مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
احباط و تکفیر
احوال اهل قیامت
احوال عالم آخرت
ادله ضرورت معاد
اسامی معاد
اسماء و احکام
اهل آخرت
توبه
شاهدان روز قیامت
شبهات منکران معاد
شفاعت
عقبات قیامت
علایم قیامت
مرگ
معاد(کلام)
مواقف عالم اخروی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 931
عنوان :
معاد در نهج البلاغه
نویسنده:
احمد باقریان ساروى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم : مهد امیرالمومنین ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
کتب کلام شیعه
,
کتب شناخت نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حشر ,
احوال عالم آخرت ,
معاد(کلام) ,
احوال عالم قیامت ,
بهشت ,
کلام امام علی (ع) ,
حشر اجساد ,
دنیاشناسی ,
موت ,
جهنم ,
شماره ديويي:
297/9515
چکیده :
در قرآن کریم و روایات ائمه طاهرین علیه السلام به صراحت، حقیقت دنیا و آخرت، عالم برزخ، روز محشر، بهشت و دوزخ، نعمت های بهشتی و کیفرهای دوزخ به تصویر کشیده شده است. نهج البلاغه که قسمتی از سخنان و نامه ها و کلمات قصار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام است دارای محورهای گوناگون سیاسی، اخلاقی و اعتقادی است. هر چند معاد، موضوع اصلی این کتاب را تشکیل نمی دهد، ولی از لا به لای آن می توان به خوبی و روشنی ابعاد گوناگون آن را دریافت. در اين كتاب، پرسشهايى اساسي مربوط به معاد و زنده شدن انسانها، وجود دارند که على علیه السلام در نهج البلاغه به آنها پاسخ داده است. و نگارنده پاسخ هاى آن حضرت را به شش فصل تقسیم نموده كه به شرح ذيل مي باشد: فصل اول: حقیقت دنیا؛ فصل دوم: مرگ؛ فصل سوم: نابودی جهان و زنده شدن مردگان؛ فصل چهارم: رستاخیز بزرگ؛ فصل پنجم: بهشت جاوید؛ فصل ششم: دوزخ.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد در نهج البلاغه
نویسنده:
فرشادفر، عزتالله، ۱۳۳۲ -
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
کد کنگره:
BP 38 / 09 / م 6 ف 4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد در نگاه وحی وفلسفه
نویسنده:
شریعتی، محمدباقر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
کد کنگره:
BP 222 / ش 4 م 6 1363
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد در قرآن
نویسنده:
خطیب شهیدی، کامبیز، ۱۳۴۱ -
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات معاد
کد کنگره:
297 / 44 خ 636 م
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد خودمانی
نویسنده:
نجفی قوچانی، محمدحسن، ۱۲۵۶ - ۱۳۲۲.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
کد کنگره:
297 / 44 ن 326 م 1386
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد استدلالی
نویسنده:
مؤلفان حشمت الله صفرعليپور، ابراهيم زاده؛ تهيه کننده مرکزتحقيقات اسلامي- حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
شماره ديويي:
297 / 44
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
نوری، علیرضا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات معاد
کد کنگره:
297 / 44 ن 757 م
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد از دیدگاه امام خمینی (س)
نویسنده:
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ۱۲۷۹ - ۱۳۶۸.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
کد کنگره:
297 / 44 خ 746 / رگ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقاید الساطعة المجلد 4
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
تصویر جلد
فهرست
معرفی کتاب
مراجع
وضعیت نشر :
قم: موسسه بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
تشیع
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
02- نهج البلاغه
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
امام شناسی ,
ارواح اهل نار ,
صفات امام (ع ) ,
مهدویت ,
عدالت امام ,
معاد جسمانی ,
عصمت امام (ع) ,
دفاع از عصمت امام (ع) از غفلت ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
معجزات ائمه(ع) ,
احوال معاد ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
ابواب بهشت ,
ابواب جهنم ,
ائمه شیعه (ع) ,
بهشت ,
احادیث عصمت امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
«البراهین القاطعه» شرح عالمانه و پر مغزى است که ملامحمد جعفر استرآبادى، معروف به «شریعتمدار» بر کتاب «تجریدالعقائد» خواجه نصیرالدین طوسى نوشته است. این شرح، در واقع یکى از دایرة المعارف هاى کلامى شیعى است که آراء فلاسفه و متکلمان را در بر دارد. وى در این کتاب، ضمنِ شرح و توضیح نکته هاى کلامى و فلسفی اى که خواجه نصير طوسى آنها را به اجمال آورده، گاهى به نقد آراى او و نیز شاگردش علامه حلى مي پردازد. تفکیکِ بین اصول دین و اصول مذهب، از ویژگي هاى دیگر این شرح است. كتاب حاضر به تشريح مسائل مربوط به امامت و معاد پرداخته است. مطلب ارائه شده شامل اخبار وارده در احوال ائمه عليهم السلام، معجزات، اسرار و مواليدشان و نيز برگشت ارواح بعد از مرگ، معاد جسماني، احوال جهنم و اهل آن، احوال بهشت و اهل آن و اخبار مربوط به معاد مي باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معارج الفهم فی شرح النظم
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ محققان: عبدالعلی صاحبی، عین الله یداللهی، محمد زارعی افین، محمد قائمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: مجمع البحوث الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
الغیبة: نعمانی
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
17. فرق کلامی ,
اثبات خدا ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
وجوب نظر ,
آیات امامت امام علی (ع) ,
احادیث امامت امام علی(ع) ,
عدل الهی ,
امامت امام علی(ع) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
براهین خداشناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اثبات امامت امام علی (ع) ,
برهان حدوث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
1388 60217ن8ع/BP210/5
چکیده :
علامه حسن بن یوسف حلی كتاب «معارج الفهم فى شرح النظم» را در علم كلام نوشته است. اين كتاب در واقع شرح «نظم البراهين فى اصول الدين» از خود مؤلف است كه در قرن هشتم به زبان عربى نوشته شده است. علامه در اين كتاب قبل از ورود در مباحث اصول دين دو باب مبسوطا در مسئله نظر و حدوث باز نموده است. ايشان اول نظر را به «هو ترتيب امور ذهنيه يتوصل بها» إلى اخر تعريف مى كند. علامه سپس دليل فقهى را مفيد علم دانسته و اين قول كه دليل نقلى متوقف بر ظنيّات عشر مى باشد را باطل مى داند. ايشان طرق استدلال را به طريق قياس، استقرا و تمثيل مى داند. وى در مبحث قياس وارد مسائل منطقى شده و انواع قياس را با توضيحات لازم بيان مى نمايد. باب دوم، معارج الفهم فى شرح النظم، همان طور كه گفته شد، در مورد حدوث است. ايشان در اين باب براهين حدوث عالم را ذكر كرده و به شبهات مطرح شده، در اين زمينه پاسخ مى دهد. وى اصول دين را از مسئله توحيد آغاز مى كند و دو برهان براى وجود صانع ذكر مى كند. برهان اولى كه ذكر مى كند، برهان حدوث است به اين صورت كه مى فرمايد عالم محدث است و هر محدثى نياز به محدث دارد. پس عالم نياز به محدث دارد. دوّمين برهان را نيز كه اوثق از برهان اول مى داند علامه حلى احكام قدرت را بيان نموده و براهين اثبات قدرت خدا را متذكر مى گردد، سپس رد پنج مذهبى كه باطل مى داند، را ذكر مى كند. وى بعد از طرح مباحثى در اين زمينه و بيان احكام علم وارد بحث از ارادۀ الهى گرديده، مى فرمايد مسلمين اختلاف در معانى مريد دارند با اين كه ارادۀ الهى به آنها با توجه به وصف حق تعالى نفس خود را به مريد ثابت است. علامه حلّى در كلام الهى نيز به قول اشاعره و معتزله و حنابله در حدوث و قدم كلام اشاره مى كند. وى در بحث از وجودى و غير وجودى بودن صفات الهى وجودى بودنشان را با توجه به اين كه در صورت وجودى نبودن حملشان بر معدوم جايز مىگرديد، ثابت مى كند. پنجمين باب كتاب در مورد نبوت است. در باب امامت، علامّه نخست امامت را از طريق قاعده لطف لازم شمرده، امامت را به اين صورت تعريف مى نمايد كه «الامامة رئاسة عامّة فى امور الدين و الدنيا شخص من الاشخاص»، بعد اعتراضات نسبت به امامت را آورده و ردشان مى نمايد. آخرين باب كتاب، معارج الفهم فى شرح النظم علامۀ حلّى در مورد معاد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 931
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید