جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
واقعگرایی معرفتشناختی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
تأملی بر «واقع گرایی واقع بینانه» پیتر کوزو
نویسنده:
روزبه زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
کلیدواژههای اصلی :
معقول
,
ناواقع گرایی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
فیزیک جدید
,
واقعگرایی متافیزیکی
,
متافیزیک علم
,
واقعگرایی معرفتشناختی
,
واقع گرایی واقع بینانه
,
چهارچوب مفهومی
چکیده :
بحث از واقع گرایی و پاد واقع گرایی از مباحث مهم فلسفی است که در طی تاریخ تفکر بشر، اهمیت خود را حفظ کرده است. بحث از این مسئله با پیدایش شاخه های جدید فلسفه، و به ویژه فلسفه های مضاف، اَشکال متفاوت و بدیعی به خود گرفته است. در حوزة فلسفة علم، بحث از واقع گرایی به سبک خاصی مطرح شده و مباحث گوناگونی را درپی داشته است. در این مقاله، نظریة ابتکاری پیتر کوزو با عنوان «واقع گرایی واقع بینانه» ابتدا با استناد به کتاب او طرح و در ادامه بررسی می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم هستشناختی و معرفتشناختی علامه طباطبایی
نویسنده:
ولیالله عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
شکاکیت هستی شناختی
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
رئالیسم
,
ایده آلیسم
,
واقع گرایی هستی شناختی
,
واقعگرایی معرفتشناختی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
معرفت حقیقی ,
سوژه ,
جهان خارج ,
اصول اولیه ,
ذهن گرایی ,
اصل علّیت ,
سوفسطائیه(اصطلاح وابسته) ,
خطای حواس ,
مفهوم صدق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مذهب الذاتي في نظرية المعرفة
نویسنده:
کمال حیدري
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار فراقد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه (خاص)
کلیدواژههای فرعی :
باورهای معرفت شناختی ,
فلسفه اسلامی ,
حجیت معرفت شناختی ,
احتمال معرفت شناختی ,
علم استقرایی(اصطلاح وابسته) ,
معرفت شناسی شهید صدر ,
اندیشه شهید صدر ,
مبنای معرفت شناختی دین ,
واقعگرایی معرفتشناختی ,
مذهب ذاتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
کتاب «المذهب الذاتي في نظرية المعرفة» از آیت الله حیدری می باشد که این اثر ارزشمند را جهت بزرگداشت استاد خود، شهید سید محمدباقر صدر (قدس سره) و همچنین با توجه به اهمیت دستاوردهای معرفت شناختی ایشان در کتاب «الأسس المنطقية للاستقراء»، نگاشته است. علامه حیدری در این اثر، به تبیین نظریه معرفت شناختی شهید صدر مبنی بر یقین آوری استقراء و مسأله احتمال، و نیز آثار و نتایج این نظریه در عرصه های مختلف علوم اسلامی از جمله منطق، فقه، اصول فقه و کلام پرداخته است. مولف محترم در بخش اول این کتاب که آن را به عنوان مدخل و درآمد قرار داده، به بیان خصوصیات و وجوه تمایز این مکتب در مقایسه با دو مکتب عقلی و تجریی، می پردازد. و اما بخش دوم که حدود یک سوم این اثر را در برگرفته است، مشتمل بر بیان کاربردها و دستاوردهای مذهب ذاتی در علوم گونان می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه راجر تریگ درباب التزام دینی و عقلانیت
نویسنده:
فاطمه سعیدی ، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
التزام دینی
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
دین و معرفت شناسی
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
معرفتشناسی دینی
,
واقع گرایی(اصطلاح وابسته)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فلسفه تحلیلی دین
,
نسبی انگاری مفهومی
کلیدواژههای فرعی :
امکان گرایی ,
واقعگرایی متافیزیکی ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه ایمان به خدا (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی) ,
رئالیسم انتقادی ,
ایده آلیسم ,
ملاک معناداری ,
ایمان ,
خارج(اصطلاح وابسته) ,
واقعگرایی معرفتشناختی ,
زبان دین (فلسفه دین) ,
صورت دینی زندگی ,
علم و دین (فلسفه دین) ,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین) ,
تمایز التزام و باور ,
طبیعت مشترک بشر ,
ناواقعگرایی دینی ,
چکیده :
التزام دینی و ربط و نسبت آن با عقلانیت از مباحث مهم فلسفۀ دین است. راجر تریگ از اندیشمندان معاصری است که این مسئله را محور توجه خود قرار داده است. در این مقاله ما دیدگاه او در خصوص سرشت التزام و ربط و نسبت آن با باور، معنا، توجیه و عقلانیت را از نظر گذراندهایم. او با تعریف خاصی که از التزام ارائه میدهد، آن را مبتنی بر دو مؤلفه میداند: یکی باور گزارهای و دیگری تعهد شخصی بدان. از آنجا که تریگ مؤلفه اول التزام را اساسی و بنیادین میداند، تمرکز مقاله نیز بر همین مؤلفه است. تریگ بر اساس مؤلفۀ اول، واقعگرایی و نقد نسبیانگاری را از لوازم حقیقی التزام میداند و در همین راستا به نقد ناواقعگرایی و نسبیانگاری در این حوزه میپردازد. او از جمله علل گرایش به نسبیانگاری در حوزۀ دین را تلاش ویتگنشتاین متأخر در واکنش به پوزیتیویسم منطقی میداند که منجر به جدایی و تمایز دین از علم شد. تریگ ضمن نقد این جریان فلسفی، میکوشد تا پیامدهای آن را نیز نشان دهد. او با تأکید بر زبان به عنوان امری که تبلور حقیقت است و ارتباط را امکانپذیر میکند و نیز تأکید بر سرشت مشترک بشر به مقابله با نسبیانگاری مفهومی میپردازد و راه را برای عقلانیت التزام میگشاید. مقاله در پایان نشان میدهد که اگرچه تریگ در نقدهایش به موفقیتهایی دست یافته است، به نظر میرسد جنبۀ ایجابی بحث او فاقد استحکام و دقت کافی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقع گرایی معرفت شناختی غیر مستقیم از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
اعظم اسلامی نشلجی، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک حسی
,
واقعیت علم
,
واقعگرایی معرفتشناختی
,
واقعگرایی مستقیم
,
واقعگرایی غیر مستقیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در معرفتشناسی معاصر، در باب ماهیت ادراک حسی و واقعنمایی آن، نظریات متعددی مطرح شده است. از آن میان، «واقعگرایی معرفتشناختی» بر این عقیده است که معرفت نسبت به جهان خارج ممکن بوده، عالم خارج مستقل از معرفت بشری وجود دارد و معرفت ما توصیفی از آن است. واقعگرایی معرفتشناختی به دو قسم «مستقیم» و «غیر مستقیم» تقسیم میشود. در بدو امر به نظر میرسد نظریة ملاصدرا در باب ادراک حسی، با هر یک از واقعگرایی مستقیم و غیرمستقیم وجوه مشترکی دارد اما با اندکی تأمل تفاوتهای نظر ملاصدرا با هر یک، بهلحاظ دیدگاه خاص وی در باب هستیشناسی، آشکار و پیدایش نوعی «واقعگرایی غیر مستقیم صدرایی» ناگزیر خواهد شد؛ که در این مقاله به بیان آن پرداختهایم. آموزة «اتحاد عالم و معلوم»، واقعیت مجرد و مثالی علم را بهمثابه واسطه میان عالم و معلوم خارجی معرفی کرده و «تطابق وجودات طولی ماهیت» واقعنمایی ادراک حسی را تبیین میکند. اما به نظر میرسد ادراک یک شیء مادی که بهواسطه و در پرتو ادراک یک وجود مجرد مثالی در عالمی غیر از عالم طبیعت بهوقوع پیوسته، علیرغم سازگاری درونی که با دیگر آموزههای صدرایی دارد، از فهم متعارف از ادراک حسی بهدور بوده و خود محل بحث است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد معرفتشناختی نظریه ارتباطگرایی بر اساس نظریه واقعگرایی اسلامی و ارائه مولفههای یاددهی- یادگیری از منظر آن
نویسنده:
حسین اسکندری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیچیدگی
,
دانش ارتباطی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
آموزه شناخت شناسانه
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
ارتباطگرایی
,
نظریه یادگیری
,
واقعگرایی معرفتشناختی
چکیده :
چند دهه اخیر شاهد رخدادهای مهمی در زمینه دانش و فناوری بوده است؛ علاوه بر این نقد جهان منظم نیوتونی و ترسیم پدیدههای جهان بر اساس پارادایم معرفتشناختی پیچیدگی، در حال پیگیری است. این رخدادها حوزه تعلیم و تربیت را با چالشها و مطالبات جدیدی روبرو کرده است. در راستای پاسخ به شرایط جدید الگوها و نظریههای گوناگونی توسعه یافتهاند. هدف این رساله بررسی و تحلیل یکی از نظریههای جدید یادگیری تحت عنوان ارتباطگرایی است که در چند سال اخیر مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. برای این منظور پژوهشگر با استفاده از روشهای توصیفی- تحلیلی به گردآوری شواهد متنی، و تجزیه و تحلیل آنها مبادرت کرده تا به سوالاتی درباره این نظریه پاسخ دهد: آیا ارتباطگرایی میتواند یک نظریه یادگیری باشد؟ چه نقدهایی بر آن وارد است؟ آیا اساسا یک نظریه نوبنیاد است یا بر داشتههای نظریههای قبلی استوار شده است؟ مبانی معرفتشناختی آن چیست و چه نقدهایی بر آن وارد است؟ درباره این نظریه تاکنون پژوهشهای متعددی در سراسر دنیا به انجام رسیده است، – بویژه در رابطه با فضاهای مجازی و یادگیریهای الکترونیکی-اما کمتر موردی را میتوان یافت که از لحاظ معرفتشناسی به آن توجه کرده باشد. از آنجا که هر نظریه در انقیاد زمینههای فرهنگی و همچنین پارادایمهای علمی حاکم بر زمانه خود است، بهطور ویژه جوامعی که از مختصات انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی متفاوتی برخوردارند لازم است قبل از هر اقدام عملی در زمینه بکارگیری نظریههای جدید، آن را از جنبههای مذکور مورد بررسی و نقادی قرار دهند. از اینرو، بر اساس واقعگرایی اسلامی، مبانی معرفتشناختی نظریه جدید مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نتیجه این بررسی نشان میدهد که ارتباطگرایی در مقایسه با نظریههای رفتارگرایی، شناختی و سازندهگرایی از پارادایمهای مدرنیسم و پستمدرنیسم فاصله گرفته و در واقع ریشه در پارادایم جدید پیچیدگی دارد. همچنین این نظریه با اتکا به دانش ارتباطی(در برابر دانش کمّی و کیفی) و همچنین التزام به نظریهی برآمدنی(در برابر نظریهی علّی)، تلاش میکند از دیدگاههای تحویلگرایانه نسبت به یادگیری و فضاهای تعلیم و تربیت، به سوی دیدگاههای کلگرایانه حرکت کند؛ با این وجود، پژوهش نشان میدهد که تسری قوانین و یافتههای دیگر علوم(فیزیکی) به علوم تربیتی، و همچنین انگاره ارگانیستی به آدمی، و یکسانانگاری قوانین شبکههای عصبی، اجتماعی و فناوری، به شکل پیچیدهتری این نظریه را از جهات دیگری به تحویلگرایی نزدیک کرده است. با این وجود، اگر واقعگرایی اسلامی را از نوع انتقادی بدانیم، نظریه ارتباطگرایی به خاطر التزام به واقعگرایی هستیشناختی، از برخی جهات نقاط مشترکی با واقعگرایی اسلامی خواهد داشت. در انتها مولفههای یاددهی و یادگیری این نظریه، با لحاظ کردن نقاط ضعف و محدودیتهای آن مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. واقعگرا بودن ارتباطگرایی، و همچنین ارائه نوع واقعگرایانهتری از الگوی ارگانیستی به موضوع یاددهی و یادگیری، باعث شده است غالب مولفههای آن را – البته با لحاظ محدودیتهای آن- بتوان در طراحی آموزشی و طراحی محیطهای آموزشی بکار گرفت. با این وجود این نظریه، هنوز از پشتوانههای تجربی کافی برخوردار نیست، بنابراین بکارگیری آن بویژه در حوزه طراحی آموزشی نیاز به پژوهش بیشتر دارد. در مجموع این نظریه میتواند به عنوان همکار جدید نظریههای یادگیری نه جایگزین آنها، رهنمودها و کاربردهای زیادی، بویژه برای یادگیری الکترونیکی در فضای وب 2.0 به همراه داشته باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه معرفت شناختی از دیدگاه ویتگنشتاین متاخر، از مبناگرایی تا زمینه گرایی
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، بیوک علی زاده، رضا محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ویتگنشتاین
,
کنش (عمل - فعل)
,
زمینه گرایی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
بازی زبانی
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
خطاناپذیری ,
عقلانیت باور ,
نظام معرفتی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت معرفت ,
مبناگرایی کلاسیک ,
جهان تصویر ,
رساله تئتتوس ,
بدیهیات حسی ,
نظام مفهومی ,
واقعگرایی معرفتشناختی ,
چکیده :
از آنجا که ادعای معرفت بدون ارایه دلیل کافی و وافی بی وجه است، اساس معرفت شناسی معاصر بر این است که بنیان نظام معرفت بشری چیست، و نظام معرفتی بشر از کجا آغاز می شود و به کجا سر می سپارد. از نظر ویتگنشتاین متاخر، توصیف عالم، بدون وجود تعدادی قضایای مبنایی و یقینی ناممکن است، اما قطعیت و یقینی بودن این قضایا به معنای مطابقت آن ها با واقع نیست بلکه به طرز نگرش افراد وابسته است. آنچه برای ما محرز و یقینی است، به وسیله بازی زبانی ای که فرد در آن شرکت می جوید، معین می شود. از این رو، معرفت بشر در کنه خود مبتنی بر اعمال او و دیگر الگوهای منشی رفتار اوست. ویتگنشتاین معتقد است که توجیه و عقلانیت، همواره متکی به بافت و زمینه است و در فعالیت های اجتماعی و بازی های زبانی جای می گیرد و چون نحوه های زندگی، جهان - تصویرها یا جهان بینی ها مختلف اند، شیوه های مختلفی از عقلانیت نیز وجود دارد. در این نوشتار، نخست با تعریف سه جزیی معرفت، تحلیل ویتگنشتاین از معرفت و وجه تمایز آن با یقین را بیان کرده ایم. سپس با اشاره به ساختار مبانی معرفتی ویتگنشتاین، نشان داده ایم که چرا از نظر وی مبناگرایی برای دفاع از اعتبار نظام معرفتی، قرین توفیق نیست و با جایگزینی نظریه زمینه گرایی چه تفاوتی در مبانی معرفت و کیفیت ابتنای معارف دیگر بر آن ها رخ خواهد داد. در پایان، با بررسی نظریه زمینه گرایی و مساله شکاکیت و با اشاره به برخی مزیت های این نظریه، نشان داده ایم که خود با جایز دانستن روایتی از نسبی گرایی، خالی از نوعی گرایش های شک گرایانه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انواع قصههای قرآن (باتکیه بر بازشناسی جنبههای واقعنما، نمادین، اسطورهای)
نویسنده:
ابوالقاسم حسینی اسحقآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سبک شناسی
,
واقعیت
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قَصص ( قرآن )
,
مجاز مرسل
,
تخیل(مراتب علم)
,
هنر و علوم انسانی
,
واقعگرایی معرفتشناختی
چکیده :
مسأله اساسی این تحقیق عبارت است از جستجوی ماهیت و انواع قصههای قرآن با این محوریت که میزان راهیافتگی تخیل و تمثیل و اسطوره در قصص قرآنی تا چه حد است. منشأ این مسأله آن است که هنر و ادبیات بشری اصولا ریشه در واقعیتها دارد؛ اما از تخیل و اسطوره نیز تأثیر میپذیرد و عناصر نمادین در آن راه مییابند.اکنون باید دید آیا هنر قرآنی نیز مشمول چنین تعریفی میشود و با توجه به این که خداوند آن را متناسب با فهم بشر نازل فرموده، آیا میتوان گفت که همین عناصر نمادین و تخییلی و تمثیلی، برخی یا همه، در قصههای قرآن که بارزترین وجه هنری قرآن کریم است، راه یافتهاند یا خیر. مبهمترین وجه این مسأله آن است که اگر همه قصههای قرآن واقعی باشند، مرز دقیق قصه با حکایت و گزارش چه میشود و اگر خیال یا تمثیل در آن راه یافته باشند، آن گاه با واقعی بودن کلام خدا و وحی چگونه سازگار است؟ به عبارت دیگر، چگونه میتوان هم به جنبه ادبی و هنری قصص قرآن کریم ملتزم بود و از آنها راهیافتی برای ادبیات انسانی برگرفت و هم آنها را کاملا واقعی و صرفا روایتی از وقایع رخ داده دانست.بدین ترتیب، میتوان گفت که در این رساله، به سه سوال اصلی پاسخ داده میشود:1. انواع قصههای قرآن کریم چیست و اهم تفاسیر در باره آن چگونه است؟2. خیال و تمثیل و نماد در قصههای قرآن چه جایگاهی دارند و میان وحیانی بودن قصص قرآن و این بحث چه ارتباطی است؟3. مرز قصههای بشری و قرآنی کجاست؟موضوع مورد بحث این رساله را از دو زاویه میتوان نگریست؛ یکی مقوله زبان قرآن؛ و دیگری مباحث مربوط به قصص از جنبه فرم و زبان.از این روی، فصول پنجگانه این رساله را چنین سامان دادهایم: در فصل یکم این رساله، به بحث زبان قرآن پرداخته و دو رویکرد اصلی در این زمینه را مطالعه کردهایم. میتوان گفت که این فصل، به منزله تمهید بر رهیافتهای اصولی در زمینه زبان قصههای قرآن است. در فصل دوم، به مباحث مربوط به قصص وارد شده، کلیاتی در باره قصههای قرآن، از جمله تعریف و واژهشناسی قصه در قرآن، مقصود از قصهگویی قرآن، و رابطه قصص قرآن با گزارشهای تاریخی و بشری آوردهایم. در فصل سوم، رویکردهای کلی در باره انواع قصههای قرآن را در دو بخش واقعنما و ابرازگرا مطالعه کردهایم. در فصل چهارم، یکی از دو گونه مهم رویکرد ابرازگرا، یعنی رویکرد نمادین را بررسی کرده و ضمن مطالعه تعریف و پیشینه زبان نمادین، به اقسام تمثیل در قرآن و دیدگاههای مهم در این زمینه پرداختهایم. در فصل پنجم، گونه مهم دیگر رویکرد ابرازگرا، یعنی رویکرد اسطورهای را کاویده، شواهد قائلان به این نظریه را به نقد نهادهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی نظریهپردازی در تربیت اسلامی بر اساس حکمت متعالیه
نویسنده:
علی لطیفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشکیک وجود
,
روش شناسی پژوهش
,
تربیت اسلامی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
حکمت متعالیه
,
علیت
,
اصالت وجود
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ماهیت (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ماهیت (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
ماهیت فلسفه
,
واقعگرایی معرفتشناختی
چکیده :
پژوهش حاضر به هدف ارائهی چارچوب روششناختیِ نظریهپردازی در دانش تربیت اسلامی با تکیه بر مبانی فلسفی حکمت متعالیه، سامان یافته است. پس از بیان کلیات پژوهش در فصل نخست، در فصل دوم مهمترین دیدگاهها درباره نظریه تربیتی و روششناسی آن در رویکردهای غربی، و همچنین مهمترین دیدگاههای اندیشمندان مسلمان درباره روششناسی نظریه و دانش تربیت اسلامی مرور و مهمترین مؤلفهها و ویژگیهای روششناسی هر یک تحلیل شده است. سپس در فصل سوم و چهارم -که به یافتهها اختصاص دارد- ابتدا مهمترین مبانی فلسفی حکمت متعالیه که میتوانند در طراحی چارچوب روششناختی نظریهپردازی در تربیت اسلامی سهیم و مؤثر باشند، ارائه گشته است. سپس در فصل چهارم، چیستی نظریه / دانش تربیت اسلامی و روششناسی آن، در ضمن محورهایی همچون چیستیِ علم تربیتی اسلامی و مبادی و مراتب، منابع، هدف و روش پژوهش و نظریهپردازی در آن و معنای مقصود از اسلامی بودن این دانش به تصویر کشیده شده است. در این بخش، با اشاره به اینکه در نزد حکیمان متعالیه، علم اخلاق عهدهدار بررسی تربیت بوده و علم تربیتی به شمار میآید، به بازسازی نظریه / علم تربیت اسلامی به عنوان شناختی عملی که میراثدار علم اخلاق، برخوردار از مبادی فلسفی و طبیعی، دارای سطوح و مراتب متعدّد (از جمله دو سطح حقیقی و اعتباری) و دارای ظرفیّت ارتقا به ساحت عرفان عملی است، پرداخته شده است و دیگر مؤلّفهها از قبیل منابع، هدف و روش این علم و ملاک اسلامی دانستن آن بر اساس مطالب ذکر شده در بخش مبانی تحلیل شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید