جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 722
عنوان :
ابن فارض و معرفت عاشقانه
نویسنده:
محمد گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
عاشق
,
معشوق
,
ابن فارض مصری
,
معرفت عاشقانه
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
موت اختیاری ,
سالک ,
فنا ,
مقام فقر ,
چکیده :
آثار عرفای بزرگ اسلامی بیانگراین حقیقت می باشد که دو عنصر محبت و معرفت نقش مهمی هم در شکل گیری و هم در مرز بندی این آثار وزین داشته اند. هر چند کمتر عارفی یافت می شود که آثارش از این دو عنصر مهم بی بهره باشد لیکن طایفه ای از عرفای اسلامی بیشتر معرفت گرا می باشند و عنصر معرفت در آثارشان نمود بیشتری دارد و طایفه ای دیگر محبت گرا می باشند و عنصر محبت و عشق در آثارشان جلوه بیشتری دارد.ابن فارض مصری (576-632 ه.) از اکابرعرفای محبت گرای سده هفتم هجری است که محبت عاشقانه خویش را در تائیه کبری عرضه داشته و عشق بازان کوی معشوق را به خمخانه ساقی کشانده، جام وجودشان را از نور باده محبت برافروزانده است.این مقاله با عنوان (ابن فارض و معرفت عاشقانه) تلاشی است در جهت تبیین دیدگاه محبت گرایانه ابن فارض در تائیه کبری و کوششی است در بیان سیر عاشقانه محب و محبوب در مراتب و اطوار عشق.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عناصر طبیعت و نمادپردازی در عرفان و هنر اسلامی
نویسنده:
مجید شهبازی ,قاسم میرزایی ,محمد محمدی کیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر اسلامی
,
نماد
,
نمادپردازی
,
عناصر طبیعت
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
گنبد ,
محراب ,
نگارگری ایرانی ,
سالک ,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
مسجد جامع اصفهان ,
منشا الهی نمادها ,
خلا در معماری اسلامی ,
چکیده :
هنر اسلامی دارای گنجینه عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمت الهی است؛ زیرا این هنر ریشه در بنیان های ژرف تفکری معنوی و الهی دارد. این هنر، گاه با خلق صورت های جدید و گاه با بهره گیری از تصاویر و فرم های هنری گذشته همچون ایران باستان و ایران قبل از اسلام و با نگرش و معنا بخشی مجدد به آنها به پی ریزی فرهنگی بس غنی و شکوفا در تمدن اسلامی پرداخت. متاسفانه ما در بررسی «هنر اسلامی» شاهد گستره وسیعی ای از نگرش ها و رویکردهای تاریخی در قالب « تاریخ هنر» بوده ایم و جای خالی نگرش هایی عمیق تر با نگاهی فلسفی به این هنر در بستر رویکردهای فلسفی به هنر قابل مشاهده است. در واقع تعمق در جنبه درونی این هنر و زبان رمزگونه و لسان تمثیلی آن که حاوی بنیان هایی متافیزیکی و عرفانی بوده ضرورتی انکار ناپذیر است و کاستی های فراوانی در این زمینه همچنان در محافل دانشگاهی مشاهده می شود. در این مقاله به بررسی معنای نمادین و رمزگونه این هنر پرداخته و چرایی لزوم وجود چنین لسانی را برای این هنر مورد بررسی قرار می دهیم. سپس به معنای نمادین برخی نقوش، تصاویر و همچنین تاثیر عناصر طبیعت در هنر اسلامی خواهیم پرداخت و در کنار این عناصر، برخی بنیان های عرفانی و متافیزیکی این هنر را بررسی می کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدحسین رخشاد
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: نهاوندی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
پرسش و پاسخ دینی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
امام شناسی
,
پیامبر شناسی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
صفات الهی
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
وحی
,
عدل الهی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
صفات خدا
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
موت
,
جهنم
,
بهشت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
13. علم کلام
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
اهل بیت ,
جبر و اختیار ,
توحید ,
ولایت ,
نبوت ,
وحدت ,
فطرت ,
ایمان ,
علی ,
حرکت جوهری ,
وجود ,
خداشناسی ,
ماتریالیست ,
طبیعت ,
اثبات وجود خدا ,
علوم طبیعی ,
نظم ,
جهان هستی ,
عدم ,
علت ,
معلول (درمقابل علت) ,
انرژی ,
امام حسین (ع) ,
حدوث عالم ,
شیطان (ابلیس) ,
شرک ,
تحریف ,
اعجاز قرآن ,
البداء ,
نسخ ,
غیبت ,
قیامت ,
مرگ ,
ظهور ,
رجعت ,
جهنم ,
ملائکه ,
تقوی ,
علم امام ,
آفرینش انسان ,
فیض الهی ,
اجل مسمی ,
دعا ,
توبه ,
حکومت اسلامی ,
عالم برزخ ,
حشر حیوانات ,
حجاب ,
خودسازی ,
بندگی ,
تجسم (زبان شناسی) ,
متشابه ,
سحر ,
تقسیر ,
حضرت آدم ,
الفاظ قرآن ,
معرفت امام زمان ,
شرایع ,
ابراهیم (ع) ,
نوح ,
دین اجداد پیامبر اسلام ,
پیش از بعثت ,
تصحیف ,
وجود علمی اشیاء ,
علم الحدیث ,
چشم زدن ,
قرآن ,
وحی ,
صفات خدا ,
اثبات وجود خدا ,
امام حسن (علیه السلام) ,
عالم ذَر ,
فعل الهی در طبیعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
964-6388-34-5
چکیده :
کتاب حاضر مجموعه سوالاتی است که توسط مولف و جمعی از فضلای حوزه از محضر علامه طباطبایی پرسیده شده است. سوالات این کتاب در رابطه با موضوعات گوناگون کلامی و فلسفی همانند مباحث خداشناسی، نبوت و امامت، عدل، معاد و زوایای پنهان مرگ و بهشت و جهنم مطرح شده است و به شبهاتی که پیرامون این موضوعات عنوان شده پاسخ داده شده است. از دیگر مباحث این کتاب می توان به مباحث علوم قرآنی و اخلاق عرفانی و حدیث اشاره کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حب افلاطونی و تاثیر آن بر عرفان اسلامی
نویسنده:
ابراهیم رحیمی زنگنه ,همایون شکری کلاه کبودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی
,
تجلی
,
عشق
,
حب عذری
,
جمال پرستی
,
حب افلاطونی
کلیدواژههای فرعی :
عرفان اسلامی ,
سالک ,
صوفیان (صوفیه) ,
عشق آسمانی ,
چکیده :
حقیقت عشق و جلوه های گوناگون آن یکی از مباحث مهم در عرفان اسلامی است، که هر یک از عرفا به نحوی بدان پرداخته و در مکتوبات خویش درک خود را از آن نشان داده اند. در این میان گروهی تحت تاثیر نظریه حب افلاطونی بوده اند. دو عقیده بسیار مهم در عرفان اسلامی تاثیر بیشتری از حب افلاطونی گرفته اند: یکی پیروان حب عذری و دیگری جمال پرستان. لذا نگارندگان در این مقاله تلاش کرده اند با شرح مبانی نظری حب افلاطونی، تاثیر آن بر این دو گروه از عرفای اسلامی را آشکار نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیروانا در عرفان هندی
نویسنده:
عفیفه حامدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
آزادی
,
عرفان هندی
,
نیروانا
,
عرفان شرقی
,
بودیست
کلیدواژههای فرعی :
سمساره ,
کارما ,
آیین بودایی ,
عرفان اسلامی ,
سالک ,
فنا ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
مراتب فناء(مقابل رتبه بقاء) ,
سلوک در عرفان بودایی ,
آیین ماهایانا ,
چکیده :
بررسی های پژوهشگران در تاریخ ادیان و مذاهب نشان می دهد که عناصری چون، پرهیز از لذائذ دنیوی، کشف و شهود، وحدت وجود،اتحاد با حقیقت و فنای در روح کلی که عناصر عمده وارکان اصلی تصوف و عرفان را تشکیل می دهد،دارای سابقه ای دیرینه است که هزاران سال ازپیدایش آن می گذرد.برخی معتقدند هند زادگاه، نخستین تصوف و عرفان بوده و افکار صوفیانه از آنجا به دیگر سرزمین ها سرایت کرده است. مذاهب و مکاتب فلسفی هند با همه اختلافات فکری و عقیدتی که در میان آنها وجود دارد، همگی دارای عناصر مشترکی هستند که اصول عرفان و تصوف آنها را تشکیل می دهد. آیین های مختلف هندی در این اصل مشترک هستند که پایه و اساس سعادت ونجات، همانا ترک لذات وامیال دنیوی و مادی و تداوم ریاضت می باشد. آخرین مرحله ریاضت و سلوک از نظر عقاید هندی، وصول به نیروانا ویا موکشا است. مقاله حاضر به بررسی مقام نیروانا و راه های رسیدن به آن از نگاه بودیسم می پردازد و در پایان تاثیر عرفان هندی بر عرفان اسلامی مورد بحث قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 278
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش دیوان و موجودات اهریمنی در نگاره های شاهنامه رشیدا
نویسنده:
زهرا پاک زاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نگاره های رشیدا
,
نگارگری ایرانی
,
عرفان اسلامی
,
شاهنامه نگاری
,
شاهنامه رشیدا
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی)
,
تجلی جمالی ((اثباتی)، مقابل تجلی جلالی اثباتی)
,
تجلی جلالی((اثباتی)، مقابل تجلی جمالی اثباتی)
,
دیو در نگارگری
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
سنت الهی ,
رستم ,
دیو ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
صفت جلال ,
صفت جمال ,
صورت مثالی ,
جامعه سنتی ,
معرفت شناسی سنتی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
دیو در اساطیر ,
دیو در شاهنامه ,
نبرد رستم با اژدها ,
نبرد رستم و اکوان دیو ,
نبرد رستم و دیو سپید ,
نبرد رستم و پولادوند ,
چکیده :
جمال و جلال دو اصطلاح منحصر به فرد فلسفه و عرفان اسلامی است. اما نقش آنها در ساحت هنر سنتی، به ویژه نگارگری، آن چنان شگفت انگیز است که بدون بررسی کارکردشان، تبیین نگارگری چندان ممکن نیست. در نگارگری ایرانی، به ویژه نگاره های شاهنامه رشیدا، شخصیت های گوناگونی با ظرافت های خاص وجودی و بصری به تصویر کشیده شده اند. این ویژگی را می توان با عناوین ارزشی؛ موجودات خیر و شر، خیالی؛ موجودات اسطوره ای و واقعی، عرفانی؛ عاشق ها و معشوق ها، اجتماعی؛ شاهان و گدایان، و اهریمنی؛ دیوان و اژدهایان بررسی کرد. تمامی این موجودات ذیل جلوه های جمال و جلال قابل بررسی اند. اما این مقاله به موجودات اهریمنی می پردازد و اینکه چرا روح حاکم بر نگارگری و نگاره های شاهنامه رشیدا، زیبایی است، تا آنجا که اهریمن ها هم زیبا تصویر شده اند. خاستگاه نظری زیبایی شناختی را بایستی در جلوه های جمال و جلال جست وجو کرد. نگارگر ایرانی از نظرگاه جمال و زیبایی هیبت و جلال موجودات خوفناک را نگریسته و آنها را به تصویر کشیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مراحل سلوک در منطق الطیر عطار و یوگاسوتره های پاتنجلی
نویسنده:
علی صادقی شهپر,رضا صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان هندو
,
سمادهی
,
منطق الطیر عطار
,
یوگاسوتره های پاتنجلی
,
عرفان اسلامی
,
هفت وادی عطار
,
آموزههای ادیان
,
اهیمسا (آموزههای هندوییسم)
,
منازل سلوک
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مکتب یوگا
,
مراحل هشتگانه یوگا
,
یوگای پاتانجلی
کلیدواژههای فرعی :
آسَنَهها ,
پرانایامَه ,
نی یَمَه ,
یَمَه ,
سالک ,
استغنا ,
توحید(منازل سلوک) ,
حیرت ,
طلب ,
فنا ,
عرفان و شریعت ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
مکاتب عرفانی ,
چکیده :
مراحل سلوک در یوگاسوتره، هشت مرحله و در منطق الطیر عطار هفت وادی است. سالک طریقت در هر دوی آنها ابتدا از شریعت، اخلاقیات شرعی و قواعد انضباطی آغاز می کند و به مراحل لطیف تر سلوک قدم می نهد و پس از عبور از این مراحل به نوعی یگانگی و به اصطلاح، «فنا» (در منطق الطیر) یا «سمادهی» (در مکتب یوگا) می رسد؛ با این تفاوت ساختاری که سالک عرفان اسلامی در پی وحدت با خداوند است اما سالک یوگایی در پی وحدت با خویشتن. این مقاله آموزه های عرفانی در یوگاسوتره ها و منطق الطیر را با تاکید بر وادی های هفت گانه و مراحل هشت گانه سلوک به صورت تلفیقی مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد و اختلافات و اشتراکات آنها را بیان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی انسان کامل در روان شناسی و عرفان
نویسنده:
مژگان عسلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال گرایی
,
روانکاوی
,
نظریه رفتارگرایی
,
امامت
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
روان شناسی سلامت
,
خودشکوفایی
,
عرفان تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل در روان شناسی ,
سلوک عرفانی ,
روان شناسی کمال ,
عرفان اسلامی ,
انسان کامل در عرفان ,
چکیده :
یکی از مبانی عرفانی، نظریه انسان کامل است که در عرفان اسلامی به کمال رسیده و انسان گرایی و اصالت انسان را برتر از دیدگاه های مادی مطرح نموده است. روان شناسی کمال نیز در دوران معاصر به اندیشه های عرفانی نزدیک شده و نظریه هایی ارایه داده اند که در بسیاری از موارد با عرفان همسو هستند. در این مقاله ابتدا انسان کامل را در روان شناسی از دیدگاه ویلیام جیمز، اریک فروم، کارل راجرز و آبراهام مازلو مطرح گردیده و سپس نظریه انسان کامل در عرفان از دیدگاه ابن عربی، عبدالکریم گیلانی، عزیز نسفی و مولوی بررسی شده و در ضمن آن مقایسه ای تطبیقی بین دریافت های روان شناسی و عرفان صورت گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورت معشوق (شرح عرفانی ولایت پیامبر اعظم در حکایت «نالیدن ستون حنانه» مثنوی مولانا)
نویسنده:
محمدمهدی اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
امامت
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
ولایت در قرآن ,
سالک ,
ولایت از دیدگاه عرفان ,
ولایت عرفانی پیامبر اعظم ,
تفاوت نبوت با ولایت ,
ولایت حقیقت محمدیه ,
چکیده :
جمادات به امر و مشیت الهی آگاه هستند و این بصیرت تنها از جانب انسان های کامل که واقف سر هستی اند قابل درک است. مولانا در حکایت"نالیدن ستون حنانه" قطره ای از چشمه ولایت پیامبر اعظم (ص) را که بر اسرار همه کائنات وقوف دارد به کاممان می چشاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگی نامه و آرای عرفانی محمد بن عبدالجبار نفری
نویسنده:
حسنعلی آقاخانی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
نفری
,
وقفه
کلیدواژههای فرعی :
امام زمان ,
عرفان اسلامی ,
سالک ,
عارفان (مسلمان) ,
عالَم انسانی((انسان کامل)، قسیم عالم غیب و شهادت) ,
آرای عرفانی نِفّری ,
زندگینامه نِفّری ,
چکیده :
ابوعبدالله محمدبن عبدالجباربن الحسن نفری یکی از عارفان و صوفیان قرن چهارم هجری قمری می باشد. نفری در جایی آرام و قرار نداشته و زندگی اش پیوسته در سفر می گذشته است. آن چه که اهمیت پرداختن به حیات و آثار نفری را دو چندان می کند پر رمز و راز بودن زندگی اوست. نفری در سال 366 هجری قمری در مصر از دنیا رفت. از وی دو اثر در زمینه عرفان، به نام های المواقف و المخاطبات باقی مانده است که ابن عربی آنها را مطالعه کرده و تاثیر پذیرفته است. یکی از عمده ترین دلایل گم نامی نفری سنگینی و صعوبت کلام اوست. او در زمینه مسایل عرفانی دارای اندیشه های نو و بدیعی است به طوری که بعضی از این اندیشه ها مانند «وقفه» و «سوی» مختص به وی است، و او برای اولین بار آنها را مطرح کرده است. از دیگر موضوعات عرفانی که نفری در آثارش به آنها توجه کرده است: حجاب، رویت، معرفت، انسان کامل است. در این مقاله ابتدا با تکیه بر منابع قدیمی و نیز رعایت ترتیب زمانی، شرح احوال نفری مورد بررسی قرار می گیرد. سپس آرای عرفانی وی از قبیل: وقفه، رویت، معرفت وانسان کامل تحلیل می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 272
مشخصات اثر
ثبت نظر
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 722
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید