مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 693
معرفت و باور [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Frederick F. Schmitt
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: معرفت از افلاطون به بعد در ارتباط با باور موجه مورد توجه قرار گرفته است. بحث فعلی حول ماهیت توجیه و اینکه آیا باور موجه را می توان یک موضوع داخلی یا خارجی در نظر گرفت، متمرکز شده است. درونی گرایان معرفت شناس استدلال می کنند که سوژه باید بتواند بر یک باور تأمل کند تا فرآیند توجیه را تکمیل کند. از سوی دیگر، بیرون گرایان ادعا می کنند که فقط باید بررسی کرد که آیا باور به طور قابل اعتماد شکل گرفته است یا خیر، و استدلال می کنند که توانایی شناخت از طریق تأمل برای یک باور موجه لازم نیست. در بخش تاریخی این کتاب، سه معرفت شناس مهم افلاطون، دکارت و هیوم و نیز معرفت شناسی های باستانی رواقیون، آکادمیک ها و پیرونیان مورد توجه قرار گرفته است. در بازنگری در تاریخ معرفت شناسی، نویسنده به استدلال بر ضد این دیدگاه که درونگرایی از نظر تاریخی غالب است، هدایت می شود. نقد او از درونگرایی سپس به استدلالی پایدار علیه بسیاری از اشکال آن تبدیل می‌شود و او به دفاع از یک معرفت‌شناسی خارجی‌گرا و قابل اعتماد می‌پردازد.
زندگی معرفتی گروه‌ها: مقالاتی در معرفت‌شناسی جمعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(میراندا فریکر) Michael S. Brady, Miranda Fricker (مایکل اس. بردی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گروه‌ها همیشه درگیر فعالیت‌های معرفتی هستند، از تحقیقات جمعی از محققان علمی گرفته تا جلسات هیئت منصفه. با این حال هنوز کار فلسفی نسبتا کمی در مورد معرفت شناسی جمعی وجود دارد. یازده مقاله جدید به بررسی این عمل و رابطه آن با معرفت شناسی، فلسفه سیاسی، اخلاق و فلسفه علم می پردازند.
معرفت‌شناسی باستان کمبریج [کتاب انگلیسی]
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge,
معرفت شناسی منطقی و وحدت علم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jean Paul van Bendegem, Shahid Rahman, John Symons, Dov M. Gabbay, Jean Paul van Bendegem
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هدف مجموعه منطق، معرفت شناسی، و وحدت علم، که این جلد اول آن است، این است که با توجه به تحولات اخیر در منطق و فلسفه، چالش در نظر گرفتن کلیت کار علمی را دوباره مطرح کند. تحولات منطق به ویژه به وضعیت فعلی در فلسفه علم مربوط می شود. در حال حاضر، هیچ منطق واحد، رویکرد واحدی به معناشناسی یا تصور مشخصی از روش علمی حاکم بر فلسفه علم وجود ندارد. در عین حال، مسائل مربوط به رویکردهای زبانی، تقلیل گرایانه و مبناگرایانه به معرفت شناسی، تمایز تحلیلی و ترکیبی و نیز بحث های مربوط به معناشناسی و عمل شناسی توسط تحولات اخیر در منطق روشن شده است. با توجه به قدرت چنین تحولاتی، بحث در مورد وحدت علم حتی از قرن بیستم جذاب تر و فوری تر است. عنوان اول در این سری جدید با هدف کاوش، از طریق همکاری گسترده، راه های جدیدی برای دستیابی به یکپارچگی علم با همه تنوع آن است. جلد حاضر شامل مقالاتی از برخی از مهم ترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان در فلسفه معاصر است که به بحث در مورد موضوعاتی مانند فلسفه علم، معرفت شناسی، فلسفه منطق و رویکردهای نظری بازی می پردازد. برای فیلسوفان، دانشمندان کامپیوتر و سایر علاقه مندان به عقلانیت علمی بسیار جالب خواهد بود.
توجیه معرفتی: درونگرایی در مقابل برونگرایی، مبانی در مقابل فضایل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Laurence BonJour, Ernest Sosa
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell,
چکیده :
ترجمه ماشینی: از زمان افلاطون چنین تصور می‌شد که انسان فقط در صورت داشتن باور، معرفت دارد، باورش به صدق می‌خورد و این کار را با توجیه کافی انجام می‌دهد. بحث بین لارنس بونژور و ارنست سوسا در درجه اول به ماهیت و شرایط چنین توجیه معرفتی و جایگاه آن در درک ما از دانش بشری مربوط می شود. BonJour از یک معرفت شناسی سنتی و درونگرایانه دفاع می کند که بر اساس آن توجیه معرفتی از گرفتن آنچه به آگاهی آگاهانه سوژه داده می شود و پذیرش ادعاها یا مراحل استدلال بر مبنای پیشینی ناشی می شود. سوسا از یک معرفت شناسی فضیلت بیرونی دفاع می کند. او نوع بنیادگرایی درونگرایانه مورد علاقه بون جور را رد می کند و در عین حال موافقت می کند که سؤالات دانش و شرایط آن را کنار بگذارد تا بر توجیه معرفتی، عقلانی و توجیهی تمرکز کند. او می پذیرد که داشتن یک منبع قابل اعتماد برای توجیه آن کافی نیست. دو موضع جامعی که در این بحث متضاد هستند، ترکیبی از دیدگاه های اصلی است که با توجه به ماهیت توجیه معرفتی مطرح شده است. تقابل بین آنها جنبه های مهم و متقابل موضوع را روشن می کند.
آپورتیک‌ها: مشورت عقلانی در مواجهه با ناسازگاری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rescher, Nicholas (نیکلاس رسچر)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Pittsburgh Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: واژه آپوری از واژه یونانی آپوریا به معنای بن بست یا دشواری گیج کننده گرفته شده است. نیکلاس رسچر در آپورتیکز، آپوری را به عنوان گروهی از تزهای قابل قبول، اما در مجموع ناسازگار تعریف می کند. رسچر آپوری های تاریخی، فرمولی و سیستماتیک را مورد بررسی قرار می دهد و آنها را با نظریه نابهنجاری سایر نویسندگان پیوند می دهد تا این بررسی اصلی و جامع را شکل دهد. او با استناد به متفکرانی از دوران پیشاسقراطی تا اسپینوزا، هگل و نیکولای هارتمن، چارچوبی برای رویارویی با پیچیدگی‌های تزهای متفاوت می‌سازد و به تفصیل نشان می‌دهد که چگونه می‌توان تحلیل ناپرهیزی را در زمینه‌های مختلفی از جمله فلسفه، ریاضیات، زبان‌شناسی به کار برد، منطق، و تاریخ فکری. بررسی عمیق رسیر نشان می‌دهد که چگونه می‌توان ناسازگاری ناهماهنگی را از طریق یک تحلیل معقول مدیریت کرد که زنجیره ناسازگاری را در ضعیف‌ترین حلقه‌اش با بکارگیری اولویت حق تقدم بر اساس ملاحظات مرکزیت شناختی می‌شکند. بنابراین، در حالی که درگیری با تعارضات شناختی و ناسازگاری ها در اندیشه انسان فراگیر است، تحلیل ناپرهیزی می تواند ابزار مؤثری برای کنترل آسیب ارائه کند. ادامه مطلب...
معرفت شناسی و الهیات کتاب مقدس: از پنج کتاب مقدس تورات تا انجیل مرقس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Dru Johnson (درو جانسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: معرفت شناسی و الهیات کتاب مقدسی یک نظریه منسجم از دانش را دنبال می کند که در سراسر پنج کتاب و انجیل مرقس توضیح داده شده است. به عنوان اثری از حوزه نوظهور نقد فلسفی، این جلد در هر متن کتاب مقدس، هم روایت و هم پارانیز را بررسی می‌کند تا اینکه چه نظریه‌ای از معرفت را می‌توان فرض کرد یا از آن حمایت کرد و انسجام آن ساختار در میان متون را ارزیابی کرد. در کتاب پنج گانه و مرقس، اولویت بر توجه به یک پیامبر معتبر و معتبر است، و سپس اجرای راهنمایی داده شده برای دیدن آنچه نشان داده می شود - برای دانستن. دانستن نادرست از همین مرزها پیروی می کند: عدم توجه به صدای مقتدر مناسب یا عدم ارائه راهنمایی باعث ایجاد درک اشتباه می شود. با در دست داشتن ساختاری کارآمد از شناخت صحیح، نقاط تماس و مشکلات معرفت‌شناسی فلسفی معاصر پیشنهاد می‌شود. در پایان، معرفت‌شناسی علمی مایکل پولانی به‌عنوان قابل مقایسه‌ترین دیدگاه با دانستن آن‌گونه که در این متون بنیادی کتاب مقدس ظاهر می‌شود، ظاهر می‌شود. بنابراین، این کتاب مورد توجه محققانی است که در زمینه‌های مطالعات کتاب مقدس و فلسفه کار می‌کنند.
شک به کانت [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
Marco Antonio Frangiotti
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: هدف این پایان نامه نشان دادن این است که معرفت شناسی کانت در رفع شبهات شکی موفق نیست. این با این استدلال محقق می شود که اگرچه به عنوان ابزاری برای اشاره به اشتباهات آموزه های قبلی مفید است، اما ایده آلیسم استعلایی ابزاری برای تضمین استقلال ذهن دنیای تجربی در اختیار ما قرار نمی دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، پایان نامه به دو بخش تقسیم می شود. هدف بخش اول، ارزیابی قاطعیت ایده‌آلیسم استعلایی به‌عنوان یک پیشنهاد معرفت‌شناختی است که به موجب آن واقع‌گرایی تجربی ثابت می‌شود. هدف بخش دوم ارزیابی شواهد ضد شکاکانه ادعایی در ایده آلیسم استعلایی است. بخش اول در 3 فصل تشکیل شده است. در فصل 1، ما ایده‌آلیسم استعلایی را به عنوان تصویری از جهان خارج ارائه می‌کنیم که هدف آن غلبه بر شکست نوعی رئالیسم است که کانت آن را «استعلایی» نامیده است. در فصل 2، خروج کانت از پدیدارگرایی را با در نظر گرفتن دفاع او از شخصیت پیشینی مکان و زمان توصیف می کنیم. در فصل 3، نشان می‌دهیم که مفهوم شهود پیشینی مشکلات غیرقابل حلی برای کانت ایجاد می‌کند تا رئالیسم تجربی را با استفاده از ایده‌آلیسم استعلایی ایجاد کند. قسمت دوم نیز به نوبه خود در 3 فصل تشکیل شده است. در فصل 4، «استقلال استعلایی مقوله‌ها» را بررسی می‌کنیم و بر خلاف نظر استراسون و دیگران استدلال می‌کنیم که کانت برای پاسخ به شکاکان ابداع نکرده است. در فصل 5، "رد ایده آلیسم" را بررسی می کنیم و نشان می دهیم که با برخی از آموزه های اصلی ایده آلیسم متعالی در تضاد است. سرانجام، در فصل 6، ما ادعا می کنیم که استدلال های استعلایی را نمی توان به درستی به کار برد، زیرا آنها شکاک را از توسل به یک برداشت واقع گرایانه استعلایی از جهان خارج باز نمی دارد.
توجیه معرفتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard Swinburne (ریچارد سوئین‌برن)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press, USA,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ریچارد سوینبرن یک طرح بدیع از یک سوال در قلب معرفت شناسی ارائه می دهد: چه چیزی یک باور را منطقی یا موجه می کند؟ او گزارش های رقیب فیلسوفان را در زمینه توجیه معرفتی ("درون گرا" و "برون گرا") ترسیم می کند و استدلال می کند که آنها واقعاً گزارش هایی از مفاهیم مختلف هستند. او بین توجیه همزمان (توجیه در یک زمان) و توجیه دیاکرونیک (توجیه همزمان ناشی از بررسی کافی) - هم درونگرایانه و هم برونگرایانه تمایز قائل می شود. او همچنین استدلال می‌کند که بیشتر انواع توجیه ارزش دارند زیرا نشان‌دهنده حقیقت هستند. با این حال، تنها توجیه انواع درونگرایانه است که می تواند اعمال یک مؤمن را هدایت کند. Swinburne در ادامه سودمندی حساب احتمالات را در توضیح اینکه چگونه شواهد تجربی باورها را احتمالاً درست می‌کنند، نشان می‌دهد.
الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب المجلد 6
نویسنده:
عبدالحسین احمد امینی نجفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
وضعیت نشر :
بيروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب» معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی (ع) در واقعه غدیر نوشته عبدالحسین امینی. کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده است و جلد نخست آن به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. امینی حدیث غدیر را یقین‌ آورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر (ص) می‌ داند. وی بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن ۱۴ با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر می‌ کند. او در جلد اول نام ۱۱۰ صحابی و ۸۴ تابعی از راويان واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در ۶ جلد بعدی شاعران غدیر را معرفی و اشعار ایشان را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سه‌ گانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... می‌ پردازد. امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌ های کشورهای مختلف از جمله هند و مصر و سوریه سفر کرد. نویسنده الغدیر گوید من به بیش از صدهزار کتاب مراجعه کردم و بیش از ده هزار کتاب را کامل مطالعه کردم. نوشتن الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتاب‌ ها و پایان‌ نامه‌ های متعددی نوشته شده است.
  • تعداد رکورد ها : 693