مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
اسماء و احکام
>
اسم (فرجام شناسی)
>
ایمان (فرجام شناسی)
ایمان ابوطالب
ایمان ابولهب
ایمان ابوین نبی(ص)
ایمان اجمالی
ایمان اختیاری
ایمان اصحاب کهف
ایمان اطفال
ایمان امت
ایمان انبیا
ایمان بعد الکفر
ایمان به خدا
ایمان به غیب
ایمان پیامبر(ص) قبل از بعثت
ایمان تلقینی
ایمان حقیقی
ایمان خلفای ثلاثه
ایمان راسخ
ایمان شرعی
ایمان شهودی
ایمان صاحب کبیره
ایمان عبد
ایمان فاسق
ایمان قلبی
ایمان کافر
ایمان کامل
ایمان لسانی
ایمان مجازی
ایمان مذهبی
ایمان مرتد
ایمان مسلمانان
ایمان مقلد
ایمان منجی
ایمان موافات
ایمان ناجز
ایمان نیکوکاران
ایمان یقینی
معاد انسان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
تعداد رکورد ها : 670
عنوان :
ارزیابی دیدگاه ملاصدرا و کرکگور درباره صیرورت انسان
نویسنده:
مهدی خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
صیرورت انسان
,
سورن کرکگور
,
بدن
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
اختیار ,
امکان (منطق) ,
اختیار ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
انسان کامل (کلام) ,
روح ,
وحدت نفس و بدن ,
ذات انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بی گمان مساله توجه به انسان و عدم ثبات ذات او از محوری ترین مباحث فلسفی نزد ملاصدرا و کرکگور است. شاید این نقطه اشتراک، مهم ترین شباهت میان این دو اندیشمند نیز باشد. اگر به کل آثار هر دو متفکر نظر افکنده شود، بی گمان خواننده به این نتیجه می رسد که یکی از اهداف آن ها، آسیب شناسی ذات انسان و سپس تاسیس نظامی است تا براساس آن، بتوان راه رسیدن به وجود حقیقی انسان را به دست آورد. البته نمی توان انکار کرد که تمام فیلسوفان پیش از آنها، به انسان و توانایی های او توجه ویژه ای داشته اند؛ اما نوع نگاه این دو اندیشمند با دیدگاه های پیشینیان خود کاملا متفاوت به نظر می رسد.از این رو، نوشتار پیش رو بر آن است تا شباهت ها و تفاوت های دیدگاه این دو متفکر در زمینه سیلان وجودی انسان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنابخشی به زندگی و مؤلفه های تأثیرگذار آن در پیشگیری از جرم از منظر قرآن کریم : شماره 21 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
قدرت الله خسروشاهی، سارا سادات هاشمی، علیرضا نجفی اسکندری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
جرم
,
پیشگیری از جرم
,
معنا بخشی به زندگی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
انسان ,
ایمان ,
جهان هستی ,
ماهیت انسان ,
الانبیا ,
جهنم ,
ابتلا ,
تعلیم و تربیت الهی ,
مسئولیت انسان ,
تعقل ,
یاد خدا ,
ایمان به خدا ,
مشورت ,
امتحان الهی ,
عالم خلقت ,
نظام هستی ,
انبیاء(ع) ,
بهشت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات اخروی ,
انسان ,
ایمان به خدا ,
جرم شناسی ,
تشویق ,
جاودانگی روح ,
تهدید ,
بزهکاری ,
تربیت و تعلیم اسلامی ,
ماهیت انسان در قرآن ,
هدف در زندگی ,
کثرت گرایی دینی ,
آثار دعا ,
خلود ,
جهنم ,
ذکر (یاد خدا ) ,
اعتدال در زندگی ,
دعا ,
آداب مشورت ,
تفکر ,
امداد الهی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
نظارت خدا ,
پلورالیسم دینی ,
سیاست جنایی اسلام ,
انحراف انسان ,
چیستی زندگی ,
نفی پلورالیسم ,
شعور عالم خلقت ,
اعتقاد به غیب ,
تعاون در جامعه ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از پرسش های اساسی که تاثیر زیادی در نگرشها و رفتار انسان دارد، سوال در مورد چرایی و چیستی زندگی و در نتیجه فهم چگونه زیستن می باشد. رویکرد به معنا و مفهوم زندگی تابعی از نگرش به انسان، هستی و هستی آفرین و نسبت میان آنهاست. درک ناصحیح این مولفه های بنیادین تاثیر غیرمستقیم زیادی در انحراف انسان و ارتکاب جرایم خواهد داشت. بر این اساس، جرایم باید در هر جامعه متناسب با فرهنگ خاص آن جامعه مورد مطالعه قرار بگیرد. بر اساس آموزهای قران کریم معنا بخشی به زندگی و پیشگیری اولیه از وقوع جرم و گمراهی، اصلی ترین سیاست جنایی قرآن کریم است. هدف نهایی این سیاست تعلیم و تربیت انسان هایی است که در جهت رشد خود با اراده تربیت یافته بتوانند از ارتکاب جرم احتراز کنند. در این دیدگاه، ایمان به وجود اموری غیبی، نظارت خداوند، ارسال پیامبران از سوی او و در نتیجه اعتقاد به امداد رسانی های او در روبرویی با مشکلات و وجود جهانی دیگر جهت کسب پیامدهای اعمال خود در این دنیا و همچنین ایمان به خلقت هدفدار، به زندگی انسان معنی بخشیده و از انحرافات او جلوگیری می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل دیدگاه ملاصدرا در میزان تأثیر صدق باورهای دینی در نجات انسان ها
نویسنده:
وحیده فخار نوغانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
عبودیت
,
انسان کامل (کلام)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
گزاره های وحیانی
,
صدق پذیری
,
صدق
,
رابطه صدق و نجات
کلیدواژههای فرعی :
نیت صادق ,
نَفسُ الاَمر ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
انسان کامل (کلام) ,
ذات و صفات باری تعالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله نجات و رستگاری پیروان ادیان از جمله مسائل بحث برانگیز در حوزه فلسفه دین است. در میان اندیشمندان اسلامی، ملاصدرا از جمله متفکرانی است که نجات و رستگاری را در پرتو عواملی فراتر از حقانیت و صدق ادیان تبیین می کند. نکته مهم و درخور توجه این است که دیدگاه وی در خصوص مسئله نجات کاملاً مبتنی بر مبانی معرفت شناسی خاص وی در خصوص «صدق پذیری گزاره های وحیانی» و نیز «امکان دست یابی به صدق» این گزاره هاست. از دیدگاه وی هر چند گزاره های وحیانی از قابلیت اتصاف به صدق و کذب برخوردارند، اما عواملی همچون دست نیافتن به واقعیت و نفس الامر، توصیف ناپذیری برخی از مراتب واقعیت در قالب گزاره های زبانی و نیز همسان نبودن مرتبه ادراکی گوینده و مخاطب در گزاره های وحیانی، امکان دست یابی به صدق این گزاره ها را برای عموم انسان ها با دشواری مواجه می کند. بر همین اساس نیز، به نظر ملاصدرا، نجات در پرتو عوامل دیگری چون عبودیت و بندگی امکان پذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدى بر جامعه شناسى خانواده در قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
ازدواج
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
طلاق
,
طلاق
,
پاکدامنى
,
خوش زبانى
,
تناسب سنى
,
ایمان
چکیده :
این نوشتار نگاهى گذرا به برخى از مباحث جامعهشناسى خانواده دارد. موضوعات در این مقاله عبارتند از: تعریف خانواده، شکلگیرى خانواده، انواع خانواده، انواع ازدواج، مقام زن، والدین، فرزندان حفظ کیان خانواده و معیارهاى انتخاب خانواده. در تعریف خانواده، نویسنده به خانواده گسترده متمایل است و در بحث شکلگیرى خانواده، هرج و مرج جنسى را باور ندارد. خانواده چند همسرى، مرکب، زن سالار، گسترده از شکلهاى خانواده خوانده شده است و ازدواج ربایشى، اسارتى، معاملهاى، موقت، شغار، مبادلهاى، امانى، گروهى، معاوضى و ارثى ذیل عنوان انواع ازدواج آمده است. معیارهاى انتخاب همسر ایمان، پاکدامنى، شایستگى، آرامشبخشى، خوش زبانى، تناسب سنى و تواضع معرفى شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه فقه الحدیثی به روایات «نواقص العقول»
نویسنده:
حیدر مسجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زنان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
عقل(فقه)
,
نواقص العقول
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سیر تاریخی ایمانگرایی از آگوستین تا ویتگنشتاین
نویسنده:
رخابه غفاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آگوستین
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
خردگرایی (فلسفه)
,
سیر تاریخی
,
کی یرکگور
,
فلسفه تحلیلی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
کی یرکگور،سورن
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
کییرکگور، سورن
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
پاسکال، بلز
,
بولتمان، رودلف کارل
,
اشتراوس، آنسلم لئونارد
,
باور دینی
چکیده :
رابطه ایمان وعقل همواره از اساسیترین مسائل در حوزه های فلسفه دین والهیات به شمار می رود ودرپاسخ به رابطه ایمان وعقل سه دیدگاه وجود دارد1-عقلانیت حداکثری که ارزیابی عقلانی ومنطقی آموزه های دینی را هم مطلوب میداندوهم ضروری2-عقلانیت انتقادی که ارزیابی آموزه های دینی با ملاکهای عقلی ومنطقی مطلوب می داند اما چنین امری در مورد همه گزاره های دینی ناممکن می داند 3-ایمانگرایی ،دیدگاهی که اصلا هیچ رابطه ای میان عقل وایمان نمی پذیرد .که دو نوع گرایش داردایمانگرایی افراطی و هم ایمانگرایی معتدل .مابه ایمانگرایی اگوستین ،آنسلم ،پاسکال ،کی یر کگور،بولتمان وویتگنشتاین با توجه به مبانی فکری وفلسفی آنهامی پردازیم . آنسلم واگوستین روششان ایمان در جستجوی فهم بود که ایمان را مقدم بر عقل می دانستند کی یر کگور وویتگنشتاین از ایمانگرایانافراطی هستند که معتقدند ایمان در ضدیت باعقل است .پاسکال ازایمانگرایان معتدل می باشد که معتقداست ایمان گرچه مقدم بر عقل است اما با قابل جمع می باشد .بولتمان از منتقدان عهد جدید است .نتیجه اینکه هیچ نظام فلسفی کامل وبدون نقص وجود ندارد .راه درست مطالعه هر جریان فکری جدید است که با اتکا به تجربیات وایمانخود به بررسی بپردازیم .هر چند ایمان جایگاه بس والایی دارد اما عقل هم جایگاه خاص خود را دارست .ممکن است عقل در ایمان آوردن نقشی نداشته باشد اما میتواند به یافته هایآن سامان دهد در ادیان مختلف به استفاده از عقل تأکید شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطه عقل و ایمان از دیدکاه سویین برن
نویسنده:
فاطمه اکبرپور روشن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
احتمال (منطق)
,
شناخت شناسی
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
عقل(منطق)
,
آموزه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سوئینبرن، ریچارد
,
سوئینبرن، ریچارد
,
سوئینبرن، ریچارد
,
باور دینی
چکیده :
رابطه عقل و ایمان همواره به عنوان جدالی جدی و اساسی در تاریخ اندیشه رخ نموده است. این نزاع از عصر روشنگری به بعد با جدیت و محوریت بیشتری روبرو شد و تا عصر حاضر، اهمیت خود را حفظ کرده است. پاسخهای متفاوتی به این مسئله داده شده است؛ از جملهی آنها میتوان به پاسخ عقلگرایان اشاره کرد. به زعم آنها برای توجیهنظام اعتقادات دینی، باید بتوان صدق آن را تا حدی که اغلب عقلا قانع شوند، اثبات کرد. از میان این عقلگرایان، عدهای موافق با دین و برخی نیز مخالف با دین هستند.فیلسوف معاصر، ریچارد سویینبرن یکی از نظریهپردازان مطرحاین عرصه و از چهرههای سرشناس معرفتشناسی و فلسفه دین معاصر است. او باوری را عقلانی میداند که فاعل با معیارهای استقرایی و به همراه بررسیهای پیشینِ کافی، آن را مورد تأیید قرار دادهو باور نیزبه وسیله همان معیارها محتمل شده باشد. به نظر سویینبرن باور به هر گزاره، وابسته به میزان احتمال آن، در برابر میزان احتمال بدیلهای دیگر آن گزاره است. وی همچنین با پاسخگویی به ادلّه محدودیت عقل که از سوی اندیشمندان بنام مطرح شده، نشان میدهد که حجیت قلمرو عقل در سرتاسر آموزههای دینی گسترده است؛ به همین جهت میتوان او را در ردیف فیلسوفانی قرار داد که موسوم به عقلگرا می-باشند. او از طرفی با بهره گرفتن از روش استقرایی،درصدد توجیه عقلانی ایمان بر میآید. و از سوی دیگر جهت عقلانی نشان دادن باورهای دینی، بهتوجیه عقلی مسائلی اشاره میکند که در طول تاریخ همواره از آنها برای نقض عقلانیت باور دینی استفاده شدهاست. علیرغم اینکه نظریه او یکی از بهترین تلاشهای مدرن برای دفاع از عقلانیت دینی محسوب میشود، نقدهایی نیز به آن وارد است؛ مانند اینکهاگرچهاستقرا نقش فزایندهای در علوم و زندگی روزمره انسانها دارد، ولی حاصل آن در نهایت چیزی جز یقین روانشناختی نیست و ?نچه مطلوب نظریات معرفتشناسی است -یعنی یقین منطقی- را تأمین نمیکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره عقلانیت در پرتو وحیانیت
نویسنده:
محمدعلی موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
کلام
,
هدایت الهی
,
وحی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
کلام
,
rationality
,
Religion
,
philosophy
,
تخیل(راه های معرفت)
,
وحی
,
ایمان
,
تخیل(مراتب علم)
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
چکیده :
عقل اگرچه در قلمرو روابط انسان با خود، خدا، مردم و طبیعت، نیازی حیاتی و لازم بهشمار میآید، و قلمرو شناخت و کارآیی آن نیز از حس فراتر میرود، اما نسبت به شهود قلبی و دادههای وحیانی نارسا بوده، و با فقر ذاتی که دارد برای هدایت انسان کافی نیست. البته عقل و خرد در هماهنگی همهجانبه با وحی میتواند انسان را به سعادت و امنیت برساند. انسانها در اصل برخورداری از عقل یکسان هستند، اما تعقل و خردورزی آنها متفاوت است. معرفت، عمل نیک، درخواست از خدا و تجربه میتواند عقل انسانی را افزایش دهد. همچنین در اندیشه اسلامی به کسی خردمند گفته میشود که عقل را در تمام ابعادش بهکار اندازد و پرورش دهد. بر این اساس، آنان که نسبت میان وحی و عقل را انکار میکنند، در حقیقت از معرفت وحی و عقل و ابعاد متنوع آن دو بیبهره هستند. عقل گاهی نقش زیربنایی را نسبت به دین ایفا میکند، و گاهی وسیله شناخت و ارتباط با خدا محسوب میشود. عقل در برخی موارد، نقش ملاک را عهدهدار میشود، و در مواردی دیگر، جوهر و اصل دین شمرده میشود. اما در هر زمانی تلازم میان عقل و دین ثابت است. میزان بهرهوری عقل از وحی، کشف و صدور حکم شرعی، و صدور فتوای محض عقلی و نسبتسنجی قضایای نقلی و شرعی میباشد. حجیت عقل ذاتی بوده، و فقهای شیعه برای استنباط حکم شرعی، در کنار کتاب و سنت همواره بر عقل تکیه کردهاند. بر اساس آموزههای اسلامی، ملازمه حکمی وسیعی میان عقل و نقل وجود دارد، تا جایی که صدور حکم یکی از آن دو، عین فتوای دیگر دانسته شده است. البته در حوزه ملاک احکام، توقیفی بودن احکام عبادات و مانند آن، عقل از توانایی کافی و لازم برخوردار نیست، و در این موارد، تنها اطاعت و فرمانبرداری از شرع میتواند موجب نجات و راهنمایی عقل باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و ایمان از منظر قرآن
نویسنده:
سهیلا لطفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
عقل(منطق)
,
عقل گرایی حد اکثری
,
ایمان
,
عقلگرایی ان تقادی و عقلگرایی اعتدالی.
,
واژگان قرآن
چکیده :
چکیدهرابطه عقل و ایمان یکی از مهمترین مسائل در حوزه فلسفه دین است که در این پژوهش در صدد بررسی آن از منظر قرآن هستیم. سوال این است که آیا ایمان و باور دینی باید الزاماً مبتنی بر عقل و استدلال یقینی باشد؟ دیدگاههای مختلفی در این باب وجود دارد: عقلگرایی حداکثری، ایمانگرایی افراطی، ایمانگرایی معتدل، معرفت شناسی اصلاح شده، دیدگاه مصلحت اندیشانه یا اراده گرا، عقلگرایی انتقادی و عقلگرایی اعتدالی.دیدگاه قرآن در مورد این مسئله، عقلگرایی اعتدالی است. از منظر قرآن، عقل به عنوان معیار تشخیص درستی و نادرستی اعتقادات، حجت و معتبر است. قرآن برای اغلب آموزه های دینی مانند: وجود خدا، توحید، نبوّت و معاد براهین و استدلالهای عقلی اقامه کرده است و باورهای نادرست مشرکان و بت پرستان را با استدلالهای عقلی رد کرده است. از سوی دیگر، عقل محدودیتهایی دارد و قادر به فهم همه امور نیست و عواملی مثل گناه مانع ورود معرفت و خطاپذیری آن میشود و در اینجا رجوع به سنت در کنار عقل ضرورت مییابد.براهین قرآنی، مثل برهان جهان شناختی در اثبات وجود خدا، گر چه از نظر منطقی قاطع و صحیح هستند ولی این به این معنا نیست که قانع کننده برای همگان باشد چون مقام صدق از مقام اقناع و مقام علم از مقام ایمان جداست و ممکن است کسی با وجود صدق دلایل قانع نشود و با وجود علم به چیزی به آن ایمان نیاورد. قرآن عواملی چون: ظلم، آزادی هوی و هوس و مقدم داشتن زندگی دنیوی بر اخروی را برای عدم ایمان آوردن برخی ذکر کرده است.از منظر قرآن، عمل گرچه داخل در مفهوم ایمان نیست؛ ولی رابطهای دو سویه میان ایمان و عمل صالح وجود دارد به گونهای که نشانه ایمان عمل صالح است و از سویی خاستگاه عمل صالح، ایمان به خدا است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان ازدیدگاه غزالی و کی یرکگور
نویسنده:
محمد جوده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
فلسفه هگل
,
عقل
,
عقل
,
یقین
,
فلسفه دین
,
پارادکس
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
کی یرکگور،سورن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کییرکگور، سورن
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی وتحلیلایماناز دیدگاه غزالی وکی یرکگور است ، وما ارا واندیشه این دو متفکر را در این پایانامهمورد ارز یابی قرار داد ه ایم .با این تفاسیر ما از این منظر تفاوت مختلف را از ایندو شاهد بوده ایم. که درذیل آن را به خلاصه ذکر می نمایم.به عقیده کی یرکگورایمان جهش و خطر کردن است و دلبستگی شورمندانه و بی حدّ حصر به سعادت ابدی است که فقط با انتخاب فرد مومن عملی میشود و نه تنها استدلالهای عقلی نمیتواند آن را تایید کند، بلکه چنین استدلال عینی و شواهد کافی ارزش ایمان را میکاهد.ایمان باور به پارادوکس است، پارادوکس تجسّد. او ایمان را از سنخ امور انفسی و باطنی میداند و از این رو به نظر وی امور آفاقی از جمله استدلالهای عقلی برای ایمان شایسته نیست و ایمان را والاترین فضیلتی است که انسان می تواند بدان نائل گردد. غزالی ایمان را صرف تصدیق قلبی میداند و استدلال عقلی می تواند آن را تایید کند.اما ایمانباید، در قول و عمل تجلی پیدا کند، چون مکمل و متمم آن است. او میاننظر خود و سلف صالح (اهل حدیث) هماهنگی ایجاد کرده و معتقد است که ایمان نوعی نور روشنگر ،فطری است که خدا از سر لطف در قلوب بندگانش می افکند. ایمان گاهی به صورت اعتقادی راسخ و سخت ازحاق ضمیر آدمی می جوشد و قابل توصیف نیست. حتّی ایمان ممکن است در نتیجه مشاهده اثری از انسانی پارسا و نظایر آن تحقّق یابد و ایمان را بر چهار رکن استوار مینماید .رکن اول؛معرفت ذات حق، رکن دوم؛صفات خداوند، رکن سوم؛افعال خداوند و رکن چهارم هم در سمعیات که شامل اثبات حشر و نشر و عذاب قبر میشود و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
تعداد رکورد ها : 670
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید