مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
>
عقاید یهودیت
عداوت یهود با جبرئیل
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 102
عنوان :
عبدالله بن سبأ : دراسة و تحليل
نویسنده:
علي آل محسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب رد وهابیت
,
کتب تاریخ اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عقاید یهودیت ,
عقاید اهل سنت ,
حقانیت مذهب شیعه ,
امامیه پژوهی ,
شیعه شناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
حدیث موضوع ,
تاریخ امامیه ,
باورهای امامیه ,
مانیفست امامیه ,
سبائیه ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
تهمت شرک به شیعه ,
چکیده :
عبدالله بن سبأ دراسة و تحلیل یکی از آثار علی آل محسن، از علمای شیعه عربستان می باشد. وی در این کتاب به صورت زیبایی به بررسی موضوع عبدالله بن سبأ پرداخته است. همانطور که میدانید سلفیت و وهابیت بلکه به تعبیر بهتر، معاندین شیعه، تشیّع را زاییده افکار عبدالله بن سبأ میدانند. آنان با استناد به روایت طبری شیعه را متهم میکنند که شیعیان پیرو افکار عبدالله بن سبأ هستند. هر چند عالمان بزرگ اهل سنت این نظریه را هرگز نپذیرفتهاند. شیخ علی آل محسن، در بررسی موضوع عبدالله بن سبأ، ابتدا به سراغ منابع اهل سنت رفته و ثابت کرده است، مهمترین منبعی که داستان ساختگی انتساب شیعه به عبدالله بن سبأ در آن نقل شده است، کتاب تاریخ طبری است. طبری این روایت را به نقل از «سیف بن عمر» آورده است. شیخ آل محسن، ثابت کرده است که راوی این روایت، یعنی «سیف بن عمر» فردی ضعیف است که همه علمای بزرگ اهل سنت، او را متهم به کذب و ضعف کردهاند. بنابراین نمیتوان به این روایت ضعیف، استناد کرد. شیخ آل محسن، همچنین به بررسی عبدالله بن سبأ در منابع شیعه پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که در رجال کشی روایاتی در رابطه با عبدالله بن سبأ وجود دارد. وی با بررسی سندی این روایات به این نتیجه رسیده است، به جز سه روایت که در کشی آمده است همگی ضعیف هستند. فقط سه روایت است که کشی نقل کرده است که صحیح السند هستند و نام عبدالله بن سبأ در آن روایات وجود دارد. در این روایات تصریح شده است که مردی به نام عبدالله بن سبأ وجود داشته و در رابطه با حضرت امیر غلو کرده است و حضرت از او خواسته که توبه کند ولی توبه نکرده و در نتیجه حضرت او را سوزانده است. شیخ آل محسن در نهایت نتیجه گرفته است، حداکثر چیزی که از این روایات میتوان استفاده کرد، اینکه شخصی به نام عبدالله بن سبا وجود داشته است و توسط حضرت علی (علیه السلام) سوزانده شده است. اما هیچ ارتباطی بین عبدالله بن سبأ و شیعه وجود ندارد. زیرا هیچ روایتی از منابع روایی شیعه بر چنین چیزی دلالت ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی منازلِ سلوک عرفانی در تصوّف اسلامی و عرفان یهود (مرکاوا و قبّالا)
نویسنده:
محمدرضا عابدی؛ حسین شهبازی؛ احمد فرشبافیان نیازمند؛ محمد مهدی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
عرفان عملی
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آموزه های عرفان یهودی (آموزههای یهودیت )
,
عرفان مرکاوا
کلیدواژههای فرعی :
عقاید یهودیت ,
عالم ذر ,
عقیده تجسیم ,
تشبیه ,
راه آیات انفسی ,
وحدت وجود ,
ثنویت گنوسی ,
حقیقت عرش ,
عالَم عرش(قسیم عالَم کرسی و رفارف و لوح محفوظ) ,
مقام فناء ,
سمبولیسم عرفانی ,
ورود به هخالوت(آموزه عرفان یهودی) ,
دوکوت ,
تجربه ایلیا ,
تاثیر آیین گنوسی بر یهودیت ,
تجسیم در یهودیت ,
ارابوت ,
آرمان وحدت در عرفان ,
تعبیر قصر در عرفان اسلامی ,
زبان آپوفاتیک ,
چکیده :
سلوک عرفانی، سیری انفسی و درونی در قلب عالم صغیر برای نیل به حقیقیت محض است. در مکاتب عرفانی این سیر در قالبِ مراحل و مقاماتی تبیین میشود. در این پژوهش، منازل سلوک در عرفان یهود و متصوفه اسلامی بهصورت تطبیقی بررسی میشود تا به این پرسش بنیادی پاسخ داده شود که «جنبههای همسان و وجوه ناهمسان ساختارِ منازل سلوک در تصوف اسلامی و عرفان یهود کداماند». روش کار مبتنی بر شیوۀ تطبیقی رنه ولک (مکتب آمریکایی) با تأکید بر وجوه اشتراک و اختلاف ساختاری و کلی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند میان منازل سلوک در عرفان یهود و متصوفه سه وجه مشترک اساسی وجود دارد. تشابه تعداد مقاماتِ سلوک، نخستین وجه مشترک است. کارکرد نمادین سمبولوارههای این مقامات مخصوصاً سمبول «قصر عرش» - یعنی آخرین منزل سلوک در قبّالا و صوفیه - نیز از موارد مشترک به دست آمد. همچنین در هر دو آیین، سالک با دوری از آلایشهای نفسانی، مراحلی را طی میکند تا در فقر و فنای تصوف و ارابوت قبالا و مرکاوا به اتحاد الاهی یا همان دِوِکوت برسد. عمدهترین تفاوت، تجسم خداوند در آخرین مرحلۀ سلوک عرفان یهود، در قالب پیکرۀ انسانی است؛ حال آنکه در تصوف تجسم ذات باریتعالی به این شکل مطرح نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وضعیت یهودیان و مسیحیان و غیر مسلمانان که الآن در جهان زندگی می کنند بعد از مرگ چگونه است؟ آیا آن ها برزخی دارند؟ سوال نکیر و منکری دارند؟ جایگاهشان در قیامت کجاست؟ بهشت می روند یا جهنّم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به تصریح قرآن کریم تنها دین پذیرفته شده و مورد رضایت خداوند متعال همان دین اسلام است که می فرماید «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ»[1] همانا دین در نزد خداوند همان اسلام است.و بر طبق روایات معتبره از ائمه ـ علیهم السلام ـ تنها شیعیان از میان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
شناخت معاد
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
ادیان از دیدگاه اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عقاید مسیحیت ,
عقاید یهودیت ,
مسیحیت - عقاید ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطفاً تاریخچة پیدایش قوم یهود را در سرزمین فلسطین شرح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يعقوب فرزند اسحاق، كه او را اسرائيل (بنده خدا) ميگويند، دوازده فرزند داشت، كه فرزند چهارمش يهودا بود. يهودا و برادرانش با پدر خود يعقوب، در كنعان (فلسطين) سكونت داشتند، و پس از واقعة معروف حضرت يوسف كه يهودا هم در آن شركت داشت. و در سال 1740 قبل از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
تاریخ یهودیت
کلیدواژههای فرعی :
عقاید یهودیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شنبه روز عيد يهوديان است، يكشنبه روز عيد مسيحيان است آيا اين دو روز از طرف خدا براي آنها عيد حساب شده يا خودشان درست كرده اند مثل مسلمانان كه خدا جمعه را عيد براي آنها قرار داده و اگر خدا انتخاب كرده چرا جمعه را انتخاب نكرده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي بيان بهتر مطلب بهتر است آن را به دو بخش تقسيم كنيم يكي عيد مسيحيان و ديگري عيد يهوديان. و اما عيد مسيحيان همة مسيحيان جهان همه ساله دو عيد بزرگ را جشن مي گيرند عيد كريسمس و عيد پاك. الف. كريسمس كريسمس همان جشن ميلاد حضرت مسيح ـ عليه السلام ـ اس
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
عقاید یهودیت
,
دین یهود
,
عید مسیحیان
,
عید یهودیان
کلیدواژههای فرعی :
جشن کریسمس (آیینهای مسیحی) ,
اعیاد مذهبی ,
عید پاک ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدف از آفرینش انسان در دیدگاه اسلام، یهود، مسیح و زرتشت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شكي نيست كه در تمام اديان انسان مخلوق و آفريدة خداست و اوست كه فاعل و علت ايجاد انسان است. و اما در مورد هدف از آفرينش انسان آنچه ابتدأً بايد تذكر داده شود، خود هدف است. هدف در اين عبارت، مربوط به چه كسي، هدف فاعل يا هدف فعل (كه همان مفعول يا انسان ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش انسان
,
دین یهود
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
راز آفرینش انسان
,
مقایسه یهود با سایر ادیان
کلیدواژههای فرعی :
عقاید مسیحیت ,
عقاید یهودیت ,
عقاید زرتشت ,
عقاید اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد اعتقاد مسیحیان به عیسی ـ علیه السلام ـ و یهودیان به موسی ـ علیه السلام ـ توضیحاتی بدهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1ـ در مورد اعتقاد مسیحیان به حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ می توان گفت که آنان درباره خداوند قائل به تثلیث یعنی پدر، پسر، روح القدس هستند یعنی می گویند پدر خداست، پسر خداست، روح القدس خداست اما این سه خدا یک خدا را تشکیل می دهند این سه از لحاظ قدرت و عظم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
عقاید یهودیت
,
دین یهود
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین یهود (ادیان غرب)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا تفاوتي در ديدگاه اهل كتاب با مسلمانان درباره معاد و قيامت وجود دارد؟ لطفا توضيح دهيد.اگر كتابي در اين زمينه وجود دارد معرفي نماييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براي روشن شدن پاسخ بايد در دو بخش جداگانه بحث شود: الف) معاد در بين يهود: در اين زمينه سه سوال مطرح مي شود. آيا يهوديان اساسا معاد و رستاخيز را قبول داشتند يا خير؟ بر فرض قبول آيا جزو اصول آنها است يا خير؟ و آيا به معاد جسماني قائلند يا روحاني
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
عقاید یهودیت
,
معاد(کلام)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد در یهودیت
,
معاد در مسیحیت
کلیدواژههای فرعی :
اعتقاد به معاد ,
اعتقاد به جهان آخرت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا در كتب تورات و يا اناجيل امروزي و در كل اديان مسيحيت و يهودي سخني از چگونگي زندگي انسان در آخرت و خصوصاً در بهشت آمده است؟ آيا در اين كتاب ها اشاره شده است كه انسان در آخرت با بدن مادي خود زندگي خواهد كرد؟ يا گفته شده كه همه چيز به صورت روحاني خواهد بود؟ لطفا با ذكر آدرس از اين كتاب ها پاسخ دهيد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سئوال لازم است به نکاتي اشاره نمائيم: الف: معاد در بين يهود در اين زمينه سه نکته حائز اهميت است: 1. آيا يهوديان اصولا معاد و رستاخيز را قبول داشته و دارند يا خير؟ 2. بر فرض قبول آيا جزو اصول دين آنها است يا خير؟ 3. و آيا به معاد جسماني ق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدان
,
عقاید مسیحیت
,
عقاید یهودیت
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
دین یهود
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
معاد(کلام) ,
قیامت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد کتب ادیان گذشته ( تورات, انجیل, زبور ) آیا احکام آنها با احکام دین ما یکی است یا فرق دارد توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به پرسش فوق بايد به چند نكته توجه كرد: 1ـ از قرآن كريم استفاده مي شود كه جريان نبوت, جريان واحدي است؛ هم از اين جهت كه همة انبياء از طرف خداي واحد مبعوث شده اند و هم از اين نظر كه اساس دعوت همه انبيا اساس واحدي است. محتواي نبوت كه به نام «د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
تورات
,
زبور
,
مقایسه اسلام با سایر ادیان
کلیدواژههای فرعی :
عقاید مسیحیت ,
عقاید یهودیت ,
مسیحیت - عقاید ,
اسلام - عقاید ,
عقاید اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 102
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید