جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 15
بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه خیام و عطار
نویسنده:
قاسم کاکایی، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اندیشیدن درباره­ ی مرگ و سخن‌گفتن از آن یکی از بن­ مایه ­های رایج در ادبیات و جریان اندیشگانی یک قوم است. ادبیات هر ملت زمینه‌ای مناسب برای بازتاباندن و شناسایی اندیشه ­های ایشان درباره­ ی مرگ خواهد بود. از سوی دیگر به دلیل ناشناخته‌بودن ماهیت این پدیده، پیوسته، دیدگاه ­های اندیشمندان مختلف با یکدیگر متفاوت و گاه متناقض بوده است. بررسی تطبیقی نگرش اندیشمندان گوناگون درباره‌ی مرگ، حقایق بسیاری را بر ما آشکار می­کند که در بررسی جداگانه ­ی اندیشه ­ی ایشان، کمتر مجال بروز می­یابد. در این جستار کوشیده‌ایم با رویکردی تطبیقی، به بررسی این پدیده، از دیدگاه خیام، رباعی‌سرای توانمند قرن پنجم هجری و عطار نیشابوری، شاعر و عارف توانمند قرن ششم بپردازیم. بررسی تطبیقی دیدگاه ­های این دو شاعر درباره ­ی مرگ نشان‌دهنده‌ی این نکته است که اگرچه هر دو در برخی مسائل، مانند همگانی دانستن مرگ برای همه­ ی افراد، سرگشتگی دو شاعر در برابر مرگ، تأکید بر ناتوانی بشر از ارائه­ ی راه چاره برای مرگ و... اندیشه ­های همگون دارند، در برخی موضوعات نیز با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند؛ برای نمونه عطار افزون بر مرگ طبیعی، به دو نوع مرگ ارادی و مرگ عارفانه‌ عاشقانه قائل است؛ نومیدی مطرح‌شده در اشعار خیام، در اندیشه­ ی عطار جایگاهی ندارد؛ مرگ‌اندیشی عطار بیشتر التزام به توبه و به‌ندرت، التزام به لذت جویی را بایسته می­داند، در حالی که در اندیشه­ ی خیام، بیشتر تأکید بر لذت ­جویی و کمتر التزام به توبه است.
صفحات :
از صفحه 113 تا 136
شبهه: اعتقاد به آخرت، افعال اخلاقی را مصلحت اندیشانه و سودجویانه می‌سازد و ارزش اخلاقی را از بین می‌برد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد متذكر شد كه مكاتب اخلاق هنجاري در دو دسته كلي جاي گرفته‌اند: نظريه‌هاي غايت گروانه، و نظريه‌هاي وظيفه گروانه.[1] كانت از جمله وظيفه گروان اخلاقي است كه عملي را به لحاظ اخلاقي ارزشمند مي‌داند كه فقط و فقط به نيت انجام وظيفه قانوني انجام بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا اعتقاد به معاد در میان اقوام قبل از تاریخ وجود داشته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مي دانيم دوران زندگي بشر را به دو دوران تقسيم مي کنند دوراني که خط اختراع شده بود و انسان توانست نوشته هائي از خود به يادگار بگذارد، و آن را دوران تاريخ مي نامند، و دوران قبل از اختراع خط که طبعاً نتوانست شرح زندگي خود را به صورت تاريخ مدوّن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ایمان به معاد در میان اقوام بعد از تاریخ چگونه بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مدارک تاريخي نشان مي دهد اقوامي که در نقاط مختلف جهان مي زيستند در اين اعتقاد مشترک بودند و غالباً عقيده محکمي به زندگي پس از مرگ داشتند، و براي آن تشريفاتي قائل بودند، هر چند معمولاً آن را با خرافاتي نيز آميخته بودند الف ـ معاد در ميان مصريا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا تفاوتي در ديدگاه اهل كتاب با مسلمانان درباره معاد و قيامت وجود دارد؟ لطفا توضيح دهيد.اگر كتابي در اين زمينه وجود دارد معرفي نماييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براي روشن شدن پاسخ بايد در دو بخش جداگانه بحث شود: الف) معاد در بين يهود: در اين زمينه سه سوال مطرح مي شود. آيا يهوديان اساسا معاد و رستاخيز را قبول داشتند يا خير؟ بر فرض قبول آيا جزو اصول آنها است يا خير؟ و آيا به معاد جسماني قائلند يا روحاني بیشتر ...
ايمان به معاد چه فوايد و پيامدهايى دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقيده به معاد، نقش محورى و مهمى در زندگى مادى و معنوى، فردى و اجتماعى و دنيوى و اخروى انسان دارد، از جمله: 1. معادباورى پشتوانه اى براى تمام كمالات؛ اكثر كمال ها، ايثارها و فضايل اخلاقى، همراه با يك نوع محروميت، ساده زيستن و تحمل فشارها و ناگ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا باور به جهان آخرت در تعليمات اديان گذشته نيز بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرايش به ماندن، خواست فطرى انسان هاست و اين آرمان در قالب باور به سراى آخرت مى گنجد؛ چنان كه بن مايه ى اكثر اديان، وحى و نبوت، و برنامه ى مشترك آنها توجه دادن به مبدأ و معاد بوده است. شواهد تاريخى، آثار به جا مانده از انسان هاى پيشين و باور پي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا خداوند اعتقاد به روز قیامت را تأکید می کند و مرتباً به آن تذکّر می دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر ما قرآن را كتاب تربيت و تهذيب و برنامهء زندگي انسان بدانيم كه اين چنين است , جواب سؤال , خود به خود روشن مي شود. مسئلهء اعتقاد به روز باز پسين , مسئله كوچكي نيست كه بتوان به سادگي ازآن گذشت . جهان آخرت , هدف و منزل اصلي انسان است و اين جه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در مورد اين كه چگونه اعتقادمان نسبت به جهان آخرت بيشتر شود. لطفا توضيح دهيد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اعتقاد به معاد جز اصول دين است: اصول دين اسلام عبارت ازتوحيد، نبوت و معاد است. و به سبب اعتقاد به همين سه اصل انسان جهان بيني الهي پيدا مي کند. توحيد در راس اعتقادات است نبوت در واقع راه يگانه پرستي و معرفت صحيح به توحيد را نشان مي دهد. و معاد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا ايمان به معاد، از اصول دين است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين باره دلايل نقلى و عقلى فراوانى وجود دارد؛ از جمله: 1. قرآن كريم بيش ترين اهتمام و توجهش را به مسأله ى معاد، پيآمدهاى آن و رابطه اش با مبدأ متعالى معطوف داشته است، و حدود يك سوم آيات قرآن از معاد سخن مى گويد. اين امر خود نشانگر جايگاه اص بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 15