مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خاتمیت رسالت خاتمیت رسول خاتمیت شریعت خاتمیت کتاب رسول(ص) خاتمیت نبوت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 23
فلسفه حکومت در عصر غیبت از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1388
چکیده :
در این نوشتار فلسفه حکومت در عصر غیبت با رویکرد سیاست متعالی از منظر حکمت متعالیه تبیین میشود.<br /> سیاست زیرمجموعه حکمت عملی و عمق و وسعت حکمت عملی مرهون رشد و عمق حکمت نظری است و حکمت متعالیه به عنوان وسیعترین و عمیقترین جریان حِکمی، سیاست متعالی را ارائه میدهد.<br /> شناخت فلسفه هر حکومتی وابسته به معرفتِ اهداف و اغراضی است که در سیاستهای هر حکومت دنبال میشود.<br /> در حکمت متعالیه سیاست، مبتنی بر نبوت است و هدف نبوت رساندن انسان ناقص به کمال لایق او است و در این منظر متعالی، فلسفه نبوت، با عمقی افزون از نظریه مدنی بالطبع و قاعده لطف، درباره یک نفر نیز تحلیل و تبیین میشود، زیرا حتی یک انسان ناقص و غیرمکتفی نیز نیازمند کامل مکمل است. با تحلیل لمّی این منظر، نبوت نه بر اساس تقاضای بشر بلکه به اقتضای خالقیت و هدایت و ربوبیت الهی نسبت به ماسوی است و بر اساس همین اقتضا، انبیا مظهر و خلیفه کامل خداوند در این اموراند و پس از انبیا و ختم نبوت ظاهری، چهره باطنی نبوت با ائمه معصومین(ع) به عنوان جانشینان تام خاتم انبیا (ص) و جامع اوصاف او و سپس با اولیای الهی و مجتهدین و فقها در عصر غیبت ائمه(ع) که برخوردار از الهامات الهی و حوزه نبوت اند، ادامه می یابد.<br /> پس حاکمیت و سیاست جامعه اسلامی در عصر غیبت، حاکمیت و سیاستی الهی و دارای خاستگاه نبوتی است و با این منظر سیاست متعالیه شکل می.گیرد.<br /> در پایان این نوشتار فرایند فکری و مدل علمی این بینش فلسفی در پانزده مرحله ارائه می.گردد.
صفحات :
از صفحه 37 تا 52
مهدویت و ضرورت وجود امام از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
اصغر پوربهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , خواجه نصیرالدین طوسی , امامت , اسفار , ولایت , مهدویت , شواهد الربوبیه , ملاصدرا , ابن سینا: ابوعلی سینا , ضرورت بعثت انبیا , امام شناسی , امام شناسی حکمت متعالیه , شرح اصول کافی , وحی الهی , خاتمیت , دوران آخر الزمان , نفس نبی , امام شناسی , امامت , امامت , مهدویت , نبوت , اهل بیت(ع) , وحی , خاتمیت , معجزات انبیا , وحی به ائمه علیهم السلام , وحی به انبیا , آخر الزمان , وحی , معجزات پیامبر , دوران غیبت , نبوت الهی , امام زمان , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , حکمت متعالیه , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , آخر الزمان - احادیث , عصر غیبت , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , اثبات وجود امام زمان , امامان معصوم علیهم السلام , فواید وجودی امام (ع) , علم بی واسطه نبی , تاثیر نبی بر عالم ماده , قوه خیال نبی , فایده تکوینی امام , میرداماد , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
<br /> <br /> در مقاله حاضر نخست گزارشی جامع از دیدگاه ملاصدرا پیرامون مهدویت ارایه می شود. سپس موضع وی در این باب با مواضع برخی از متکلمان و فیلسوفان سلف او مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. برای نیل به این دو مقصود پیش از هر چیز، از آن جا که وی میان نبوت و امامت، تفاوت اساسی قایل نیست، نظریه او پیرامون نبوت، خصایص نبی و کیفیت دریافت وحی و الهام و به مقتضای بحث، مطالبی در باب ولایت و ختم نبوت ذکر می شود. پس از تمهید این مقدمات، نظریه او در باب امامت، فواید وجودی امام و نیز به جهت ارتباط وثیق میان قول به ضرورت وجود یک امام در هر زمان و قول به مهدویت، استدلال های ده گانه او بر اثبات وجوب وجود امام، به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد و با بیان عقیده او پیرامون امام دوازدهم و غیبت آن امام، گزارش آرای وی در باب مهدویت به انجام خواهد رسید. در پایان هم به عنوان نتیجه بحث با بررسی استدلال های او بر اثبات وجوب وجود امام و مقایسه آن ها با استدلال های دیگر متفکران سلف او، جایگاه وی در تاریخ این مساله روشن خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 91 تا 114
تصحیح و تحقیق رساله تحریر الدلائل فی تقریر المسائل اثر اثیرالدین ابهری
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
توحید , معتزله , الله , نفس ناطقه , اشاعره , رویت خدا , اختیار , جزء لایتجزی , براهین اثبات وجود خدا , اثبات نبوت , تهافت الفلاسفه , سبک شناسی , الوجود , اثیرالدین ابهری , اختیار خداوند , معدوم , خلأ , نسخه‏ شناسی , افعال خدا , صورت و ماده , صفات خدا , معرفت شناسی اسلامی , اندیشه شناسی , رساله ثمانی‌عشرة مسئلة فی الکلام , رساله ثمانی‌عشرة مسئلة فی الکلام , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا: ابوعلی سینا , صفات الهی , اختیار , اشاعره (اهل سنت) , رؤیت خدا , معتزله (اهل سنت) , اختیار انسان , خاتمیت , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , ماهیت , هیولی , جزء لا یتجزی , امر عدمی , بساطت واجب(امور عامه) , افعال واجب(حکمت نظری) , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , اختیار واجب , ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم , ابوحامد غزالی طوسی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , اثیرالدین ابهری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , مهدی عظیمی
چکیده :
اثیرالدین ابهری را رساله‌ای‌ است که در نسخه‌شناسی‌ها با نام «ثمانی‌عشرة مسئلة فی الکلام» یا «المسائل» شناسانده شده است، ولی برپایۀ یافتۀ ما نام اصلی آن «تحریر الدلائل فی تقریر المسائل» است. این رساله، که گویا تنها نوشتۀ کلامیِ تاکنون‌ـ‌شناخته‌شدۀ اوست، دربردارندۀ هجده مسئلۀ کلامی ا‌ست که بیش‌وکم با بیست مسئله‌ای که غزالی در تهافت‌الفلاسفة پیش می‌کشد همخوانی دارند. ابهری در بیش‌ترِ این مسئله‌ها از مکتب اشعری در برابر فیلسوفان و معتزلیان دفاع می‌کند. در این نوشتار، «تحریر الدلائل» را بر اساس گواهی ابن‌تیمیه، سبک نویسندگی ابهری، و اندیشه‌های فلسفی او، اصالت‌سنجی کرده؛ و برپایۀ نسخه‌های خطّی راغب‌پاشا 1461، مجلس شورا 1830، و آیت‌اللّه مرعشی 59/35، که گویا هر سه در قرن یازدهم هجری کتابت شده‌اند، به شیوۀ بینابین تصحیح کرده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 103 تا 145
کتاب «الجامعه» و نقش آن در فرآیند تبیین آموزه‌های شیعی
نویسنده:
محمد تقی شاکر، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از شاخه‌های مسئله علم امام موضوع منابع علم امام است. شناخت منابع علم امام، میزان حساسیت نسبت به گفتار ایشان را معین کرده و ملاکی روشن برای گون? مواجهه با سخنان ایشان است. در روایات، از منابع علم امام، نوشتاری بنام الجامعه دانسته شده که گاه از آن به صحیفه تعبیر شده است. الجامعه یکی از دو کانون اصلی علم امام علی (علیه السلام) به احکام و حلال و حرام الهی، در کنار سرچشم? دانش زای الف باب(هزار در علم) است که فرآیند آن آگاهی سایر پیشوایان شیعه به احکام الهی است. نگارش این نوشته در زمان پیامبر توسط امیرال12ن، بر روی قطعات متعددی از پوست صورت یافته است. دانش این صحیفه، آنگونه که عنوان آن نیز نمایانگر است، امام را از دیگران بی نیاز و مردم را برای دسترسی به حقایق احکام، نیازمند امام می نماید. این امر نشانه‌ای بر تکمیل دین و عرض? کامل حلال وحرام توسط پیامبر اعظم(صل الله علیه وآله وسلم) است و نقشی موثر در تبیین معارفی از دین و استحکام بخشی از آن داشته است.
صفحات :
از صفحه 89 تا 116
استمرار ولایت بعد از خاتمیت بر اساس حکمت ملاصدرا
نویسنده:
محبوبه اسماعیل زاده نوقی، محمدحسین مهدوی نژاد، بیوک علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مجادلات کلامی و مخاصمات دینی یهود در دوره پیامبر (ص)
نویسنده:
حسین خسروی، سهراب اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/ 1395
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
  • تعداد رکورد ها : 23