جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اسماء خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 55
عنوان :
درسگفتار شرح صحیفه سجادیه - آرشیو 98-97
مدرس:
محمدحسین حشمت پور
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
چگونگی پیدایش جهان
,
تواضع و فروتنی
,
اسماء خدا
,
عوامل استجابت دعا
,
امام سجاد علیه السلام
,
مقام تسلیم و رضا
,
فرق حمد و شکر
,
فرق سبق اعتباری و زمانی
,
03- صحیفه سجادیه
,
درسگفتار / سخنرانی علوم اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماء الله وصفاته : المعروف به اسماء و الصفات
نویسنده:
تالیف الامام الحافظ ابی بکر احمد بن الحسین البیهقی؛ حققه و علق علیه محمد محب الدین ابوزید؛ قدم له عمر بن عبدالعزیز قریشی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه التوعیه الاسلامیه؛ دارالشهدا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
15. کلام نقلی
,
19. مسایل کلامی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
حضرات اسماء و صفات
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
اسماء خدا ,
رؤیت خدا ,
حیات ,
سمع الهی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
صفات فعلیه ,
الله (اسماء ذات) ,
آیات عرش و کرسی ,
تفسیر قرآن ,
صبر ,
اسماء و صفات خدا در قرآن ,
صفات ظاهری ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
مقام عرش(مقام قلم و لوح و کرسی) ,
مقام کرسی(قسیم مقام قلم و لوح و عرش) ,
بصر الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
الأسماء و الصفات كتابى است به زبان عربى در یک جلد، نوشته ابوبكر احمد بن حسین بن على بيهقى (384-458ق.)، محدث و فقيه شافعى نيشابور، درباره اسماء و صفات خداوند. مؤلف چنانكه خود اشاره كرده، اين اثر را به درخواست و تشويق ابومنصور محمد بن حسن بن ايوب اصولى نگاشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماء و صفات خداوند- مقایسهای بین دیدگاه معتزله و روایات امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و ائمهی معصومین (علیهمالسلام)
نویسنده:
علی ایمانپرست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اسماء خدا
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معتزله (اهل سنت)
,
ائمه شیعه(ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
صفات خدا
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حدیث
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
توحید اصل اول همهی فرق و مذاهب اسلامی است. با این وجود در جزئیات این اصل میان آنها اختلافات اساسی وجود دارد. از جملهی مهمترین و بحثبرانگیزترین شاخههای توحید، موضوع اسماء و صفات خداوند متعال است. اینکه خداوند اسم یا صفت دارد یا خیر و اگر دارد، چگونگی اتصافش به اسماء و صفات، مهمترین مسائل این بحث است. یکی از گروههای مهم اسلامی، «مکتب اعتزال» است. عمده شاخصهی این مکتب، خلاف دیگر فرق اهل سنت، توجه بسیار زیاد آن به عقل و استنباط گزارههای دینی از مجرای عقل و خرد است. آنچه بررسی این گروه را دارای اهمیت خاص میکند، ادعای آنها بر اخذ معارف در توحید و عدل از امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب (علیه السلام) است. در این تحقیق، سعی در شناخت عقیدهی معتزله در بحث «اسماء و صفات» خداوند و آنگاه تطبیق آن با سخنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ائمهی معصومین (علیهم السلام) شده است تا نشان دهیم که معتزله در نقاط قوتشان وامدار تشیع هستند و اکثر معضلاتشان به سبب عدم پایبندی کامل ایشان در پیروی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. دانشمندان معتزله در موضوع اسماء و صفات همرأی نیستند. عقاید آنها در این موضوع را میتوان طور خلاصه اینگونه بیان کرد: 1. نفی صفات و عینیت آنها با ذات، 2. سلب اضداد از ذات خداوند 3. نظریهی حال، 4. نیابت ذات از صفات. با این حال میتوان به طور کل گفت که همهی آنها هم سعی در نفی صفات و هم حفظ کمالات حق متعال داشتهاند و این خود منجر به نظریات مختلف در این باب شده است. با بررسی روایات مییابیم که امیرالمؤمنین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام)، به نفی صفات از ذات خداوند متعال قائل هستند. نکتهی مهم دیگر، خروج از دو حدّ تعطیل و تشبیه در مورد خداوند است. ذات خداوند دارای ترکیب و قابل تجزیه نیست و اثبات صفات برای ذات، ناچار به وادی ترکیب ذات و تشبیه آن به مخلوقات وارد میشود که هر دو باطل است. در دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام)، ذات خداوند قابل شناخت و تعقل و تفکّر نیست و عقل تنها تا مرتبهی اثبات و تنزیه ذات میتواند پیش رود. به همین دلیل این ذات نه قابل تصوّر و نه قابل وصف است، چرا که هر وصفی، تشبیهی در دل خود دارد. به طور اجمال، روایات امیرالمؤمنین و اهل بیت (علیهم السلام) معانی ثبوتی برای ذات قائل نیستند و صفات ثبوتی را به معانی سلبی باز میگردانند. ما دلائل عقلی و نقلی مختلف در این باره را بررسی کرده راه جمع بین قائل شدن به کمالات حق متعال و نفی صفات را نیز از زبان روایات بیان نمودهایم. در پایان نیز، دو دیدگاه معتزله و روایی شیعی را با هم مقایسه کرده به این نتیجه رسیدیم که تنها نظر معتزله که مطابق روایات شیعی است، نظریهی سلب اضداد از خداوند میباشد. پس از نظریهی سلب اضداد، نظریهی نیابت ذات از صفات بیشترین شباهت را با بیان روایات دارد. نظریهی حال نوعی تشبیه خفی است و مطابق روایات نظر صحیحی نیست. نفی صفات و عینیت صفات با ذات نیز ـ هر چند در بیان بعضی از معتزله از حیث عبارات شباهتهایی با روایات دارد ـ اما در مجموع با آنها تطابق ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختصاص اسم هادي و مضل برای خداو.ند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اسماء خداوند متعال بر دو قسم است: اسماء ذاتیّه و اسماء فعلیهّ. اسماء ذاتيه از مقام ذات خدا انتزاع مي شوند مثل اسم عالم، قادر، حي و ... اين اسامي دلالت مي کنند بر مفاهيمي و آن مفاهيم حکايت مي کنند از حقايقي وجودي که عين ذات خداوند متعالند يعني حقيقت ع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء خدا
,
صفات الهی
,
اسماء و صفات الهی
کلیدواژههای فرعی :
اسماء ذاتیه ,
مضل (اسماء فعل) ,
اسماء ذاتی((تعین اول)، قسیم اسماء الهی خاص و اسماء کونی) ,
اسم هادی ,
مظهر اسم مضلّ ,
اسماء فعلیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای اسم مبارک «یا جبار» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء خدا
,
صفات الهی
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
اسم جبار ,
الجبار (اسماء حسنی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از اسماء و صفات خداوند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در مورد خداوند تبارك و تعالي دو نوع تعبير به كار مي رود: اسماء الهي و صفات الهي. اين دو تعبير تفاوت چنداني باهم ندارند و تنها فرقشان اينست كه صفت دلالت مي كند بر معنايي از معاني؛ مانند علم كه ذات خدا متّصف بر آن است و اسم بر ذاتي دلالت مي كند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
صفات خدا
کلیدواژههای فرعی :
اسماء خدا ,
اسماء و صفات خدا در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا اسما و صفات الهی عین ذات خداوند هستند؟اگر پاسخ مثبت است لطفا توضیح دهید و اگر منفی است پس مفهوم این اسما مانند قادر و حکیم و علیم و ... چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در نظر اکثر علما و متکلمين شيعه صفات الهي عين ذاتند چرا که مغايرت بين صفت و موصوف در جايي فرض دارد که دست کم، يکي از آن دو محدود باشد. بدين روي، اگر صفتي را فرض کنيم که نامحدود است، به دليل آن که خودش نامحدوداست، موصوفش نيز نامحدود مي باشد و د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
صفات خدا
کلیدواژههای فرعی :
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درست است که می گویند: «رمضان» نام خداست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
عده ای با استناد به برخی احاديث، معتقدند كه «رمضان»، از نام هاى خداوند متعال است. از اين رو، تأکید شده كه آن را بدون افزودنِ واژۀ «ماه» به كار نبرند، حتی شایسته نيست که عباراتی چون: «اين، رمضان است»، «رمضان آمد»، «رمضان را روزه گرفتم» و... را به زبان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
ماه مبارک رمضان
کلیدواژههای فرعی :
اسماء خدا ,
اسمای الهی ,
رمضان ,
اسماء و صفات خدا در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از نظر احادیث، تفاوت اسم و صفت در مورد خداوند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در احاديث اسلامى ، اسم و صفت ، در مورد خداوند متعال ، يك معنا دارند . براى مثال «سميع» و «بصير» در برخى از احاديث ، به عنوان صفت آمده اند [۱] و در برخى از احاديث ، به عنوان اسم [۲] و برخى از احاديث نيز تصريح مى كنند كه اسما و صفات خداوند ، تفاوتى ندا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
کلیدواژههای فرعی :
اسماء خدا ,
اسمای الهی ,
صفات خدا ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
شناخت صفات خدا ,
اسماء و صفات خدا در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه تأویل در قرآن با تکیه بر دیدگاه ابن تیمیه، علامه طباطبایی و معرفت
نویسنده:
محسن لاجوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء خدا
,
تفسیر
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
علم تأویل
,
آیت الله معرفت (ره)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
درباره علامه طباطبایی
,
درباره ابن تیمیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این پایان نامه با توجه به موضوع ان که بررسی نظریه تاویل با تکیه بر دیدگاه ابن تیمیه, علامه طباطبایی و ایت الله معرفت بود مراحل زیر انجام گردیده است.در بخش 1 ,فصل 1 با مراجعه به کتابهای لغت معنای لغوی تاویل و تفسیر را بررسی نموده و بعد از مقایسه این دو با یکدیگر در بخش دوم با مراجعه به کتب تفسیری معنای اصطلاحی تفسیر را از دیدگاه مفسران اورده ایم. سپس امکان یا عدم امکان را از دیدکاه دانشمندان اسلامی و همچنین نقش تاویل در تفسیر را از نظر اندیشمندان قران پژوه معاصر بررسی نموده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که لغت تاویل به معنای برگرداتدن یک کلمه به اصل ان و تفسیر به معنای اشکار ساختن لفظ مشکل است. در فصل دوم ارا هریک از سه داشمند نامبرده در موضوع را به تفکیک و بر اساس تقدم زمانی بررسی کرده ایم وبه این منظور در بخش اول دیدگاههای ابن تیمیه و در بخش دوم نظرات علامه طباطبایی و ودر بخش سوم ارا ایات الله معرفت درباره موضوعات مختلفی که در بحث تاویل مطرح است از جمله محکم و متشابه , تعریف تاویل و شایستگان تاویل بررس نموده ایم و نتیجه گیری در این موارد را به فصل بعد موکول می کنیم.درفصل سوم نظرات این سه دانشمند علوم قرانی که در فصل قبل امده بود با هم مقایسه نموده و پس از نقد نظرات هریک از ان ها را که صحیح تر به نظر می رسید پذیرفته ایم. البته این دیدگاه ها در بعضی موارد مشترک بود. سپس نظر هر یک از انها درباره چند نمونه از مصادیق تاویل ایات قران مورد بررسی و نقد قرار داده ایم و سپس در قسمت نتیجه پایان نامه با ارائه نظرات سه دانشمند مورد بحث , پیش فر ض های پایان نامه که عدم تاثیر تاویل در تفسیر و علت اختلاف نظر این دانشمندان در این باره به اثبات رسید.در اخر به این نتیجه رسیده ایم که این سه دانشمند قران پژوه در بخشی از موضوعات نضر مشترک دارند ولی در برخی از موارد مانند تعریف تاویل , در مصادیق تاویل بعضی از ایات اختلاف نظر دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 55
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید