جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 52
آینه‌های نیستی‫: الهیات سلبی در آثار مولانا و مایستر اکهارت
نویسنده:
نویسنده اشکان بحرانی‏‫؛ با مقدمه قاسم کاکایی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: نشر علم‏‫‬‏,
فصوص الحکم
عنوان :
نویسنده:
محی الدین ابن عربی؛ مصحح ابوالعلاء عفیفی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب العربی,
چکیده :
کتاب فصوص یا «فصوص‌الحکم» اثر شیخ اکبر ابن عربی از کتب مشهور تصوف و عرفان نظری است. فصوص جمع واژه «فَصّ» به معنای نگین است و فصوص‌الحکم نگین‌های حکمت معنا می‌دهد. محمد بن احمد، محیی الدین بن عربی از اولاد عبداللّه بن حاتم، برادر «عدى بن حاتم» از صحابه بزرگوار، در شب ۷ ماه رمضان ۵۶۰ ه.ق، برابر با ۲۸ ژوئیه ۱۱۶۵.م، در بلده‌ی «مرسیه» از بلاد اندلس متولد شد. معروف‌ترین لقب او در بین پیروانش، «الشیخ الاکبر» است. دو اثر فتوحات مکیه و فصوص الحکم او مشهور است و او را پدر عرفان نظری خوانده اند. او بعد از هشتاد سال ریاضت و تألیف، در شب ۲۸ ربیع الاخر سال ۶۳۸ ه. برابر با ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ م. در شهر دمشق از دنیا رفت. محی الدین در آغاز فصوص تصریح می کند که در رؤیا پیامبر فصوص الحکم را به او عطا کرد و به وی امر فرمود که این کتاب را به مردم عرضه کند. علامه حسن زاده آملی در توصیف این کتاب گوید: «فصوص‌ الحکم‌ شیخ اکبر محیى الدین طائى حاتمى بیست و هفت فص است و هر فصّ آن به نام یکى از انسانهاى کامل که از هر یک تعبیر به کلمه شده است، و در هر فص سلطان و محور بحث یکى از امّهات و اصول معارف مهمّ و اصیل عرفانى قرآنى است. و آن بیست و هفت انسان فصوص که به نام هر یک فصّى جداگانه است بیست و سه نفر آنها از انبیاى یاد شده در قرآن کریم‌اند که یسع و ذو الکفل در آن نیامده‌اند، و چهار انسان کامل دیگر به نامهاى شیث و عزیر و لقمان و خالد علیهم السّلام‌اند به نام هر یک فصّ مستقل است.»
ابر غیرممکن: الهیات سلبی و درهم تنیدگی سیاره ای [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Keller, Catherine
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press ,
الهیات منفی و تفکر آرمان‌شهری در شعر آمریکای معاصر: ردیه‌های تعیین شده
نویسنده:
Jason Lagapa (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan ,
چکیده :
چکیده ماشینی : این کتاب به بررسی تخیل آرمان‌شهری در شعر معاصر آمریکا و راه‌هایی می‌پردازد که در آن شاعران تجربی با اتخاذ اصول بلاغی الهیات منفی که استفاده از گزاره‌های منفی را به عنوان وسیله‌ای برای اثبات وجود برتر و غیرقابل بازنمایی خداوند، یک شعر اتوپیایی می‌سازند، می‌پردازد. این کتاب با فصل‌های جداگانه‌ای درباره آثار شاعرانی مانند سوزان هو، ناتانیل مکی، چارلز برنشتاین و آلیس نوتلی، نشان می‌دهد که چگونه استراتژی نفی به طور مشابه برای به تصویر کشیدن موضوع اتوپیا در آثار ادبی بهینه است. الهیات منفی و اندیشه آرمان‌شهری در شعر معاصر آمریکا: نفی‌های تعیین‌شده ادعا می‌کند که گزاره‌های منفی در شعر تجربی پتانسیل تغییر اجتماعی آرمان‌شهری را نشان می‌دهند، نه با به تصویر کشیدن خود جهان ایده‌آل، بلکه با آشکار کردن چالش بازنمایی مستقیم آرمان‌شهر.
الهیات و فلسفه قاره ای معاصر: مرکزیت یک دیالکتیک منفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Colby Dickinson (کلبی دیکنسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Rowman & Littlefield International,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هدف این کتاب این است که فلسفه مدرن قاره‌ای، به‌ویژه حوزه‌های فرعی پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم، هرمنوتیک، ساختارشکنی، نظریه انتقادی و تبارشناسی را با حوزه الهیات معاصر وارد گفتگو کند. کولبی دیکنسون روشی را نشان می دهد که در آن دیالکتیک منفی یا نفی نفی ممکن است به ما کمک کند تا مرزهای نازک (یا وجود ندارد) بین فلسفه و الهیات قاره ای را درک کنیم، زیرا متفکران برجسته هر دو حوزه با ورود خود به عصر جدید دست و پنجه نرم می کنند. با رو به زوال جایگاه «مقدس» در حوزه عمومی، ما باید بیش از هر زمان دیگری به چگونگی بازگشت فلسفه قاره‌ای به ریشه‌های کلامی مشخص توجه کنیم. دیکنسون از طریق نقشه‌برداری تبارشناسی فیلسوفان قاره‌ای قرن بیستم، ریشه‌های همیشه حاضر یهودی-مسیحی تفکر فلسفی مدرن غرب را برجسته می‌کند. مقوله های متضاد مانند ماندگاری/استعلایی، تناهی/بی نهایت، جهانی/جزئی، موضوع/ابژه در مرکز آثار متفکرانی چون آگامبن، ماریون، واتیمو، لویناس، لاتور، کاپوتو و آدورنو قرار دارند. این کتاب استدلال می‌کند که استفاده از یک دیالکتیک منفی به ما امکان می‌دهد از تثبیت ظاهری با دوگانگی‌های موجود در آن حوزه‌ها فراتر برویم و شروع به اجرای مجدد فلسفه و الهیات کنیم.
الهیات سلبی و تحلیل فلسفی: فقط شکوه نور [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Simon Hewitt
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing;Palgrave Macmillan ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب اولین بررسی طولانی الهیات منفی یا آپوفاتیک در سنت تحلیلی است. الهیات آپوفاتیک معتقد است که معنای مهمی وجود دارد که در آن نمی توانیم بگوییم خدا چیست. عناصر الهیات منفی مهم در انبوهی از متفکران مسیحی، از گریگوری نیسا گرفته تا آکویناس، وجود دارند، و با این حال، در الهیات فلسفی که در سنت تحلیلی اعمال می‌شود، اپوفاتیک نادیده گرفته می‌شود. در مقابل، هویت نشان می‌دهد که چگونه الاهیات آپوفاتیک با نحوه اندیشیدن مسیحیان درباره خدا یکپارچه است و چگونه می‌توان از آن در برابر حملات استاندارد در ادبیات فلسفی دفاع کرد. هیویت ناراحتی ناشی از آپوفاتیسم را در میان الهیدانان فلسفی معاصر تشخیص می دهد که ریشه در تصویر خاصی از نحوه عملکرد زبان دارد که در اینجا ارجاع گرایی نامیده می شود. با این استدلال که این تصویر اجباری نیست، شرحی از زبانی که راحت‌تر با الهیات منفی (که از آثار ویتگنشتاین متأخر سرچشمه می‌گیرد) استناد می‌شود، و برای مضامین کلیدی الهیات فلسفی از جمله شخصیت الهی، تثلیث، تجسم و زندگی پس از مرگ به کار می‌رود. .
خدای ناشناخته: الهیات سلبی در سنت افلاطونی: از افلاطون تا اسکات اریژن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Deirdre Carabine (دیردره کارابین)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Peeters Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب حاوی شواهد مشکوک (به ویژه در مورد افلاطون و آکادمی قدیم) از آغاز تفکر اروپایی در مورد شیوه تفکر منفی یا آپوفاتیک و روابط آن با مثبت تر است. یا شیوه های کاتافاتیکی از تفکر درباره خدا. یکی از بزرگترین نقاط قوت آن، شاید بزرگترین، این است که نویسنده به وضوح بیان می کند که هیچ یک از افراد مربوطه، یونانی، یهودی یا مسیحی، درگیر تعقیب یک انتزاع فلسفی، یا انباشتن مطالب برتر بلاغی در مورد خدا نبودند. آنها بیشتر نگران این بودند که مبدأ جهان را به عنوان یک واقعیت زنده کاملاً حاضر ارائه دهند که بی نهایت از اندیشه و گفتار ما فراتر می رود. این، همراه با توجه دقیق به انواع الهیات منفی و روابط آن با ایجابی، و مشکلات خاصی که اعضای سنت های مختلف درگیر آن تجربه کرده اند، کتاب را به بهترین مقدمه برای الهیات منفی در دسترس تبدیل می کند." -A. H. Armstrong، استاد بازنشسته یونانی، دانشگاه لیورپول، انگلستان. استاد ممتاز کلاسیک، دانشگاه دالهوسی، هالیفاکس، نوا اسکوشیا، کانادا. عضو ارشد آکادمی بریتانیا. آکادمیک ایرلندی دیردره کارابین بیش از بیست سال در اوگاندا زندگی و تدریس کرده است. او اخیراً موسس معاونت دانشگاه مجازی اوگاندا (VUU)، اولین دانشگاه کاملاً آنلاین در جنوب صحرای آفریقا است. قبل از آن او دانشگاه بین المللی علوم بهداشت را در کامپالا راه اندازی کرد. او در کوئینز بلفاست، دانشگاه کالج دوبلین و دانشگاه شهدای اوگاندا تدریس کرده است. در حال حاضر، او مدیر برنامه های VUU است. او در دانشگاه کوئینز بلفاست تحصیل کرد و در آنجا با مدرک دکترا در فلسفه فارغ التحصیل شد و در کالج دانشگاه دوبلین به عنوان یکی از اولین محققان نیومن، دومین دکترای خود را در کلاسیک دریافت کرد. او همچنین نویسنده جان اسکاتوس اریوجنا در مجموعه متفکران قرون وسطی بزرگ (2000) است.
راهنمایی سرگشتگان - برگردان دلالة الحائرین (پاره نخست)
نویسنده:
موسی بن میمون؛ ترجمه: ناصر عباس پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: ورا,
چکیده :
دلاله الحائرین، مهم ترین کتاب فلسفی ابن میمون است و هدف اصلی آن تطبیق ظواهر کتاب عهد عتیق با قواعد عقلانی و فلسفی است و از این رو ابن میمون از جمله متفکران بزرگ خردگرا و پیرو اصالت عقل به شمار می رود و شاید در این کار از هم نظایر و امثال خود پیشروتر باشد. ابن میمون امثال و لغزها و کلماتی را که در تورات آمده است و با عقل ناسازگار می نماید، به معنی لفظی آنها نمی گیرد و سعی می کند همه را تأویل عقلانی کند. روی سخن او با کسانی است که فلسفه و حکمت خوانده اند و با علوم عقلی آشنا هستند و هنگامی که به تورات روی می آوردند، کلمات مبهم و امثال و رموز و اشارات آن را در نمی یابند و نمی دانند که دین خود را چگونه حفظ کنند و به همین جهت در حیرت و سرگردانی می افتند. او به همین مناسبت کتاب خود را دلالة الحائرین نام نهاده است. دلاله الحائرین ، کتابی مقدس نیست. اما در پرتوهای درخشانی از خوانش اسفار خمسه و کتب انبیای عهد عتیق، اطوار قدسی را به اعلی مرتبه بررسیده و در حیطه های گشاده دامن علم کلام عرصات نورشته ای را گستریده است. مترجم در این اثر کوشیده به قدر امکان ژرفناکی این نوشته را به پیش چشم آورد و چکاد و چکاد با آسمانۀ فکرت موسی ثانی هم سپهری کند تا شاید متونی که خواندن آن مشقت نازک اندیشی می طلبد، به کمند زلف خواندن گرفتار آید. می توان کتاب سنت تأویلی شرق و غرب سنت دین کاوی اسلام و یهودیت را در یک درخت گردآورده و دیدار با ایده های نهفته در آن روشنان غریبی بر طریقت نحوه ای از خداپرستی را در جان مشتاقان پرتوافکن می کند. اگر کتاب هایی باشند که جمیع دینداران را بهره ای از آن ها خواهد بود، به یقین دلالة الحائرین یکی از آن هاست. موسی بن میمون، راهنمایی سرگشتگان برگردان دلاله الحائرین (پاره نخست)، ترجمه: ناصر عباس پور، تهران، ورا، ۵۳۲ صفحه، قطع: وزیری، 640000 ریال، 1397.
الهیات سلبی ، دریدا و نقد حضور: خواندن پساساختارگرایانه از مایستر اکهارت [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ian Almond (یان آلموند)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: هدف از این مقاله حمایت از یک پایان نامه واحد است ، یعنی اینکه در خطبه های زبان محلی استاد اکهارت (1260-1328 / 9) آگاهی بسیار بالایی از مشکل حضور در محل کار وجود دارد: ناهماهنگی زبان ، ماهیت مشکل ساز معنا ، بیهودگی تفکر مفهومی. برای اثبات پیش بینی قرون وسطایی از این ایده پست مدرن حضور ، A. نشان می دهد که "خدای فراتر از خدا" اکهارت تنها نمونه دیگری از "معنای متعالی" نیست. اکهارت واقعاً در تلاش است سنت متافیزیکی را رها کند. سرانجام این که خدای اکهارت لزوماً به معنای پایان بازی نیست ، بلکه آغاز چیزی "آزاد و بدون محدودیت" است.
تحلیلی از ویژگی‌های صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
شناخت خداوند یا همان مبدأ هستی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بشر بوده است. از این‌رو بخش عمده‌ای از آموزه‌های ادیان آسمانی نیز در پاسخ به این دغدغه، به توصیف او اختصاص یافته است. اما از آن جهت که شناخت ذات او به دلایل عقلی و نقلی امکان‌پذیر نیست، حکمای الاهی و متکلمان و آموزه‌های وحیانی شناخت خداوند را در قلمرو صفات دانسته‌ و صفات الاهی را به صفات معرِّف ذات و صفات مفسر فعل الاهی تقسیم نموده‌اند. همان‌طور که صفات معرّف ذات و برگرفته از ذات کامل الاهی دارای ویژگی‌هایی است، صفات فعلی نیز که برگرفته از افعال الاهی است، دارای ویژگی‌ها و معنای خاصی است. دراین مقاله، برآنیم تا به‌لحاظ نظام معنایی، تفسیری هماهنگ و معنادار از صفات فعل ارائه داده، ویژگی‌های خاص صفات فعلی را از دیدگاه متکلمان و حکماء مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
  • تعداد رکورد ها : 52