مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
15. کلام نقلی
>
آیات عقاید
آیات اختیار انسان
آیات استعانت
آیات استغفار انبیا
آیات امامت
آیات امر عباد به طاعت
آیات تحدی
آیات تشبیه
آیات تنزیهی
آیات توسل
آیات جبر
آیات خداشناسی
آیات خلقت
آیات ذم
آیات ذنب پیامبران
آیات رجعت
آیات روح
آیات رؤیت الهی
آیات سنن الهی
آیات شرور
آیات ضلالت
آیات ظهور
آیات عروج
آیات عصمت
آیات علم غیب
آیات علو
آیات عمومیت اراده الهی
آیات عمومیت قدرت الهی
آیات فضائل اهل بیت (ع)
آیات فطرت
آیات قضا و قدر
آیات لطف
آیات مدح
آیات معاد
آیات معجزه ( قرآن )
آیات مهدوی
آیات نبوت
آیات هدایت
آیه 005 زلزال
آیه 007 سجده
آیه 010 انبیاء
آیه 010 سجده
آیه 010 نحل
آیه 010 نمل
آیه 011 رعد
آیه 011 سجده
آیه 011 شوری
آیه 011 مریم
آیه 012 ابراهیم
آیه 012 انعام
آیه 012 انفال
آیه 012 طه
آیه 012 مریم
آیه 012 مومنون
آیه 013 عنکبوت
آیه 013 قیامت
آیه 013 ملک
آیه 014 حجرات
آیه 014 عنکبوت
آیه 014 مائده
آیه 014 مومنون
آیه 014 نحل
آیه 015 یوسف
آیه 016 نمل
آیه 019 فتح
آیه 038 شوری
آیه 064 مائده
آیه 077 مائده
آیه 089 انعام
آیه 089 نمل
آیه 090 هود
آیه 094 اعراف
آیه 099 مؤمنون
آیه 100 مومنون
آیه 100 نحل
آیه 103 مائده
آیه 104 آل عمران
آیه 105انبیاء
آیه 107 انعام
آیه 108 هود
آیه 109 طه
آیه 109 مائده
آیه 110 طه
آیه 111 مائده
آیه 113 اعراف
آیه 115 آل عمران
آیه 115 انعام
آیه 116 انعام
آیه 116 مؤمنون
آیه 116 نساء
آیه 117 مائده
آیه 117 هود
آیه 118 مائده
آیه 119 انعام
آیه 121 انعام
آیه 121 طه
آیه 122 طه
آیه 122 نساء
آیه 123 جاثیه
آیه 125طه
آیه 126 توبه
آیه 128 اعراف
آیه 129 اعراف
آیه 129 بقره
آیه 129 نساء
آیه 134 نساء
آیه 136 انعام
آیه 136 بقره
آیه 137 آل عمران
آیه 143 انعام
آیه 146 آل عمران
آیه 149 بقره
آیه 152 انعام
آیه 152 بقره
آیه 154 بقره
آیه 155 آل عمران
آیه 159 انعام
آیه 30 فرقان
آیه 40 نحل
آیه انقلاب
آیه010 جمعه
آیه010 فتح
آیه030 احزاب
آیه030 روم
آیه064 اسراء
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 174
عنوان :
عقائد الإسلام من القرآن الکريم المجلد 1
نویسنده:
مرتضی عسکري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: کلیة اصول الدین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
آیات عقاید
,
عقاید اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
شریعت عیسی علیه السلام ,
شریعت موسی(ع) ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
شفاعت انبیا ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
خلق آدم (ع) ,
13. علم کلام ,
صحت نبوت محمد (ص) ,
صفات الهی ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی عسکری
شابک (isbn):
964-6084-24-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی پیشرفت اقتصادی در چارچوب جهان بینی توحیدی و الحادی از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
انسیه کاشانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
قم: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی الهی ,
جهان بینی مادی ,
استدراج ,
جهان بینی اسلامی ,
طلب رزق در تعلیم اقتصادی اسلام ,
نظریه پیشرفت ,
آزادی اقتصادی ,
دین و آزادی اقتصادی ,
آیات استدراج ,
جهاد مالی ,
چکیده :
پیوست در منابع دیجیتالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب توحید الهی در حکمت متعالیه و اثرپذیری از قرآن و سنت
نویسنده:
خلیل موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
فهرست
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
قم: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
توحید صفاتی ,
توحید عبادی (کلام) ,
حرکت جوهری ,
وحدت وجود ,
توحید اخص الخواص ,
توحید الهی ,
توحید عبادی ,
فضیلت سوره توحید ,
توحید ذاتی (اخلاق) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پیوست در منابع دیجیتالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدود و مصادیق توحیدوشرک دراندیشه های سلفی تکفیری وتضاد آن با قرآن
نویسنده:
نویسنده:حجتالله شرفی؛ استاد راهنما:حسین مقدس؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
درمتون وهابی سلفی تکفیری،هیچ واژه ای به اندازه توحیدوشرک به کارنرفته است،بنابراین مهمترین پایه اندیشه وهابیت رابایددرمفاهیمی مانندتوحیدوشرک جستجونمود.توحیدیک واژه مقدس است که ازفطرت پاک انسان برخاسته ونه تنها همه مذاهب اسلامی ،بلکه تمامی پیروان ادیان آسمانی به آن معتقد بوده ویکی از سه نقطه مشترک وعامل پیوند همه مومنان عالم است .توحید به معنای یگانه شمردن خداوند درآفرینش وتشریع وتدبیر است وروشن است، هرکس که به این مفاهیم ایمان داشته باشد موحداست وچنانچه به نبوت حضرت محمد(ص) ایمان داشته باشد مسلمان است.ازمجموع آنچه که نگارنده درپی تحقیق وجستجوی آن است چنین فهمیده می شودکه وهابیت درتلقی درست ازمفهوم توحید دچار خطاشده ، وتفسیر نادرستی از توحید الوهی وتوحید ربوبی ارائه می نمایند ابن تیمیه درقرن هفتم وهشتم هجری اولین فردیست که به صورت آشکارتعریف جدیدی از توحید وشرک بیان نمود ودایره موحدین راتنگ تر کرد .ومحمدبن عبدالوهاب در قرن دوازده هجری کار وی راکامل نمود.محمدبن عبدالوهاب ،توحید را به دوصورت تعریف می کند،توحید ربوبی و توحید الوهی،وتوحید ربوبی را در اعتقاد به یکتایی خداوند درآفرینش وتشریع وتدبیر جهان میشناساندوتوحیدالوهی رادرعبادت وپرستش خداوندتعریف میکند. ازنگاه وهابیان مدیریت وتربیت جهان فقط از آن خداست ونمی توان افراد دیگرراوارداین حوزه کرد ،توحیدی که دربرابر شرک قرار می گیرد ترکیبی از هردو بخش است بنابراین امکان داردکسی به یگانگی خداوندمتعال درآفرینش وتشریع وتدبیر جهان معتقدباشد،اماکاملا مشرک باشدبه این صورت که غیرخداوندراعبادت کند.وهابیت ازمفهوم عبادت تعریف گسترده ای نشان میدهند درواقع دچار یک نوع خلط مبحث شده اندوهرنوع تکریم وتعظیم شعائر اولیاء وشفاعت وتوسل وزیارت واستغاثه وندبه ودعا به محضر ایشان را بدعت در دین وشرک آمیز می دانند.این نوع نگاه در اندیشه وهابیت نسبت به عبادت را می شود درمقایسه غلط وکاملا جاهلانه عصر جاهلیت قبل ظهور اسلام با دوران حاضرمسلمین ریشه یابی کرد. تفکر وهابی اینگونه است که بیشتر مسلمین همان رفتار جاهلان مشرک عصر ظهور اسلام را تکرار میکنند چنین تعریفی از عبادت با این گستردگی نتیجه اش خارج شدن بسیاری از مسلمین از بحث توحیدوتکفیر ومشرک خواندن آنهاست. وهابیان خود را پیرو سلف صالح عصرظهوردین اسلام میدانندوادعایشان براین است که هدف، رسیدن به رفتار وگفتار سلف می باشد.سلف صالح همان اصحاب پیامبر وتابعین وتابعین تابعین می باشد.متاسفانه دراین قسمت وهابیون سلفی تکفیری هم دچار خطاهای ذهنی وتاریخی شدند .انگار وهابیون هیچ مطالعه وآشنایی با آثار به جای مانده از عصر سلف ندارند ویا اینکه خودشان را در مسیری دیگری با اهداف خاص شیطانی قرارداده اند.آنچیزی که ما از کتب معتبر اهل سنت می بینیم کاملا برخلاف رفتار وگفتار وهابیت سلفی تکفیری است.این نوشتار برآن است تابانگاهی به اندیشه های سلفی - تکفیری در مورد توحید وشرک به بررسی آن به صورت توصیفی تحلیلی بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر الکشاف (نسخه تایپی)
نویسنده:
أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد الزمخشري
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر معتزله
,
تفسیر کشاف
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
کتب تفسیر ادبی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
آیات عقاید ,
آیات توحید ,
آیات صفات الهی ,
آیات جبر و اختیار ,
آیات الاحکام ,
آیات امتحان ,
آیات متشابه ,
آیات محکم ,
آیات وعد و وعید ,
آیة الکرسی ,
آیات قضا و قدر ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
آیه اکمال ,
آیه تبلیغ ,
آیه مباهله ,
آیات برزخ ,
آیات خلود اهل کبایر ,
آیات خلود بهشت ,
آیات خلود دوزخ ,
شماره ديويي:
297/1724
چکیده :
الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل و عيون الأقاويل في وجوه التأويل في وجوه التأويل به كشاف زمخشرى شهرت دارد. زمخشرى اين تفسير را به درخواست سيدابوالحسن بن حمزة بن دهاس، در شهر مكه، به زبان عربى به نگارش درآورده است. ذهبى در تفسير و مفسرون (ج1، ص440) مىگويد: ارزش اين تفسير با چشمپوشى از گرايش اعتزالى آن، چنان است كه تا به حال كسى مانند آن را تأليف نكرده است؛ بهخاطر وجوه اعجازى كه از قرآن بيان كرده و زيبايى نظم و بلاغت قرآنى كه در آن اظهار كرده است. تا به حال كسى مانند زمخشرى نتوانسته براى ما زيبايى قرآن و سحر بلاغت آن را بازگو كند؛ زيرا وى در بسيارى از علوم مهارت داشته، بهويژه در واژهشناسى عربى تبحر فوقالعاده داشته است. اشعار عرب را بهخوبى مىشناخته، بهعلاوه اينكه در احاطه به علوم بلاغى و معانى و بيان و ادبيات عربى ممتاز بوده است. اين نبوغ علمى و ادبى به بهترين وجه در تفسير كشاف متبلور شده است؛ بهطورىكه از هنگام تأليف تاكنون مورد توجه دانشمندان بوده و دلهاى مفسران را ربوده است. در حقيقت زمخشرى تمام ابزار و وسايلى را كه مفسر بدان نياز دارد، در اين تفسير گردآورى كرده و آن را در اختيار مردم نهاده است. تفسير كشاف در موضوع خود يگانه است و در چشم دانشمندان و تفسيرپژوهان همچون كوه استوارى است كه صعود به قله آن بسيار مشكل به نظر مىآيد. ويژگىهاى تفسير زمخشرى در پردهبردارى از بلاغت قرآن و بيان وجوه اعجاز آن و تبيين لطايف و دقايق معناى آن گوى سبقت را از همگان ربوده و پس از وى كسى به مقام وى نرسيده است. تمام كسانى كه وى را بهخاطر اعتقاد اعتزالى سرزنش كردهاند، در مهارت در واژهشناسى عربى و فصاحت و بلاغت ستودهاند و گفتهاند وى پيشواى واژهشناسى و بلاغت قرآنى است. هر مفسرى در تفسيرش چيزى را بهطور غالب بيان مىكند كه در آن مهارت دارد، ولى تفسير كشّاف يك ويژگى خاصى دارد كه مجموعهاى است كه بعضى از آن بعض ديگر را تكميل مىكند. كشاف در موضوع خود از جايگاه ويژهاى برخوردار است و بر ساير تفاسير پيشى گرفته و باعث شده كه يكى از تراث علمى بسيار عالى در تفسير بشمار آيد. تفسير زمخشرى آينه تمامنماى تفكر اعتزالى است؛ هم براى دوستداران مذهب اعتزلى و هم براى منتقدان آن؛ يعنى مذهب معتزله را بسيار واضح و شفاف منعكس مىكند تا كسى كه مىخواهد بين نزاع قديمى اشاعره و معتزله داورى كند مستندات روشنى داشته باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التفسير المنير لمعالم التنزيل المسفر عن وجوه محاسن التاويل: مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد - المجلد 2 (مریم - الناس)
نویسنده:
محمد بن عمر نووي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
المطبعة العثمانیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
مفسران اهل سنت
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر متصوفه
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر کامل قرآن
,
کتب تفاسیر عرفانی اهل سنت
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
آیات عقاید ,
آیات امامت ,
آیات صفات الهی ,
آیات الاحکام ,
آیات امتحان ,
آیات متشابه ,
آیات محکم ,
آیات زکات ,
آیات قرآن ,
آیات قضا و قدر ,
آیه مباهله ,
آیات برزخ ,
آیات خلود اهل کبایر ,
آیات خلود دوزخ ,
کتب تفسیر ,
چکیده :
اين تفسير كه نام كامل آن« مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد» است از تفاسير صوفيه به شمار مىآيد كه مؤلف در نگارش آن بسيار از فتوحات مكيه محيى الدين بن عربى متأثر بوده است. . به رغم ديگر آثار صوفيه، با رويكرد اشارهاى نگارش نيافته است، بلكه مؤلف در سراسر تفسير خود كه شامل تمامى سورههاى قرآن است، به معناى ظاهرى مفردات و عبارات قرآنى پايبند است. موجز و در دو جلد، به زبان عربى نگارش يافته است. اين تفسير با مقدمهاى مختصر در بيان اهداف و انگيزه تأليف اثر، آغاز شده و مباحث معمول علوم قرآنى را متعرض نگشته است، مصادر خود و كتب مورد استفاده را بيان مىدارد. روش كلى نووى در اين اثر به اين شكل است كه، پس از ذكر نام سوره اطلاعات كلى درباره آن از قبيل، مكى، مدنى بودن، شماره آيات و تعداد كلمات، ارائه مىنمايد. آنگاه به شرح و بيان تك واژگان مىپردازد. سبك نگارش مؤلف آسان، قابل فهم و موجز است، وى در تطبيق آيات با مصاديق گاه به افراط مىگرايد و روايات و شأن نزولهاى غير متقن، بسيار در تفسيرش ديده مىشود. در نقل روايات، سند آنها را ذكر نكرده، اشارهاى به منبع آنها نيز ندارد، بين صحيح و ضعيف آنها تمييز قائل نمىشود، بدين جهت از نقل اسرائيليات و قصههاى جعلى يهود اجتناب نمىورزد. از آن جمله نقل قصه شرك همسر سليمان( ع) و جهل حضرت به آن و عدم تدبر ايشان در اداره حكومت، ذيل آيه 102 سوره بقره. مصنف در مواردى به مسائل حرفى كلمات قرآنى و اعراب و تركيب آنها در جملات مىپردازد مانند ذيل آيه 40 سوره اعراف بحث صرفى درباره كلمه« غواش». در قرائت به وجوه مختلف آن و مرويات از تابعين و غير آنها، مىپردازد و بدون ترجيح قرائتى معين، بحث را بسط مىدهد. و گاه وجوه قرائت را متذكر مىشود. درباره رسم الخط برخى كلمات نيز اشارتى دارد مانند ذيل آيه 9 سوره بقره كلمه« يخادعون». مباحث فقهى بر اساس مذهب مشخص مؤلف( شافعى) در ذيل آيات احكام قرآن بدون استدلال و بسط آنها و گاهى با نقل ديدگاه ديگر مذاهب اسلامى، بيان شده است، گاهى نيز به ذكر حكمت احكام مبادرت مىورزد، مانند ذيل آيه 3 سوره مائده درباره حرمت گوشت خنزير. در مسائل اعتقادى و كلامى ديدگاه ايشان، ديدگاه اهل سنت و جماعت است مباحثى نظير، رؤيت خداوند، عرش، گناهان كبيره، جبر و اختيار و- بر اساس آن ديدگاه بيان شده است. با اينكه تفسير نووى، موجز مىباشد ولى نقل داستانهاى تاريخ در آن نمايان است مانند ذيل آيه 30 سوره توبه. مفسر، ذيل آيه 61 سوره آل عمران( آيه مباهله) به نقل داستان مباهله پيامبر صلى الله عليه و آله با مسيحيان نجران پرداخته و نام مبارك پنج تن پيامبر( ص)، امام على( ع)، فاطمه( س) و حسنين( ع) را به عنوان شركت كنندگان در مباهله را ذكر مىنمايد. ذيل آيه 33 سوره احزاب نيز در نام مبارك حضرت على( ع) و فاطمه( س) و حسنين( ع) را به عنوان مصداق اهل بيت، بيان مىدارد. به طور خلاصه بايد گفت كه اين تفسير از تفاسير موجز و مختصرى بوده كه اهتمام مؤلف آن به اين بوده كه از سياق لفظ و بيان مدلول آيه و تفسير آن، ذكر قرائتها و فضل تلاوت آيات و نقل آثار و روايات وارده در معانى آيات و اسباب نزول آنها، خارج نگردد. نووى به سال 1305 ق. از نوشتن اين تفسير فراغت يافت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر مهایمی - تبصیر الرحمن و تیسیر المنان ببعض ما یشیر الی اعجاز القرآن
نویسنده:
علی المهایمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر متصوفه
,
تفسیر عرفانی
,
کتب تفاسیر عرفانی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
آیات عقاید ,
امامت ,
نبوت ,
آیه اکمال ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
احوال معاد ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
آیات ,
آیات جهاد ,
آیات امتحان ,
امکان معاد ,
امکان نبوت ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
آیه تبلیغ ,
آیه تطهیر ,
آیه مباهله ,
آیات برزخ ,
آیات خلود بهشت ,
آیات خلود دوزخ ,
آیات خاتمیت ,
تفاسیر متصوفه ,
چکیده :
تفسير القرآن المسمى تبصير الرحمن و تيسير المنان، اثر على بن احمد مهائمى، تفسيرى است كه در آن، به نظم قرآن و روابط ميان آيات و سورهها با يكديگر، پرداخته شده است. اين كتاب، به «تفسير رحمانى» يا «تفسير مهائمى» معروف است..[۱] كتاب به زبان عربى و در قرن نهم هجرى نوشته شده است. علماى بزرگى از اين تفسير تجليل كردهاند؛ از جمله شيخ عبدالحق محدث دهلوى مىنويسد: «تفسير رحمانى به هفت ايجاز و تدقيق موصوف است و تفسير را به قرآن امتزاج داده است». مولانا عبدالحى نيز در اين باره مىنويسد: «اين تفسير بر ساير تفاسير، برجستگى دارد. ويژگى اين تفسير آن است كه آيات را چنان به همديگر ارتباط داده است كه انسان بدون خستگى، تمام مجلدات تفسير را مىخواند و لذت مىبرد».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیات العقائد المجلد 2
نویسنده:
جعفر سیدان
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
تاویل
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کشف المراد: علامه حلی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
عالم فرشتگان ,
عقبه مرصاد ,
نامههای اعمال ,
ابواب جهنم ,
خلود در نار ,
نعمتهای بهشتی ,
احوال دوزخ ,
جهنم ,
اهل دوزخ ,
حکمت ,
ملائکه ,
اجسام فرشتگان ,
بقاع بهشتی ,
آیات خلود بهشت ,
آیه ان ربک لبالمرصاد ,
و ازلفت الجنه للمتقین غیر بعید ,
شماره ديويي:
297/179
چکیده :
این نوشتار بخش دوم از سلسله درس ها و مباحثی است که استاد جعفر سیدان در جمع گروهی از طلاب جوزه علمیه مشهد افاضه فرمودند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التوحيد والنبوة والقرآن في حوار المسيحية والإسلام: دراسة تحلیلیة نقدیة
نویسنده:
هانس كونج, جوزيف فان أس؛ محمد الشاهد
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
دین یهود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مطالعه تطبیقی ادیان و مذاهب
,
گفتگوی غیر مستقیم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید از منظر قرآن و فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
سمیه عسکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
معارف اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
توحید و بحث از وحدانیت خداوند، یکی از پایهایترین اعتقاداتی است که کلیهی نفوس بشری از جانب پیام آوران الهی(رسولان ظاهری)، بدان دعوت شدهاند، قرآن، این کتاب آسمانی مبنای تعالیم خود را بر محوریت یگانگی پرودگار نهاده و آن را زیر بنای سایر تعالیم دیگر قرار داده است، ملاصدرا یکی از بزرگترین فلاسفهی مسلمان است که در اثبات وحدانیت خداونداز ادلهی عقلی بیشماری بهره جسته است، گروهی بر این عقیدهاند که صدرالمتالهین در جهت اثبات وحدانیت پرودگار، از براهین عقلی که لازمهی کار یک فیلسوفِ آزاد اندیش است استفاده نکرده بلکه با اتکاء بر آیات قرآنی، تنها در جهت تبیین و تفسیر مفاهیم قرآنی همت گماشته است، بنابراین در اینجا، این سوال مطرح شده که توحید قرآنی با توحید فلسفهی صدرایی چه نسبتی دارد؟ این تحقیق با روش تحلیل محتوا به انجام رسیده است و سعی دارد که نشان دهد نتیجه و دستاورد توحید صدرایی مطابقت کامل با آیات قرآنی دارد و این امر ذرهای از عقلانی بودن براهین او نکاسته و او را در شمار متکلمین قرار نمیدهد، بدین جهت آیاتی که در آثار او ذکر میشود به منزل? ملاکِ درستی یا نادرستی مباحث فلسفی او است، افزون بر کارکرد یاد شده میتوان موارد زیر را نیز از جمله تاثیرات و کارکردهای آیات توحیدی قرآن بر نظام فلسفی صدرایی در بحث توحید دانست: استنباط مباحث فلسفی از قرآن؛ استنباط مباحث منطقی از قرآن؛ اقامهی برهان عقلی و تایید صحت آن به واسطهی آیات قرآنی؛ الهامگیری از آیات قرآنی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 174
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید