مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
پژوهش‌ تاریخی (روش‌) پژوهش های تاریخی تاریخ اجتماعی تاریخ تشیع تاریخ سیاسی تاریخ نگاری تقویم اسلامی تمدن اسلامی سیره معصومین(ع) عصر امامت عصر خلافت عصر غیبت عصر نبوت نسب شناسی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1629
قمقام الزخار و الصمصام البتار المجلد 1
نویسنده:
فرهاد ميرزا بن عباس قاجاری؛ مترجم: محمد شعاع فاخر
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انتشارات المکتبة الحیدریة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«القمقام الزخار و صمصام البتار» تألیف فرهاد میرزا فرزند عباس میرزا نوه فتح علی شاه قاجار، از مقاتل ارزشمند فارسی است. این کتاب از این نظر که تعمق در منابع اخبار مرویه درباره مقتل سیدالشهدا نموده و از کتب معتبره اتخاذ سند کرده است، داراى ارزش و اعتباری است که بسیاری از علماى بزرگ بر آن اعتماد کرده ‏اند. کتاب مشتمل بر مقدمه‌ ای در ذکر شرح حال نویسنده و آثار او به قلم عمادزاده، مقدمه مترجم و متن اثر در ضمن عناوین متعدد با لفظ ذکر است. از آنجا که محتوای کتاب درباره نسخه اصلی گزارش شده است، در این نوشتار تنها مطالبی درباره تعریب این اثر بیان می‌ شود. مترجم در مقدمه چنین نوشته که با عشق و علاقه نسبت به نظم و نثر فارسی رشد یافته است. وی سپس تصریح می‌کند که این آرزوی تمام عمرش بوده که برخی از گنجینه‌های علمی و ادبی را از لغت فارسی به عربی ترجمه کند. پس از آن با ابا زینب صاحب انتشارات شریف رضی در قم آشنا می‌ شود و کتاب‌ هایی را ترجمه می‌کند. پس از آن با کتاب فرهاد میرزا آشنا می‌شود. او از این شخصیت ابراز شگفتی می‌ کند و معتقد است که وی در کتاب قمقام زخار، با تیزهوشی و اخلاص تاریخ امام حسین (ع) را به‌ تفصیل شگفت برانگیزی، بدون مطالب بی‌ارزش و مبتذل نوشته است.
ریاض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار المجلد 2 (تاريخ الائمة الابرار عليهم السلام من الامام علي بن الحسين الي الامام الحسن العسكري)
نویسنده:
نعمت الله جزائری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة التاریخ العربی,
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
احتجاجات ائمه(ع) , افعال امام صادق(ع) , عصمت امام رضا علیه السلام , احتجاج امام سجاد(ع) , کرامت امام رضا (ع) , امامت امام صادق ( ع ) , معجزات ائمه(ع) , نص امام جعفر صادق علیه السلام به امامت موسی کاظم علیه السلام , نص امام حسن عسکری علیه السلام به امامت مهدی علیه السلام , نص امام رضا علیه السلام به امامت محمد تقی علیه السلام , نص امام زین العابدین علیه السلام به امامت محمد باقر علیه السلام , نص امام علی النقی علیه السلام به امامت حسن عسکری علیه السلام , نص امام محمد باقر علیه السلام به امامت جعفر صادق علیه السلام , نص امام موسی کاظم علیه السلام به امامت رضا علیه السلام , فضایل امام محمد باقر(ع) , فضایل امام موسی کاظم(ع) , فضایل امام حسن عسکری(ع) , فضایل امام رضا(ع) , زندگی نامه نگاری ائمه (ع) , اصطلاحنامه تاریخ اسلام , عصر امامت , سیره سجادی (امام سجاد ع) , سیره باقری (امام باقر ع) , سیره جعفری (امام صادق ع) , سیره موسوی (امام کاظم ع) , سیره رضوی (امام رضا ع) , سیره تقوی (امام جواد ع) , سیره نقوی (امام هادی ع) ,
چکیده :
«ریاضُ الاَبْرار فی مَناقب الائمّة الاَطْهار» کتابی عربی نوشته سید نعمت الله جزائری (متوفای ۱۱۱۲) است. این اثر در سه جلد بوده که جلد اول درباره نبی اکرم (ص) و علی(ع)، جلد دوم درباره فاطمه زهرا (س)، حسنین (ع)، امام چهارم تا یازدهم و جلد سوم اختصاص به امام عصر (عج) دارد. این اثر، گرایشی حدیثی دارد و مؤلف در برخی موارد توضیحاتی را ارائه کرده است. جلد دوم شامل موضوعات زیر می باشد: 1- احوالات امام سجاد (ع) از اسماء و القاب، معجزات، دعاها، مکارم اخلاق، همسران و فرزندان، نوادگان خروج کننده علیه بنی امیه و بنی عباس. 2- احوالات امام باقر (ع) از اسماء، ولادت و شهادت، مناقب، اصحاب و برخی اخبار. 3- احوالات امام صادق (ع) و کیفیت مواجهه با مخالفین و علمای آنان. 4- احوالات امام کاظم (ع)، اصحاب امام و احتجاجات هشام بن حکم، زندان‌ های حضرت، ابطال مذهب واقفه پس از شهادت امام (ع). 5- احوالات امام رضا (ع)، ماجرای ولایتعهدی، آثار و برکات روضه مبارکه آن حضرت. 6- احوالات امام جواد (ع)، ازدواج با ام الفضل و کیفیت شهادت. 7- احوالات امام هادی، عصر امام (ع)، جعفر کذاب. 8- احوالات امام حسن عسکری (ع).
صحيح من سيرة النبي الأعظم صلی الله علیه و آله المجلد 20
نویسنده:
جعفر مرتضى عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار الحدیث,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» نام مجموعه کتاب‌ هایی است در ۳۵ جلد که توسط سید جعفر مرتضی عاملی در شرح زندگانی حضرت محمد (ص) نوشته‌ است. نویسنده از بیست سالگی شروع به مطالعه و تحقیق در مورد سیره نبوی کرده و حاصل مطالعات خود را به تدریج منتشر ساخته‌ است. نویسنده در این کتاب‌ ها به بررسی اثرات مسئله منع حدیث در درستی حقایق تاریخی و نقش تازه‌ مسلمانان اهل کتاب در تاریخ اسلام می‌ پردازد و روش‌ های سیره‌ نگاری را بررسی و اسلوب خود را تشریح می‌ کند. جلد بیستم این کتاب در ادامه جلد نوزدهم به موضوع جنگ موته تا فتح مکه می پردازد.
صحيح من سيرة النبي الأعظم صلی الله علیه و آله المجلد 6
نویسنده:
جعفر مرتضى عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار الحدیث,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» نام مجموعه کتاب‌ هایی است در ۳۵ جلد که توسط سید جعفر مرتضی عاملی در شرح زندگانی حضرت محمد (ص) نوشته‌ است. نویسنده از بیست سالگی شروع به مطالعه و تحقیق در مورد سیره نبوی کرده و حاصل مطالعات خود را به تدریج منتشر ساخته‌ است. نویسنده در این کتاب‌ ها به بررسی اثرات مسئله منع حدیث در درستی حقایق تاریخی و نقش تازه‌ مسلمانان اهل کتاب در تاریخ اسلام می‌ پردازد و روش‌ های سیره‌ نگاری را بررسی و اسلوب خود را تشریح می‌ کند. در جلد ششم کتاب مؤلف بطور وسیع از جنگ احد و برخی رخداد ها و جریانات مربوط به یهودیان در مدینه و مشکلاتی که برای حکومت نوپای اسلامی بوجود آوردند سخن رانده‌ است.
موسوعة أهل البیت علیهم السلام المجلد 8 (سيرة الامام الحسن بن علي بن ابي طالب علیه السلام)
نویسنده:
علی عاشور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار نظیر عبود,
چکیده :
کتاب «موسوعة أهل البیت علیهم السلام» نوشته علی آشور، که به بررسی زندگی چهارده معصوم در بیست جلد می پردازد. جلد هشتم این کتاب به موضوع امام حسین (ع) می پردازد. برخی از عناوین مرتبط با جلد هشتم شامل: مولد الحسن (ع)، اولاد الحسن (ع)، اسرا الحسن بن علی (ع)، سوالات معاویة للحسن (ع)، شهادة للحسن (ع)، وصیة علي للحسن (ع) و غیره می باشد.
صحيح من سيرة النبي الأعظم صلی الله علیه و آله المجلد 16
نویسنده:
جعفر مرتضى عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار الحدیث,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» نام مجموعه کتاب‌ هایی است در ۳۵ جلد که توسط سید جعفر مرتضی عاملی در شرح زندگانی حضرت محمد (ص) نوشته‌ است. نویسنده از بیست سالگی شروع به مطالعه و تحقیق در مورد سیره نبوی کرده و حاصل مطالعات خود را به تدریج منتشر ساخته‌ است. نویسنده در این کتاب‌ ها به بررسی اثرات مسئله منع حدیث در درستی حقایق تاریخی و نقش تازه‌ مسلمانان اهل کتاب در تاریخ اسلام می‌ پردازد و روش‌ های سیره‌ نگاری را بررسی و اسلوب خود را تشریح می‌ کند. جلد شانزدهم این کتاب به موضوع پیمان حدیبیه و وقایع و اتفاقات این پیمان و نیز موضوع خیبر می پردازد.
مع الرکب الحسینی من المدینة الی المدینة المجلد 3 (وقائع الطريق من مكة الي كربلاء)
نویسنده:
محمدجواد طبسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: تحسین,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«مع الركب الحسيني من المدينة إلی المدينة» اثر جمعی از نویسندگان و پژوهشگران معاصر به نام‌‌ های علی شاوی، شیخ نجم‌ الدین طبسی، شیخ محمدجواد طبسی، شیخ عزت‏ اللَّه مولایی، شیخ محمدجعفر طبسی و شیخ محمدامین ‏پور‌ امینی است و علی شاوی پژوهش همه همکاران را نقد و بررسی کرده و با یک قلم به نگارش درآورده است. جلد سوم این مجموعه را با عنوان امام حسین (ع) و رویدادهای راه مکه تا کربلا تدوین کرده است. نویسنده در ابتدای کتاب می‏ گوید: درباره مسیر کاروان حسینی از مکه تا کربلا نکات مهم قابل ملاحظه‏ ای وجود دارد. نویسنده تأکید می‏ کند که چرا امام حسین (ع) در این مقطع از مسیر کاروان پیوسته از کشته شدن خویش سخن می‏ گوید و همراهان خود را به عاقبت کار خویش آگاه می‏ کند. او تمام وقایع مسیر کاروان حسینی از مکه تا کربلا را ذیل سه فصل دسته ‏بندی کرده و حوادث تمام منزلگاه ‏ها را در همین فصل‌ ها بیان می‏ دارد و در آغاز بحث خویش به هفت نکته پژوهشی مهم می‏ پردازد.
أبوطالب علیه السلام ثالث من أسلم
نویسنده:
نبيل حسني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلاء: العتبة الحسینیة المقدسة، قسم الشؤون الفکریة و الثقافیة,
چکیده :
«أبوطالب عليه‌السلام ثالث من أسلم»، نوشته سید نبیل حسنی، کتابی است کلامی، که در صدد بیان رتبه اسلام ابوطالب (ع) است. نویسنده در این کتاب ثابت می‌کند ابوطالب (ع) پس از حضرت خدیجه و علی (ع)، سومین شخصی است که اسلام آورده است. این کتاب به زبان عربی در زمان معاصر و در یک جلد تألیف شده است.
  • تعداد رکورد ها : 1629