جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نور الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
بررسی تأثیر حقیقت نفس و رابطه آن با مسأله معرفت در فلسفه سهروردی
نویسنده:
کاظم هانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نور الهی
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
شناخت شناسی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
نفس انسان
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اصل اساسی در معرفت شناسی اشراقی ، خودآگاهی است. از نظر سهروردی نفس انسانی یک نور مجرد می باشد که به دلیل نور بودنش ذات خود را بدون واسطه ادراک می کند و این علم به ذات مقدمه ای می شود برای اینکه سایر اشیاء و پدیده ها را نیز به نحو حضوری ادراک کند . پس تمام معارف ما حضوری می باشند . همچنین نفس انسانی از طریق مشاهده ی انوار بالاتر می تواند به معرفت دست یابد ، لذا نفس از طریق زهد و ریاضت می تواند خودش را به انوار بالاتر نزدیک کند .نکته ی مهم این است که این مشاهده و اشراق و ادراک حضوری در یک لحظه صورت می گیرد و امری زمان مند نیست ، لذا دیگر نیازی به برشمردن ذاتیات برای شناخت پدیده ها نیست و آنها به نحو حضوری شناخته می شوند . به همین خاطر است که سهروردی به نقد دیدگاه های فیلسوفان مشایی در باب شناخت ذاتیات و علم حصولی می پردازد و این امر را با توجه به حضور عنصر نور در فلسفه ی سهروردی می توان توجیه کرد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیباییشناسی در جهانبینی دینی و فلسفی و علمی
نویسنده:
حسن ذوالفقارزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی در جهان بینی دینی
,
زیبایی شناسی در جهان بینی فلسفی
,
زیبایی شناسی در جهان بینی علمی
,
اخلاق دینی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
مثل ,
افلاطون ,
مرتضی مطهری ,
سید حسین نصر ,
اخلاق دینی ,
زیبایی ,
بد بودن دین ,
تعامل ,
شیخ محمود شبستری ,
تدبیر منزل ,
سیاست مدن ,
هستی شناسی دینی ,
نور الهی ,
نخستین خلقت ,
جمال و سرچشمه زیبایی ,
انتظام فضایی و زیبایی در جهان خلقت ,
انواع زیبایی ,
زیبایی و اعتقادات ,
زیبایی و اخلاق ,
زیبایی و احکام ,
تعامل دین و فلسفه در زیبایی شناسی ,
تعامل دین و علم در زیبایی شناسی ,
زیبایی طبیعی ,
غلامحسین ابراهیمی دینانی ,
حسن و قبح عقلی ,
مولانا ,
امام علی بن موسی الرضا ,
قرآن ,
اخلاق ,
ابن سینا ,
پیامبر ,
تعالی ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
جهانبینی نوعی برداشت و نحوۀ تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوۀ نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دستهبندی شده است که نسبت به هم ترتّب زمانی دارند. در هستیشناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همۀ علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر میکند.<br /> در جهانبینی دینی، زیبایی از سرچشمۀ جمال مطلق نشئت میگیرد و ذات حق، جمیل علیالاطلاق است؛ ظلّ جمیل، جمیل است و محال است که جمیل نباشد. زیبایی در جهانبینی فلسفی، از دیدگاه افلاطون در خط منقسم هستیشناسی نخست در عالم مُثُل تعیّن پیدا میکند و در عالم ریاضی کمّ و کیف به خود میگیرد و در عالم محسوسات به تعیّن عینی میرسد. در جهانبینی علمی و تجربی، طبیعت و جهان خلقت دارای انتظام فضایی و زیبایی است. جهان هستی کارگاه صنع الهی است و زیباترین مخلوقات بین همۀ موجودات در خلقت انسان، پدیدار گشته است.<br /> در تعامل دین و فلسفه، حکما و فلاسفۀ اسلامی مکتب فلسفیشان را از سرچشمۀ زلال دین کسب کردهاند. در تعامل دین و علم، زبباییشناسی تجربی تحت شمول احکام الهی قرارمیگیرد و در تعامل علم و فلسفه، زیباییشناسی علمی و تجربی، مصداقی و زیباییشناسی فلسفی، کلّی و دربرگیرندۀ مصادیق متعدد است.<br /> زیبایی حقیقی از دین و نظام ارزشی نشئت میگیرد و در فلسفه و علم جریان پیدا میکند و پس از ظهور زیبایی، زیبایی دینی و فلسفی و علمی در تعامل هم قرارمیگیرند و همۀ زیباییها در دین به وحدت میرسند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای عنصر نور در مثنوی و مهمترین آثار عرفانی ادبیات فارسی (از آغاز تا قرن نهم هجری قمری)
نویسنده:
اختیار بخشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نور الهی
,
مثنوی معنوی
,
مولانا
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
جهان بینی
,
شناخت شناسی
,
ادبیّات فارسی
,
ادبیات عرفانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
الگوها
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
الگوها
,
هنر و علوم انسانی
,
الگوها
چکیده :
در این پایاننامه، به بررسی جایگاه عنصر نور در جهانبینی عرفانی مولوی و مقایسه آن با مهمترین آثار صوفیانه ادبیّات فارسی پرداختهایم. رویکرد اصلی ما در این رساله رویکرد الگومدار بودهاست و با این رویکرد جایگاه و نقش الگوهای بصری و نورمدار را در شکلگیری جهانبینی عرفانی مولوی و صوفیان بزرگ تبیین کردهایم. این رساله به دو فصل تقسیم میشود. در فصل اوّل، به بررسی عنصر نور در مثنوی و آثار مولوی پرداختهایم و در دوّمین فصل، جایگاه عنصر نور را در مهمّترین آثار صوفیانه ادبیّات فارسی برکاویدهایم. در بخش اوّل از فصل نخست، به بررسی عنصر نور از دیدگاه هستیشناسی و در بخشِ دوّم، به بررسی کارکردهای مهمّ آن و در بخشِ سوّم به بررسی جایگاه و نقش این عنصر از منظر معرفتشناسی پرداختهایم. در بخشِ هستیشناسی نور، به مباحثی مثلِ وحدت نور، پاکی نور، پارادوکسیکالبودنِ نور ، بساطت نور، پنهانبودن نور، بازگشت نور به اصل خود و جایگاه نور در نظام تبدیل و تکامل معنوی انسان پرداختهایم. دربخشِ کارکردهای نور، مهمترین کارکردهای هستیشناختی و معرفت-شناختی عنصر نور را تبیین و تشریح کردهایم. در بخشِ معرفتشناسی نور، به بررسی وابستهها و همبستههای عنصر نور مثل ِ آیینه، روزن، انعکاس، صیقلیکردن آیینه وجود برای انعکاس نقشهای غیبی و حصول معرفت عرفانی و سرشت تابشی- انعکاسی معرفت عرفانی و عناصر مهمّی چون فراست ایمانی، معرفت حسّی عرفانی با حواسِّ باطنی و تمییز و مراتب و درجات آن پرداختهایم. در فصل دوّم، این عنصر را در آثاری چون کشفالمحجوب علی هجویری، تمهیدات عینالقضات همدانی، گلشن راز شیخ محمود شبستری، کتاب الانسان الکامل عزیزالدّین نسفی، مرصادالعباد نجمالدّین رازی، حدیقهالحقیقه سنایی، اسرارنامه عطّار نیشابوری ، کشفالاسرار و عُدّهالابرار رشیدالدّین میبدی و مشکاه لانوار امام محمّد غزّالی بررسی کرده و وجوه تشابه و تفاوت آرای این عرفا را با مولوی تبیین کردهایم.نتیجه کار نشان میدهد که مولوی بیشتر به جنبههای معرفتشناختی نورتوجّه میکند. او نورِ خدا را ذاتِ بصیرت و معرفتِ عرفانی و عامل اصلی تبدیل و تکاملِ معنوی انسان میشمارد. تکرار بیش از هفتصد بار کلمه نور و مشتقّات آن در مثنوی نشان میدهد که جایگاه نور در عرفان او در مقایسه با صوفیان دیگر محوریتر است. عنصر نور در کانون توجّه مولوی بوده-است و علاوه بر بهرهگیری از این عنصر در تشریح چگونگی فنای صوفیانه، همچنین از آن در توصیفِ ماهیّت و درجات بصیرت و معرفت عرفانی و مباحثِ مربوط به آن بهرهبردهاست. مولوی در اشعار و جملات متعدّدی در مثنوی، دیوان شمس تبریزی، فیه ما فیه و مکتوباتش به جایگاه و نقشهای عنصر نور در خداشناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی معنوی پرداختهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه عالمانه باورینگ به(سنت تستری)
نویسنده:
هاجرخاتون قدمی جویباری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نور الهی
,
روز قیامت
,
آیات قرآن
,
سنت پیامبر (ص)
,
فهم آیات قرآن
,
تفسیر قرآن
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
نگاه عرفانی
چکیده :
این مقاله در موضوع ارزیابی کتاب نگاه عرفانی به وجود اثر باورینگ می باشد. همچنین در باب تفسیرالقرآن منسوب به یکی از چهره های تصوف کلاسیک به نام ابومحمد سهل بن عبدالله بن یونس بن عیسی بن عبدالله بن رفیع تستری می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 215
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید