جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 36
تحلیلی از ویژگی‌های صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , 2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی) , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , صفات ثبوتی , ابن سینا: ابوعلی سینا , امکان فقری نفس , البداء , صفات جمال , صفات زائد بر ذات , اسمای الهی , صفات الهی , صفات الهی , اراده الهی , حدوث صفات الهی , سمع الهی , قیوم (اسماء تنزیه الهی) , شناخت سلبی خدا , قدرت خداوند , صفات خدا , صفات سلبی , ملا عبدالله زنوزی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , صفات واجب(حکمت نظری) , صفات ذاتیه ( الهی ) , قیومیت خداوند , قدرت واجب , بداء , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صفات ذات اضافه , اضافه اشراقی خالق و مخلوق , صفات فعل زائد بر ذات , عینیت صفات فعل و فعل , اضافه اشراقیه قیومی , لحاظ ذاتی صفت فعلی , اتصاف صفات به قیود , صفات فعلی وجودی , صفات فعلی عدمی , نسبت اضلال به خداوند , صفات فعلی ممتنع السلب , صفات فعلی ممکن السلب , صفات فعلی مباشری , صفات فعلی مبدئی , صفات فعلی تابعی , صفات فعلی حقیقت ذات اضافه , صفات فعلی اضافه محضه , اکتناه صفات فعلی , صفات فعل با واسطه , عبدالله جوادی آملی , ملا مهدی نراقی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی) , ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی) , ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی) , کعناشناختی صفات , اضافه اشراقی صفات فعلی , صفت بصیر , جهات امکانی صفت , قدم صفات الهی , جعفر شانظری , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , قاضی سعید قمی
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
حکمت و حکیمان در قرآن
نویسنده:
محمدرضا مصطفی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , یقین , حکمت , ادیان ابراهیمی , الانبیا , حکمت نظری , اسماء الهی , حکمت الهی , فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) , معقول , اولیاء , تهذیب , اولیاء الله , ادیان ابراهیمی , ادراک معقول , انبیاء(ع) , حکمت , حکمت عملی الهی , قرآن , اخلاق اسلامی , اشراق , حکیم الهی , وحی الهی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت نظری , حکمت عملی , حکمت الهی , خیر کثیر , اصطلاحنامه علوم قرآنی , قرآن , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , فضایل اخلاقی , خود سازی , یقین , تفسیر «التحریر و التنویر» , موهبت الهی , آل ابراهیم , ملا مهدی نراقی , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) , شهود(اسماء اول عرفان نظری) , حکمت‌ عملی , حکمت در اخلاق , آثار حکمت , معرفت متقن , عمل صائب , اقسام حکمت , تفسیر بحرالمحیط , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
حکمت موهبتی الهی است که خدای سبحان آن را به هر کسی که بخواهد اعطا می‌کند. حقیقت حکمت، معرفت متقن و برهانی و عمل صائب و درست است که اگر کسی از آن بهره‌مند شود، به خیر کثیر دست می‌یابد. از آنجایی که اعطای حکمت از سوی خداوند گزاف نیست، افرادی می‌توانند از آن برخوردار شوند که زمینه‌های آن را در خود فراهم نمایند. از این رو انسان‌هایی چون انبیا و اولیای الهی و کسانی که رهرو راه آنها باشند، این شایستگی دریافت حکمت را پیدا می‌کنند.
صفحات :
از صفحه 71 تا 88
اخلاق معیاری؛ راهی ناپیموده در حوزهٔ پژوهش‌های اخلاق اسلامی
نویسنده:
محمد مطهری فریمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اهل بیت(ع) , اخلاق فردی , اخلاق دینی , علامه مجلسی , شیخ حر عاملی , سید رضی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , علم نفس , خلق , قرآن , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , رذایل اخلاقی , استغفار , حب ذات , غرور , محاسبه نفس , ملا احمد نراقی , ملا مهدی نراقی , ابوحامد غزالی طوسی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه اخلاق (عام) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , اخلاق معیاری , کارنامهٔ اخلاقی , فضایل نفسانی , معرفت شناسی اخلاق , اخلاق و روایات , اخلاق و قرآن , مطلوبیت و اخلاق , ضرورت اخلاق , علمای اخلاق و اخلاق معیاری , طب النفس , عیوب نفس , اهمیت اخلاق معیاری , وضعیت کلی اخلاقی , اخلاق فردی , ملا محسن فیض کاشانی
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
اخلاق و رفتار مسالمت آمیز با پیروان مذاهب
نویسنده:
راضیه علی اکبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, بهار و تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , وحدت , تقریب , تقریب , هدف بعثت انبیاء , اخلاق در قرآن , غلات (اعم، مذاهب کلامی) , اهل بیت(ع) , تقیه , تکفیر , سیره ائمه اطهار علیهم السلام , تساهل و تسامح دینی , تساهل و تسامح دینی , گفت و گو , اختلاف مذهبی , اخلاق اسلامی و دینی , علامه مجلسی , شیخ طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , خلق , عصبیت , احترام به دیگران , ملا احمد نراقی , ملا مهدی نراقی , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , سیره نبوی(پیامبر ص) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , رفتار مسالمت آمیز , سب و لعن , احترام متقابل , اختلاف عقیدتی , بعثت لمکارم الاخلاق , نسبت های ناروا , نصب و دشمنی , به رسمیت شناختن اختلاف نظر , اهانت به مقدسات اسلام
صفحات :
از صفحه 91 تا 120
محبت‌ورزی در همزیستی اخلاقی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
حسن سیدپور آذر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, بهار و تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
نظریه فلاسفه در باره چیستی و کارکرد عقل عملی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , شواهد الربوبیه , ابن سینا: ابوعلی سینا , نفس ناطقه , عقل نظری , عقل عملی , اشارات و تنبیهات , افعال آزاد , فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) , مراتب عقل نظری , افعال اختیاری , علم نفس , ادراک جزئیات , حقیقت نفس انسانی , نفس انسانی , ادراک جزییات , قوه عامله , قطب‌الدین رازی , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , خواص نفس حیوانی , فضایل اخلاقی , وظیفه عقل عملی , قوه مدرکه , سید جلال آشتیانی , ابونصر فارابی , ملا مهدی نراقی , ارسطو , خود حیوانی , عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) , معرفت نفس(خودآگاهی) , صنایع انسانی , استنباط حکم کلی , خوارق عادت , قوه متصرف در بدن , تشخیص خوب و بد , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
فلاسفه امتیاز نفس انسانی از نفس حیوانی را به عقل نظری و عملی می‌دانند. اما در بیان چیستی این دو عقل در میان ایشان اختلاف نظر وجود دارد. با تأمل در کلمات ایشان حداقل چهار تفسیر درباره این دو عقل قابل استنباط است. این نوشتار پس از گزارش اقوال و بیان کارکردهای عقل عملی به ارزیابی آراء و تبیین نظریه مختار پرداخته است. قول مشهور در میان متأخران این است که در نفس انسانی بیش از یک عقل وجود ندارد که همه علوم و احکام کلی را ادراک می‌کند. اما چون این علوم بعضی نظری صرف بوده و به حقایق خارجی و نفس الامری اختصاص دارد به آن‌ها عقل نظری گفته می‌شود. اما بعضی دیگر چون احکام مربوط به اعمال اختیاری انسان است به آن‌ها عقل عملی گفته می‌شود. در این تفسیر امتیاز دو عقل از یکدیگر اعتباری و به مدرَکات آن‌ها است. به باور این مقاله این تفسیر به رغم شهرت آن مورد نظر اساطین حکمت نبوده و با اشکالات متعدد مواجه است. اما اقوال دیگر با اندکی تسامح به تفسیر واحد و جامعی قابل ارجاع می‌باشند و آن این که فعل اولی و بالذات عقل عملی استنباط احکام جزیی عملی از احکام کلی عقل نظری است که چون این احکام در حاکمیت عقل بر قوای بدنی، سبب پیدایش اراده در نفس برای صدور افعال اختیاری و صنایع انسانی می‌گردد به عقل عملی قوّه عامله نیز گفته می‌شود.
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
  • تعداد رکورد ها : 36