جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
فضایل اخلاقی
>
توحید(اخلاق اسلامی)
>
توحید صفاتی(اخلاق)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
شرح رساله طلب و اراده امام خمینی (ره): پژوهشی در توحید صفاتی، کلام الهی، اراده الهی، جبر و اختیار، سعادت و شقاوت و سرشت انسان
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - ایران: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طلب و اراده
,
جبر و اختیار(کلام)
,
توحید صفاتی
,
اراده الهی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
اراده الهی
,
اراده الهی (وابسته)( فلسفه اخلاق)
,
اراده الهی (دامنه فلسفه سیاسی)
شماره ديويي:
297.465
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دراسات فی الأخلاق وشؤون الحكمة العملیة المجلد1
نویسنده:
الشیخ حسین المظاهری؛ اعداد الشیخ مجید هادی زاده
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب اخلاق اسلامی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
جامع السعادت (مهدی نراقی)
,
02- نهج البلاغه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
میزان الحکمه: ریشهری
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
وسوسه شیطان ,
حسن و قبح عقلی ,
شجاعت ,
علم اخلاق ,
تهذیب ,
توحید(اخلاق اسلامی) ,
خود سازی ,
خوش گمانی ,
تقوا ,
مراقبه ,
حب به خدا ,
حب فی الله ,
یقین ,
خوش گمانی به خدا ,
توحید ذاتی (اخلاق) ,
توحید صفاتی(اخلاق) ,
فرومایگی ,
غفلت ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
وسوسه ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عالم بی عمل ,
شماره ديويي:
297 /61
چکیده :
دراسات في الأخلاق و شؤون الحكمة العملية، اثر حسین مظاهری، کتابی است پیرامون علم اخلاق و فضایل و رذایل اخلاقی. کتاب با مدخل و مقدمهای از نویسنده در پنج فصل آغاز شده است. جلد اول این کتاب، به ده موضوع از موضوعات اسلامی پیرامون فضایل و رذایل اخلاقی پرداخته است و جلدهای بعدی آن بهزودی منتشر خواهد شد. نویسنده با مراجعه به سرچشمه زلال «ثقلین» کوشیده است که مجموعه جدیدی درباره اخلاق اسلامی، با پرداختی استوار و دقیق، رقم زند. در این جلد، ابتدا سخنی کوتاه در جریانها و مشربهای اخلاقی آورده شده و پس از آن، مقدمه کتاب است در پنج فصل درباره تعریف علم اخلاق، موضوع علم اخلاق، فوائد آن، دلایل وجوب تهذیب نفس و چگونگی تزکیه نفس و راههای آن. آنگاه متن کتاب آغاز میشود با فصل اول، در تبیین یقین و در مقابل آن شک و تردید. در فصول بعدی، از توحید و شرک و فکر و تفکر (غفلت، شجاعت، خوف و...) سخن رفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی احتجاجات امام رضا (ع) و مبانی عقلی آن
نویسنده:
نفیسه احمدوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظم
,
مناظره
,
علویان
,
حجیت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات سلبیه
,
فطرت(کلام)
,
ولایت
,
امامت
,
توحید ذاتی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
نبوت
,
احتجاج امام رضا(ع)
,
علم الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
ولایت
,
خداشناسی
,
توحید ذاتی (اخلاق)
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
اوضاع سیاسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مامون، خلیفه عباسی
,
هنر و علوم انسانی
,
مامون، خلیفه عباسی
چکیده :
عصر امام رضا علیه السلام دوران تشتت آراء و شکل گیری نحله ها و گروه های مختلف فکری و عقیدتی است .در این میان وجود کشتی نجاتی که گم گشتگان و متحیرین دریای اندیشه های گوناگون در آن آرام گیرند، ضرورت می یابد و این ناجی وجود ثامن الحجج علیهم السلام می باشد.ایشان با ارائه تبیین عقلانی از معارف ناب عقیدتی دین مبین اسلام، آن مهم را به انجام رسانید.امری که در عصر ختم نبوت ضرورتی دو چندان می یابد. اثبات وجود خداوند متعال بر اساس اصول عقلی نظیر اصل علیت و احتیاج معلول به علت در قالب براهین مختلفی نظیر برهان نظم، حدوث و حرکت از جمله مطالب مهمی است که در مناظرات امام رضا علیه السلام مطرح می شود. ایشان وحدت واجب تعالی را بر اساس اطلاق و گستره وجودی او و عدم محدودیت در ذات نامحدودش اثبات می نماید و سپس مطابق وجود بسیط و محض حق تعالی تمامی صفات کمالی را برای او اثبات و هر نقص و عدمی را از وی سلب می نماید. در اثبات ضرورت نبوت برهان هدایت عامه و عدم نقض غرض از سوی خداوند حکیم در کلمات امام رضا علیه السلام یافت می شود. معجزه وتلازم عقلی آن با صحت ادعای صاحبش دلیلی است بر صدق ادعای شخص نبی که در هر عصری متناسب با شرایط به نحوی خاص صورت میگیرد.قوس صعود و جایگاه امام در رأس قله وجود تبیین کننده ضرورت وجود امام به عنوان خلیفه خداوند در میان مخلوقات می باشد. در نتیجه امام بالضروره دارای تمام مراتب کمالی و وجودی می باشد.تعیین چنین فردی از عهده خلق خارج بوده و امری مختص به حق تعالی است که از طریق نبی یا امام قبلی به مردم اعلان می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «قل لا أملک لنفسى نفعاً و لا ضرّاً إلا ما شاء الله»، آیا طلب شفاعت، حاجات و شفا از پیامبر(ص) با آنچه در این آیه آمده منافاتى ندارد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه کریمه 8 سوره مبارکه انفال و نیز آیه 49 سوره مبارکه یونس و آیات مشابه این دو، تنها نافى استقلال در وجود و فاعلیت از شخص پیامبر(ص) است و وقتى که از شخص اول عالم امکان این استقلال نفى میشود، نفى آن از سایر انسانها و بالتبع از سایر موجودات، اولى خو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توسل به پیامبر(ص)
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
توسل به اولیای الهی
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت پیامبر (ص) ,
سوره اَنفال ,
سوره یونس ,
توحید صفاتی(اخلاق) ,
کرامات پیامبر ,
توحید افعالى ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل عقلی یگانگی خدا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
"توحید" یکی از مهم ترین اصول دین اسلام، بلکه ادیان ابراهیمی به شمار می آید. توحید در لغت به معنای یکی دانستن و در اصطلاح اهل کلام، یگانه دانستن و یکتا شمردن حق تعالی است و در نقطه مقابل آن، شرک به خدا قرار دارد که قرآن مجید از آن به عنوان ظلم عظ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یگانگی خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
صفات ذاتیه ( الهی )
کلیدواژههای فرعی :
برهان نظم (اثبات خدا) ,
توحید ذاتی ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید در مالکیت ,
توحید در حاکمیت ,
برهان نفی ترکیب ,
مراتب توحید ,
توحید صفاتی(اخلاق) ,
توحید عبادی(اخلاق) ,
برهان وحدت ,
برهان وحدت انبیاء ,
برهان نفى شبیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگي دلالت آيه شريفه الحمد للّه رب العالمين را بر توحيد ذاتي و صفاتي و افعالي توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به عنوان مقدمه اشاره اي به تعريف حمد و معاني توحيد ذاتي، صفاتي و افعالي و تفاوت معاني آن ها در نزد متكلمين و فلاسفه و عرفا مي كنيم و سپس به چگونگي دلالت اين آيه بر اقسام توحيد مي پردازيم. تعريف حمد: كلمه حمد به معناي ثنا و ستايش د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
آفریدگار جهان (اسماء فعل)
کلیدواژههای فرعی :
توحید ذاتی ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید افعالی (اخلاق) ,
توحید ذاتی (اخلاق) ,
توحید صفاتی(اخلاق) ,
توحید افعالى ,
توحید صفاتى ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار اعتقاد به صفات کمالی خداوند و توحید افعالی در سبک زندگی بر اساس آثار استاد جوادی آملی
نویسنده:
عبدالرضا بختیاروند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید افعالی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
ربوبیت
,
معارف اسلامی
,
صفات خدا
,
شیوه زندگی
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توکل
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
خدانشناسی
,
خدانشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
صفات کمال
,
صفات کمال
,
صفات کمال
,
باور دینی
,
خدانشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
صفات کمال
,
خدانشناسی
,
آیت اله جوادی آملی
,
باور دینی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مهم ترین پرسشها در آغاز دینداری، سوال از ضرورت دینپژوهی و نیز فائده باور به گزارههای دینی در زندگی انسان است. ذهن کنجکاو بشری و تمایلات منفعت-جویانه او، ناخودآگانه میپرسد که دین و آموزههای دینی قرار است چه روزنهای برای سعادت او نشان دهند و یا کدامین گره از مسیر زندگی را برایش می گشایند؟جواب این پرسش؛ اولا در تبیین علمی رابطه باورهای انسان با رفتارش، و ثانیا در نمایاندن عینی بازتاب این باورها در سبک گفتاری، کرداری و نمود بیرونی زندگی او می-باشد. به عبارت دیگر؛ با توجه به اینکه نمای بیرونی زندگی انسان، بازتابی از عقائد درونی اوست، باور به اینکه سراسر هستی برخاسته از مبدئی نورانی و مهربان میباشد، جلوهای تازه و حیاتی متفاوت در این نما ایجاد مینماید. کسی که باور دارد این جهان در سلطهی خداوندی یکتاست که اولا نیکوترین صفات را دارد و ثانیا هر کاری در خلقت تنها و تنها به او بازمیگردد، زندگیش بسیار متفاوت است با کسی که جهان را تیره و تار و بدون مبدأ می-پندارد.آگاهان بر مبانی فکری و آثار منتشر شده از استاد جوادی آملی نیز بر این مطلب اذعان دارند که این دانشمند وارسته نیز نسبت به آثار باور به صفات کمالی پروردگار و توحید افعالی در سبک زندگی بدون دغدغه نبودهاند و در بسیاری از سخنان و کتب ایشان می توان به گوهرهائی در این زمینه دست یافت. از جمله مهمترین آثار متجلی شده از این دو باور که در نوشتههای استاد جوادی به آن اشاره شده است می توان از عبادت عاشقانه و خالصانه، زندگی توأم با علم آموزی و امید، معاشرت کریمانه و مسالمت آمیز با دیگران، مقابله پراستقامت با شیطان و استکبار، احساس امدادهای دائمی الهی و تکیه بر آنها در زندگی یاد کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی پاسخهای ابن رشد به ابوحامد غزالی در بحث علم الهی
نویسنده:
سمیه حسینی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
ذات الهی
,
توحید صفاتی
,
حکمت الهی
,
علم الهی
,
معارف اسلامی
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
حکمت الهی
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
فلسفه دین
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمد بن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
غزالی از اندیشمندانی است که به صراحت در دفاع از عقاید دینی خود در مقابل فیلسوفان ایستاده و آنها را در طرح بیست مسئله دینی متهم به بدعت و کفر نموده است. سالها بعد ابنرشد به عنوان یک فقیه و فیلسوف برجسته، درصدد پاسخ به غزالی برآمده که این نوشتار به تقابل میان این دو دانشمند در بحث علم الهی میپردازد. این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی به بیان نظریههای این دو دانشمند پرداخته و نظریههای ابن رشد را بر اساس نظر ابن سینا و صدرالمتألین مورد سنجش و ارزیابی قرار داده است. اگرچه پاسخهای ابنرشد به ابوحامد غزالی تا حدودی توانسته است اشکالهای سخنان غزالی را آشکار کند ولی در نهایت او با غزالی همراه شده و بر جداسازی فلسفه از دین تأکید میکند. غزالی سعی میکند بیشتر مبانی فلسفی دیدگاه فیلسوفان درباره علم الهی را مورد نقد قرار دهد. ابن رشد علم الهی را از نوع حصولی و فعلی میداند و معتقد است خداوند چون علت موجودات است، از آن جهت که به ذات خود علم دارد به موجودات علم دارد اما درک تفصیلی این مسئله را خارج از دسترس درک بشر دانسته و در همین اندازه خود را متوقف میبیند و بیشتر نقدهای غزالی را بر نظر ابن سینا دراینباره میپذیرد. بررسی نظر ابنسینا نشان میدهد فهم غزالی و ابن رشد از نظر وی اشتباه بوده و تبیین ابن رشد بیش از ابن سینا قابل مناقشه است. نقدهای غزالی در رشد و بالندگی فلسفه اسلامی نقش داشت تا آنکه حکمت متعالیه توانست با در اختیار داشتن مبانی مستحکم فلسفی در تبیین علم خداوند و بسیاری از مسائل فلسفی دیگر همسو با متون دینی موفق ظاهر شود به نحوی که راه را بر بسیاری از سوء برداشتها ببندد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید صفاتی از دیدگاه علامه مجلسی و نقد علامه طباطبایی بر آن
نویسنده:
فهیمه رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
علوم انسانی
,
ذات الهی
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
علامه محمدباقر مجلسی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
آموزه توحید خداوند متعال، مهمترین اصل معارف دینی و اسلامی است که سایر اصول اعتقادی، بر آن استوار گشتهاند. این یگانگی، دو ساحت نظر و عمل را شامل میشود. در حوزه نظر، توحید صفاتی یکی از وجوه این یگانگی است که همواره، منشأ مناقشات فراوان بوده است. در میان اندیشمندان شیعی، دو عالم برجسته، علامه محمدباقر مجلسی و علامه محمدحسین طباطبایی، در این باره بحث کرده و آرای متفاوتی ارائه نمودهاند. این پژوهش، درصدد نقد دیدگاه علامه مجلسی در زمینه توحید صفاتی، از منظر علامه طباطبایی میباشد. گام اول برای این کار، مشخص کردن چیستی توحید صفاتی است. بهطورکلی در تعریف و اقسام توحید و صفت، نزد دو علامه اختلافی ملاحظه نمیشود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی توحید ذات و صفات از دیدگاه ابن سینا و امام خمینی(ره)
نویسنده:
فاطمه عوضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید ذاتی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خدا
,
فلسفه بوعلی
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید ذاتی (اخلاق)
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
سبعیت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
سبعیت
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
سبعیت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی دیدگاه ابنسینا و امام خمینی(ره) در مساله توحید ذات و صفات الهی است. به روش کتابخانهای و به شیوه تطبیقی در قالب پنج فصل به طور تطبیقی و تلفیقی تنظیم شده است.مباحث مورد تحقیق در این پایاننامه عبارتند از : فصل اول: کلیات. فصل دوم: شامل تعریف، اقسام توحید، پیشینه مباحث توحیدی از نگاه مفسران و در اندیشه کلامی، عرفانی، فلسفی و در ادامه اقسام توحید و صفات الهی از دیدگاه این دو فیلسوف بیان نمودهایم. فصل سوم: مبتنی بر ادله اثبات یگانگی ذات الهی است. در فصل چهارم: مبحث اسمای سبعه (علم، اراده، قدرت، سمع، بصر، تکلم و حی) از منظر این دو متفکر بیان گردیده است. فصل پنچم شامل بررسی تطبیقی و نتیجه گیری بین آراء هر دو اندیشمند است.چنین نتیجه گرفته شده است که: هر دو اندیشمند توحید را نفی شریک و نفی اجزا از ذات الهی دانسته-اند. ابنسینا تقسیمبندی روشنی در باب اقسام توحید ارائه نمیدهد، اما امام(ره) اقسام توحید را به توحید افعالی، صفاتی، ذاتی تقسیم نموده، و قسم چهارم را تسبیح (تنزیه از توحیدات سه گانه) نامیده است. بوعلی صفات الهی را به صفات سلبیه و اضافیه ارجاع میدهد، لیکن، امام(ره) صفات الهی را به دو قسم ذاتی و فعلی تقسیم نموده است و ارجاع صفت به سلبیه و اضافیه نمیپذیرد. محورهای اصلی آراء هر دو صاحب نظر متاله در این زمینه عبارت است از نفی ترکیب و نفی کثرت به انحاء مختلف و همچنین نفی هر گونه ندّ، شریک و ضدّ برای حق تعالی است. در بخش امهات سبعه ابنسینا علم الهی در مرتبه ذات را علمی حضوری و علم او به موجودات را از طریق علم به اسباب و علل و صور مرتسمه آنها دانسته است و در باب صفات دیگرنظیر سمع، بصر، حیات، اراده، قدرت و تکلم نیز به نوعی به علم الهی ارجاع داده است اما امام(ره) ارجاع صفات به علم را قابل قبول نمیداند و بر این عقیده است که هر صفتی حیثیتی جداگانه دارد تنها در مقام ذات همگی عین یکدیگر و عین ذات الهی هستند. امام(ره) به پیروی از حکمت متعالیه علم الهی را -خواه در مرتبه ذات و یا در مرتبه مخلوقات - علمی حضوری و به نحو اجمال در عین کشف تفصیلی میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید