مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
پژوهش‌ تاریخی (روش‌) پژوهش های تاریخی تاریخ اجتماعی تاریخ تشیع تاریخ سیاسی تاریخ نگاری تقویم اسلامی تمدن اسلامی سیره معصومین(ع) عصر امامت عصر خلافت عصر غیبت عصر نبوت نسب شناسی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1629
سیر گسترش اسلام در بحرین ازآغاز تا پایان قرن پنجم
نویسنده:
محمد تقی برزکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آشنایی با نحوه ورود اسلام در کشور مسلمان بحرین که سومین کشورشیعی بعداز ایران وعراق می باشد دارای اهمیت فراوانی است . لذا دراین پژوهش به سیر وروداسلام دربحرین ازآغازتاپایان قرن پنجم پرداخته شده است .بارجوع به منابع جغرافیایی مشخص گردیدکه مقارن ورود اسلام ،برتمامی سرزمین‌های واقع درسواحل غرب وجنوب خلیج فارس،بحرین اطلاق می‌شد.سپس،بارجوع به منابع معتبرتاریخی ،کلامی،فقهی ودیدگاه های محققین وبادقت درویژگیهای اقتصادی،سیاسی،فرهنگی به چگونگی سیرگسترش اسلام به صورت مفصل پرداخته شدویافته های تحقیق نشان می دهد که ۳عامل باعث گسترش وتثبیت اسلام دربحرین شده است که عبارتند از؛۱-
امام شناسی جلد 7
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«امام شناسى» از مهمترین آثار علامه طهرانى بشمار مى رود که در 18 جلد تدوین شده است این کتاب مجموعه اى است از بحث هاى تفسیرى، فلسفى، روائى، تاریخى، اجتماعى درباره امامت و ولایت به طور کلى و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) ائمه معصومین علیهم السلام بالخصوص که به صورت درس هاى استدلالى علمى متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلى و نقدى پیرامون ولایت مى باشد. این مجموعه که شامل 270 درس است در سال 1391 هجرى قمرى در ماه مبارک رمضان براى برخى از دوستان ایمانى تدریس شده است.
حوزه ارتباط زمان و مکان نزول و تفسیر قرآن
نویسنده:
اسمعیل سلطانی بیرامی، نفیسه موسوی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آگاهی از «زمان و مکان نزول» آیات قرآن یکی از قراینی است که مفسر می تواند در درک مقصود آیات از آن یاری بگیرد و به کمک آن، تفسیر صحیح را از غیرصحیح بازشناسد. از این رو، بی توجهی به آن، مراد برخی آیات را مبهم یا متشابه می نمایاند. نقش زمان و مکان نزول بر تفسیر قرآن و تعیین حوزه کاربرد آن در فهم مقصود آیات قرآن کریم نیازمند تبیین است. زمان و مکان نزول در فهم معنا و مفهوم لغات قرآنی، فهم معنای کلی محتوای سوره ها و فهم مقصود آیات ابزاری کارآمد به شمار می آید. این قرینه با تصدیق یا ابطال روایات اسباب نزول، شناخت مصادیق آیات را روشن و راه را برای آگاهی از حکمت نزول هموار می سازد.
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مقتل الحسین علیه السلام
نویسنده:
محمدحسين كاشف الغطاء؛ محقق: هادی هلالی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: انتشارات الشریف الرضی,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«مقتل الحسین(ع)»، اثر علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء، رساله ای است مختصر پیرامون شهادت امام حسین (ع) که به زبان عربی نوشته شده است. کتاب با مقدمه مختصری از نویسنده آغاز و مطالب در ذیل عناوین مختلف و متعددی، عرضه شده است. نویسنده، مطالب را از وقایع شب دهم محرم و از لحظه برداشته شدن بیعت توسط امام (ع) آغاز نموده و سپس به مناجات امام حسین (ع) و اصحاب ایشان در شب عاشورا، اشاره کرده است. در ادامه، ضمن اشاره به تعداد اصحاب امام (ع) و برخی معجزات و کرامات امام حسین (ع) و خطبه های ایشان و اصحابشان از جمله «زهیر بن قین» در روز عاشورا، به بیان مطالب مربوط به این روز تا شهادت آن حضرت (ع) و اصحاب باوفایشان پرداخته شده است که از جمله آن ها می توان به حفر خندق به امر امام (ع)، پیوستن «حر بن یزید ریاحی» در روز عاشورا به امام (ع)، شهادت بریر، شهادت وهب بن عبدالله کلبی و همسر وی ام وهب، شهادت مسلم بن عوسجه و نافع بن هلال، شهادت عابس بن شبیب، شهادت شوذب، شهادت حبیب بن مظاهر، شهادت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت قاسم بن حسن (ع)، تنهایی امام حسین (ع)، وداع امام (ع) با اهل بیت خویش، نبرد امام در میدان و ماجرای اسب آن حضرت اشاره کرد.
تجربه مسلمانان صدر اسلام در دستیابی به توسعه اقتصادی
نویسنده:
سید کاظم صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چنانکه می دانیم پیامبر اسلام(ص) پس از بعثت حدود سیزده سال به تبلیغ دین اسلام پرداختند و علیرغم اذیتها و آزار کفار توانستند اصول اعتقادی رسالت نوین خویش را ابلاغ و مردم را هدایت بنمایند. شدت آزار کفار مکه و استقبال مردم مدینه موجب شد که پیامبر همراه تازه مسلمانان به مدینه مهاجرت کنند و حدود یازده سال نیز در آنجا به ابلاغ و اجرای احکام اسلام پرداخته و جامعه و نظام جدیدی را براساس آیین اسلام استوار سازند.
صفحات :
از صفحه 26 تا 37
تاریخ جوامع اسلامی
نویسنده:
فرهاد عطایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
آیرام لپیدس، استاد تاریخ اسلام و رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه کالیفرنیا (برکلی) است. وی با انتشار آثارش تحت عنوان شهرهای اسلامی در اواخر سده‎های میانه (1967) و شهرهای خاورمیانه (1969) در میان اهل فن شهرت یافت. او در مطالعه جوامع اسلامی روش معمول استفاده از مدلهای طبقات اجتماعی را برای بررسی این جوامع مردود دانست و شیوه و نظریه‎ای بدیع ارائه کرد. «تاریخ جوامع اسلامی» حاصل سالها تتبع او درباره تاریخ اسلام و مسلمانان است که اندکی پیش از بازنشستگی او از کرسی استادی تاریخ اسلام در برکلی منتشر شد. لپیدس یک محقق غیر مسلمان است و نگرشی جامعه شناختی به موضوع دارد. لذا از این کتاب نباید انتظار تبلیغ اسلام داشت. اما احترام او به اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی از خلال کتاب نمایان است. نویسنده خود در مقدمه اظهار می‎دارد “در این کتاب قصد ندارم اسلام را به شما بشناسانم، بلکه با استفاده از متدهای تطبیقی و مقایسه‎ای سعی می‎کنم نقش اعتقادات، نهادها و گروههای اسلامی را در وقایع تاریخی تبیین کنم.”
صفحات :
از صفحه 239 تا 244
بيست و پنج سال سكوت نگاهى به فرايند سكوت اميرمؤمنان (عليه السلام) در روزگار جانشينان خلفاى سه‌گانه
نویسنده:
حامد منتظرى مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
آنگاه كه آسمان مدينة النبى در غروب غمين زندگانى رسول خدا (صلى الله عليه وآله) سراسيمه پيكر گرامى اش را وانهاد و به شتاب، پذيراى سايه هاى ماتم افزاى «سقيفه» گشت و آنگاه كه ديدگان ماتمزده بنى هاشم به دور از پناهى استوار و در كمينگاه انتقامجويان، دهشت را بارور شد همان زمان، آغاز عصرى از زندگانى على (عليه السلام)، ايمان آورنده نخست و يگانه شايسته خلافت، بود كه در نقل ناقلان و گفتار محاوران به دوران «سكوت» نام يافت. بدينسان، كرانه هاى تاريخى آن دوران كه «مظلوميت» را پيام مى داد در سكوت و تحريمى فراگير از سوى تاريخنگاران، در هاله هاى ابهام فرو مى رفت و تاريخنگرى عرصه هاى حساس آن دوره را سخت به پيچيدگى مى آميخت. انگيزه ها و زمينه هاى تحميل «بيست و پنج سال سكوت» و رمز و راز پذيرش آن از سوى امير مؤمنان (عليه السلام) گسترهاى وسيع از مباحث تاريخ صدر اسلام را در بر داشته و برانگيزنده مسائلى چند بوده كه هرگونه رهيافتى بر آنها پديدآور نگرشى خاص بر سيره على بن ابى طالب (عليه السلام)خواهد بود. اينكه «على (عليه السلام) با تحمل اين سكوت ناخواسته، چگونه ارتباطى را با جامعه اسلامى پيشه ساخت» پرسشى زاده از ابهام حقيقت اين سكوت و زاينده مسائل بنيادين ديگر است. در اين نگارش، اميد آن داريم تا با گذرى به اختصار، ماهيت رخدادهاى دوران بيست و پنج ساله سكوت امام (عليه السلام) را كشف نماييم و بر چهره هاى اين سكوت آگاهى يابيم. ناگفته پيداست كه ورود به جزئيات حوادث عصر ياد شده در فرصت اين سطور نمى گنجد و بررسى كامل اين مسأله از عهده راقم برون است. از اين رو، با مرورى گذرا بر اين وقايع، برآنيم تا به دور از هرگونه پيش فرض، بر نگرشى تاريخى بسنده نماييم.
صوم عاشوراء (دراسة فقهیة حول حکم صوم یوم عاشوراء على ضوء المذاهب الإسلامیة)
نویسنده:
نجم الدین طبسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: دار الولاء للطباعة و النشر و التوزیع,
چکیده :
کتاب «صوم عاشوراء: دراسة فقهية حول حكم صوم يوم عاشورا على ضوء المذاهب الإسلامية» نوشته نجم‌ الدین طبسی است. وى كه از محققان حوزه علمیه قم در موضوعات فقهى و تاريخ اهل بیت علیهم السلام است، اين كتاب را با موضوع فقهى و تاريخى به نگارش درآورده و در آن ريشه‌ هاى تاريخى روزه روز عاشورا را از قبل از ظهور اسلام و بعد از آن، به ويژه پس از حادثه کربلا مطالعه كرده و احاديث و ديدگاه‌ هاى فقهى در اين باره را ارائه نموده است. ادله قائلان به تحریم ، استحباب و کراهت مورد نقد و تحليل قرار گرفته است. مصادر و منابع كتاب در پايان و به صورت زيرنويس ذكر شده است.
مقتل فاطمة الزهراء علیهاالسلام
نویسنده:
محمد منتظر واعظ
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار الصدیقة الشهیدة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «مقتل فاطمة الزهراء علیهاالسلام» نوشته محمدمنتظر واعظ، بیان حوادث پس از رحلت رسول خدا (ص) و مصایب فاطمه زهرا (س) و اثبات شهادت آن بانوی بزرگوار است. در این اثر ابتدا به بازگشت امت اسلام پس از وفات پیامبر اکرم (ص) به دوران جاهلیت و عهدشکنی عده زیادی از مسلمانان در پذیرش ولایت و امامت امام علی (ع) اشاره شده و سپس رخدادهای تلخ این دوران به ویژه یورش به خانه امام علی (ع) و آزار و اذیت ایشان و فاطمه زهرا (س) که منجر به شهادت آن بانوی بی‌ نظیر اسلام شد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نگارنده در صدد اثبات این مسأله است که فاطمه زهرا (س) به دست غاصبین خلافت کشته شده و ایشان از این افراد برائت جسته و هیچ‌ گاه از آنان راضی نشده است. وی همچنین به توصیف چگونگی شهادت فاطمه زهرا (س) و شرح مصایب ایشان پس از رحلت پدر بزرگوار خویش پرداخته و وقایع تلخ مربوط به این دوران را گزارش کرده است.
سیرة الأئمة الإثنی عشر المجلد 1
نویسنده:
هاشم معروف حسنی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار المعارف للمطبوعات,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«سیرةُ الائمّة الاثنی عَشَر» کتابی عربی نوشته سید هاشم معروف حسنی است. این کتاب درباره زندگانی دوازده امام و دارای سبکی نو است. مولف به صورت موضوعی به تحقیق پرداخته و تفصیل نداده است. او پیش از ورود به بحث اصلی درباره حضرت خدیجه و حضرت زهرا (س) سخن گفته و در برخی موارد به نقد پاره‌ ای موضوعات تاریخی پرداخته است. جلد اول از مجموعه حاضر كه به زبان عربی نگارش یافته، درباره زندگی حضرت خدیجه (ع)، حضرت فاطمه (ع)، حضرت علی (ع) و امام حسن (ع) و نقش آنان در تاریخ اسلام است. همچنین موضوعات این مجلد عبارت‌ اند از: معرفی شجره‌ نامه‌ دوازده امام و گریزی بر زندگانی فاطمه زهرا (س)، شرح زندگانی امام علی (ع) و ذكر رویدادهای مختلف زمان حیات و ولایت و خلافت ایشان تا زمان شهادت آن حضرت و شرح حال زندگانی امام حسن (ع) از زمان ولادت تا شهادت.
  • تعداد رکورد ها : 1629