مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 693
چه زمانی باور صادق معرفت است؟ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Foley , Richard (ریچارد فولی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: زنی نگاهی به ساعت شکسته می اندازد و باور می کند ساعت هفت و ربع است. با این حال، با وجود ساعت شکسته، واقعاً هفت و ربع است. باور او درست است، اما دانش نیست. این یک تصویر کلاسیک از یک مشکل اصلی در معرفت شناسی است: تعیین آنچه دانش علاوه بر باور واقعی نیاز دارد. در این کتاب تحریک‌آمیز، ریچارد فولی راه‌حل جدیدی برای این مشکل پیدا می‌کند که مشاهده می‌کند هرگاه کسی باور درستی داشته باشد اما دانشی ندارد، جنبه مهمی از موقعیت وجود دارد که او فاقد باورهای واقعی است - چیزی مهم که او ندارد. کاملا "دریافت کنید." این ممکن است یک نکته ساده به نظر برسد، اما همانطور که فولی نشان می دهد، این پتانسیل را دارد که نظریه دانش را تغییر دهد. اینکه یک باور واقعی به عنوان دانش به حساب می‌آید به اهمیت اطلاعاتی که فرد دارد یا ندارد بستگی دارد. این بدان معنی است که سؤالات دانش را نمی توان از سؤالات مربوط به دغدغه ها و ارزش های انسانی جدا کرد. همچنین به این معنی است که برخلاف آنچه اغلب تصور می شود، هیچ راه ممتازی برای شناخت وجود ندارد. دانش یک گول است. شجره نامه مناسب مورد نیاز نیست. مهم این است که فرد اطلاعات مهم نزدیک خود را کم نداشته باشد.
چه زمانی باور صادق معرفت است؟ [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Richard Foley (ریچارد فولی)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
چکیده :
ترجمه ماشینی: زنی نگاهی به ساعت شکسته می اندازد و باور می کند ساعت هفت و ربع است. با این حال، با وجود ساعت شکسته، واقعاً هفت و ربع است. باور او درست است، اما معرفت نیست. این یک تصویر کلاسیک از یک مشکل اصلی در معرفت شناسی است: تعیین اینکه معرفت علاوه بر باور واقعی به چه چیزی نیاز دارد. در این کتاب تحریک‌آمیز، ریچارد فولی راه‌حل جدیدی برای این مشکل پیدا می‌کند که مشاهده می‌کند هرگاه کسی باور درستی داشته باشد اما معرفتی ندارد، جنبه مهمی از موقعیت وجود دارد که او فاقد باورهای واقعی است - چیزی مهم که او ندارد. کاملا "دریافت کنید." این ممکن است یک نکته ساده به نظر برسد، اما همانطور که فولی نشان می دهد، این پتانسیل را دارد که نظریه معرفت را تغییر دهد. اینکه یک باور واقعی به عنوان معرفت به حساب می‌آید به اهمیت اطلاعاتی که فرد دارد یا ندارد بستگی دارد. این بدان معنی است که سؤالات معرفت را نمی توان از سؤالات مربوط به دغدغه ها و ارزش های انسانی جدا کرد. همچنین به این معنی است که برخلاف آنچه اغلب تصور می شود، هیچ راه ممتازی برای شناخت وجود ندارد. معرفت یک گول است. شجره نامه مناسب مورد نیاز نیست. مهم این است که فرد اطلاعات مهم نزدیک خود را کم نداشته باشد.
کتاب راهنمای معرفت شناسی کاربردی راتلج [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Coady; James Chase
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
نظریة المعرفة: المدخل إلى العلم و الفلسفة و الالهيات
نویسنده:
حسن مکی عاملی؛ محاضرات الاستاذ الشیخ جعفر السبحانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز العالمی للدراسات الاسلامیة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نظرية المعرفة»، در موضوع علم به زبان عربى براى تبيين جايگاه معرفت در بين علوم اسلامى و همين طور نظر اسلام در مورد معرفت در سال 1410 قمرى توسط آيت اللّه سبحانى تدريس شده كه توسط جناب آقاى شيخ حسن مكى عاملى به رشته تحرير درآمده است. بحث معرفت از مسائل جديدى است كه اخيرا در جهان غرب بصورت مبسوط بدان پرداخت شده و دانشمندان مختلفى راجع به آن اقدام به نظريه ‏پردازى كرده ‏اند. مباحث مطرح شده در مورد معرفت در غرب تا جايى پيش رفته كه تقريبا مى‏ شود گفت به صورت رشته خاص و مدونى درآمده است. كتاب حاضر در دوازده فصل طراحى شده است كه در آنها به تعريف معرفت، اقسام معرفت، ادوات معرفت، مراحل معرفت، ملاك معرفت، حدود معرفت، تجرد معرفت و شرائط آن پرداخته شده است.
عینیت گرایی و فساد عقلانیت: نقدی بر معرفت شناسی آین رند [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Scott Ryan (اسکات رایان)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: آین رند عینیت گرایی را به عنوان یک فلسفه عقل معرفی کرد. اما آیا این است؟ این سؤالی است که اسکات رایان در این بررسی دقیق معرفت شناسی عینیت گرا و کفایت ادعایی آن به عنوان شالوده فلسفی یک مشترک المنافع آزاد و مرفه به دنبال پاسخ به آن است. آقای رایان با مرتب‌سازی دقیق نوشته‌های رند در مورد این موضوع، به این نتیجه می‌رسد که معرفت‌شناسی عین‌گرایی نامنسجم است و مفهوم و عمل عقلانیت را تحقیر می‌کند.
شک گرایی، آزادی و خودمختاری: بررسی مبانی اخلاقی نظریه معرفت دکارت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Marcelo de Araujo (مارسلو دی آرائوخو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Walter de Gruyter,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آنچه فکر می کنیم چقدر به آنچه می خواهیم بستگی دارد؟ موضع بسیار مورد بحث دکارت اغلب به این معنا تفسیر شده است که ما یک عقیده را نتیجه یک تصمیم می گیریم. آرائوخو در کتاب شکاکیت، آزادی و خودمختاری با این تفسیر مخالفت می‌کند و ادعا می‌کند که ما فقط از طریق توجه گزینشی بر نظرات خود کنترل داریم. با این حال، حتی برای این کنترل محدود، شک دکارتی متضمن امکان خودفریبی است که در نوشته‌های دکارت با شکل خدای شرور نمادین شده است. از این رو، وجود خدای شیطانی نه تنها ادعای دانش ما را به شک می‌اندازد، بلکه آزادی ما را نیز به خطر می‌اندازد. در این تفسیر جدید، شکاکیت دکارتی، که معمولاً فقط اهمیت معرفتی به آن نسبت داده می‌شود، ثابت می‌کند که برای یک مسئله اخلاقی اساسی، یعنی خودمختاری انسان به طور کلی، مرتبط است.
بالتاسار درباره حواس معنوی: درک شکوه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark McInroy (مارک مک‌اینروی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مطالعه، مارک مک اینروی استدلال می‌کند که «حواس معنوی» نقشی حیاتی و در عین حال که قبلاً قدردانی نشده بود در زیبایی‌شناسی الهیاتی هانس اورس فون بالتاسار بازی می‌کند. دکترین حواس معنوی معمولاً ادعا می کند که می توان انسان را قادر ساخت که غیر جسمانی را درک کند. واقعیت های "معنوی" پس از یک دوره طولانی عدم استفاده، بالتاسار این دکترین را در اواسط قرن بیستم بازیابی کرد و آن را دوباره در زیبایی‌شناسی الهیات خود بیان کرد. در قلب این پروژه وظیفه ادراک زیبایی مطلق شکل الهی است که خداوند از طریق آن است برای انسان ها آشکار شد. اگرچه توجه علمی گسترده‌ای بر درک بالتاسار از وحی، زیبایی، و شکل متمرکز شده است، اما آنچه به طرز عجیبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، مدل او از قوای ادراکی است که از طریق آن، شکلی را که خدا آشکار می‌کند مشاهده می‌کند. مک اینروی مدعی است که بالتاسار از سنت حواس معنوی استفاده می کند تا ابزاری را ایجاد کند که از طریق آن شخص "شکوه" وحی الهی را درک کند. مک اینروی همچنین استدلال می‌کند که در ایفای این نقش، حواس معنوی به‌عنوان یک جزء ضروری از راه‌حل منحصربه‌فرد و زیبایی‌شناختی بالتاسار در بحث‌های برجسته در الهیات کاتولیک مدرن بین الاهیات نئواسکولاستیک و مخالفانشان عمل می‌کند. به عنوان گزینه سوم بین «برون گرایی» نئو اسکولاستیک، که احتمالاً بر اقتدار وحی تا حد نارضایتی انسان پافشاری می کند، و «ایمانانتیسم» که وحی خدا را به نام مرتبط بودن به مقولات انسانی تقلیل می دهد، مک اینروی مدل بالتاسار از ادراک معنوی را پیشنهاد می کند. اجازه می دهد کسی که از شکوه وحی خدا هم مسرور و هم شگفت زده شود.
فلسفه برای چه: معرفت شناسی و فلسفه دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Lacewing (مایکل لیسینگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: Philosophy for AS یک کتاب درسی قابل دسترس برای برنامه درسی جدید AQA Advanced Subsidiary Philosophy 2014 است. این کتاب درسی که نزدیک به مشخصات AQA ساختار یافته است، دو واحد معرفت شناسی و فلسفه دین را به شیوه ای جذاب و دانشجوپسند پوشش می دهد. این کتاب با فصل‌هایی درباره «چگونه فلسفه انجام دهیم»، آمادگی برای امتحان مهارت‌های فلسفی مورد نیاز دانش‌آموزان برای موفقیت را فراهم می‌کند، و واژه‌نامه‌ای گسترده برای حمایت از درک، این کتاب برای دانشجویانی که در حال مطالعه فلسفه هستند ایده‌آل است. هر فصل شامل: توضیح و تفسیر متون گلچین AQA سؤالات درک مطلب برای آزمایش درک سؤالات بحث برای ایجاد استدلال ارزشی بخش "پیشرفت بیشتر" برای ارجاعات متقابل مطالعه پیشرفته برای کمک به دانش آموزان در ایجاد ارتباط خلاصه های نقطه ای از هر موضوع. وب‌سایت همراه دارای منابع فراوانی است، از جمله اسلایدهای پاورپوینت، فلش کارت‌ها، مطالب بیشتر، پیوندهای وب و جزوه‌ها، که همگی برای همراهی با کتاب درسی ساخته شده‌اند. می توانید آن را در www.routledge.com/cw/alevelphilosophy پیدا کنید.
فلسفه ادراک: مقدمه معاصر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Fish (ویلیام فیش)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه ادراک ماهیت تجربیات حسی ما و رابطه آنها با واقعیت را بررسی می کند. با طرح سؤالاتی در مورد ماهیت آگاهانه تجارب ادراکی، این که چگونه آنها ما را قادر می سازند تا شناختی از دنیایی که در آن زندگی می کنیم به دست آوریم، و زمانی که توهم یا خواب می بینیم دقیقاً از چه چیزی آگاه هستیم، فلسفه ادراک حوزه مورد علاقه فزاینده ای است. در متافیزیک، معرفت شناسی و فلسفه ذهن. فلسفه ادراک ویلیام فیش موضوع را به صورت موضوعی معرفی می کند و نظریه های اصلی ادراک را همراه با انگیزه ها و مشکلات مربوط به آن ها بیان می کند. ضمن ارائه پیشینه تاریخی برای بحث در این زمینه، این مرور کلی جامع بر ارائه‌های اخیر و دفاع از نظریه‌های مختلف تمرکز دارد و فراتر از ادراک بصری برای در نظر گرفتن نقش حواس دیگر می‌نگرد. موضوعات تحت پوشش عبارتند از: ادراک اصل پدیداری و ادراک توهم و محتوای حسی-داده، قید گرایی و ایده آلیسم تجزیه گرایی و نیت گرایی رابطه گرایی و نظریه های ترکیبی ماهیت ادراک صحت محتوا و علم تجربی ادراک غیر بصری. با خلاصه و پیشنهاد مطالعه بیشتر در پایان هر فصل، این یک مقدمه ایده آل برای فلسفه ادراک است.
الدراسات الفلسفية ، بين الرفض والقبول
نویسنده:
جعفر السبحاني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 693