جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
07.جریان های فکری
>
06. جریان حکمت صدرایی
>
عبدالله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
تعداد رکورد ها : 2177
عنوان :
انسان از نگاه امام محمد غزالي و آيتالله جوادي آملي
نویسنده:
صلاحالدين سيدنورالدين
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
بحث از انسان در مکاتب مختلف، از دير باز وجهه همت انديشمندان بوده و هست و همه مکاتب به تناسب نوع جهان بيني خود، به انسان توجه و عنايت دارند. در اين ميان، مکتب حيات بخش اسلام بر پايه جهان بيني الهي و گستره معرفتي خود، انسان را موجودي از فرش تا عرش معرفي ميکند.گرچه ممکن است ميان انديشمندان اسلامي اختلافاتي در سعه و ضيق جايگاه انسان وجود داشته باشد؛ ليکن به طور کلي بر پايه قرآن و سنت، انسان موجودي الهي است. بر اين اساس، اين تحقيق در چهار بخش، به جايگاه انسان از ديدگاه امام محمد غزالي و آيتالله جوادي آملي پرداخته است. به اين منظور، نويسنده نخست انسان را از نظر محمد غزالي بررسي کرده که به مطالبي چون ماهيت و حقيقت انسان، نفس انسان، فطرت انسان، عقل انسان و جايگاه انسان در نظام هستي از نظر محمد غزالي پرداخته است. سپس انسان را از ديدگاه آيت الله جوادي آملي بررسي کرده و به موضوعاتي چون ماهيت و جقيقت انسان، حي متألّه، نفس انسان، فطرت انسان، عقل انسان وجايگاه انسان در نظام هستي از نظر آيت الله جوادي آملي پرداخته است. وي در اين تحقيق به نتايج ذيل رسيده است: 1. هردوي ايشان، انسان را موجودي الهي ميدانند که به تعبير استاد جوادي آملي، به آن «حي متألّه» ميگويند. 2. انسان داراي دو بعد است: بعد مجرد که همان حقيقت انسان است و جاوداني است و بعد مادي. 3. خداوند فطرت و سرشت انسان را پاک خلق کرده و به او نعمت آزادي را بخشيده است و در او عقل را به عنوان راهنما و پيامبر دروني قرار داده؛ تا به واسطه آن، پيامبران بيروني را بشناسد و بدان وسيله، به سعادت که همان خلافت الهي است برسد. 4. تفاوت ديدگاه محمد غزالي و آيت الله جوادي آملي در اين است که غزالي در برخي از مباحث مانند خلافت عظماي الهي نظري نداده است. تفاوت ديگر، در مورد منابع شناخت انسان است که آيت الله جوادي آملي از معارف اهل بيت? نيز استفاده نموده است؛ در نتيجه مطالب ايشان از محاسن بيشتري برخوردار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله شر از دیدگاه استـاد جوادی آملی
نویسنده:
حسین حمداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام احسن
,
شر
چکیده :
در این نوشتار مسأله شر و راه حلهاى استاد جوادی آملی براى رفع ناسازگارى وجود خیر و شر با وجود خدا و صفات او بحث شده است. دو راهكار اساسی مورد نظر ایشان یكی عدمی بودن شر و دیگری اثبات نظام احسن عالم است كه اولی از نگاه سلبی ودیگری با رویكرد ایجابی مورد بحث واقع شده است. ایشان در راهكار نخست در صدد اثبات این امر است كه خیر مساوی بلكه مساوق وجود بوده وبه همین دلیل صدور شر از مصدر خیر و وجود محال است. راه حل دیگر راه حل نظام احسن است؛ نظام احسن مبتنی بر این اصل است كه محال است خداوند احسن الخالقین به خلقت جهانی دست بزند كه دارای عیب و نقص است، ومنشا تزاحمها، طبیعت عالم خاكی و عنصری است. استاد در راهكار نظام احسن در تلاش برای تبیین تمام ابعاد موضوع از منظرهای مختلف قرآنی، برهانی و عرفانی هستند، علاوه بر این كه در روش قرآنی از دو سویه علت به معلول ومعلول به علت بهره بردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناختهای لازم در سلوک عملی با نظر به آرای علامه جوادی آملی
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلوک عملی از نظر جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
ولایت ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ائمه اطهار ,
عبودیت ,
سیر و سلوک ,
ولایت ,
علم نفس ,
ولایت انسان کامل ,
لقاء الله ,
قرآن ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن کریم ,
عبودیت ,
رؤیت حق تعالی ,
شهود شریعت گروانه ,
نظام سازی سلوک وحیانی ,
عرفان به نفس ,
عرفان به خدا ,
وسیله سیر و سلوک ,
آثار سلوک معرفت نفس ,
عقلانیت در سلوک ,
اعتدال در سلوک ,
اخلاق گرایی در سلوک ,
شریعت گرایی در سلوک ,
تکامل گرایی در سلوک ,
عبودیت گرایی در سلوک ,
ولایت محوری در سلوک ,
سلوک زندگی ساز ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نوشتار حاضر در صدد تبیین اجمالی شناختهای لازم در سلوک عملی و شرایط، مبانی و مقدمات آن، بر محور آرای علامه جوادی آملی است. نیز کوشش شده است تا گامی در نظامسازی سلوک وحیانی در بعد ایجابی برداشته و راهبردها و کاربردهای آن را نشان دهد و از این رهگذر عرفانهای بشری، شبه عرفانها یا عرفانهای مونتاژ را برمیرسد. گفتمان حاکم بر سلوک عملی در آرای علامه جوادی آملی، توحید و عبودیت بر صراط مستقیم شریعت حقه محمدیه (ص) است که عنصر معرفت نفس شهودی و مؤلفه ولایت انسان کامل معصوم اُسّ و اساس آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب علي بن موسي الرضا (ع) و القرآن الحکيم
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتاب علی بن موسیالرضا (ع) و القرآن الحکیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب علی بن موسی الرضا (ع) و الفلسفة الالهیة
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب علی بن موسی الرضا (ع) و الفلسفه الالهیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکوفایی گوهر وجودی انسان در پناه دین
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لاادری بودن عرفا در مقام ذات : حکمت معاصر
نویسنده:
منوچهر خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لاادری بودن عرفا
,
محمد حسین غروی اصفهانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
عرفان اسلامی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
ملاهادی سبزواری ,
علامه طباطبایی ,
سید جلال الدین آشتیانی ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
وحدت مفهومی ,
ملاصدرا ,
الله ,
ذات (منطق) ,
ظهور ,
وحدت شخصی وجود ,
کلی طبیعی ,
داوود قیصری ,
ابن ترکه ,
لابشرط مقسمی ,
غیب مغیب ,
عنقای مغرب ,
اجتماع نقیضین ,
ذات حق تعالی ,
صرف حقیقت ,
غیب الغیوب ,
ابطن کل الباطن ,
کنز مخفی ,
حصر حقیقت هستی ,
واحد اطلاقی ,
نفس رحمانی ,
وجود منبسط ,
جامی ,
کمون محض ,
مقام غیب ,
بطن ,
تجلی الهی ,
وحدت شخصی وجود ,
ابن عربی ,
قرآن ,
امام خمینی ,
پیامبر ,
وحدت مفهومی ,
اجتماع نقیضین ,
ذات اقدس الهی (اسماء ذات) ,
علامه محمدباقر مجلسی ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
تجلی اسم الله ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
مقام ستر غیب الغیب ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
تقریر متداول و مرسوم از سخنان عرفا در خصوص مقام ذات حق تعالی، لابشرط مقسمی بودن آن است. اما در این مقاله با الهام از تقسیمبندی عمیق و جدیدی که مرحوم غروی اصفهانی از صرف حقیقت، ماهیت، و هویت ارائه داده است اعتبار دیگری که در آن نه لحاظ با غیر، که مفاد لابشرط مقسمی است درنظر گرفته میشود و نه عدم لحاظ با غیر را اثبات کرده و این اعتبار را مناسبترین لحاظ برای ذات غیبی حق دانسته و به دنبال آن، اعتبار لابشرط مقسمی را مربوط به ذات حق در مقام ظهور و بروز در مجالی اسمائی و اعیانی و تجلی و تنزل و تعین در مواطن و مطالع کونی و خلقی میدانیم. این در حالی است که اعتبار مورد نظر ما، مربوط به لحاظ غیب الغیوب و ابطن کل الباطن و غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی دانستن ذات حق است که بر طبق آن با فرایند ظهور و تجلی، تباین ذاتی داشته و هیچگونه حضور و نزولی در محاضر ربوبی و حضرات وجودی نداشته، بلکه همچنان با وجود تعینات تفصیلی و تجلیات نامتناهی، در کمون صرف و بطون محض، مستقر و مستغرق بوده و جامع و شامل و هاضم ظهور اسم الظاهر مقید و بطون اسم الباطن مقید که از اسمای الهی هستند است. در ادامه شواهدی از عبارات عرفا در کتب عرفانی که به طرز بسیار لطیفی به اعتبار مورد نظر ما، اشارهای داشتهاند را ذکر کرده، در بخش نهایی، که مهمترین بخش مقاله است، به لوازم دیدگاه مختار پرداخته شده و در پی آن، تمامی لوازم اعتبار لابشرط مقسمی ذات حق را ابطال و انکار کرده و مقابل آنها را در مورد اعتبار مزبور، اثبات کردیم؛ لوازمی چون تحقق اجتماع و ارتفاع نقیضین در مرتبه غیب ذات، انکار تحقق اسما و صفات چه با حیثیت تقییدی اجمالی اندماجی و چه با حیثیت تقییدی تفصیلی شأنی، تباین ذاتی داشتن با ظهور و تجلی در مرائی و مجالی، غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفیماندن ذات، سلب اسناد وجود اطلاقی و عدم اطلاقی، مجهول مطلق ازل و ابد بودن ذات حق و مقام مسکوت عنها.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه تشکیکی بودن وجود و کثرات عرضی
نویسنده:
علی علم الهدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت عرضی
,
نسبت تفاضلی
,
نسبت علی - معلولی
,
مابه الامتیاز - مابه الاشتراک
,
حکمت متعالیه
,
وحدت
,
وحدت تشکیکی وجود
,
کثرت طولی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
مرتضی مطهری ,
محمد تقی مصباح یزدی ,
نوع ,
اصالت وجود ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
تشکیک عرضی ,
تشکیک طولی ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
این مقاله در مقام پاسخ به این پرسش مهم وجودشناختی است که آیا نظریه تشکیکی بودن وجود قابلیت تبیین کثرت های عرضی میان موجودات را دارد یا خیر؟ از همین رو ابتدا نشان می دهد تشکیکی بودن در فلسفه ملاصدرا لزوماً به معنای رابطه تفاضلی داشتن در امور مشکک می باشد و ثانیاً مستلزم تحقّق رابطه علّی ـ معلولی میان آن دو است. از همین رو رابطه تشکیکی در این فلسفه همیشه طولی است و لذا تشکیک عرضی مفهومی پارادوکسیکال و خود متناقض مانند دایره مثلث یا مربع مستطیل است. پس تحقّق نسبت تشکیکی میان موجودات هم عرض منطقاً محال است. لذا نظریه تشکیکی بودن وجود منطقاً نمی تواند کثرت میان موجودات هم عرض مانند افراد یک نوع و یا مصادیق انواع تحت یک جنس راه توجیه نماید. همچنین در گام دوم این مقاله ادلّه مختلف اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی و استاد مطهری و آیت الله جوادی آملی در اثبات این که نظریه تشکیکی بودن وجود هماهنگ و سازگار با کثرت عرضی برخی موجودات است، مورد نقد واقع شده و ردّ می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشکیک در وجود و بررسى مناقشات نوصدراییان علّامه طباطبائى، آیت اللّه مصباح و آیت اللّه جوادى آملى
نویسنده:
قاسم پورحسن، مهدى قائدشرف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
تشکیک
,
عروض
,
اتصاف
,
مفهوم
,
قاعده فرعیه
,
معقولات ثانیه فلسفی
,
مکتب نوصدرایی
,
قاعده ثبوت ثابت
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
محمد تقی مصباح یزدی ,
ملاصدرا ,
اصالت وجود ,
واجب الوجود ,
وجود رابط ,
عروض عقلی معقول ثانی ,
امکان (منطق) ,
فیلسوفان صدرایی ,
ویژگی معقولات ثانیه فلسفی ,
اجناس عالیه ,
تقسیمات وجود ,
معنای اتصاف و عروض ,
قضیه ثناییه ,
قضیه ثلاثیه ,
نتایج اثبات قاعده فرعیه ,
موضوع و محمول ,
نحوه وجود معقولات ثانیه فلسفی ,
اجناس عالیه ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
مفهوم «وجود»، و کیفیت انتزاع آن، یکى از مبانى مهم در اثبات مبحث «تشکیک در وجود» در حکمت متعالیه است. از آنجا که «وجود» معقول ثانى فلسفى است، نحوه عروض و اتّصاف معقولهاى ثانیه فلسفى در این موضوع اهمیت مىیابد. پرسش اصلى مقاله حاضر آن است که: مفهوم «وجود»، که یکى از معقولات ثانیه فلسفى به شمار مىرود، از چه نحوه عروض و اتّصافى برخوردار است؟ اساسا، عروض و اتّصاف به چه معناست؟ اگر عروض این دسته از مفاهیم در ذهن باشد، چه نتایجى بر آن مترتّب است و اگر عروض آنها در خارج باشد، چه تأثیرى بر مبحث «تشکیک در وجود» خواهد داشت؟ در آثار آیت اللّه مصباح و آیت اللّه جوادى آملى، بر اساس پاسخى که به نحوه عروض مفهوم «وجود» داده مىشود، طرح مبحث تشکیک نیز تعیّن مىیابد. از جمله یافته هاى تحقیق حاضر اثبات نحوه عروض معقولات ثانیه فلسفى در خارج از طریق قاعده ثبوت ثابت، بسنده بودن دلیل مبتنى بر مفهوم «وجود» براى اثبات تشکیک، و پایان یافتن برخى مناقشات در این زمینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی تکثر گرایی دینی در قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی و استاد مطهری
نویسنده:
حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی در قرآن
,
کثرت گرایی دینی در نظر علامه طباطبایی
,
کثرت گرایی دینی در نظر مرتضی مطهری
,
کثرت گرایی دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
مرتضی مطهری ,
نجات ,
وحدت حقه دینی ,
حقانیت دینی ,
تجلیات دینی ,
تعدد انبیا ,
اکملیت اسلام ,
حقیقت واحد دین در قرآن ,
مفهوم اسلام ,
کتاب آشنایی با قرآن ,
خاتمیت دین اسلام ,
جامعیت دین اسلام ,
اکملیت دین اسلام ,
نسخ شرایع و ادیان الهی ,
نسخ در قانون الهی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
پلورالیسم نجات و رستگاری ,
کتاب عدل الهی ,
وحی الهی ,
وحی تاریخی ,
تکثر ذاتی ادیان ,
ایمان تجربی ,
پیامبر ,
پلورالیسم دینی ,
آیت اله جوادی آملی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در این مقاله تکثرگرایی دینی با استناد به برخی آیات قرانی و با استفاده از دیدگاه های علامه طباطبائی و شهید مرتضی مطهری مورد بررسی و مداقه قرار می گیرد. طباطبائی و مطهری هر دو با الهام از تعالیم قرآنی به تعدد و تکثر ادیان الهی اعتقاد دارند و وحی همه انبیا را الهی و متصل به ذات ربوبی می دانند و هرگونه تلقی از وحی به عنوان امری شخصی مکاشفه ای و یا تجربی را نفی می کنند. در عین حال اگر چه هر دو به وحدت حقه دینی اعتقاد کامل دارند اما در تفسیر این وحدت تفاوت هایی نیزد به چشم می خورد. در نگرش طباطبایی وحدت حقه دینی که همان اسلام است شئون و تجلیات گوناگونی دارد اما از دیدگاه مطهری اگر چه مفهوم دین انحصار وحیانی ندارد اما پس از ظهور اسلام هیچ مصداق دیگری ندارد هم چنین تفاوت معنایی تحول و تکامل دینی که در آرا مطهری دیده میشود با آنچه طباطبائی از تجلیات و مراتب دینی گفته است یکی از وجوه اختلاف دیدگاه این دو متفکر به شمار می آید. بر این اساس از نگاه طباطبائی اعتقاد به خاتمیت نه تنها تعارضی با حقانیت اصول دینی ندارد بلکه مکمل آن نیز می باشد. اما شهید مطهری نسخ ادیان و شرایع توسط دین اسلام را ملازم معنای خاتمیت دانسته است. همچنین در نگرش طباطبائی رستگاری و نجات اتباع ادیان الهی مرتبط با حقانیت دینی است. اما شهید مطهری با تفکیک کامل دو مقوله حقانیت و عدم عقاب منکر هرگونه تلازم بین این دو مقوله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
تعداد رکورد ها : 2177
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید