مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
14. ادیان religions
ادیان ابراهیمی
ادیان غیر توحیدی
دین اجتماعی
دین اقلیمی (در مقابل دین جهانی)
دین اکتسابی (در مقابل دین فطری)
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی)
دین باطل (در مقابل دین حق)
دین پیامبران
دین تشبیه
دین جاوید
دین جن
دین جهانی (در مقابل دین اقلیمی)
دین حق (در مقابل دین باطل)
دین حقیقت گرا
دین حقیقی
دین حنیف
دین خاتم
دین خالص
دین غیر الهی (در مقابل دین الهی)
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی)
دین قیم
دین کامل (در مقابل دین ناقص)
دین معتبر
دین مقبول
دین ناقص (در مقابل دین کامل)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 129
عنوان :
واژه های اوزیریس، ایزیس و هوروس در کدام دین مطرح است و به چه معنا می باشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
در جهان باستان و در كشورهاي مختلف، اديان ابتدائي كه آميخته با پرستش انواع مختلف خدايان با اشكال گوناگون بود، وجود داشته است. مصر يكي از كشورهاي بسيار معروف جهان باستان است كه تمدني بزرگ و حكومتهايي مقتدر داشته است. مصريان از مراحل مختلف اديان ابتدائي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر ادیان دیگر را در مورد تقوا نوشته و چند کتاب در مورد تقوا معرفی بفرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تقوا در لغت به معناي پرهيزكاري و پارسايي[1] از نواهي و معاصي مي باشد. وقتي در قواعد و قوانين تمام اديان اعم از الهي و غير الهي توجه كنيم، مشاهده مي كنيم كه اين اديان از اصول اعتقادي يا جهان بيني و قوانين عملي كه در اديان الهي از اين قسمت به شريعت تعب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در تفسیر آیات و روایات مربوط به شفاعت چه اختلافی میان مذاهب وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شفاعت در لغت از ماده شفع به معناي ضميمه شدن چيزي به چيز ديگر است[1] و در اصطلاح عبارت است از ضميمه شدن استعداد ناقص كسي كه نياز به شفاعت دارد با دعا و درخواست شفيع و واسطه. در نتيجه اين وساطت شخص شفاعت شده ارتقاي مقام پيدا كرده و يا از عقوبت و عذاب ر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتابهای انبیای گذشته مانند اوستا «تورات» انجیل حاوی چه مطالبی هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كتاب زرتشت (اوستا) ناميده ميشود. اوستا كه به معناي اساس و بنيان و متن است، هشتصد سال پس از زرتشت نوشته شده است؛ بعد از سوزاندن اوستا و ساير كتب در حمله اسكندر مقدوني، مؤبدان زرتشتي اوستاي كنوني را از قطعات پراكنده، محفوظات و روايات پديد آوردند. اوست
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردها به تکثر ادیان
نویسنده:
ولی الله عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
حقیقت دین
,
ظاهر و باطن
,
14. ادیان religions
,
تعالیم اسلامی(افعال انبیاء)
,
نسبیگرایی
,
وحدت گرایی
,
واقع گرایانه
,
مدل ذهن گرایانه
,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
نظریه مبناگروی
,
ارتدوکس
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ایمان
,
استدلال((سایر)، اصطلاح وابسته)
,
نگرش تجربی به وحی
کلیدواژههای فرعی :
سنت گرایی ,
باور ,
حکمت خالده ,
الانبیا ,
مسیحیان ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
پدیدار شناختی ,
مسلمان ,
تجسد ,
ملاک ,
انتقاد ,
ظواهر ,
آموزه ,
پیروان ,
قرآن و کتاب مقدس ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعه الميسره فى الأديان والمذاهب والاحزاب المعاصره .ج2
نویسنده:
مانع بن حماد الجهنى
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ ادیان
,
ادیان (دایره المعارفها)
کلیدواژههای فرعی :
ادیان ,
14. ادیان religions ,
عقاید اصلی (در مقابل عقاید فرعی) (ادیان) ,
ادیان غیر توحیدی ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
مذاهب ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
ادیان غیر الهی (در مقابل ادیان الهی) ,
ادیان زنده (در مقابل ادیان خاموش) ,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب) ,
ادیان غرب (در مقابل ادیان شرق) ,
آیین های ادیان ژاپنی (آیین ادیان) ,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
ادیان یونان باستان (ادیان ابتدایی) ,
ادیان اروپای باستان (ادیان ابتدایی) ,
ادیان آفریقایی (ادیان ابتدایی) ,
ادیان چین باستان (ادیان خاموش) ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
ادیان یونان باستان (ادیان خاموش) ,
تاریخ ادیان ,
دین پژوهی ,
تاریخ مذاهب ,
ادیان غیر ابراهیمی (ادیان الهی) ,
چکیده :
این دایرهالمعارف شامل اطلاعاتی در مورد مذاهب و ادیان مختلف از باستان تا دوران معاصر است که خواننده را با فرقه ها و گروه ها و مذاهب و ادیان مختلف آشنا می سازد. در این کتاب، از رمز و راز بینالنهرین تا ذنبودیسم، به تمام ادیان بزرگ از سراسر جهان دست خواهید یافت. کشف نگرشها، آرمانها، هنر و معماری آیین هندو، سیک، بودیسم، یهودیت، مسیحیت و اسلام در این دایرهالمعارف میسر گردیده است. موسوعه المیسره، موسوعهای است که در زمینه فرقهها و مذاهب اسلامی تدوین شده است. این موسوعه، امکان پژوهش در زمینه فرقهها و مذاهب اسلامی را برای محققان فراهم آورده است این موسوعه زیر نظر مانع بن حُماد الجهنی در دو مجلد قطع وزیری در 1227 صفحه به زبان عربی از سوی «دارالندوه العالمیه» در ریاض، چندین بار چاپ و منتشر شده است. از نظر شکلی و ساختار ظاهری، معمولاً در دائرهالمعارفها پس از سدة هفدهم، از شیوة رایج الفبایی در تنظیم مطالب استفاده میشود، لیکن در این دائرهالمعارف نه تنها این شیوه رعایت نشده است، بلکه اساساً مشخص نیست که بر مبنای چه شیوهای موضوعها و مقالهها ردیف شدهاند. اگر تاریخ پیدایش هر فرقه در نظر بوده است که این مسئله نیز رعایت نشده است. اگر بر مبنای موضوعی و رشتهای، تنظیم شده است که اینگونه هم نیست. بنابراین، ترتیب مقالهها توجیه مشخصی ندارد. هرچند برخی درباره تفاوت میان دائرهالمعارف و موسوعه گفتهاند: نظام تألیف در دائرهالمعارف بر حروف هجایی استوار است و از حرف الف شروع و به یا ختم میشود، ولی موسوعه، به این نظم الفبایی ملتزم نیست و مؤلف هر نظامی را که بخواهد بسته به ذوق و سلیقهاش برمیگزیند. از نظر ساختار شکلی، این موسوعه، از یک مقدمه و شش قسم و یک خاتمه تشکیل شده است که هر قسم شامل چند فصل است. هر فصل نیز یک مقدمه و چند زیرمجموعه دارد. در این دایره المعارف در پایان هر مقاله، بعضی از منابع معرفی شده است، افزون بر آن، نویسندة هر مقاله مشخص نیست و در هیچ جا نویسندگان معرفی نشدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آتانازی در ادیان بزرگ جهان (Euthanasia in the Major World Religions)
نویسنده:
آنجلیکا زیاکا، مترجم: محمدعلی سلطان مرادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
قانون
,
14. ادیان religions
,
اتانازی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
شریعت ,
سمساره ,
خلافت الهی ,
اخلاق ,
سقط جنین ,
تائوئیسم ,
اتانازی فعال ,
حقوق فردی ,
سقط جنین ارادی ,
نیروانا ,
اهیمسا ,
جهاد ( فقه) ,
مرگ (فقه) ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین کنفوسیوس(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
جینیسم ,
عقاید شینتو ,
بیماری لاعلاج ,
کیدوش ها - شیم ,
وینایا ,
آتانازی منفعل ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
آتانازی یا مرگ ترحمی از پیچیدهترین مسائل در مباحث اخلاقی، شرعی و حقوقی جهان امروز است. در این میان نقش ادیان و مذاهب گیتی در جهتدهی به نگاه پژوهشگران این حوزه بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله گزارش کوتاهی از نگاه ادیان مختلف جهان به مسألۀ آتانازی (چه به شکل فعال و چه منفعل) ارائه خواهیم داد و تاحد ممکن این نظرات را تحلیل خواهیم کرد. در ابتدا نظر سه دین توحیدی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت را بررسی میکنیم. سپس به سراغ هندوئیسم و جینیسم میرویم و در نهایت از آیینهای خاور دور نظر بودیسم، تائوئیسم، مکتب کنفسیوس و شینتو را دربارۀ آتانازی بیان خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روش شناختی مقاله «نبوت در دین های یهود و مسیحیت»
نویسنده:
یوسف جعفرزاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
,
دین یهود
,
پدیدار شناسی دین
,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته)
,
تاریخ ادیان
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
چکیده :
در مقاله «نبوت در دین های یهود و مسیحیت» نویسندگان ادعا کرده اند که بر مبنای روش «پدیدارشناسی دین» مقاله را تدوین کرده اند، اما نگارنده این سطور این ادعا را نقد کرده، بر این باور است که این مقاله نوعی گردآوری داده های تاریخی جریان نبوت در یهودیت و مسیحیت است بدون اینکه با تفسیر پدیدارشناسانه همراه باشد. نگارنده ضرورت می داند مطالعه پدیدارشناختی موضوع مذکور را به اجمال نشان دهد:برای تبیین بهتر حیث التفاتی جریان نبوت در یهودیت، مسیحیت و اسلام، این دوره از تاریخ ادیان باید به عنوان یک حلقه فکری در فرآیند تفکر بشر در تاریخ بررسی شود. تاریخ ادیان از حیث مرکز معنا (مرکز و شکل ساختار قدسی) به سه دوره کلی ابتدایی، اعتدالی و افراطی سکولار تقسیم می شود:1. دوره ابتدایی: برای انسان های ابتدایی از یک طرف طبیعت به طور کلی مرموز و مقدس بود و در نتیجه تمام اجزا و پدیده های طبیعت نظیر آسمان، زمین، ماه، خورشید، سنگ، آب، آتش، رود و ... به عنوان مظهر نیروهای فوق انسانی و خدایان پرستش می شد. از طرف دیگر انسان ابتدایی از حیث اجتماعی قبیله محور بود و هنوز بشر با پدیده ای به نام «جامعه» آشنا نشده بود. به همین دلیل به کارگیری اصطلاح «جامعه ابتدایی» از حیث فلسفی درست به نظر نمی رسد و از طرف دیگر بشر از تاریخ و زمان به شدت هراس داشت و آن را فاقد حقیقت و معنا می پنداشت. از این رو انسان های ابتدایی دایما از طریق جشن ها و آیین های مذهبی به زمان قدسی که در اول تاریخ اتفاق افتاده بود باز می گشتند. بدین ترتیب تاریخ برای انسان های ابتدایی شکل دوری داشت و آنها از تاریخ خطی و تکاملی به شدت گریزان بودند.2. دوره اعتدالی: در این دوره مرکز معنای انسان (مرکز و شکل ساختار قدسی) عوض می شود. این تحول مرکز معنا و ترسیم ساختار قدسی جدید با جریانی به نام «نبوت» صورت پذیرفت. پیامبران از یک طرف مرز بین مقدس و نامقدس را در عرصه طبیعت تفکیک و مشخص کردند و مقدس را تحت عنوان خداوند منزه و متعالی از طبیعت مطرح کردند و در نتیجه طبیعت فقط در برخی موارد ابزار عمل خداوند قرار گرفت. این رویکرد جدید پیامبران در عرصه طبیعت سبب شد که تا حدودی ترس انسان از مرموزیت و هیبتناکی طبیعت زدوده شود و در نتیجه امکان و آزادی عمل و فعالیت در بستر طبیعت برای انسان با توجه به اوامر خداوند پدید آید. از طرف دیگر پیامبران در عین عدم نفی قبیله گرایی، انسان ها را به مرکز معنای جدیدی به نام «جامعه» دعوت کردند. در یهودیت موسی بنی اسراییل را از عرصه نامقدس و بردگی در مصر به سوی ایجاد یک جامعه قدرتمند دعوت کرد تا آنها بتوانند به عزت، معنا و کمال دست یابند، و همین طور پیامبران بعدی بر تشریح ابعاد این «جامعه» همت گماشتند. جامعه مورد نظر پیامبران در عین حال جامعه تاریخمند و تکاملی بود و بشر با ورود به عرصه جامعه با مفهوم تاریخ نیز آشنا می شد. در این میان ایده «معاد» نقش مهمی در پذیرش مفهوم تاریخ در نزد انسان ها بازی کرد؛ به طوری که انسان ها اطمینان یافتند که بهشتی که در دوره ابتدایی در اول تاریخ جست و جو می کردند، این بار پس از ورود آنها به تاریخ و کسب کمالات انسانی در آخر تاریخ حاصل خواهد شد. بدین ترتیب تاریخ چون دارای کاربردی معادی شد، برای بشر دوره دوم پذیرفتنی و قابل تحمل گردید. در یهودیت به اندازه ای که پیش گویی های پیامبران با وقوع حوادث ناگوار به واقعیت می پیوست، وقایع تاریخ مفهوم قدسی به خود می گرفتند و اندک اندک این باور برای بشر دوره دوم حاصل می شد که حوادث تاریخی و رنج ها و کیفرها از مشیت الهی صادر می گردند. به تعبیر دیگر برخلاف انسان دوره اول که اثری از خداوند در عرصه تاریخ نمی دید، انسان دوره دوم بر این باور شد که در تاریخ، خداوند به اعتبار افعال و صفات خود حضور و سریان دارد و آنها به اندازه پیروی از اوامر خداوند در متن جامعه و تاریخ به معنا، تقدس و کمال دست می یابند. برای یهودیان تاریخ صحنه عمل خداوند و عکس العمل یهودیان بود و «ارض موعود» تجلی صفت قدرت یهوه تلقی می گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ديانات القديمة : محاضرات فی مقارنات الادیان
نویسنده:
محمد ابوزهره
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دارالفکر العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
,
تاریخ ادیان
,
کتب ادیان و مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
بودایی ,
عقاید اصلی (در مقابل عقاید فرعی) (ادیان) ,
دین برهمایی ,
دین بودایی ,
تعالیم دین برهمایی ,
خلود روح ,
آداب و رسوم ,
تناسخ نفوس ,
3. مذاهب Religious denomination ,
فرق اسلامی (فرق) ,
مذاهب بودایی ,
ادیان چین باستان (ادیان خاموش) ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
تاریخ مصر ,
ادیان باستان ,
ادیان چینی ,
ادیان هندی ,
ریاضت نفس ,
چکیده :
كتاب حاضر بخشي از تأليفات ابوزهره در زمينه علم كلام و مباحث مربوط به فرقه هاي اسلامي و ادیان و تاریخ ادیان است. فصل اول کتاب درباره ادیان مصر قدیم است. در این فصل یکتاپرستی از ابتدای ورود به مصر بررسی شده است و سپس به زمان حضرت یوسف پرداخته شده است. در ادامه تقدس فرعون و حیوانات در میان مصریان بیان شده. در فصل دوم دین برهمایی در هند را نقد و بررسی کرده است و عقاید خاص و عام آن نیز بیان شده. همچنین تناسخ ارواح و خلود روح در دین برهمایی را تحلیل کرده است. در ادامه در این فصل نظام طبقاتی در ادیان هند و طبقه برهمایی ها را معرفی و طبقه الزراع، طبقه الخدم و الاسری و... آمده است. فصل سوم کتاب دین بودایی را در برگرفته که از ابتدای پیدایش این دین تا آراء و عقاید بوداییان، ریاضت نفس در میان بودایی ها، آداب و رسوم آنان و در پایان کتاب های بودایی مورد بازیابی قرار گرفته است. فصل چهارم کتاب الکونفوشیویه (کونفوشیوسیه) از ادیان قدیمی و باستانی چین است. در این فصل کلیه آنچه مربوط به این دین است از آغاز پیدایش تا آداب و رسوم و عقاید و مرام های این دین و پیروان آن بررسی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهدویت و مسائل کلامی جدید
نویسنده:
رضا حاجی ابراهیم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
کلام جدید ,
مهدویت ,
حقیقت دین ,
متون دینی ,
رابطه کلام جدید و فلسفه دین ,
مصلح ,
مسائل جدید کلامی ,
ادیان وحیانی و غیر وحیانی ,
تجربه درونی و بیرونی ,
14. ادیان religions ,
19. مسایل کلامی ,
امامت ,
وحی ,
پدیدار شناسی دین ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
سکولاریسم ,
فلسفه دین ,
دین پژوهی ,
چکیده :
کتاب «مهدویت و مسائل کلامی جدید» تالیف رضا حاجی ابراهیم می باشد. در این کتاب، ابتدا به تفاوت «فلسفه دین» و «کلام جدید» اشاره می شود، سپس «تعریف دین از منظر دین پژوهی جدید» صورت می گیرد، پس از آن، تقسیم «دین» به «ادیان سنتی» و «ادیان دنیوی» و تقسیم «ادیان سنتی» به «وحیانی» و «غیر وحیانی» مطرح می شود. به دنبال تکیه ادیان وحیانی بر وحی در باب ماهیت وحی، به سه دیدگاه اشاره می شود، آن گاه دیدگاه گزاره ای به تفصیل خواهد آمد. مهدویت و مسائل کلامی جدید مشتمل بر بخشی از مسائل جدید الورود در حوزه کلام یا فلسفه دین است که لوازم و پیامد هایی در ارتباط با مهدویت (به روایت شیعی) دارند. به همین جهت، پس از بیان تعریفی کوتاه از کلام جدید و فلسفه دین و اشاره به تفاوت های این دو، با طرح مباحثی مثل دیدگاه تجربی در باب وحی، تکثر گرایی دینی، سکولاریزم و... نتایج حاصل از این آرا در باب مهدویت استخراج شده، مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 129
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید