جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نقد فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 36
عنوان :
تاريخ الفلسفة الإسلامية منذ الينابيع حتى وفاة إبن رشد
نویسنده:
هنري كوربان، ترجمه : نصیر مروة، حسن قبیسی، مقدمه و نظارت : امام موسی صدر، الأمیر عارف تامر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت : ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
تاریخ فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
عالم انوار ,
اندیشه فلسفی ,
تشکیک نوری ,
قوه وحی نبوت ,
امام شناسی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عقاید اسماعیلیه ,
عقاید معتزله ,
علم امامت ,
کسب ,
معتزله (اهل سنت) ,
وعد و وعید ,
ولایت معنوی ,
امام غایب ,
منزلت بین منزلتین ,
وراثت (امامت) ,
ولایت خاصه امام ,
اسماعیلیه ( جعفری ) ,
امر به معروف ,
ائمه مستور اسماعیلیه ,
باطنیه ( اسماعیلیه ) ,
حدوث قرآن ,
انسان کامل (کلام) ,
مخالفت با فلسفه ,
تفسیر فلسفی وحی ,
فلسفه عربی ,
هلنیسم ,
هرمنوتیک ,
علم طبیعی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
حکمت نبوی ,
13. علم کلام ,
حکیم عارف ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
فاطمیان(اسماعیلیه) ,
تصوف عاشقانه ,
تاریخ تصوف ,
صوفیان (صوفیه) ,
عرفان شیعی ,
نور (حکمت اشراق) ,
عرفان نظری ,
عالَم مثالی(حکمت اشراق) ,
جوهر غاسق(حکمت اشراق) ,
نور الانوار ,
نشاه(نشأه، نشئه)برزخی ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام محبت ,
راه باطن(مقابل راه ظاهر) ,
آثار سهروردی ,
قلاع اسماعیلیه ,
نقد غزالی بر فلسفه ,
دین و تصوف ,
امام زمان (عج) ,
ایمان و عقل ,
نقد فلسفه ,
فلسفه زبان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خالد بن یزید بن معاویه بنیانگذار ترجمه فلسفه یونان در عالم اسلام
نویسنده:
مهدی نصیری
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
تاریخ فلسفه اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
اسلامیت فلسفه اسلامی
,
نقد فلسفه
چکیده :
مرحوم علامه مجلسي درباره نهضت ترجمه در صدر اسلام می نویسد: «ترويج كتب فلاسفه در ميان مسلمين، از بدعتهاي حاكمان جور و معاند با ائمه معصومين عليهم السلام براي سلب توجه مردم از ائمه و شرع مبين بود. از جمله مؤيدات اين ادّعا، مطلبي است كه صفدي در شرح «لاميةالعجم» مينويسد: هنگامي كه مأمون با يكي از پادشاهان مسيحي معاهده صلح بست، از وي مجموعه كتابهاي يوناني را درخواست كرد. آن پادشاه با نزديكان خود رايزني كرد و همه آنها جز يك روحاني مسيحي مخالفت كردند. آن روحاني مسيحي گفت، اين كتابها را روانه كنيد، زيرا اين علوم هيچگاه در اختيار يك حكومت ديني قرار نگرفته است مگر اينكه آن را به تباهي سوق داده و ميان عالمانشان اختلاف افكنده است. علامه مجلسی می افزاید: مشهور آن است كه اوّلين كسي كه اقدام به ترجمه كتب يوناني به زبان عربي نمود، خالد پسر يزيد پسر معاويه بود و نيز از جمله شواهد تمايل خلفا به فلسفه اين است كه يحيي برمكي چون دريافت كه هشام بن حكم [صحابي معروف امام صادق عليه السلام] به فلاسفه انتقاد ميكند، هارون را تحريك به قتل هشام نمود.» (1) تحلیل استاد محمد رضا حکیمی در باره نهضت ترجمه متون یونانی چنین است: «چرا پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله دستور ترجمه فلسفه را ندادند و به اين كار نپرداختند تا مسلمين دين را عقلي بفهمند! و چرا ائمه طاهرين عليهم السلام در جريان ترجمه فلسفه، هيچ كمكي به آن نكردند (بلكه مخالفتهايي نيز ابراز داشتهاند و همواره تاكيد كردهاند كه معارف ديني را از غير قرآن نياموزيد كه گمراه ميشويد)؛ آيا پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و ائمه طاهرين عليهم السلام خبر نداشتند كه چنين فلسفه و عرفاني وجود دارد؟ آيا ايشان در حق دين و فهم دين كوتاهي كردهاند و اين بنياميّه و بنيعباس بودند كه با كمك بيدريغ مترجمان يهودي و نصراني و مجوسي ـ و گاه برخي از ملاحده ـ فلسفه يوناني و عرفان هندي و سلوك اورفئوسي را ترجمه كردند و ريختند در مساجد و مدارس مسلمين و در كنار قرآن، دكاني به اين وسعت گشودند؟!… آري آنان براي بستن «بيتالقرآن» در مدينه، بيتالحكمة را در بغداد گشودند و گرنه كسي (هارون) كه مجسمه علم و سلوك و عبادت و معرفت و تبلور آيه آيه قرآن را ـ سالها در سياهچالها ـ زنداني و سرانجام مسموم و شهيد ميكند، ميتواند مروّج بيقصد و غرض علم و فرهنگ ـ آن هم در حوزه اسلام ـ به شمار آيد؟ يا كسي (مأمون) كه مطلع انوار علم قرآني و معارف سبحاني و تعاليم وحياني را آن گونه به اين سوي و آن سوي ميكشد و مجالس «مناظرات» تشكيل ميدهد و از فلاسفه و متكلّمان زمان دعوت ميكند تا امام عليه السلام را محكوم كنند و در نهايت هم، در نهايت غربت و مظلوميّت، آن تجسّم عقل اعلا و تعاليم والا و معارف عليا را مسموم و شهيد ميكند و بشريت را از چنان خورشيد تابان علم و معرفت و اقيانوس موّاج فطرت پروري و تربيت محروم ميسازد، باني تمدن اسلامي و طرفدار علم ميتواند شمرده شود. چه بيتالحكمة و مخزن المعرفَة و وعاءُ العلمي بالاتر و فروغ افكنتر و عقل پرورتر از وجود علمي قدّوسي و سرّ تعاليم سبّوحي، حضرت امام ابوالحسن علي بن موسي امام رضا عليه السلام.» (2) ——————————- [1]- بحارالانوار57/ 197 [1] . حكيمي، محمدرضا، مقاله عقل خود بنياد ديني، روزنامه همشهري، كتاب ضميمه آذرماه 1380، ص 43
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه كسانی نمي فهمند؟ ! : گويا و رسا در نقد عرفان التقاطى و تفكرات يونانى
نویسنده:
سيدمحسن طيب نيا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
اسلامیت فلسفه اسلامی
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد فلسفه
,
نقد فلسفه و عرفان
چکیده :
بخشی از مقدمه کتاب: «طرفداران تصوف، مخالفان و منتقدان را دائماً به قشرى گرى و نفهمى متهم مى كنند و حاضر نيستند با مخالفان عقايد صوفيه به بحث و مناظره آزاد علمى بپردازند و اگر حاضر نيز شوند به جاى بحث علمى، با پيش كشيدن نام برخى از شخصيت ها محترم معاصر و اين ادعا كه آنان مدافع تفكرات عرفاى صوفى بوده اند، جو را متشنّج مى كنند به نحوی كه آن مخالفْ مجبور به سكوت شود و دم برنياورد! اكنون در اين بخش و بخش هاى بعدى با استناد به پاره اى از سخنان عرفا و متصوفه به خوانندگان محترم نشان مى دهيم كه آيا مخالفان اين تفكرات ، قشرى و نفهمند و يا اينكه آنان آزادانديش و تابع وحى مقدس اند؟!! در پايان اين مقدمه از تمام خوانندگان محترم درخواست مى نمايم كه اين مجموعه مختصر را بدون پيش داورى و با فكرى آزاد و دور از تعصب مطالعه نمايند و سپس قضاوت كنند.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه از منظر قرآن و عترت
نویسنده:
مهدی نصیری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
اسلامیت فلسفه اسلامی
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد فلسفه
,
نقد فلسفه و عرفان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کنکاشی در تبار فلسفه یونان
نویسنده:
سيد عابد رضوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
تاریخ فلسفه یونان
,
نقد فلسفه
چکیده :
«فلسفه يونان به عنوان زير بناي تفكر غربي و مبناي فلسفه مسلمين كمتر مورد تحليل بي طرفانه قرار گرفته و بيشتر بر نقل ديگران اكتفا گرديده است، اين نوشته مختصر، فراخواني براي اهل تحقيق و آغازي براي اين منظور محسوب مي گردد» در این کتاب، پس از تبيين قسمتى از تاريخ يونان و فلسفه آن، به تأثير تفكر يونانى و اثرات آن بر فلسفه غرب پرداخته شده است، در فصل پنجم نيز اثرات فلسفه يونان بر فلسفه مسلمين بررسي گردیده است. مولف کتاب پیش رو بر این باور است که در غرب نيز فلسفه به فلسفه زبان و تحليلى محدود گرديده و از ادعاهاي هستى شناسانه خود به معرفت شناسى و از آن به زبانشناسی تنزل نموده است. در دنياي اسلام نيز اين تفكر به اثبات رسيده كه منطق اسلامي در زبان قرآن و سنت (عربي) موجود است و اسلام نيازي به فلسفه و منطق ذهنى يونان ندارد، منطق ارسطو، منطق هگل (تز.آنتی تز. سنتز)، منطق پوزيتويسم (اثبات گرائی تحليلی) با منطق اسلامی متفاوتند. مولف با استناد به آثار فلسفى و تاريخى نكات ذيل را تبیین نموده است: 1- فلسفه يونان در مقابل اديان الهى قرار دارد ، جايگاه مكاتب فلسفى غرب در طول فلسفه يونان است و آن مكاتب در عرض آن نيستند، لذا با آنكه بعضى از فلاسفه جديد روش ذهن گرايانه يونانيان را نقد و برتجربه تأكيد مي نمايند اما بر بيشتر آنها اصالت ماده حاكم است زيرا فلسفه (يونانزده) مبتنى بر عقلانيت مادى است و اديان بر عقلانيت فراگير، أعم از مادى و معنوى و ارزشهاى معنوى استوار هستند و به خصوص اديان ابراهيمى كه اعتبار خود را از وحى الهى ميگيرند. 2- عمده مباحث مطرح در فلسفه رايج اسلامي شرح فلسفه يونان ازديدگاه مسلمانان است، (به طور نمونه حركت جوهرى از هراكليتوس و مُثُل از افلاطون، علت و معلول و قديم و حادث از ارسطو، بسيط الحقيقت و قاعده واحد و قوس صعودى از فلوطين مأخوذند) فلاسفه مسلمان نيز، فلسفه را به معناى تعقل به كار ميبرند، زيرا تمام فلاسفه مخالفين فلسفه را مخالف تعقل و تفكر مي نامند. پرواضح است تفكر اسلامى از متون اسلامى (قرآن و سنت) اعتبار مى گيرد و از متون يوناني و شروح آنها ناشى نمى شود. 3- علوم انسانى اعم از سياست، جامعه شناسى، اخلاق، روانشناسى، اقتصاد و غيره از فلسفه (يونانزده) استخراج گرديده اند زيرا علوم مذكور نه تجربى هستند كه به وسيله تجربه به دست آمده باشند و نه وحيانى كه حاصل وحى الهي باشند بلكه حاصل تفكر بشر مادى گراى غربى هستند كه مبتنى بر عقلانيت مادى است و در فلسفه (يونانزده) ريشه دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات توحيد و بطلان وحدت وجود: نقدي بر فلسفه و عرفان و تفكيك
نویسنده:
حسن ميلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
مکتب تفکیک
,
نقد مکتب تفکیک
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد فلسفه
,
کتب رد منطق و فلسفه
,
نقد وحدت وجود
,
نقد فلسفه و عرفان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اساس فلسفه یونانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
موسسه فرهنگی مذهبی دار الصادق,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
اسلامیت فلسفه اسلامی
,
نقد فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاعلان عن اسرار الفلسفة والعرفان
نویسنده:
حسن میلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقد عرفان و فلسفه
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد حکمت متعالیه
,
نقد فلسفه
,
نقد بدایه الحکمه علامه طباطبایی (فلسفه)
,
کتب نقد عرفان نظری
,
نقد عرفان
,
نقد خدای فلسفه
,
نقد نهایه الحکمه علامه طباطبایی (فلسفه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت اجمالی کلام، فلسفه، عرفان و تفکیک
نویسنده:
جمعی از اساتید معارف حوزه علمیه قم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
نقد عرفان و فلسفه
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
نقد مکتب تفکیک
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد حکمت متعالیه
,
نقد فلسفه
,
آثار نقدی درباره مکتب تفکیک
,
کتب نقد عرفان نظری
,
نقد عرفان
,
نقد خدای فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مبانی حكمت متعاليه
نویسنده:
مرتضي رضوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
عصر ظهور ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد عرفان و فلسفه
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد حکمت متعالیه
,
نقد فلسفه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 36
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید