مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اصول صفات ثبوتیه الهی
>
علم الهی
>
قضا و قدر
سرنوشت انسان
قدر
قضا
قضا و قدر تکوینی
قضا و قدر حتمی
قضا و قدر در افعال بشر
قضا و قدر در طبیعت
قضا و قدر علمی
قضا و قدر عینی
قضا و قدر غیر حتمی
قضا و قدر غیر مجردات
قضا و قدر مجردات
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 291
عنوان :
آیا سرگذشت هر فرد نزد خداوند تعیین شده است؟ آیا قابل تغییر است؟ و اگر خداوند به همه چیز دانا و به عاقبت هر فرد آگاه است، چرا او را خلق می نماید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يکي از اوصاف خداوند سبحان علم است و به اين معنا که به تمام امور دنيا آگاه و دانا است، و از هر چيزي آگاه است. علم خداوند مراتب مختلفي دارد که برخي از آن ها صفات ذات خداوند است و برخي صفت فعلي. لازم به ذکر است که علم و دانايي خداوند، از نقايص و کاستيها
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
علم الهی
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
امکان تبدیل سرنوشت ,
علم مخلوق ,
علم ازلی الهی ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
قدرت تبدیل سرنوشت ,
سرنوشت انسان ,
قضاء ,
قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به قضا و قدر الهی, تلاش برای رسیدن به سعادت مفهومی ندارد، چون سرنوشت ما از قبل معلوم است؛ همان گونه که دعا کردن تأثیری ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. مفهوم قضا و قدر واژة «قدر» به معناي اندازه، و «تقدير» به معناي سنجش و اندازهگيري و چيزي را با اندازه معيني ساختن است و واژه «قضاء» به معناي يكسره كردن و به انجام رساندن و داوري كردن (كه آن هم نوعي به انجام رساندنِ اعتباري است) استعمال ميشود و گا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
علم الهی
,
قضا و قدر
,
قضا و قدر علمی
,
قضا و قدر عینی
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
تقدیر ,
تقدیر الهی ,
قدر ,
قضاء علمی ,
قضاء عینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر واقعا مرگ هر کس از پیش نزد خدا معلوم است, پس دادن صدقه، انفاق، دعای مومنین برای طول عمرشان چه معنی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
1. قبل از هر چيز بايد درباره تعبير ديني(اجل) و مرگ مطالبي ارائه شود: قران كريم مي فرمايد: (هوالذي خلقكم من طين ثم قضي اجلا و اجل مسمي عنده ثم انتم تمترون)[1]يعني او كسي است كه شما را از گل آفريد سپس مدتي مقرر داشت و اجل حتمي نزد اوست، با اين همه شما
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ انسان
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
حیات ,
امکان طول عمر انسان ,
اجل انسان ,
اجل غیر مسمّی ,
اجل مسمى ,
صدقه ,
صله رحم ,
تاخیر در مرگ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به این اصل قرآنی که اجل هر کس از پیش مقرر شده و تا زمانی که فرا نرسد کسی نخواهد مرد، کسانی که اقدام به خودکشی می کنند، اگر در اقدامشان موفق شوند و بمیرند، یعنی اجلشان رسیده بوده، اگر موفق نشوند، یعنی اجلشان فرا نرسیده بوده. پس گناهی متوجه آن ها نباید باشد، چون مرگ و زندگی او بسته به کار خودش نیست، بلکه بسته به اجلش هست. بنابر این چرا می گویند خودکشی گناه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
چون پرسشي كه مطرح شده مربوط است به مبحث «قضا و قدر» و اين بحث هم از جمله مباحث مهم و مشكل است لازم است ابتداء همين اصطلاحات را توضيح دهيم. 1. قَدَر و تقدير الهي قدر بمعناي اندازه است ولي تقدير بمعناي سنجش و اندازه گيري يا ايجاد اندازه در يك شيء است.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ انسان
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
لوح محفوظ ,
تقدیر الهی ,
قضا و قدر الهی ,
اجل انسان ,
اجل غیر مسمّی ,
اجل مسمى ,
قدر الهی ,
لوح محو و اثبات ,
خودکشی ,
تاخیر در مرگ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطة استخاره با قضا و قدر چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
استخاره در لغت به معناي طلب خير كردن است و اينكه از خدا بخواهيم ما را به انجام كار بهتر راهنمايي كند.[1] معناي اصطلاحي آن كه برگرفته از همان معناي لغوي است، عبارت است از نوعي دعا و توكل به خداوند، در انجام كاري كه خير و شّر آن بر انسان پوشيده است.[
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
استخاره
کلیدواژههای فرعی :
قضا ,
قدر ,
قضاء حتمی ,
قضاء غیر حتمی ,
توکل ,
رضا به قضای الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر مرگ و زندگی در دست خداوند است، نظریه های پزشکی که میگویند انسان اگر واجد این خصوصیات باشد، طول عمرش این مقدار است و یا فلان انسان تا این مدت می تواند زندگی کند، چه می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا لازم است معنا و مفهوم قضا و قدر را توضيح دهيم. قضا در لغت به معناي: محكم كردن، تمام كردن، خاتمه دادن ميباشد،[1] قضاوت هم خاتمه دادن به خصومت. قدر يعني: حكم، اندازه چيزي، سرنوشت.[2] قضا و قدر در كاربرد شرعي آن: قضا يعني حتميت اشياء و حوادث،[3]
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
مرگ انسان
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
اجل انسان ,
اجل غیر مسمّی ,
اجل مسمى ,
رضا به قضای الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد آرای سارتر در باب آزادی با نظر به دیدگاه علامه جعفری و گابریل مارسل
نویسنده:
مرضیه اشتواد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
قضا و قدر
,
آزادی
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفری تبریزی، محمدتقی
,
جعفری تبریزی، محمدتقی
,
سارتر، ژان پل
,
سارتر، ژان پل
,
مارسل، گابریل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
نوشتار پیشرو پژوهشی است مقایسهای در باب آزادی که در آن به نقد دیدگاه سارتر از منظر دو تن از متفکران معاصر یعنی علامه جعفری و گابریل مارسل پرداختهایم؛ سارتر معتقد به آزادی مطلق در انسان است و از نظر وی انسان ماهیت خود را در طول زندگی و با انتخابهای پیشروی خود میسازد؛ او نتیجه میگیرد انسان معادل انتخاب خود است. سارتر برای انسان جهانی را متصور است که بهدلیل نداشتن خالق، تعیین اخلاق و ارزشها را به دوش یکایک افراد جامعه مینهد؛ این امر منتج به نسبی بودن اخلاق و ارزشها میشود. هرچند سارتر برای تک تک انسانها مسئولیت خطیری را در نظر گرفته بود تا مانع از فروپاشی این ارزشها در جامعه شود. در جهان سارتری عشق محکوم به شکست است و دیگران مانع آزادی یکدیگر هستند. در نقطه مقابل، فلسفه مارسل قرار دارد که بر پایه ارتباط با دیگر انسانهاست. مارسل انسانها را در جهان کارکردی شدهای میبیند که با مسائل و رازهای بسیاری مواجهند، وی برخلاف سارتر بر این باور است که آزادی از جمله رازهایی است که بشر در راه رسیدن به آن باید از فضاهای بین-الأنفسی چون آمادگی، وفا، ایمان و عشق گذر کند. در فلسفه مارسل برخلاف فلسف? سارتر مفهوم آزادی صرفاً و بهتنهایی موضوعیت ندارد، بلکه این مطلب که چگونه باید از این آزادی استفاده کرد محور این دیدگاه است. همچنین با توجه به آراء علامه جعفری - عکس نظر سارتر که برای آزادی و اختیار تعاریفی در هم تنیده بیان کرده است-ایشان ضمن تفکیک هر یک از این مفاهیم برای آنها سلسله مراتبی قائل است؛ بهنحوی که از منظر علامه رهایی، آزادی و اختیار هریک در درجه بالاتری نسبت به دیگری منفک شده است. بنا به نظر علامه جعفری با فرا رفتن از خود طبیعی و رسیدن به خود انسانی-الهی و در حیات معقول میتوان به اختیار نائل شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین امام خمینی از قضا و قدر صدرایی
نویسنده:
لاله شعبانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سرنوشت
,
جبر و اختیار(کلام)
,
علم الهی
,
قضا و قدر
,
دیسپنساسیونالیسم
,
حکمت متعالیه
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
تقدیرگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
رساله حاضر باعنوان تبیین و تفسیر امام خمینی از قضا و قدرصدرایی، به مقایسه آراء این دو حکیم می پردازد. و در خلال مباحث ابداعات حضرت امام را روشن نموده و نقاط قوت و نوآوریهایش را در کنار عقاید فلاسفه پیشین(ملاصدرا) بیان کرده است. ملاصدرا قضای الهی را همان صورت علم خدا و قدر را ثبوت جمیع موجودات در عالم نفسی به طور جزئی و مطابق با مواد خارجی می داند. و از نظر امام خمینی قضا همان حقایقی هستند در مرتبه علم الهی، که به تبع ظهور اسماء و صفات خدا ظاهر می گردند. و قدر عینی محلی است برای کلیه تغییرات و تبدیلات و زیادی آجال و تقدیر ارزاق. هر دو مراتبی از علم خدا هستند. از دیدگاه هر دو فیلسوف قضا و قدرالهی موجب سلب اختیار از انسان نمی باشد، بلکه اختیار انسان به موجب قضا و قدرالهی معین گردیده است. در این رساله تلاش برآن است تا نشان داده شود که چگونه امام خمینی در بحث قضا و قدر با ارائه تفسیر خاص از دیدگاه صدرایی دراین موضوع به حل بسیاری از شبهات فلسفی کمک کرده، وتوانسته است در تصحیح اعتقادات دینی دیدگاه موثری را ارائه دهد. او برای این منظور از مباحث روایی عرفانی و کلامی در ارائه نظام فلسفیاش در این خصوص مددجسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و ویلیام کریگ در باب مسئله «تقدیرگرایی الاهیاتی»
نویسنده:
عبدالرسول کشفی؛ متین طایفه رستمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
قضا و قدر
,
فلسفه دین
,
تقدیر گرایی کلامی
,
ویلیام کریک
,
تقدیر گرایی الاهیاتی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
تغییر در علم خداوند ,
فعل اختیاری ,
جبر و اختیار(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
امر بین امرین ,
علم ازلی الهی ,
اختیار انسان ,
علم الهی ,
ازلیت خداوند ,
علم طبیعی ,
بداء ,
عالم مطلق ,
نظریه علم میانه ,
علم پیشین الهی و اختیار انسان ,
نظریه زمانمندی خداوند ,
اثبات علم میانه ,
علم واجب به ذات خود ,
علم واجب به مخلوقات ,
علم خدا به ممکنات استقبالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
در برابر «تقدیرگرایان کلامی»، که معتقدند علم پیشین الاهی با اراده آزاد انسان در تعارض است، «سازگارگرایان» بر این باورند که علم پیشین خداوند با اراده آزاد انسان سازگار است. «علامه طباطبایی» و «ویلیام کریگ» به گروه اخیر تعلق دارند و برای حل این مسئله راهحل ارائه میدهند. در این مقاله به بررسی تطبیقی «نظریه علم میانه»، بهمنزله راهحل نهایی کریگ و دیدگاه علامه طباطبایی در باب این مسئله، میپردازیم. نتیجه نهایی آن است که با وجود تفاوت دیدگاه دو متفکر در برخی موارد، هر دو اندیشمند ضمن پذیرش سازگاری علم پیشین الهی با اختیار انسان معتقدند معرفت خداوند به افعال اختیاری انسان ناشی از معرفت او به این نوع افعال با تمام شرایط و خصوصیات آنهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دراسة حول الجبر و التفویض و القضاء و القدر
نویسنده:
مرتضى عسکری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
19. مسایل کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
آیات قضا و قدر
,
احادیث جبر
,
احادیث قضا و قدر
,
امر بین امرین
,
تفویض
,
عقاید شیعه امامیه
,
قضا و قدر
,
احادیث و روایات
,
شیعه شناسی
,
خدا و اختیار انسان
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی عسکری
کد کنگره:
BP 219/6 /ع5د4
چکیده :
«االجبر و التفويض و القضاء و القدر» اثر علامه سيد مرتضي عسكري تأليف قرن حاضر به زبان عربي مى باشد. از جنجالي ترين موضوعات ديني كه دير زمان تا كنون مورد گفتگوي دانشمندان بوده مسأله جبر و تفويض است. آيا انسان در كارهاى خود كاملاً مجبور است و هر چه از او سر مى زند بر اساس جبر الهى است و خودش هيچ اختيارى ندارد؟ يا برعكس، كاملا آزاد است و همه چيز در اختيار اوست و خداوند هرگز در كار او دخالتى ندارد و از هر گونه اقتدارى در محدوده اقبال انسان بى بهره است؟! برخى طرفدار نظريه جبر و برخى طرفدار نظريه دوم هستند كه آن را تفويض مى نامند. آنچه علماي شيعه اماميه اثنا عشريه اعم از فقها و عرفا و فلاسفه بر آن معتقدند نظريه اي است كه از روايات ائمه معصومين برگرفته شده و آن عبارت است از امرى بين نظريه جبريه و مفوضه اهل سنت. انگیزه مولف از نگارش این اثر، روشن ساختن موضع شيعه در مسأله مورد اختلاف ميان دو فرقه اشاعره و معتزله و بيان نظريه شيعه در اين باره می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 291
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید