جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
سراج منیر ( پژوهشنامه نقد وهابیت )
> 1398- دوره 8- شماره 36
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
سال 1402
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1401
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1400
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1399
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
سال 1398
دوره 8 , شماره 36 زمستان 1398
دوره 8 , شماره 35 پاییز 1398
دوره 8 , شماره 34 تابستان 1398
دوره 8 , شماره 33 بهار 1398
سال 1397
دوره 0 , شماره 32 زمستان 1397
دوره 0 , شماره 31 پاییز 1397
دوره 0 , شماره 30 تابستان 1397
دوره 0 , شماره 29 بهار 1397
سال 1396
دوره 0 , شماره 28 زمستان 1396
دوره 0 , شماره 27 پاییز 1396
دوره 0 , شماره 26 تابستان 1396
دوره 0 , شماره 25 بهار 1396
سال 1395
دوره 0 , شماره 24 زمستان 1395
دوره 0 , شماره 23 پاییز 1395
دوره 0 , شماره 22 تابستان 1395
دوره 0 , شماره 21 بهار 1395
سال 1394
دوره 5 , شماره 20 زمستان 1394
دوره 0 , شماره 19 پاییز 1394
دوره 0 , شماره 18 تابستان 1394
دوره 0 , شماره 17 بهار 1394
سال 1393
دوره 0 , شماره 16 زمستان 1393
دوره 0 , شماره 15 پاییز 1393
دوره 0 , شماره 14 تابستان 1393
دوره 0 , شماره 13 بهار 1393
سال 1392
دوره 0 , شماره 9 بهار 1392
دوره 0 , شماره 12 زمستان 1392
دوره 0 , شماره 11 پاییز 1392
دوره 0 , شماره 10 تابستان 1392
سال 1391
دوره 0 , شماره 7 و 8 (7) پاییز و زمستان 1391
دوره 0 , شماره 6 تابستان 1391
دوره 0 , شماره 5 بهار 1391
سال 1390
دوره 0 , شماره 4 زمستان 1390
دوره 0 , شماره 3 پاییز 1390
دوره 0 , شماره 2 تابستان 1390
دوره 0 , شماره 1 بهار ۱۳۹۰
عنوان :
مجله سراج منیر [پژوهشنامه نقد وهابیت] شماره 36 (زمستان ۱۳۹۸)
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وظیفه انسان در برابر بلا و حوادث تلخ
نویسنده:
حسین رجبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
وقتی جامعه دینی با حادثه ای تلخ مانند زلزله، ویروس کرونا و سایر بلاها روبرو می گردد، برخی افراد با استفاده از موقعیت های پیش آمده، پرسش هایی را مطرح نموده و دین و باورهای مذهبی را (به خصوص اگر با رنگ و بوی سیاسی همراه باشد)، به چالش می کشانند و باورهای دینی را مورد هجمه قرار می دهند؛ برخی می گویند: کسانی که باور به غیب، توسل، معجزه و کرامات دارند، چرا با این حوادث روبرو شده اند؟ برخی این گونه حوادث را ماحصل گناه دانسته و آن را از آثار گناه می دانند؛ در واقع این گونه برخوردها اگر از روی غرض نباشد، از عدم شناخت صحیح خدا و سنت های الهی ناشی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 0
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وهّابیت، احیاگر تفکّر عثمانیّه و نواصب
نویسنده:
رضا گشتیل
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ناصبی (فرق کلامی)
,
شیعه عثمانیه
,
عثمانیه
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
فرقه عثمانیه
,
فرقه عمریه
چکیده :
همواره دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف شان، درصدد از بین بردن پیوند و علاقه مردم به عترتِ پیامبر اکرم(ص) بوده اند و در راه جدایی مردم از اهل بیت پیامبر(ص)، تمام توان خود را به کار گرفته اند. این جماعت در لباس های مختلف، سیاست خود را در میان توده مردم ارائه می کردند؛ گاهی در لباس نواصب، گاهی در لباس عثمانیه، گاهی در لباس غلات و گاهی نیز در لباس خوارج خود را نشان می دادند. شاید بزرگ ترین دشمنان اهل بیت را بتوان در نواصب و عثمانیه خلاصه کرد که هر دو، در نفی فکری و فیزیکی اهل بیت شمشیر را از رو بسته بودند؛ در این مقاله خواهیم گفت که این عترت ستیزی که در صدر اسلام بوده، کماکان نیز وجود دارد. وهابیت که فرقه ای نام آشنا برای تمام مردم است، دنباله رو دشمنان اهل بیت یعنی عثمانیه و نواصب است؛ یعنی همان طور که تمام قرآن و سنت نبوی در اهل بیت متبلور است، تمام عترت گریزی و گاهی اهل بیت ستیزی نیز در این فرقه نمود دارد؛ در واقع وهابیت احیاگر و پیرو راه دشمنان اهل بیت پیامبر(ص) است که بقاء خود را در محو نام و آثار و قبور اهل بیت می بیند. آنها با دوری و تحذیر دیگران از این حبل الهی، مسبّب ایجاد انحراف و خشونت و به تبع آن، بدنامی اسلام در جهان امروز نیز شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 0
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استدلال محمد بن عبدالوهاب بر شرک بودن استغاثه با تأکید بر حدیث «لا اغنی عنک من الله شیئا»
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث شفاعت
,
شفاعت
,
استغاثه
,
شفاعت حضرت محمد(ص)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
نقد بر وهابیت
,
مقالات نقد وهابیت
چکیده :
محمد بن عبدالوهاب مؤسس وهابیت، در کتاب التوحید، حدیثی از رسول خدا(ص) می آورد که خطاب به حضرت زهرا، دختر بزرگوار خود می فرمایند: در دنیا از مال من هرچه می خواهی درخواست کن؛ ولی من نمیتوانم تو را از خداوند بینیاز کنم. ابن عبدالوهاب از این حدیث چنین برداشت می کند که درخواست امور غیرمقدور از پیامبران، گویا به این منزله است که شخص، خود را از خدا بینیاز دیده و پیامبر(ص) را در جای خدا قرار داده است؛ زیرا درخواستهایی که باید از خدا داشته باشد، از او می طلبد. برای بررسی ادعای وی و استنباطی که از این حدیث داشته، نظرات دانشمندان بزرگی از فریقین در ذیل روایت فوق، مورد مطالعه قرار گرفت و آنچه به دست آمد این بود که حدیث درصدد تحریم استغاثه نیست و صرفاً این را می رساند که سرنوشت هر انسانی در گرو اعمال خویش است و نمیتوان از شرافت خانوادگی و بزرگواری پدر، عاقبت به خیر شدن و ورود به بهشت را توقع داشت؛ بنابراین هر انسانی برای جلب رضوان خدا، نیاز به اعمال نیک دارد؛ لذا استنباط محمد بن عبدالوهاب، مبنی بر حرمت درخواست از غیر خدا با استناد به روایت مذکور، ناصحیح است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 0
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدیث "اثناعشر" و دیدگاه انحرافی ابنتیمیه
نویسنده:
میثم اورنگی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
چکیده :
حدیث «اثناعشر خلیفه» از جمله روایات مورد قبول فریقین می باشد که به بحث مهم امامت و خلافت پرداخته است. حدیث بشارت، در مقام بیانِ تعداد خلفای راستین و حقیقی بعد از پیامبر (ص) است. نظرات مختلفی در مورد مصادیق این حدیث، از سوی علما مطرح شده است. شیعه بر این باور است که مصادیق راستین حدیث بشارت، امام علی (ع) و یازده نفر از نسل اوست که در تمامی زمان ها حضور دارند و زمین هیچ گاه از وجود خلیفه حقیقی پیامبر (ص) خالی نیست؛ در مقابل، ابن تیمیه به شدت با این باور شیعه به مخالفت پرداخته و مصادیقی غیر از اهل بیت پیامبر (ص) را به عنوان خلیفه معرفی کرده است. در این مقاله، با بررسی سندی و دلالی و با روش توصیفی ـ تحلیلی، به این نتیجه رسیدیم که دیدگاه ابن تیمیه در خصوص حدیث بشارت، با اشکالات فراوانی روبرو می باشد و باور حق در تفسیر حدیث، قول شیعه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 0
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حکم سَبکنندگان صحابه از دیدگاه وهابیت
نویسنده:
شاکر سعدونی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
لعن صحابه
,
سب صحابه
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
سب و لعن
,
وهابیت (فرق کلامی)
چکیده :
یکی از مواردی که وهابیان آن را از علل تکفیر می خوانند، سب صحابه است؛ دلیل ایشان بر این اعتقاد، فتوای بزرگان سلف، اجماع مسلمانان، آیات و روایاتی است که صحابه را دارای مقام و منزلت رفیعی دانسته و از سب صحابه بر حذر می دارد؛ اما در این مقاله به شیوه ی توصیفی _ تحلیلی اثبات می گردد که اولا، در میان خود وهابی ها، در مورد حکم سب کنندگان صحابه، اجماعی وجود ندارد؛ ثانیا، نوع فتاوا در مذاهب اربعه نیز بر خلاف ادعای وهابیت، نهایتا حکم به تادیب و تعزیر سب کننده می باشد؛ ثالثا، محتوای آیات و روایت نهایتا حرمت این عمل را می رساند و رابعا، سیره و روش صحابه، برخلاف این ادعا می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 0
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ابنتیمیه و روایات شیعه در مورد طواف قبور
نویسنده:
رحیم صبور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد ابن تیمیه
,
طواف قبور
,
نقد و بررسی ابن تیمیه حرانی
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
زیارت قبور
,
مقالات نقد ابن تیمیه
چکیده :
یکی از آدابی که در زیارت قبور انبیا و اولیای الهی انجام می شود، دور زدن در اطراف قبور است. حال سوال این است، آیا همانگونه که زیارت قبور مشروع است، طواف و دور زدن، گِرد قبور نیز مشروع است؟ ابن تیمیه از کسانی است که زیارت و طواف را مشروع نمی داند. سخن در مشروعیت و ماهیتِ این گونه طواف ها است. در این پژوهش به شیوه توصیفی _ تحلیلی، به بررسی این مسئله می پردازیم. در این تحقیق روشن می شود که اولاً، طواف و دور زدن در کنار قبور، طواف مربوط به بیت الله نیست؛ زیرا طواف بیت الله با توجه به دستور خداوند و شرایط خاص آن عبادت است؛ اما طواف دور قبور نه شرایط خاص را دارد و نه عبادت است؛ بلکه طواف به معنای لغوی است و صرفا به جهت تبرک انجام می گیرد. اگر در روایات، طواف مورد نهی قرار گرفته، نه به معنای لغوی آن، بلکه به معنای مصطلح شرعی آن است. اگر نهی در روایات، مطلق قلمداد گردد که به هرگونه طواف متوجه باشد، در این صورت، نهی، تحریمی نبوده و تنزیهی و کراهتی می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 0
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد اشکالات ابنتیمیه در برهان حفظ شریعت
نویسنده:
ابراهیم کاظمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
حافظ شریعت
,
حفظ دین (افعال امام)
,
وجوب عصمت امام (ع )
,
وجوب عصمت ائمه علیهم السلام
,
بدعتهای ابن تیمیه
,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع )
,
نقد ابن تیمیه
,
نقد و بررسی ابن تیمیه حرانی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
برهان حفظ شریعت
چکیده :
برهان حفظ شریعت یکی از دلایل عصمت ائمه معصومین (ع) است؛ زیرا حفظ شریعت و اجرای صحیح آن در پرتو وجود امام معصوم امکان پذیر است؛ همان طور که در زمان رسول اکرم (ص) وظیفه آن حضرت بود؛ البته این به معنای آن نیست که امام، پیامبر است؛ بلکه رسالت پیامبر اکرم (ص) بر عهده امام است؛ پس حفظ شریعت متوقف بر عصمت است و از وظایف مهم امام معصوم شمرده می شود. علامه نیز همانند برخی از بزرگان، برهان حفظ شریعت را در کتاب منهاج الکرامه تبیین نموده است. در این مقاله به کلام علامه و سپس به اشکالات ابن تیمیه و نقد آنها پرداخته خواهد شد. ابن تیمیه اشکالاتی را بیان کرده که ثابت کند، امامت نمی تواند حافظ شریعت باشد. او درصدد بیان جایگزینی برای امامت است و در تمام اشکالات، امامت را تضعیف و رد کرده و جایگزینی را برای آن اثبات می کند. در این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی، اثبات می گردد که اشکالات ابن تیمیه به این برهان وارد نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 0
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالمان منتقد سلفیه؛ سلیمان بن عبدالوهاب التمیمی
نویسنده:
سعید سلمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
چکیده :
این عالم حنبلی، نگارنده اولین ردیه بر جریان وهابیت می باشد. به گزارش ابن حمید نجدی، او ردیه خوبی بر اساس آیات و روایات نگاشت و از کلمات ابن تیمیه و ابن قیّم در ابطال نظرات محمد بن عبدالوهاب استفاده نمود؛ زیرا محمد تنها نظرات این دو تن را قبول داشته و با آنان معامله نصوص دینی را می نمود که قابل تأویل نیستند. این کتاب به عنوان نامه ای به "حسن بن عیدان" نگاشته شده و با نام های گوناگونی چون فصل الخطاب فی الرد علی محمد بن عبدالوهاب و الصواعق الإلهیة فی الرد علی الوهابیة و الرد علی من کفّر المسلمین بسبب النذر لغیرالله منتشر گردید. وی در ابتدای این کتاب، خطاب به حسن بن عیدان می نویسد: در حال حاضر، شما کسانی که شهادت به یگانگی پروردگار و نبوت رسول اکرم(ص) که بنده و پیامبر خداست می دهند و نماز را به پا می دارند و زکات می دهند و روزه می گیرند و با ایمان به خدا و فرشتگان و کتب آسمانی و پیامبران، حج به جا می آورند و به تمامی شعائر اسلامی ملتزم هستند، تکفیر می کنید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارشی از کتاب «التکفیر ضوابط الاسلام و تطبیقات المسلمین»
نویسنده:
مجتبی محیطی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
چکیده :
تکفیر پدیده ای نوظهور نیست و از همان صدر اسلام در جامعه اسلامی وجود داشته است؛ نمونه بارز آن خوارج هستند که به جهت فهم نادرست از دین، به تکفیر دیگر مسلمانان اقدام کردند. فهم متفاوت از دین باعث شد که برخی فقط فهم خود را سائغ و درست بدانند و برای فهم دیگر مسلمانان، احترام قائل نشوند و حکم به کفر دیگران بدهند. تکفیرِ مسلمانان به جهت عدم اعتقاد به تجسیم خداوند و اعتقاد به مخلوق نبودن قرآن، از نمونه های این تفکر است که در قرون ابتدایی اسلام به وجود آمد. این تفکر همچنان ادامه داشته و اکنون برخی از عالمان مذاهب اسلامی، دیگر مذاهب و اشخاص مسلمان را تکفیر و حکم به ارتداد آنها می کنند. جریان های وهابی تندرو، یکی از جریان های تکفیری در دوران اسلام معاصر هستند که به تکفیر مخالفین خود همت گماشته اند. نویسنده این کتاب دکتر احمد برکات با توجه به تفکر تکفیری در بین مسلمانان، کتاب خود را با عنوان التکفیر ضوابط الاسلام و تطبیقات المسلمین نام گذاری کرده است، تا مشخص کند که ضوابط و اصول اسلامی در تکفیر چیست؟ و آیا می توان هر شخص را با سلیقه شخصی تکفیر کرد، یا اینکه تکفیر مسلمانان دارای ضوابط و اصول است؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید