مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جواز تقیه ائمه(ع) جواز تقیه حضرت رسول(ص)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
تبیینی نو از مفهوم و راهبرد تقیه در مکتب امامیه
نویسنده:
رحیم محمدی ایلامی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1389
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
تقیه و جایگاه آن در احکام عبادی و حقوقی
نویسنده:
هاشم بطحائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی امام خمینی, بهار/1381
چکیده :
یکی از روش های عقلایی رایج در میان ملل و نحل تقیه است. این شیوه<br /> که به معنی خودداری از افتادن به دام خطر و مهلکه می باشد در اسلام نیز با<br /> عمل عمار یاسر و تأیید پیامبر اسلام سپری برای حفظ جان افراد مسلمان در<br /> مواقع خطر ترارکرفت و به گفتهء ائمهء معصومین جزء دین وآیین اسلام<br /> واقع شد. البته برخی از مغرضین و یا نا آگاهان به شرایط و موقعیت های<br /> اجتماعی، آن را نوعی کذب و نفاق دانسته اند، که در این نوشته فرق میان تقیه و<br /> نفاق وکذب کاملأ توضیح داده شده و فصل ممیز میان آن ها بیان گردیده است.<br /> هم چنین اختلاف میان علمای شیعه و سنی در رابطه با موارد جواز تقیه نیز<br /> مورد بررسی قرارکرفته است. علمای اهل سنت اصولأ تقیه را در جلوگیری از<br /> خطر نفس جایز می دانند. نقش تقیه در احکام تکلیفی، حقوقی، کیفری-<br /> وضعی و این که آیا تقیه فقط کیفر اخروی را از مکلف سلب می کند یا تمام آثار<br /> اعمال صحیح نیز بر اجرای آن مترتب است از دیگر مباحثی است که در این<br /> نوشته مورد بررسی قرار کرفته است.<br /> نتیجه آن که، تقیه سپری است که عقل در مقام خطرهای مهلک آن را سد رأه<br /> قرار می دهد و شرع نیزکه عقل کل است آن را امضا نموده وظیفه دانسته است.
  • تعداد رکورد ها : 2