقراء نمودهایم. حاصل رجوع به آثار ابنتیمیه و نتیجهی بهدستآمده از کلماتِ بعضاً پراکندهی او در موضوع پژوهش، این است که میتوان پنج عامل را تحت عنوان «عناصر سعادت» در اندیشهی این متفکّر مندرج ساخت. بااینحال، پس از تأمل در این عناصر و ضمن واکاوی تفصیلی آنها، به این نتیجه خواهیم رسید که اندیشهی ضدفلسفی ابنتیمیه، علیرغم کوشش بسیار در زدودن دین از غبار مفروضات فلسفی، عاری از شاکلهی نظری درخور اعتماد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان و کفر جلد 2
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی؛ مترجم: عزیزالله عطاردی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
معرفی کتاب
فهرست
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: عطارد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث شناسی
,
تاریخ حدیث
,
روایات ایمان و کفر
,
کفر
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
احادیث شیعه
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
اخلاق دینی
,
و سایر علوم انسانی
,
مراکز حدیثی
,
اصطلاحنامه علوم حدیث
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شابک (isbn):
964-90-288-2-2
چکیده :
«ایمان و کفر»، در واقع ترجمۀ کتاب ایمان و کفر بحارالانوار است که در سال 1360 ش توسط جناب آقاى عزیزاللّه عطاردى براى استفاده فارسى زبانان، از عربى به فارسى برگردانده شده است. آقاى عزیز اللّه عطاردى سعى کرده اند، ترجمه اى دقیق از روایات ارائه دهند، به طورى که معناى کامل و قابل استفاده اى از روایات در ترجمه آمده باشد، به همین منظور روایاتى که به اندازه کافى گویا نیستند و احتیاج به توضیح دارند و مرحوم علاّمه مجلسى (ره) در ذیل روایت توضیحاتى آورده است، در متن ترجمه وارد کرده و با همین دیدگاه روایت را ترجمه نموده اند. مترجم مقدمه اى مفصل در ابتداى جلد اول کتاب ایمان و کفر آورده است که شامل بخش هایى همچون تاریخچه حدیث، بیان مراکز حدیثى، مؤلفان کتب حدیثى، زندگینامه علاّمه مجلسى (ره) و توضیحاتى از ترجمه جلد پانزدهم که کتاب حاضر است، مى باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة الحقوق
نویسنده:
علی بن حسین (ع)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: انتشارات انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
رفتار مومنان
,
کلام ائمه (ع)
,
مؤمنان
,
احادیث اخلاقی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
احادیث و روایات
,
اخلاق دینی
,
آداب
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب فقه شیعه
شماره ديويي:
297/218
چکیده :
«رسالة الحقوق» از آثار جاودان، ماندگار، پر ارج و گران مایه ای است که از سید الساجدین امام زین العابدین علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام برای شیعیان به یادگار مانده است و همواره مورد توجه بوده و هست. «رسالة الحقوق» عنوان حدیثی طولانی از امام است كه حاوی بیش از ۵۰ تکلیف و وظیفه مؤمن نسبت به ديگران است. «رسالة الحقوق» همچون درسنامه اخلاقی مؤمن در حوزه روابط فردی و اجتماعی است. وظایف فرزند در برابر پدر، مادر، وظایف همسران نسبت به یکدیگر و فرزندان و نیز وظیفه همسایه، استاد، شاگرد، امام جماعت، حكومت از جمله موضوعات این رساله است. به دلیل جایگاه خاص و محتوای جامع «رسالة الحقوق»، ترجمه ها و شرح های متعددی بر آن نوشته و منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل فرآیند تحول ارزشهای اجتماعی در نهج البلاغه با رویکرد جامعه شناختی
نویسنده:
کاظم قاضی زاده، سید حمید حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
ارزش های اجتماعی
,
ارزش (منطق)
,
اخلاق دینی
,
فضایل اخلاقی
,
آداب اجتماعی
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
نسبیت ارزش ها ,
ارزش های الهی ,
تفسیر ارزش ,
مفهوم ارزش اجتماعی ,
ارزشهای عمومی ,
قانونمندی تحول ارزش ,
اطلاق ارزش ها ,
محیط زندگی ,
سیادت اجتماعی ,
ارزش اجتماعی دین نهاد ,
ارزش اجتماعی غیر دین نهاد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
موضوع «ارزشهای اجتماعی» از دیر باز مورد توجه رهبران الهی و غیر الهی جوامع بشری بوده است و در طی تاریخ بویژه پس از شکل گیری دانش جامعه شناسی، جامعه شناسان نیز به آن توجه خاصی نموده اند و این موضوع دارای اهمیت و جایگاه مهمی در مباحث مرتبط با ارزشها شد. در بین متون دینی در اسلام «نهج البلاغه» پس از قرآن کریم مهمترین و غنی ترین منبع حاوی آموزه های دینی با رویکرد کلی مسائل اجتماعی حاکم در جامعه از جمله ارزشهاست. از دیدگاه امام در نهج البلاغه ارزشهای اجتماعی هر چند می توانند در جوامع مختلف اشکال متفاوتی داشته باشند، لکن دارای اصول ثابتی هستند که بر اساس آنها به صورت کاملا قانونمند تحول می یابند. این تحول در ارزشهای اجتماعی در جامعه تحت تاثیر مسائل مختلفی مانند شرایط محیط زندگی، دین و حاکمان جامعه است. از نظر امام، ارزشهای اجتماعی دین نهاد و آن دسته از ارزشهای اجتماعی غیر دین نهاد مثبت که در جامعه جریان داشته اند، باید حفظ و به نسل های بعدی آموزش داده شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت بشری و دیدگاه ملاصدرای شیرازی
نویسنده:
محمد حسین دهقانی محمودآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
ملاصدرا
,
سعادت
,
وحی
,
اخلاق دینی
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
عقل فعال ,
نفس ناطقه ,
سعادت ,
نجات ,
کمال نفس ,
خیر ,
تشکیک وجود ,
قرآن ,
فرمان الهی ,
خیر مشکک ,
ادراک وجود ,
وجود مطلوب ,
مساوقت وجود و خیر ,
ادراک ملایمت ,
طبع انسان ,
معقول ثانیة فلسفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
همه ی ادیان آسمانی به پیروان راستین خود، وعده ی سعادت و نجات می دهند. اسلام نیز در موارد متعددی، نجات انسان ها را در گرو سرسپردگی به فرمان های الاهی معرفی می کند. از این رو، فلاسفه و متکلمان مسلمان نیز هر کدام به نوبه ی خود، کوشیده اند ضمن تفسیر و تبیین آموزه های وحیانی، پرده از حقیقت این مهم بردارند. این جستار در نظر دارد تا دیدگاه ملاصدرا در خصوص مساله ی سعادت بشری و تبیین عقلانی وی از سعادت را بررسی کند. بر مبنای اصل تشکیک وجود در حکمت متعالیه ی صدرایی، وجود ذومراتب و متدرج است و از آنجا که ملاصدرا وجود و ادراک وجود را خیر و سعادت می داند، سعادت و خیر نیز ذومراتب و مشکک است. ملاصدرا تاکید دارد که ادراک وجود و اتحاد نفس ناطقه ی آدمی با عقل فعال، کمال و سعادت آن به شمار می رود. به نظر می رسد تحلیل خاص ملاصدرا از سعادت بشری، که مبتنی بر اصول فلسفی ایشان است، با آنچه تحت عنوان سعادت در علم اخلاق مطرح است هم راستا و مشابه باشد. تبیین وی از سعادت، نه تنها در خور دفاع عقلانی است، بلکه همسو با آموزه های وحیانی نیز می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت اخلاق
نویسنده:
زهرا خزاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبت اخلاق و عقل
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
کلیدواژههای فرعی :
افلاطون ,
هیوم ,
عقلانیت ,
عقل گرایی حداکثری ,
انگیزش اخلاقی ,
توجیه عمل ,
توجیه و ارزیابی باور ,
نقش انگیزشی عقل ,
سقراط ,
رویت مثل ,
باور اخلاقی ,
عقلانیت وظیفه شناسانه ,
عقل محاسبه گری ,
درون گرایی دلیل گرایانه ,
برون گرایی دلیل گرایانه ,
درون گرایی وجودگرایانه ,
نظریه اقتصادی آدام اسمیت ,
فیلیپا فوت ,
غایت خیر ,
عقلگرایی حداقلی ,
عقل گرایی اعتدالی ,
ارسطو ,
کانت ,
درون گرایی/ برون گرایی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با آن که قرن ها از داوری سقراط درباره رابطه عقل و اخلاق می گذرد، اما هنوز<br /> پرسش از "عقلانیت اخلاق " از مهم ترین مسایلی است که ذهن فیلسوفان را به خود<br /> مشغول داشته است. قضاوت درباره عقلانی بودن یا نبودن گزینش و توجیه باورها، و<br /> تبیین و توجیه رفتارهای اخلاقی از جمله موضوعاتی است که ذیل این عنوان قرار<br /> می گیرند.<br /> عقل گر ایان حداکثری، حداقلی و اعتدالی، بر پایه رویکردهای متفاوت خود نسبت<br /> به عقل، در این رابطه مواضع مختلفی گرفته اند. حداقلی ها به دلیل گرایش بیشتر به<br /> نقش عواطف، درباره نقش معرفتی و انگیزشی عقل، متفاوت با دو گروه دیگر سخن<br /> گفته اند. و عقل گر ایان حداکثری و اعتدالی، با وجود شباهت های فراوان، درباره نقش<br /> جنبه های شناختاری و غیرشناختاری در انگیزش اخلاقی، متفاوت می اندیشند.<br /> در این نوشتار ، گذشته از تبیین تفاوت سه رویکرد مطرح، توجیه رفتارها و<br /> انگیزش اخلاقی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. درون گر ایی و برون گرایی از جمله<br /> دیدگاه هایی هستند که در این باره مورد نظر بوده اند. در نهایت، بر نقش فضیلت، به<br /> عنوان راهی برای پذیرش و توجیه عقلانیت تأکید شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرایط و نتایج مراقبه و عزلت نزد محیالدین ابن عربی و علاءالدوله سمنانی
نویسنده:
مهدی افتخار - مهدی زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علاءالدوله سمنانی
,
امامت
,
نبوت
,
ابن عربی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
خواجه عبدالله انصاری ,
مکاشفه ,
فیض الاسلام ,
سید بن طاوس ,
خلوت ,
وضوی دایمی ,
روزه دایمی ,
سکوت ,
دوام ذکر لا اله الا الله ,
دوام نفی خواطر ,
ربط دل به ولایت شیخ ,
طلب همت از شیخ ,
رضا ,
ترک اعتراض به قبض و بسط و مرض و صحت ,
اربعین ,
فنا فی الله ,
تسخیر لطایف سبعه باطنی ,
انسان کبیر ,
جهان صغیر ,
عزلت و خلوت ,
کشف حسی ,
کشف خیالی ,
حضور قلب ,
قرآن ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از دید محی الدین ابن عربی و علاءالدوله سمنانی، مراقبه به معنای حاضر دیدن خود در محضر محبوب ازلی و مراقبت دل جهت مشاهده ی ظهور و معیت حضرت حق در آن است که به طور عام، از ضروریات و از لوازم سلوک و از ارکان عرفان عملی اسلامی محسوب می گردد و به طور خاص، از طریق عزلت و خلوت در قالب گذراندن اربعین های متعدد با شرایطی خاص حاصل می گردد. نزد ابن عربی و سمنانی، اربعین دارای مقدمات و شرایط خاص است که مهم ترینشان عبارت اند از: 1- خلوت، 2- وضوی دایمی، 3- روزه ی دایمی، 4- سکوت (مگر صحبت با شیخ برای حل واقعه ای)، 5- دوام ذکر لا اله الا الله، 6- دوام نفی خواطر، 7- ربط دل به ولایت شیخ خود و طلب همت از او (به عنوان واسطه ی ربط با ولایت نبوی) و 8- رضا و ترک اعتراض به قبض و بسط و مرض و صحت و هرچه رسد. سالک با گذراندن آن، می تواند به تسخیر لطایف سبعه ی باطنی و به انواع بسیار متنوعی از ادراکات قلبی و مکاشفات صوری و معنوی و هم چنین تصرفات انفسی و آفاقی نایل آید و مهم تر از همه، در بالاترین درجات و مراحل، رسیدن به عین الجمع و فنای فی الله و مقام جمع الجمع و بقای بعد از فنا است. در روش سمنانی، نقش شیخ در اربعین برجسته تر است و ذکر لفظی گفته می شود، به خلاف ابن عربی، که نقش شیخ را تنها در صورت عدم ضبط خیال از جانب سالک می داند و به ذکر معنوی در خلوت معتقد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عرفان و سیاست در صحیفه سجادیه
نویسنده:
ابراهیم برزگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و سیاست
,
امامت
,
عرفان اسلامی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
امام سجاد علیه السلام
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
صلوات ,
تولی و تبری ,
اقبال لاهوری ,
اندیشه سیاسی ,
رفتار سیاسی ,
آخرت و مرگ اندیشی ,
قبیله گرایی ,
موازنه منطقی بین دنیا و آخرت ,
زهد ,
تعادل شخصیتی ,
ادعیه و رفتار سیاسی ,
سیاست داخلی ,
ولایت و زعامت سیاسی ,
ولایت معنوی عرفانی ,
حکومت الهی انسان کامل ,
غایت گرایی ,
اسلوب دعا ,
ائمه اطهار (ع) ,
تزکیه ,
صراط مستقیم ,
کنش گفتاری ,
حکومت حقه ,
نیت مداری ,
قرآن ,
امام خمینی ,
علامه محمدتقی جعفری ,
ابن سینا ,
اراده قدرت ,
پیامبر ,
آیت اله جوادی آملی ,
توحید افعالى ,
اخلاق سیاسی ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله محقق سعی بر آن دارد تا با طرح پرسش هایی در باب رابطه عرفان و سیاست و غواصی در اقیانوس صحیفه، متن را به نطق وادارد و پاس خهای<br /> خود را از آن اخذ کند. برخلاف دیدگاه هایی که قایل به امتناع تأسیس اندیشه سیاسی و رفتار سیاسی در حوزة عرفان می باشند، فرضیه و مدعای نویسنده بر<br /> این است که تعالیم دینی امام در قالب ادعیه موجود در صحیفه سجادیه می تواند به تأسیس اندیشه سیاسی، گرایش سیاسی و رفتار سیاسی بینجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تهذیب اخلاق از نگاه حکمای اسلامی در قیاس با قرآن
نویسنده:
جمال احمدی، کژال فداکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسن و قبح
,
علم اخلاق
,
دین اسلام
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اخلاق
,
احادیث و روایات
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تهذیب نفس
کلیدواژههای فرعی :
فضایل و رذایل اخلاقی ,
بنی امیه ,
ابن مسکویه ,
امام محمد غزالی ,
حکمت یونان باستان ,
مولانا ,
کتاب و سنت (فقه) ,
حکیم سنایی ,
اخلاق در قرآن ,
ابن عربی ,
قرآن ,
ارسطو ,
پیامبر ,
چکیده :
اخلاق عبارت از هیأتی راسخ در نفس است که به سهولت و بدون نیاز به فکر و رؤیت، مصدر افعال باشد . اگر آن هیأت منبع صدور افعال زیبا و پسندیده باشد، آن اخلاق را نیکو گویند. و اگر بر عکس باشد آن اخلاق ناپسند است. در دین اسلام پس از داشتن عقیده و باوری صحیح و توحیدی، رسیدن به اخلاق پسندیده مهمترین هدفی است که بدان توصیه شده است. آنچه که در این مقاله خواهد آمد ، نگاهی به تهذیب اخلاق از نگاه حکمای اسلامی در قیاس با قرآن است. و اشاره خواهد شد که کتابهایی که از ارسطو تاکنون در مورد اخلاق نوشته شده دو رویکرد دارند: رویکرد اول طرح مباحثی تئوریک و نظری در باب علم اخلاق که بنیان گزار آن ارسطو بوده و بر اساس بینش فلسفی خود به ارائهی مطالب به صورت عقلیِ محض پرداخته است. رویکرد دوم که در میان فیلسوفان و حکمای اسلامی دیده می ،شود از طرفی استفاده از مبانی نظری فلاسفه در مورد اخلاق است و از طرف دیگر طرح رذایل و فضایل اخلاقی عموماً بر اساس متون دینی (=قرآن و سنت) بوده است. این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی نوشته شده، حاوی این نتیجه است که بیشتر مباحث انسانشناسانهی حکمای اسلامی، همان مباحث پیشین حکمای یونان بوده که در قالب ترجمهی مواریث یونانی به ادبیات اسلامی راه پیدا کرده است. اما در شمردن رذایل و فضایل اخلاقی مهمترین منبع آنها قرآن بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 174
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید