جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2158
 خداوند جهان را با نظام احسن آفرید‎ه ،پس معجزه، کرامت و امثال آن که به نوعی بر ‏هم زدن نظام عالم است چگونه ممکن است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما يك نظام عِلّي داريم و يك نظام عادي. ذات اقدس اله جهان را بر اساس نظم ‌علّي يا علّت و معلول آفريد، يعني هر معلولي با علتي خاص در ارتباط است و از علت ‌خاص، معلول مخصوص پديد مي‌آيد. يكي از قوانين اصلي نظام علّي حاكم بر جهان ‌هستي اين است كه ذا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تبیینی نو از «اصالت وجود و ماهیت» از منظر استاد خسروپناه
نویسنده:
محمّد قمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
چکیده :
مسألۀ «اصالت وجود» یا «اصالت ماهیّت»، یکی از مسائل مهمّ فلسفی است. برخی از فلاسفه به «اصالت وجود» و برخی به «اصالت ماهیّت» گرایش پیدا کرده‌اند. دیدگاه برگزیده در این مقاله، «اصالت وجود و ماهیّت» است، بدین‌معنا که «واقعیّت خارجی»، مصداق حقیقی، بالذات و بدون حیثیت تقییدیِ «محکی وجود» و «محکی ماهیّت» است. لازمۀ این دیدگاه چنین نیست که یک چیزِ خارجی، دو چیز بشود، زیرا شواهدی وجود دارد بر اینکه محکی‌های متعدّد، جهان خارج را به نحو عینیّت، نه اتّحاد، پر کرده‌اند. همچنین لازمۀ این دیدگاه این نیست که «وجود» و «ماهیّت» در یک رتبه قرار داشته باشند، زیرا جایگاه آنها از نظر حیثیت‌های مختلف و نیز از لحاظ تحلیل عقلانی و عقلایی، متفاوت است. «اصالت وجود و ماهیّت»، از قضایای فطری است که تصوّرِ صحیحِ مبادیِ آن، نتیجه را به همراه خواهد داشت. در پایان این مقاله، بعضی از نتایج هستی‌شناختی و معرفت‌شناختیِ این دیدگاه، در ارتباط با مسألۀ «جعل»، «معقولات اوّلی و ثانی» و نیز بحث «مطابقت»، ذکر شده است.
صفحات :
از صفحه 133 تا 156
پژوهشی در مفهوم بداهت
نویسنده:
عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
یکی از نظریّات مهم در توجیه معرفت گزاره‌ای، نظریّه‌ی مبناگروی است. مبناگرایان، گزاره‌ها را به دو قِسم بدیهی یا پایه و غیربدیهی یا مستنتَج، تقسیم کرده و عمارت معرفت را بر اساس قِسم اوّل، یعنی بدیهیّات، بنا می‌کنند. ویژگی این گزاره‌ها آن است که نیازمند استدلال نبوده و خود، ذاتاً موجّه و بدیهی هستند. نظر شایع و مقبول نزد فلاسفه‌ی مسلمان، در باب توجیه، مبناگروی کلاسیک است. ایشان، تلاش کردند تا سرّ بداهت برخی مفاهیم و گزاره‌ها را توضیح دهند. در این نوشتار، معلوم می‌شود که بساطت مفهومی، به عنوان ملاک بداهت مفاهیم، در آثار متقدّمین، مورد تصریح قرار گرفته است. سپس، با بیان ملاک بداهت گزاره‌ها، به اختصار با نقل دو دیدگاه مبناگروی کلاسیک و معرفت‌شناسی اصلاح‌شده، همراه با برخی نکات انتقادی، بحث ادامه می‌یابد.
صفحات :
از صفحه 137 تا 152
معرفت شهودی در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معرفت شهودی یا شناخت عرفانی معرفتی است متفاوت با معرفت های متعارف حسی و عقلی. این نوع معرفت نه از راه تفکر نظری بلکه از راه یاد خدا، مراقبه، تهذیب نفس و زندگی عارفانه به دست می آید. در این نوع معرفت بین فاعل شناسایی و متعلق شناسایی فاصله و واسطه نیست و عارف و معروف یا شاهد و مشهود در آن نوعی وحدت یا اتحاد و اتصال دارند. از این رو، این نوع معرفت را مستقیم، بی واسطه و حضوری می دانند. متعلق این معرفت خدا، عوالم هستی و به طور کلی وجه باطنی و پنهان عالم است که از نگاه عارف چیزی جز تجلیات الهی نیست. همان گونه که شناخت های عادی ما دارای تنوع و مراتب است، شهود عرفانی نیز تنوع و مراتب دارد. چنان که ادراکات عادی ما به حسی و عقلی تقسیم می شوند، کشف عرفانی نیز به کشف صوری و کشف معنوی تقسیم می شود. از دیدگاه عرفای اسلامی راه برتر در شناخت خدا و ایمان به او معرفت شهودی است. دو معیار مهم در ارزیابی شهود عرفانی به ویژه برای ناعارفان عقل و وحی است. جمع بندی و ارزیابی اجمالی دیدگاه عرفای اسلامی در این باب موضوع این نوشتار است.
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
 آیا اسامى اهل‌بیت علیهم‌السّلام به صورت صریح در قرآن آمده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه حقيقت عترت طاهرين (عليهم‌السّلام) همتاى قرآن كريم بوده و اين دو وزنهٔ وزين هرگز از يكديگر ‌جدا نشده و نمى‌شوند، ليكن اسامى شريف آن ذوات نورانى بصورت صريح در قرآن كريم ياد نشده.‌ بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 آیا شأن نزول بعضى از آیات مخصوص اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) مى‌باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شأن نزول بعضى از آيات قرآن كريم مخصوص جريان اهل‌بيت عصمت (عليهم‌السّلام) مى‌باشد مانند آيهٔ ‌مباهله، آيهٔ تطهير، آيات سورهٔ هل اتى، و سورهٔ حشر ...‌ شأن نزول بعضى از آيات قرآن كريم مخصوص اميرالمؤمنين على‌بن ابيطالب (عليه‌السّلام) مى‌باشد، مانن بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 سر عدم تصریح اسامى معصومین (علیهم‌السّلام) در قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شايد سرّ عدم تصريح اسامى شريف حضرت اميرالمؤمنين و سائر معصومين (عليهم‌السّلام) همان باشد، ‌كه دشمنى ديرين و كينه توزى كهن منافقانِ بظاهر مسلمان، و ساده‌انديشى تازه مسلمانان صدر اسلام ‌بانضمام برخى از علل و عوامل ديگر سبب مى‌شد كه عدّه‌اى از اص بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 ائمه علیهم‌السّلام از اصلاب شامخه و ارحام مطهره‌اند، ولی دو فرد از ائمه ما از ‏مادران غیرمسلمان بودند، یکى دختر یزدگرد ساسانى و دیگرى فرزند پادشاه روم. ‏گرچه در هنگام زوجیت در لباس اسلام بودند ولى کلمهٔ أرحام جمع است که به رحم قبل از مادر ‏امام (ع) هم اطلاق مى‌شود. آیا این روایت ضعیف است، در صورت صحت، آیا اطلاق طهارت بر ارحام غیرمسلمان جایز است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نياكان پدرى و مادرى اهل‌بيت عصمت و طهارت يعنى معصومين (عليهم‌السّلام) از طهارت توحيد برخوردار ‌بوده و از لوث شرك مصون بوده‌اند، و هر كدام از پدران و مادران در هر عصرى كه بسر مى‌بردند بنابر دين ‌توحيدى همان زمان موحّد بودند و به صرف دسترسى به ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 فرق خدا و اهل‌بیت علیهم‌السّلام چیست؟ این که: «خدا خالق و اهل‌بیت ‏مخلوقند و دیگر هیچ فرقى ندارند» درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف) انبيا و اولياى الهى (عليهم‌السّلام) آيات بزرگ خداى سبحان و مظاهر اسماى حسناى اويند. ب) ‌انبيا و اولياى الهى (عليهم‌السّلام) مخلوقان خداوند و بندگان محتاج اويند.‌ بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 وجود مقدس امام زمان (عج) را چگونه از نظر فلسفی توجیه کنیم؟ آیا دلیل فلسفی بر اثبات وجود آن حضرت وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دربارة وجود مبارك حضرت حجّت سلام الله عليه برهان عقلي بر امكان اقامه مي‌شود يعني عقل مي‌گويد به اين‌كه ممكن است يك انسان كاملي ساليان متمادي بماند براي اينكه ما عادت كرديم به اينكه عمرهاي كوتاه را ببينيم اگر كسي در يك شرائطي باشد كه تمام علل و بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2158