جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 67
زمان و مکان پاداش و کیفر کردار انسان چه زمان و کجاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برخي هنگام عمل را بدون شرط، وقت و مكان پاداش دانسته اند. برخي ديگر، هنگام مرگ را وقت آن دانسته اند و بعضي جهان آخرت را وقت آن تلقي كرده اند. برخي نيز گفته اند: هنگام عمل است، به شرط موافات، بدين معنا كه اگر حالتي كه هنگام عمل داشت تا لحظه مرگ بیشتر ...
وقتی که یزید لشکریانش را به آتش زدن کعبه دستور داد اگر انجام شد چرا عذاب بر آنان نازل نشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از لحن و کیفیت پرسش چنین برداشت می شود که در سوختن کعبه از طرف یزید تردیدی وجود دارد، از این رو لازم است نخست در ضمن چند نکته این مسئله روشن شود. 1. شناخت یزید و فاصله زیاد تربیتی او از ارزش های اسلامی. 2. حوادثی که در زمان حکومت او واقع شد. 3. سخنان بیشتر ...
 عذاب افراد گناهکار در برزخ و قیامت چه اندازه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گناهان داراى مراتبى است، و هر مرتبه، عذاب خاصّى را طلب مى كند. بسيارى از گناهان سبب مى شود كه شخصى براى هميشه و به صورت دائم دچار عذاب الهى باشد; چنانكه راجع به شرك به خدا بيان مى كنند. گناه شرك آن قدر عظيم است كه شخص مشرك هرگز رهايى از جهنّم بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 آیا خداوند روح کسانى که زیاد گناه نکرده اند بین عذاب و آزادى قرار مى دهند یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بسيارى از دانشمندان شيعه در اين زمينه با استناد به احاديثى كه در مورد وضع ثواب عقاب در جهان برزخ وارد شده، عقيده دارند تمام كسانى كه در گناه كرده و در كردار ناشايست خويش عذرى نداشته اند، در عالم برزخ معذب هستند. آرى، كسانى كه به حقايق دسترسى ن بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 آیا کسانى که مى میرند تا روز قیامت هیچ عذابى نمى بینند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين مطلب مسلم است كه خداوند در جهان ديگر، كسانى را كه شايسته عذاب باشند بيش از استحقاق آنها كيفر نمى كند، و چنانچه اندازه آن به گونه يى باشد كه در عالم برزخ تمام شود، در قيامت كيفر نخواهند شد مورد رحمت و عنايت الهى قرار مى گيرند. ثواب و عقاب بیشتر ...
 چگونه گناهان در این دنیا که هر قدر هم که زیاد باشد محدود است موجب عذاب نامحدود در قیامت می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين پرسش تحت عنوان «خلود» يا «جاودانگى عذاب» معروف است. مجازات‌ها بر سه گونه‌اند: 1. مجازات قراردادى، 2. مجازاتى كه با گناه رابطه تكوينى و طبيعى دارد، 3. مجازاتى كه تجسم خود گناه است. مجازات‌هاى اخروى، هيچ كدام از خواصّ و فوايد مجازات‌هاى قرار بیشتر ...
افرادی بعضی اعمال خوب را انجام می دهند و بعضی اعمال خوب را انجام نمی دهند. تکلیف آنها چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هر کس به هر اندازه ای که برای خودش توشه جمع کرده باشد در آن دنیا بهره می برد . هر کس به هر اندازه ای که توشه اش را در این دنیا جا گذاشته باشد افسوس خواهد خورد . این سرنوشت این افراد است. این اعمال در آن دنیا روی روح ما اثر می گذارند و آنرا رو بیشتر ...
بررسی عقاید کلامی در آثار ناصرخسرو
نویسنده:
فاطمه کوپا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
روح , ناصر خسرو , ثواب و عقاب , علوم انسانی , حدوث و قدم , فرشتگان , خیر و شر , 01. خداشناسی (کلام) , توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) , جبر و اختیار(کلام) , رؤیت , امامت , تکلیف (افعال الهی) , توبه , حسن و قبح , شفاعت , معاد(کلام) , نبوت , امر به معروف و نهی از منکر , بهشت , جهنم , کفر , لطف , ایمان (فرجام شناسی) , قضا و قدر , شیطان , قرآن , الهیات(کلام جدید) , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , معاد(فلسفه) , جهنم , بهشت , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , عَدلٌ , قرآن , امر به معروف و نهی از منکر , کفر , کفر , امر به معروف و نهی از منکر , توحید(اخلاق اسلامی) , خداشناسی , کفر , 13. علم کلام , اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , ایمان , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی , الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
در این رساله عقاید کلامی در آثار ناصرخسرو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفته است . روش کار به این صورت بوده است که پس از پرداختن به شرح زندگی و احوال و سبک سخن‌سرایی و مذهب حکیم تاریخچه‌ای مختصر در مورد علم کلام و چگونگی پیدایش آن مورد بحث قرار گرفته است تا خواننده آمادگی لازم را برای ورود به بحث پیدا کند، سپس درباره مذهب اسمعیلیه که طریقه و مشرب حکیم بوده، بحث شده است ، پس از آن هر کدام از مباحث کلامی بصورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است و سپس به نظر برخی از فرق اشاره شد و در پایان هر مبحث عقیده حکیم درباره آن مسئله خاص بیان شده است . حسن این روش آن است که خواننده ابتدا با مباحث کلامی و نظر فرق مختلف کلامی و اختلاف اندیشه‌ها آشنا میشود وسپس عقیده و نظر حکیم مورد بحث قرار می‌گیرند تا طرز تفکر وی کاملا معلوم و آشکار شود و فهم مسائل کلامی او در مباحثش سهل و آسان گردد.
 با توجّه به این که پوست انسان بر اثر آتش مى سوزد آیا عذاب پوست جدید عادلانه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين شبهه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است. در اين روايت مى خوانيم: يكى از مادّى ها (زنادقه) خدمت امام صادق(ع) رسيده عرض كرد: خداوند مى فرمايد:«هر زمان كه پوست تن دوزخيان از شدت آتش بسوزد، ما پوست ديگرى بر آنها مى پوشانيم تا طعم عذاب را بیشتر ...
اصول المعارف
نویسنده:
ملامحسن فیض کاشانی؛ مصحح: جلال الدین آشتیانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«اصول المعارف»، از ملا فیض کاشانى که پس از مقدمه تحقیقى دانشمند بزرگوار استاد سید جلال ‏الدین آشتیانى و هم به تصحیح و تعلیقات عالمانه ایشان، به چاپ رسیده و در واقع مختصرى از کتاب عین الیقین است. تحقیقات مفصل دانشمند گران‏قدر استاد سید جلال ‏الدین آشتیانى و تعلیقات ایشان، که نزدیک به چهارصد صفحه؛ یعنى تقریبا دو برابر اصل رساله است، بر ارزش کتاب افزوده است. استاد آشتیانى کلیه مطالب رساله «اصول المعارف» فیض را مورد بحث قرار داده ‏اند و مشکلات و غوامض آن را شرح و بسط کافى داده ‏اند، و در موارد متعدد اقوال حکماى دیگر را در نظرات مشابه مورد بررسى دقیق قرار داده ‏اند، به خصوص در مبحث حرکت جوهر، که ضمن آن شبهاتى را که برخى از متأخرین در این باره عنوان کرده ‏اند، جواب گفته اند. این رساله مشتمل است بر مباحث تحقیقى و عالمانه‏ اى در وجود و عدم، و معرفت ذات بارى تعالى، و صفات اسماء الهى، علم و جهل، ماهیات و تعینات آن، علت و معلول و معرفت غایات، و بیان آنکه خداوند غایت جمیع اشیاء است، و فاعل تام در دار وجود اوست، حرکات و تجدد طبیعت، و حدوث عالم از طریق حرکت جوهر، بیان حرکت و زمان و معناى ازل و ابد، و تنزه خداوند از حدوث و حرکت، سماوات و ارض و برزخ و بین این دو، معرفت نفوس و عقول و ملائکه و شیاطین، و بیان معانى خیر و شر و لذت و الم، و معرفت ثواب و عقاب و نار، و بیان انقطاع عذاب از اهل نار، اقسام جنت و نار و بیان اصول نشأت و حقایق موجودات و ارواح، تفصیل وجوه فرق بین دنیا و آخرت و نحوه وجود جسمانى.
  • تعداد رکورد ها : 67