جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
>
صفاتیه (مذاهب کلامی)
>
مشبهه (صفاتیه)
>
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
ترجمه و نقد سه فصل نخست کتاب مهدی ها و هزاره گراها: شیعیان تندرو در عراق نخستین اسلامی
نویسنده:
محمد شهبازی استاد راهنما: مهدی حبیب اللهی استاد مشاور: محمدحسین منتظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متمهدیان
,
غلات شیعه
,
مهدویت
,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه)
,
کیسانیه(غلات شیعه)
,
مغیریه(غلات شیعه)
,
بیانیه (مشبهه شیعه، صفاتیه)
,
اعتقاد به بدا
,
هزارهگرایی
,
مهدویت گرایی
,
بداء
,
غلات شیعه (فرق غلات)
,
شرق شناسی
,
شرق شناسان
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
,
خاور شناسان
,
مدعیان مهدویت
,
غلاه شیعه
,
سبائیه
,
افسانه سبائیه
,
هزارهگراها
,
مهدیها
چکیده :
پژوهش حاضر ترجمه و نقد کتاب مهدیها و هزارهگراها ـ شیعیان تندرو در عراق نخستین اسلامی ـ ، نوشته آقای ویلیام إف تاکر، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه آرکانزاس (آمریکا)، میباشد. وی در این نوشتار در پی اثبات یک کلان نظریه است که در هر فصل با ارائه دلائل گوناگون، موجبات اثبات و تحکیم کلان نظریه خویش را فراهم میآورد. به طور مختصر نظریه اصلی او را میتوان در قالب ـ سیَّالیت مرزهای دینی و اعتقادی تشیع در دوران نخستین اسلام (دو سده نخست) که سبب ورود برخی از آموزههای کنونی تشیع، از جانب فرق و گروههای منحرف و شورشی به داخل تشیع گردید، مطرح ساخت. وی معتقد است تصویر ذهنی ما از تفکرات اسلامی، متعلق به دورهای است که این گروهها فعال بودهاند. در آن دوران که هنوز مرزهای اعتقادی تشیع تعیُّن و تشخّص نیافته بود، این گروهها موفق شدند برخی از تفکرات شیعی را شکل داده و مرز آن را گستردهتر نمایند. به عنوان مثال، سبئیه اعتقاد به غیبت رهبر دینی را پایه گذاری کردند و کمکم رجعت برای شیعیان بعدی مفهوم پیدا نمود. کیسانیه پایه گذار نظریه بدا و نصب ائمه از طرف أجداد گذشته بودهاند. به علاوه، تحت تعالیم مختار بود که مفهوم مهدی شکل گرفت. گروه دیگر، بیانیه، اولین کسانی بودند که معتقد به انتقال قدرت پیامبری و استمرار نبوتگردیدند.مغرییه، دیگر گروه مورد مطالعه هستند که در مورد حضرت علی افراط زیادی نموده، ایشان را بالاتر از انبیاء گذشته میخواندند. به علاوه، معتقد به نخبه سالاری دینی بودند که این اعتقاد، سرلوحهی گروههای تروریستی و هزارهگرای بعدی قرار گرفت. البته درست است که در آن زمان این گروهها به عنوان گروههای مخالف دینی شمرده شدند، اما تفکرات آنها ریشه کن نشد و نقش مهمی را در تفکرات اسلامی ـ شیعی ایفا نمودند.در باب ارزیابی مطالب کتاب، پس از بازسازی استدلال اصلی نویسنده، مشخص خواهد گردید که استدلال آقای تاکر از نتیجه ایشان حمایت نمیکند؛ چرا که ایشان دچار مغالطه مصادره به مطلوب گردیدهاست. یعنی در تمام استدلالهای خود مقدمهای را پیشفرض در نظر گرفته که جایگاه مناقشات بسیار زیادی میباشد و اساسا ادعایی باطل است. آن مقدمه این است که قبل از زمان غالیان، بخشی از اعتقادات در میان شیعیان وجود نداشته است. همین سبب شده که ایشان نتیجهگیری نمایند که آنها اعتقادات کنونی خود را تحت تاثیر تفکرات غالیانه شکل دادهاند. لذا به عنوان نمونه به بررسی دو آموزه بدا و مهدی پرداخته و نشان دادیم که این تفکرات ریشه در منابع اصیل اسلامی دارند. سپس در پی برخی از ادعاهای نویسنده، به بررسی مفهوم مهدی در کاربردهای برگزیده مختار، عدم توجه نویسنده به آموزه خاتمیت و نقل نادرستی که در مورد جابر جعفی آورده است پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بین التصوف والتشیع
نویسنده:
السید هاشم معروف الحسنی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار التعارف للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب فرق و مذاهب
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
شهادت امام حسین (ع) ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
شفاعت ,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
وجوب اطاعت امام ,
عصمت امام (ع) ,
معجزات ائمه(ع) ,
تجسیم ,
وحدت وجود ,
زهد ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از حلول ,
شماره ديويي:
297 /82 ش889ص
چکیده :
بين التصوف و التشيع، اثر هاشم معروف الحسنی، کتابی است پیرامون تاریخ و اصول تشیع و همچنین مصادر، معتقدات و فلسفه تصوف و نیز اشتراکات و افتراقات تصوف و تشیع که به زبان عربی و در دوران معاصر نوشته شده است. نویسنده کتاب را به انگیزه پاسخ به اشکالات و اتهاماتی که مخصوصا در کتاب «الصلة بين التشيع و التصوف» اثر مصطفی شیبی، بر تشیع وارد گردیده، نوشته است. کتاب با مقدمه و تمهیدی از نویسنده آغاز و مطالب بدون تبویب و فصلبندی، در عناوین مختلف و متعددی، ارائه گردیده است. نویسنده در ابتدا، نظریات مختلف پیرامون نحوه به وجود آمدن تشیع را مطرح و نقد نموده و سپس، به نظریه شیعی در رابطه با آن اشاره کرده و در ادامه، ضمن بررسی تاریخ، مصادر و اصول تصوف و اختلافات آن با عقاید و تفکرات شیعه، به معرفی برخی از شخصیتهای صوفیه، پرداخته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتقادات فرق المسلمین و المشرکین : و معه بحث فی الصوفیه و الفرق الاسلامی : الشیخ مصطفی بک عبدالرازی
نویسنده:
فخرالدین الرازی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مکتبه النهضه المصریه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرق اسلامی (فرق)
,
فرقههای مسیحی(دامنه ادیان غرب)
,
تاریخ نگاری
,
فرقهشناسی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
فرق یهود
کلیدواژههای فرعی :
فرقه غیلانیه ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
اباضیه (خوارج) ,
ازارقه (خوارج) ,
ضاحکیه (خوارج) ,
عجارده (خوارج) ,
فضلیه ( خوارج ) ,
معتزله (اهل سنت) ,
ازدریه (غلات شیعه) ,
اهل حق ( غلات ) ,
بشیریه(غلات شیعه) ,
ثعالبه (خوارج عجارده) ,
جازمیه (خوارج عجارده) ,
حلویه(غلات شیعه) ,
حمزیه (خوارج عجارده) ,
ذقولیه(غلات شیعه) ,
راجعیه(غلات شیعه) ,
زیدیه ,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه) ,
شلمغانیه(غلات شیعه) ,
صافیه(غلات شیعه) ,
عجلیه ( غلات شیعه) ,
عطویه (خوارج نجدات) ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
نظامیه (معتزله) ,
واصلیه ( معتزله ) ,
هذیلیه (معتزله) ,
عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری) ,
شمالیه ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
بیهسیه (خوارج) ,
علویون (غلات شیعه) ,
باطنیه (از صوفیه) ,
شماره ديويي:
297/5
چکیده :
اعتقادات فرق المسلمین و المشركين نوشته امام فخرالدين رازى (543يا544-606ق.) کتابى است به زبان عربى در ذكر نام و برخى از اصول عقايد فرقههاى اسلامى و بعضى فرق غير اسلامى. نام کتاب در یکى از دو نسخه خطى موجود آن به صورت کتاب الفرق في شرح احوال مذاهب المسلمین و المشركين آمده است. مقايسه این کتاب با آثار مشابه نشان مىدهد كه اثر رازى به رغم ايجاز به دليل اشتمال بر نام و عنوان مهمترين فرقههاى اسلامى و منسوب به اسلام و همچنين فرقههاى اديان مسيحى و يهودى و زردشتى و نيز زبان ساده و سهلى كه در بيان اعتقادات این فرقهها به كار رفته و هم به خصوص از این جهت كه نویسنده از هر اظهارنظرى خوددارى كرده و مورخوار به موضوع نگريسته ممتاز است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عبدالله بن سبأ حقیقة أم خرافة
نویسنده:
علي آل محسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران ایران: دار مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله بن سبا
,
غلات شیعه
,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه)
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
,
شیعه شناسی
,
اصطلاحنامه علوم حدیث
,
علم روایةُ الحَدیث
,
علم رجال
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
کتب رد وهابیت
,
کتب رد شبهات
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تاریخ طبری
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
اعتقادات: صدوق
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
اندیشه شیعه ,
کلام امامیه ,
عقاید شیعه امامیه ,
سبائیه ( خلوتیه ) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
توحید شیعه ,
تاریخ امامیه ,
سبائیه ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
افسانه سبائیه ,
تهمت شرک به شیعه ,
چکیده :
از شخصیتهای مجعول و ساختگی که درباره آن سخنهای فراوانی نقل و در رد یا اثبات آن کتابهای زیادی نوشته شده است، شخصیت اساطیری عبدالله بن سبأ است. داستان عبدالله بن سبأ در اوایل قرن دوم هجری تنها از طریق سیف بن عمر کذاب طرح و از طریق طبری نقل شده و مورخان بعدی نیز از طریق طبری نقل آن را گسترش دادند. این مسئله سبب گردید عدهای داستان عبدالله بن سبأ را مستمسک دروغپردازیهای خود علیه شیعه قرار دهند و پیدایی شیعه را به وی نسبت داده و فرقه سبئیه را به شیعه تطبیق کرده و سعی در ایجاد شبهات واهی بر ضد مذهب حقه شیعه مینمودهاند، در حالی که کتب و منابع شیعه عبدالله بن سبأ را از خیالپردازی و ساختههای سیف بن عمر دانسته و علمای رجال نیز او را زندیق، دروغگو و متروکالحدیث دانستهاند. مباحث کتاب در دوازده فصل تنظیم شده است که در واقع هر فصلی ناظر بر پاسخ به شبههای است که وهابیان علیه شیعه مطرح کردهاند و محقق محترم عالمانه و با استناد به منابع کهن ملل و نحل، تاریخ، حدیث و تراجمنگاری سعی در پاسخگویی به شبهات داشته است. امید است که این اثر در معرفی اندیشههای ناب شیعی و مذهب حق موفق بوده و چشمهای خفته را که با دلایل واهی سعی در ایجاد اختلاف بین امت اسلامی دارند، بیدار نماید، و دل شیفتگان حقایق را با شمیم دلانگیز معارف اهل بیت (ع) سیراب نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلین المجلد 1
نویسنده:
علی بن اسماعیل اشعری؛ مصحح: هلموت ريتر
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
النشرات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
کلیدواژههای فرعی :
آراء کلامی ,
کتب اهل سنت ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
آجال ,
اشاعره (اهل سنت) ,
اصول عقیده غلات ,
عقاید اشاعره ,
عقیده تجسیم ,
غلات شیعه ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
اصول اشاعره ,
حلولیه(غلات شیعه) ,
خَطّابیه(غلات شیعه) ,
رافضه ((مغیریه )، شیعه) ,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه) ,
عقاید شیعه امامیه ,
معمریه ( معتزله ) ,
منصوریه(غلات شیعه) ,
واقفه ((زیدیه )، شیعه) ,
بیانیه (مشبهه شیعه، صفاتیه) ,
جناحیه ,
حربیه ,
مفضلیه ,
ناووسیه ,
فرقه های شیعه ,
شیعه شناسی ,
بازگشت مردگان ,
بداء ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع) ,
چکیده :
«مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلين» كتابى است به زبان عربى نوشته ابى الحسن على بن اسماعيل أشعرى (متوفاى 324 ق) در موضوع فرقه هاى اسلامى و آراء مختلف كلامى. اين كتاب از منابع كهن ملل و نحل است و از آن جهت كه نويسنده آن پيشواى مذهب اشعرى است، بسيار قابل توجّه است. اشعرى بحث را با اختلاف در امامت آغاز كرده است كه از اولين بحث هاى مفصل وى درباره فرق شيعه است. او شيعه را به سه گروه غلاة و رافضه و زيديّه تقسيم كرده و با ياد كرد فرقه هاى آنان در مورد مسائل اختلافى، از عقايد آن سخن گفته است. او غلاة را از رافضه جدا مى داند؛ اما برخى از فرق غلاة؛ مانند بيانيّه و حربيّه را در ذيل رافضه نيز ياد مى كند. مؤلف با اينكه اتهام معروف و بى بنياد تجسيم را به هشام نسبت داده است؛ تصريح مى كند كه رافضه معتقد به تجسيم نبوده اند. اشعرى در تبيين عقايد فرق، بسيار متعادل تر از بغدادى و امثال اوست. بحث از خوارج و مرجئه در صفحات بعدى آمده است و آنگاه به معتزله اشاره كرده است. مؤلّف پس از تبيين عقايد مختلف به تفصيل از عقايد خود -كه سازنده و پردازنده مذهب اشعرى است- سخن گفته است. از بخش هاى مهم اين اثر، بابى است كه به آراء متكلمان در مباحث جهان شناسانه، نظير جوهر، جسم، حركت و ادراك اختصاص يافته است كه از آن مباحث به «دقيق الكلام» تعبير مى شود. از ويژگى هاى اين كتاب كه بحث هايى را درباره چگونگى تدوين آن برانگيخته است، نداشتن شيوه اى واحد، و تشكيل آن از بخش هاى ناهمگون است، چنانكه باب دقيق الكلام در اواسط كتاب آمده است. آراء و عقايد نيز در برخى موارد بر حسب فرقه ها و در موارد ديگر بر پايه تقسيم موضوعى طرح شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عبدالله بن سبأ بین الواقع و الخیال : دراسة تاریخیة تحلیلیة علی ضوء آراء العلماء و الباحثین
نویسنده:
سيد هادي خسروشاهي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران ایران: المجمع العالمي التقریب بین المذاهب الإسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب تاریخ اسلام
کلیدواژههای فرعی :
غلات شیعه ,
حقانیت مذهب شیعه ,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه) ,
عقاید شیعه امامیه ,
سبائیه ( خلوتیه ) ,
تقریب مذاهب اسلامی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تاریخ امامیه ,
سبائیه ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
افسانه سبائیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی عسکری
شابک (isbn):
974-964-7994-91-0
چکیده :
موضوع کتاب حاضر، معرفی «عبدالله بن سبا» است. این کتاب به بیان نظریه «علامه سید مرتضی عسکری» پیرامون شخصیت «عبدالله بن سبا» و گروه «سبئیه» اختصاص دارد. علامه در نوشتار خویش پس از بررسی واژه سبئیه و بیان موارد استعمال آن در تاریخ اسلام به ریشهیابی داستان عبدالله بن سبا پرداخته و با بررسی کتبهای تاریخ،ادیان، عقاید و همچنین نگاهی به روایات کمّی ثابت مینماید که در واقع هرگز شخصی به نام «عبدالله بن سبا» و فرقهای با عنوان «سبئیه» در تاریخ اسلام وجود نداشته و این شخص، جدا از «عبدالله بن وهب سبحانی» است که در دوران حضرت علی (علیه السلام) میزیسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطورة السبئیة کما تخیلها و اختلقها سیف بن عمر المجلد 1
نویسنده:
مرتضى عسکری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث جعلی
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ پیدایش شیعه
,
17. فرق کلامی
,
عقاید باطله (در مقابل عقاید حقه)
,
حقانیت مذهب شیعه
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه)
,
فرقه های شیعه
,
افسانه ها
,
احادیث و روایات
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
کتب کلام نقلی شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی عسکری
شابک (isbn):
964-7756-48-8
چکیده :
«اسطورة السبئیة کما تخیلها و اختلقها سیف بن عمر» اثری گرانبها از علامه سید مرتضی عسکری به زبان عربی می باشد که در آن به بررسی افسانه عبدالله بن سبأ و جاعل آن که فردی به نام سیف بن عمر است می پردازد. در مورد منشأ پیدایش شیعه عده ای از فردی به نام عبدالله بن سبأ یاد کرده اند. نویسنده در این کتاب به بررسی وجود یا عدم فردی به نام عبدالله بن سبأ می پردازد و از این رهگذر به بررسی راوی اصلی این افسانه که سیف بن عمر باشد پرداخته است. در شرح حال سیف آورده اند که او بغدادی و در اصل کوفی بوده و گفته اند که سیف در سال 71 ق در زمان خلافت هارون الرشید از دنیا رفته است. او دارای دو کتاب به نام های «الرده الکبیر و الفتوح» و «الجمل و مسیر عائشه و علی» است که در کتاب اول حوادث تاریخی نزدیک به رحلت تا زمان خلافت عثمان و در کتاب دوم از شورش علیه عثمان، کشته شدن او و جنگ جمل سخن به میان آورده است. علامه عسکری در مورد چگونگی انتشار این افسانه در کتب تاریخی اینگونه می فرمایند که این مطلب در کتاب سیف بن عمر به نام «الجمل و مسیر عایشه و علی» آمده است و طبری، ابن عساکر، ابن ابی بکر و ذهبی به صورت مستقیم از این کتاب مطلب را نقل کرده اند و ابن اثیر و ابن کثیر و ابن خلدون از طبری اخذ کرده اند و مورخان و مستشرقان بعدی به آنها اعتماد کرده و آن را پذیرفته اند. مؤلف علاوه بر این کتاب در کتاب های دیگر خودش مثل «عبدالله بن سبأ و اساطیر اخری» و «خمسون و مائه صحابی مختلق» نیز به عدم وثاقت سیف بن عمر اشاره کرده است. ایشان در این کتاب از طریق مقایسه بین روایت سیف بن عمر و روایات دیگران از حوادث تاریخی و مشاهده تفاوت های فاحش بین آنها به این نتیجه رسیده است که سیف بن عمر کذاب و دروغگو است و بسیاری از حوادث و شخصیت ها را جعل می کند. البته فقط شیعیان نیستند که وی را از درجه اعتبار ساقط می دانند بلکه علمایی از اهل سنت مانند یحیی بن معین، نسایی، ابن حماد عقیلی، ابن ابی حاتم، ابن حبان و دارقطنی او را ثقه نمی دانند و به احادیث او توجهی روا نمی دارند. در بخشی از این کتاب سه روایت اصلی از سیف بن عمر که در آن به وجود عبدالله بن سبأ اشاره شده است بیان و نقد می شود. نویسنده در نقد سندی روایات به این مطلب اشاره می کند که می توان سند این افسانه را به دو قسم تقسیم کرد: 1) سند کسانی که سیف از آنها این روایت را نقل کرده است مانند عطیه و یزید الفقعسی که مؤلف هر دوی آنها را جعلی می داند؛ چرا که در کتب تراجم و انساب از آنها ذکری به میان نیامده است. 2) سند کسانی که آنها از سیف این روایت را نقل کرده اند مانند السری که دروغگو است و شعیب که مجهول است. علامه سپس به وجود این افسانه در کتب مرجع تاریخ اسلامی می پردازد و راویان آن را مورد بررسی قرار می دهد و مشخص می کند که همه آنها یا دروغگو هستند یا نمی توان به وثاقت آنها پی برد و مجهول هستند. مؤلف با تحلیل این منابع به بررسی تمام راویان موجود در اسناد سیف بن عمر پرداخته و نشان داده است که سیف چگونه در اسناد و به وسیله راویانی که وجود خارجی ندارند این موضوع را ساخته و پرداخته است. همچنین در این کتاب تمام روایات منقول از ابن سبأ نقد و بررسی شده است. نویسنده در نهایت به این نتیجه رسیده که شخصیت عبدالله بن سبأ ساختگی و توسط سیف بن عمر از مورخان و راویان هم عصر بنی امیه ساخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرقه سبائیه
نویسنده:
لیلا خسروی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
فرق اسلامی (فرق)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تاریخ امامیه
,
منشأ تشیع
کلیدواژههای فرعی :
غلات شیعه ,
قتل عثمان ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
تحریف تاریخ شیعه ,
افسانه سبائیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدحسین کاشف الغطاء
چکیده :
این مقاله به بررسی افسانه ابن سبای یهودی می پردازد و سعی دارد به لحاظ تاریخی جعلی بودن این افسانه تاریخی را نشان دهد. مطابق این افسانه ظهور تشیع و منشأ آن را به عبدالله بن سباء نسبت می دهند و معتقدند که این شخص یهودی اولین بار عقیده به عصمت و الوهیت علی ابن ابی طالب(ع) را به میان آورد و موجب تفرقه در امت محمدی شد. این مقاله نیز با رجوع گسترده به منابع رجال شیعه و سنی سعی دارد نشان دهد که وجود تاریخی چنین شخصی از اساس مورد تردید مورخان بزرگ است و از طرفی مواضع ائمه شیعه (ع) را در مقابل غلات و غالی گری نشانی بر جعلی بودن این افسانه و نشانگر منشأ ناب و بی پیرایه تشیع می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید