جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
شیعه امامیه - اصول دین
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
جستارهای اعتقادی: علم امام
نویسنده:
محمدحسن نادم، موسسه معارف اهل بیت علیهمالسلام
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم - ایران: موسسه معارف اهلبیت (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
علم امام (ع)
,
علم امام (ع)
,
04- علم امام در روایات [قواعد عقلی در قلمرو روایات؛ دفتر سوم؛ ص:470؛ جواد خرمیان]
کلیدواژههای فرعی :
شیعه امامیه ,
کلام امامیه ,
کتب شیعه امامیه ,
عقاید شیعه امامیه ,
شیعه امامیه - اصول دین ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
کتب کلام شیعه ,
شابک (isbn):
9786009771684
چکیده :
مسئلهی امامت یکی از آموزههای بنیادین اعتقادی امامیه است. یکی از اوصاف امام در اعتقاد شیعه، داشتن علم ویژه است. در طول قرنها، گسترهی این علم و منابع آن از سوی عالمان با مشربهای متفاوت تبیین و بررسی شده است. این اثر در 22 مقاله، علم امام را در کلام اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، معارف وحیانی و در نگاه اهل سنت و مستشرقان بررسی کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: کفایة الموحدین فی عقائدالدین - جلد اول : توحید، عدل و نبوت [ناشر: رائد قم]
نویسنده:
اسماعیل نوری طبرسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - ایران: رائد ,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده موضوعات :
توحید
,
نبوت
,
عدل الهی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه امامیه
,
کلام امامیه
,
اصول دین
,
دلائل عقلی و نقلی
,
عقاید شیعی
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
شیعه امامیه - اصول دین
,
کلام و عقاید شیعه
,
13. علم کلام
شابک (isbn):
978-600-92475-9-2
چکیده :
موضوع این اثر، شرح مباحث مربوط به توحید، عدل و نبوت و تبیین ادله اثبات مباحث ذکر شده است. همچنین دلایل ضرورت اعتقاد به آنها را از دیدگاه قرآنی و روایت، مورد بحث و بررسی كلامی قرار داده و نحوه استدلال در مورد آنها را با استناد به دلایل عقلی و نقلی ممکن ساخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة ابن تیمیه الحرانی
نویسنده:
عبد الحسين الأميني؛ تحقیق: أحمد الكناني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
نقض فتاوی وهابیت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب رد وهابیت
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
الکامل فی التاریخ
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
حکمت صدرایی
,
کنز العمال: متقی هندی
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت امام علی (ع) ,
آیه ولایت ,
حدیث منزلت ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
حدیث علی مع الحق ,
فضایل حضرت فاطمه(س) ,
ولی کل مؤمن و مؤمنه ,
شیعه امامیه - اصول دین ,
شیعه - دفاعیهها و ردیهها ,
شرک وهابیت ,
آیه هل أتی علی الإنسان ,
بدعتهای وهابیت ,
حدیث رضایت و غضب خدا با رضایت و غضب فاطمه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
چکیده :
نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة، اثر علاّمه امينى مىباشد. يكى از تأليفات مشهور ابن تيميّه حرّانى(661-728 قمرى)، منهاج السّنة النبويّة فى نقض الشيعة القدرية، ردّى است بر كتاب منهاج الكرامة فى معرفة الامامة علاّمه حلّى (648-726 هجرى قمرى). کتاب نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة در صدد بیان موضوعات و بررسی دقیق تهمتها و اکاذیب مطرح شده میباشد، نویسنده در این کتاب به خوبی توانسته است شبهات وارده را پاسخگو باشد. ابن تيميّه در اين اثر انواع تهمتها و افتراءها را نثار مذهب شيعه كرده و اقوالى را از قول ديگران نقل نموده كه يكسره دروغ محض و خالى از هر گونه تحقيق و تامّل است. از زمان در دسترس قرار گرفتن اثر ابن تيميّه علماء و متفكران اسلامى زيادى در ردّ انديشهها و عقايد او رسائل مختلفى تدوين نمودند. علاّمه امينى در كتاب شريف الغدير در جلد 3 به نقل و نقد عالمانه كتابهاى مخالفان كه به علّت تعصب و دشمنى به انكار و تحريف حقائق پرداختهاند، اختصاص داده است؛ از جمله عقد الفريد، انتصار، الفرق بين الفرق، البداية و النهاية و السّنة و الشيعة. علاّمه در همان جلد به نقد و بررسى خدشه ابن تيميّه بر حديث غدير و اشتباهات، افترائات و اظهارات او در مورد مذهب شيعه كه در منهاج السنة خود آورده پرداخته و ردّ عالمانه بر آنها نوشته است. اهمّ موضوعاتى كه او در كتاب خود آورده آيات و روايات در منقبت و منزلت والاى اهلبيت(ع)، آيات و احاديث در فضائل اميرالمؤمنين(ع)، حديث رد الشمس، حديث انا مدينة العلم و على بابها، نزول آيه انّما وليّكم الله و رسوله در شأن على(ع)، حديث على(ع) مع الحقّ مأخذ و مصادر آن، عقد اخوت بين پيامبر(ص) و على(ع) و راويان آن، على(ع) فاروق است. حبّ وى معيار تشخيص مؤمن از منافق، حديث منزلت، حديث فاطمة بضعة منّى و راويانش، حديث ان اللّه يغضب لغضب فاطمه(ع)، و مأخذ آن. و كتاب حاضر قسمتى از نوشتههاى علاّمه در كتاب الغدير است كه ردّ كتاب منهاج السّنة است كه اوّل اتهامات و خدشههاى ابن تميّه در موضوعات فوق مىآيد و سپس پاسخ علاّمه كه اين مجموعه را آقاى احمد كنانى آماده نموده است. در ابتداء فهرست موضوعات و مقدّمه آقاى كنانى در انگيزه و نحوه جمعآورى اين كتاب آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هذه عقیدتی: سلسلة حواریة عقائدیة مبسطة
نویسنده:
علی الفتلاوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه
,
شیعه امامیه - اصول دین
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اصل امامت ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
تقلید مذموم ,
تقلید در اصول دین ,
توحید(اخلاق اسلامی) ,
چکیده :
این کتاب همانطور که از اسم آن هم پیداست درباره عقائد دین می باشد. دربردارنده توضیحاتی مبسوط و دقیق درباره اصول دین (تشیع) که در آن به بررسی توحید، عدل ، نبوت، امامت و معاد پرداخته است . همچنین در مقدمه کتاب بحثی درباره تقلید و مراد از آن و موارد جواز و عدم جوار تقلید در دین اسلام بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمهيد الأصول في علم الكلام : و هو شرح القسم الاول من رسالة جمل العلم و العمل للشریف المرتضی
نویسنده:
محمد بن حسن طوسي
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: رائد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
احکام نبوت ,
امامت ,
دلایل امامت ,
وجوب معاد ,
آیات توحید ,
اصل توحید ,
شناخت معاد ,
عقاید شیعه امامیه ,
قیامت ,
آیات معاد ,
خداشناسی ,
شیعه امامیه - اصول دین ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
آیات امامت ,
عدل الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
شابک (isbn):
978-600-95788-1-8
چکیده :
تمهيد الأصول في علم الكلام، اثر ابوجعفر محمد بن حسن طوسى، با تصحيح و مقدمه دكتر عبدالمحسن مشكوةالدينى، شرح بخش نظرى رساله «جمل العلم و العمل»، تأليف سيد مرتضى على بن حسين موسوى است كه به زبان عربى و در قرن پنجم قمرى، نوشته شده است. در ابتداى كتاب، مقدمه مفصلى از مصحح آمده كه به بيان خصوصيات كتاب و روش كار شيخ طوسى در آن، پرداخته شده است. شيخ طوسى نام اين كتاب را در فهرست كتب خويش، «شرح جمل العلم و العمل» ذكر كرده و در اول همين كتاب و در كتاب «الاقتصاد في ما يجب على العباد» كه گاهى به اين كتاب ارجاع داده، به همين اسم آن را نام برده است. اما در پشت نسخه قديمى اين كتاب كه به شماره 54 مخطوطات در كتابخانه آستان قدس رضوى نگهدارى مىشود، نامش «تمهيد الأصول» و يك جا، «تمهيد في الأصول» نوشته شده است و پارهاى از نويسندگان اخير نيز به همين اسم آن را عنوان كردهاند و معلوم نيست از چه هنگامى اين نام بر آن نهاده شده است. در اثر حاضر، قسمت عمدهاى از معارف دقيق و اصول كلى علمى و فلسفى گنجانده شده است و معتقدات شيعه با فرق ديگر مسلمانان و غير مسلمانان مقايسه گرديده و آنچه بر مبناى اصول تشيع خالص درست به نظر آمده، با ذكر دليل و سند محكم، به اثبات رسيده است و به اعتراضات مخالفين، پاسخ گفته شده است. در تبيين روش شيخ در تنظيم كتاب حاضر، توجه به اين نكته ضرورى است كه علم كلام در آغاز توسط گروه معتزله به وجود آمد و مسائل اصلى آن در پنج اصل، تنظيم شدند و همه آنان متعهد بر اين شدند كه همگى متفق بر اين پنج اصل باشند و به ديگران هم آن را بقبولانند. اين پنج اصل عبارتند از: توحيد و بحث صفات؛ عدل؛ وعد و وعيد؛ منزلت بينالمنزلتين و امر به معروف و نهى از منكر. هدف اصلى آنان از اين كار، جلوگيرى از برخوردهاى قولى و عملى و زدوخورد بين فرقههاى مسلمانان بود. به همين ملاحظه در هر موضوعى حد متوسطى از عقايد گوناگون را گرفتند تا همه را بر آن متفق و متحد گردانند و به اين وسيله، آشتى و صلح برقرار نمايند. اما شيخ طوسى كه هدفى دقيقتر از اين داشت، به اين مسئله توجه نمود كه انسان موجودى متعهد و ملتزم به اداى تكليف است و بايد او را به آنچه پيش خود، تعهد ذاتى و فطرى دارد، متوجه گرداند تا همه مردم به رفتار كردن آنچه بر حسب فطرت بر آن متعهد و ملزم هستند، متفق و متحد باشند. به همين منظور در اثر حاضر، موضوع علم كلام را تكليف قرار داد و مسائل مربوط به آن را در اين علم، مورد بحث نهاد و مسائل مهمى كه علل يا معاليل و آثار و نتايج عمل كردن به تكليف يا سرپيچى از آن است، در چهار بخش آورد و پنج اصل معتزله را كه مسائل مهم علم كلام است، در اين چهار بخش كتاب، گنجانيد: بخش اول، در توحيد و اثبات صفات خداوند كه نتيجه آن، ثابت كردن صفت عدل الهى است؛ بخش دوم، در ماهيت كلام خداوند و تشريع است كه راهنمايى به تكليف است و از صفت عدل، حاصل مىشود؛ بخش سوم، وعد و وعيد است كه از دنباله برانگيختن پيامبران، حاصل مىشود و نتيجه عمل كردن به تكليف يا دست بازداشتن از آن است؛ بخش چهارم، در بهپاداشتن حكومت دينى و عدل اسلامى براى اجراى شرع و نتايج حاصل از آن است كه در بحث امامت ذكر مىشود. بنابراین، تنظيم كتاب در اين چهار بخش، منطبق بر چهار ركن اساسى تكليف است كه عوارض ذاتيه و علل و معاليل آن مىباشند و بنا بر آنچه ذكر شد، موضوع علم كلام در نظر شيخ، تكليف است و اينكه موضوع علم كلام را وجود، بماهووجود، يا وجود واجب مىدانند، بر خلاف روش شيخ در اين كتاب است؛ زيرا شناختن وجود خداوند و صفات كماليه او بنا بر آنچه شيخ تصريح كرده است، همگى مقدمه براى شناختن تكليف و عمل كردن به آن است. شيخ در بيشتر جاهاى كتاب، ريشه و پايه استدلالها را حسن و قبح عقلى و تعهد ذاتى و درونى انسان را به عمل كردن شايستهها و دست بازداشتن از ناشايستهها، قرار مىدهد. علاوه بر آن، شيخ گفتگو از تكليف ذاتى را چند جا مستقلا عنوان كرده است: يكى در اول كتاب كه كسب معارف را براى پى بردن به تكاليف ذاتى بيان مىكند و ديگرى در فصل معارف لازمه است و در جاى ديگر، مستقلا و بهتفصيل، همين گفتگو را عنوان مىنمايد و باز در فصل نبوت و امامت، مطالبى را كه نام برده شد، با شرح زياد روشن مىگرداند و در چند جاى كتاب، ثابت مىكند كه اگر كسى در مناطق غير مسكون، پرورش يابد و از هيچكس چيزى نياموزد و متدين به هيچ دينى و فرمانبر هيچ قانونى نباشد، خود را ترسان مىبيند كه مبادا كارى ناشايست از او سر بزند؛ پس خود را متعهد و پيش خود مسئول مىيابد كه بايد كارهايى را انجام بدهد و از انجام دادن كارهايى دست باز دارد؛ هرچند خود آن كارها، برایش مبهم و از يكديگر مشخص نيست و فطرتا در صدد جستجو است كه به شناسايى خوب و بد پى ببرد و خوب و بد همان شايسته و ناشايسته است. بنا به گفته شيخ در اول كتاب، نخستين وظيفه انسان، انديشيدن است براى شناختن كسى كه شايستگى آموزندگى و راهنمايى او را داشته باشد و براى شناختن او در آغاز بايد از دقت كردن در طبيعت و علوم طبيعى كمك گرفت. شيخ علاوه بر صفحات اول كتاب، در صفحات 438 تا 44 متذكر مىشود كه آنچه را انسان پيش خود متذكر مىشود، كه بايد آنها را بداند تا آموزنده اصلى را بشناسد، سه بخش است كه در سه مرحله بايد آموخته شود و در هريك از دورهها كوتاهى كند، براى رسيدن به مرحله سوم كه شناختن آموزنده است، فرصتى را از دست داده است. شيخ در صفحه 437 متذكر گرديده كه اگر كسى زمانهايى را كه بايد در آن دانستنىهاى مقدماتى همگانى و متوسط را كه رشد فكرى از آن حاصل مىشود و به دانش نهايى كه شناختن آموزنده اصلى است مىكشاند، بيهوده از دست داده باشد و اكنون كه بايد از عهده تكاليف عملى خود برآيد، آموزنده اصلى را نشناخته باشد، تا راه از عهده برآمدن تكاليف را از او بگيرد، در اين وقت كم، چه بايد بكند. در صفحه 684 مىگويد پيامبران كه تعاليم خدايى را از راه مهربانى كردن به مردن برایشان مىآورند و از سوى خداوند به آنان مىآموزند، همان چيزهايى را براى مردم توضيح مىدهند كه خود مردم از آن آگاه هستند و در صفحه 686 آمده است كه پيامبران آنچه را خود مردم مىدانستهاند كه بايد انجام بدهند، به آنها يادآورى مىكنند. از جمله ويژگىهاى كتاب، روش شيخ در عنوان كردن مطالب و نيز خصايص استدلالى او در اين اثر است كه مىتوان آن را در موارد زير، خلاصه نمود: الف)- شيخ در آغاز هر فصل، خلاصه مطالبى را كه در آن عنوان مىكند، فهرستمانند مىآورد و مشخص مىنمايد كه چه چيزهايى ذكر خواهد كرد. ب)- هنگام شروع به مطلب، نخست قضيه مورد بحث را عنوان مىكند و پس از تعريف موضوع و كليات مربوط به آن، دليل اثبات قضيه را مىآورد، پس از آن نظر ديگران و قضاياى فرعى و ابهاماتى كه شايد پيش بيايد يا پيش آمده باشد، بهطورىكه در مصاحبههاى حضورى مطرح مىشود، در قالب سؤال و جواب مىآورد و چنان مجسم مىكند كه گويى دو نفر روبهرو نشستهاند، يكى چيزى مىپرسد و ديگرى به او پاسخ مىدهد و اين روش تا آن زمان كمتر به كار مىرفت. ج)- شيخ براى تحقيق در اثبات مسائل، دو راه پيش گرفته است و در بيشتر جاها، از هر دو روش استفاده مىكند: يكى استخراج تعريف براى موضوع قضايا از تتبع موارد و از مشاهدات و تجربههاى درونى و ديگرى، روش تحليل مفهوم موضوع، به اجزاى ذهنى و جستجو از لوازم عينى آن است؛ زيرا نخست بر حسب روش تجربى خود، به تتبع موارد استعمال نام موضوع پرداخته و مفهوم معينى را برایش قطعى مىكند و سپس، تعريف منطقى آن مفهوم را به دست مىآورد و اجزاى مفهومى و حدى، يا رسمى آن را، با شاهد گرفتن موارد عرفى و اصطلاحى، استخراج مىكند و پس از تعيين اجزا و لوازم عقلى و عرفى آن، به توضيح رابطه مابين موضوع با لوازم كه محمولات بر آن موضوع باشند، مىپردازد تا آنهايى كه رابطه على و معلولى ميانشان موجود است و در حال وجود و عدم، همراه با يكديگرند، از محمولات ديگر مشخص كند و از اين راه، قضاياى مطلوب را اثبات يا نفى مىكند. گاهى نيز براى ثابت كردن رابطه على و معلولى، يا رابطه تضاد و نفى كردن آن، موضوع را از راه نفى و اثبات تقسيم مىكند تا شماره اقسام و اصناف را قطعى نمايد؛ وى پس از آن به بررسى يكايك آن اصناف مىپردازد تا ثابت كند كه در همه اصناف، آيا رابطه عليت يا تضاد ميان آنها موجود هست يا نيست، تا نفى و يا اثبات قضيه مورد نظر را مسلم نمايد. د)- شيخ در هرجا از اين روش منطقى نتوانسته قضيهاى را ثابت كند، نظر عمومى اهل تحقيق را سند گرفته و هر قضيهاى را همه فرق اسلامى بدون شك و ترديد، پذيرفته باشند، زير عنوان اجماع، سند قرار داده است. ه)- شيخ چون در پىجويى از صفات روحى و معنوى كه محسوس نيستند، براى نوع انسان هيچ راهى جز اين نمىيابد كه آنچه را در خود مىبيند، مقياس و ملاك تعريف و شناخت آن صفت قرار دهد و تعاريف مربوط به اينگونه صفتها را نخست از مشاهداتى كه در شخص خودش دارد، استخراج مىنمايد، سپس جنبههاى اختلاف و مغايرت وجودى خود را كه موضوع آن صفات است، با موجود برتر از خود به دست مىآورد و آنچه را لوازم موجوديت جسمانى وحدت موضوع مىبيند، از آن صفت حذف مىكند، تا مفهوم كلىترى كه عارى از آن خصوصيات جسمانى و حدوث باشد و منافاتى با اثبات هميشگى و بلاآغاز بودن وجود موضوع نداشته باشد، به دست آورد و پس از آن به ثابت كردن ملازمه مابين آن صفت تجريدى با موجود غير جسمانى مىپردازد و در مورد اثبات هريك از صفات ثبوتى و سلبى خداوند اين روش را چنين اعمال مىكند كه نخست، مفاهيم جزئى مربوط به افراد انسان را به دست مىآورد و سپس به تجريد و تعميم آن مفاهيم مىپردازد تا قسم برترى از آن را استخراج مىكند كه منافاتى با وجوب ذاتى خداوند، نداشته باشد. پس هر صفتى را برایش ثابت مىكند، به اين دليل است كه از تجزيه و تحليل مفهوم وجوب ذاتى و تماميت وجود، به دست مىآيد و هر چه از او سلب مىشود، براى اين است كه با وجوب ذاتى و تماميت وجود، تناقض دارد و اين همان راهى است كه ملا صدراششصد سال پس از او پيش گرفته است. و)- بنا بر آنچه گفته شد، چون ادراكات انسان از محسوسات آغاز مىشود و از مشاهده امور مشابه و غير مشابه، موفق به تجريد مفاهيم كلى و جدا كردن عوارض صنفى و مشخصات فردى مىگردد، تا به خود ماهيات و عناوين ذاتى اشياء برسد. شيخ با رعايت همين سير تكاملى ذهنى و ادراكات انسانى، برخلاف ديگران، نخست به ثابت كردن وجود ذات الهى نمىپردازد، بلكه در آغاز، به اثبات نحوههاى كمال ذاتى كه استقلال و غناى ذاتى، چيزى جز آنها نيست، مىپردازد و پس از ثابت كردن برترين مصداق براى هريك از مفاهيم صفات، نتيجه آن مىشود كه برترين ذات يا موجودى هست كه مصداق موجود بالذات يا قديم بالذات يا واجب بالذات است؛ زيرا موجود غنى بالذات، كه از هيچ جهتى وابستگى به ديگرى ندارد، هيچ تصورى از او نمىتوان كرد، جز آنكه، وجود ذاتش عين موجوديت برترين مصداق، براى اين صفات باشد و شيخ اين قسمت اخير را، در فصل جداگانهاى عنوان كرده است. بنابراین، روشى كه شيخ در مورد شناختن خداوند، انتخاب كرده است، بر طبق امكان پيشروى ذهن و سير تكاملى ادراكات انسان است كه هميشه از يك مفهوم ناقص، بهسوى مفهوم كاملترى پيش مىرود و كاملترين مفهومى كه پس از پيش رفتن گامهاى بسيار، شايد براى افراد انگشتشمارى تصور كردنش ميسر شود، همان مفهوم غناى همهجانبه مطلق و استقلال همهجانبه است كه از آن به وجوب يا قدم ذاتى تعبير مىشود. شيخ مطالب خود را بر طبق اين سير تكاملى ذهن، در چندين فصل تنظيم نموده و خلاصهاش از اين قرار است كه مىگويد: در مرحله اول، نخستين چيزى كه ادراك مىشود، دگرگونىهاى محسوس است كه در جهان كلى بزرگ ديده مىشود و شيخ ثابت مىكند كه اين دگرگونىها حقيقى است، نه آنكه تخيلى و موهوم باشد. مرحله دوم، به اثبات اين قضيه مىپردازد كه هيچ دگرگونى، خودبهخود در چيزى پديد نمىآيد و هيچ جسمى، تغيير حالت نمىدهد مگر آنكه نيرويى از خارج بر آن وارد شده باشد و كارى روى آن انجام گرديده باشد و اين، همان اصلى است كه ارسطو از آن، وجود محرك اولى را ثابت مىكند. نتيجه از آن دو مقدمه، اين است كه سرزدن كار و تأثير، به نيروى مؤثر نياز دارد كه صفت قدرت و قوت نام دارد و شيخ از اينجا ثابت مىكند كه نيروى انجام كار، يا قدرت، در عالم موجود است، هرچند وجود ذات و چيزى كه اين نيرو متعلق به آن باشد، هنوز مسلم نيست. ذهن انسان پس از رسيدن به اين مرحله، به جدا كردن وقايع متناسب و مرتبط با يكديگر و يا متضاد با يكديگر، مىپردازد و آنها را از هم جدا مىبيند و ملاحظه مىكند كه با تغيير دادن شرايط، گاهى كارى با كار ديگر متناسب يا غير متناسب مىشود و اين را، دليل بر وجود نيروى تطبيق و مقايسه و ادراك و محاسبه مابين كارها مىبيند و آن نيرو از صفت دانايى حكايت مىكند، بدون توجه به اينكه ذاتى موجود باشد و اين صفت، به او وابستگى داشته باشد. سپس از اينكه مىبينيم صفت توانايى و دانايى، بدون صفت زندگى پيدا نمىشود، به وجود اين صفت پى مىبريم، بدون توجه به وجود ذاتى كه داراى اين صفتها باشد. پس از آن پى مىبريم كه چون با صفت دانايى، كارها را با يكديگر متضاد يا متناسب درك كرديم، پس انجام شدن يكى از آن كارها در هر موردى، نياز به نيروى انتخاب و برگزيدنش دارد؛ پس كارهاى جبرى و طبيعى را از ارادى، جدا مىكنيم و به وجود صفت اختيار، از آن پى مىبريم. پس از پيمودن اين مرحله، چون كسانى به وجود ارباب انواع، اعتقاد داشتند و براى هريك از صفات، وجود جداگانهاى مستقل و غير متعلق به هيچ ذاتى مىپنداشتند، شيخ براى از بين بردن اين عقيده، از راه تضايف، پيش رفته و مىگويد: ميان هر قضيه دانستهشده و توانستهشده و برگزيدهشده، با ذاتى كه دانا و توانا و برگزيننده باشد، تضايف حاصل است و اين دو، در تصور و در وجود، از يكديگر جداشدنى نمىباشند. در پايان مىتوان گفت چنين روشى كه شيخ انتخاب كرده، اختصاص به خود او دارد و چون منطبق با سير تكاملى ذهن انسان است، بسيار منطقى و محكم به نظر مىرسد. برخلاف روش امكان و وجوب كه نخست فلاسفه از آن به اثبات ذات واجب مىپردازند و صفات را از آن استخراج مىكنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخنامه : پاسخ به 21 سوال اعتقادی و فلسفی
نویسنده:
محمد عصار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین
,
عقاید شیعه امامیه
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شیعه امامیه - اصول دین
,
13. علم کلام
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
شابک (isbn):
964-548-800-1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: النظامیة فی مذهب الامامیة
نویسنده:
محمد بن احمد خواجگی شیرازی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
اصول دین
,
دین
,
کلام و فقه
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
فلسفه و فقه
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شیعه امامیه - اصول دین
,
فلسفه و کلام
چکیده :
اثری است کلامی که دارای مباحثی همراه با آرای حکما و عرفاست. مولف به اصول دین پرداخته است. وی منابع کلامی شیعه و اهل سنت را دیده و مباحث عرفان و فلسفه را آورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: تمهید الاصول فی علم الکلام
نویسنده:
علی بن الحسین علمالهدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام امامیه
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
شیعه امامیه - اصول دین
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
در اثر حاضر، قسمت عمدهاى از معارف دقيق و اصول كلى علمى و فلسفى گنجانده شده است و معتقدات شيعه با فرق ديگر مسلمانان و غير مسلمانان مقايسه گرديده و آنچه بر مبناى اصول تشيع خالص درست به نظر آمده، با ذكر دليل و سند محكم، به اثبات رسيده است و به اعتراضات مخالفين، پاسخ گفته شده است. در تنظيم كتاب حاضر، توجه به اين نكته ضرورى بود كه علم كلام در آغاز توسط گروه معتزله به وجود آمد و مسائل اصلى آن در پنج اصل، تنظيم شدند و همه آنان متعهد بر اين شدند كه همگى متفق بر اين پنج اصل باشند و به ديگران هم آن را بقبولانند. اين پنج اصل عبارتند از: توحيد و بحث صفات؛ عدل؛ وعد و وعيد؛ منزلت بينالمنزلتين و امر به معروف و نهى از منكر. هدف اصلى آنان از اين كار، جلوگيرى از برخوردهاى قولى و عملى و زدوخورد بين فرقههاى مسلمانان بود. به همين ملاحظه در هر موضوعى حد متوسطى از عقايد گوناگون را گرفتند تا همه را بر آن متفق و متحد گردانند و به اين وسيله، آشتى و صلح برقرار نمايند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: الأنوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة : الفصول النصیریة. شرح
نویسنده:
محمد بن محمد نصیرالدین طوسی ؛ شارح: فاضل مقداد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
مشهد : آستانة الرضویة المقدسة، مجمع البحوث الإسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
شیعه
,
شیعه امامیه
,
اصول دین
,
اثبات واجب الوجود
,
عقاب و ثواب
,
امامت
,
حسن و قبح
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
معاد جسمانی
,
عدل الهی
,
شیعه
,
حسن و قبح افعال
,
شیعه امامیه - اصول دین
,
وجوب ارسال رسل
,
شیعه اثنا عشریه
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
کد کنگره:
BP 210 /ن6 ف6027
چکیده :
این کتاب در مورد اصول عقاید شیعه نوشته شده است و شرحی است بر فصول نصيريه خواجه نصيرالدين طوسى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسلک في أصول الدین : الرساله الماتعیه
نویسنده:
جعفر بن حسن محقق حلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
مشهد: آستانة الرضوية المقدسة، مجمع البحوث الإسلامية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه امامیه
,
کلام امامیه
,
اصول دین
,
افعال الهی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
امامت
,
معتزله (اهل سنت)
,
نبوت
,
شیعه امامیه - اصول دین
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
کد کنگره:
BP 210 /م3م5
چکیده :
این اثر در موضوع علم کلام است و مولف شيوه و منهج متأخرين معتزله را بهترين شيوه براى تحقيق در علم عقائد مى داند. مطالب در این كتاب به چهار قسمت اصلى تقسيم مىشوند که عبارتند از: توحيد، افعال سبحانه و تعالى، نبوات، امامة می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید