جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
شیعه شناسی
> 1398- دوره 17- شماره 66
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
دوره 20 , شماره 80
سال 1401
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1400
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1399
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1398
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1397
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1396
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1395
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1394
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1393
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1391
دوره 10 , شماره 39
سال 1389
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1388
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1387
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
سال 1386
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1385
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
سال 1384
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1383
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
سال 1382
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
محدوده ولایت فقیه در جامعه شیعی از دیدگاه آیتالله عبدالکریم حائری
نویسنده:
محمد جواد ارسطا؛ حمید رضا فتحی سقزچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فقیهان از دیرباز، کم و بیش درباره شرایط و اختیارات حاکم اسلامی به بحث و بررسی پرداختهاند. گروهی از فقیهان، حکومت و اداره امور جامعه را در زمان غیبت حق فقیهان میدانند. تأکید بر اجتهاد به عنوان شرط اساسی مشروعیت نظام سیاسی در عصر غیبت و به تبع آن ولایت سیاسی مجتهدان، به دو نتیجه عملی انجامیده است: الف. اصرار بر عدمجواز واگذاری حکومت به دیگران و حفظ ولایت سیاسی بلاواسطه و مباشرت فقیه در امر دولت به عنوان تنها مصداق (حاکم عادل) در عصر غیبت؛ ب. جواز اذن به غیر فقیه و ظهور حاکم مأذون و مشروع. در مقابل، گروهی از فقیهان به تفکیک بین امور شرعی و عرفی روی آورده اند و امور شرعی مانند قضاوت و اجرای حدود و امور حسبیه را از وظایف فقیهان، و امور عرفی مانند سیاست و امنیت را از وظایف حاکم عادل دانستهاند. در میان این گروه، فقیه بزرگوار حضرت آیتالله عبدالکریم حائری دیدگاه دو گانه ولایت «سلطنت سلطان ذیشوکت در امور عرفی و ولایت فقیه جامعالشرایط در امور شرعی» را پذیرفته است. مقاله حاضر قصد دارد به تبیین دیدگاه مرحوم حائری و نقد آن بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شبهات مطرح در منهاجالسنه درباره جنگهای امیرالمؤمنین
نویسنده:
عبدالرحمن باقرزاده؛ عباس بخشنده بالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دیدگاههای کمسابقه ابنتیمیه در قرن هفتم، شخصیتی متعصب از وی و قرائتی متحجرانه از اسلام به نمایش گذاشت و باعث شد تا موجی از مخالفت دانشمندان فریقین خصوصاً عالمان مذاهب اربعه اهلسنت علیه او به راه افتد. تا جایی که با اتفاق نظر، او را طرد و با حکم قضایی به حبس طولانی محکوم نمودند. یکی از دیدگاههای وی، ایراد به جنگهای امیرالمؤمنین در جمل و صفین است. وی این جنگها را فاقد وجاهت شرعی و مصداق فتنه و معارضان یعنی اصحاب جمل و معاویه و یارانش را از اتهام بغی تبرئه مینماید. مسأله ما میزان انطباق ادعاهای وی با منابع دینی و دیدگاه غالب در میان اهلسنت است. یافته مهم این مقاله که با روش تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع معتبر اهلسنت تدوین شده، عدم انطباق دیدگاه وی با منابع مهم دینی و دیدگاه غالب آنان است و به این نتیجه میرسد که دیدگاهش کاملاً نادرست و در تقابل با اندیشه سایر اهلسنت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیعه در منابع تاریخی دوره ایوبیان در مصر و شام
نویسنده:
احمد بادکوبه هزاوه؛ معصومه آبانگاه ازگمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در دوره ایوبیان، به سبب انقراض دولت شیعی فاطمیان و اعمال سیاست سرکوبگرانه و ضدشیعی دولت ایوبی، بستر مناسبتری برای بروز گرایشهای فرقهای مورخان اهلسنت در مصر و شام فراهم گردید که میتوانست مواضع واقعی آنها را نسبت به شیعه و مظاهر آن نمایان سازد. رویکرد مورخان مزبور در برابر تشیع و انگارههای آن، مسأله جستار حاضر است که در دو موضوع مصداق حقیقی شیعه در نظر آنان و چگونگی مواجههشان با بنمایههای اعتقادی شیعه نظیر عترت، افضلیت اهلبیت، واقعه کربلا، مهدویت و نظایر آن واکاوی شده است. بدین منظورآثار تاریخی شاخص تعدادی از تاریخنگاران سنیمذهب این دوره، در دو گروه کلی مورخان متعصب مانند عمادالدین اصفهانی، ابوشامه و ابنواصل و مورخان منصف نظیر ابنعدیم، ابنخلکان و سبط ابنجوزی با روش توصیفی ـ تحلیلی مقایسه و مطالعه شده است. دستاورد این پژوهش، نشان میدهد که امامیه اثناعشری، مصداق شیعه رسمی در نگاه این مورخان هستند و باقی فرق، از انشعابهای منحرف آن محسوب میشوند. مواضع اغلب این مورخان درباره بنمایههای اعتقادی شیعه، با اختلافهایی، قرابت زیادی با دیدگاههای امامیه دارد، لذا لعن و تکفیر این مورخان که گاه درباره شیعه مشاهده میشود، متوجه اسماعیلیه و شعبههای آنها بوده و عمدتاً شامل امامیه نمیگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادخان غلجایی؛ حکمران سنیمذهب و نقر سکه صاحبالزمان(عج)
نویسنده:
جواد موسوی دالینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تغییرات نوشتاری و مضامین روی سکه های ایرانی، با سقوط و تأسیس حکومتها، دچار تغییرات محتوایی میگردید. فرمانروایان این سرزمین ـ به ویژه از سقوط صفویه تا ابتدای قاجاریه ـ به دلایل مختلفی موجبات این تغییرات و تحولات را فراهم مینمودند. نمونهای از این مضامین را بر روی سکه های آزادخان افغان میتوان مشاهده کرد. مسأله پژوهش، هدف و انگیزه آزادخان سنی مذهب در استفاده از نام صاحبالزمان(عج) بر روی مسکوکات خود است. یافته پژوهش، نشان میدهد که مضامین و شعارهای نگاشته شده بر روی سکه ها، بیانگر جهانبینی و باورداشتهای دینی، اخلاقی و سیاسی جامعهای است که آن سکه ها در آنجا رواج داشته است. از این رو، هرچند ضرب سکهها و نقر مضامین آن در اختیار آزادخان غلزایی بوده، وی از روی مصلحت برای رضایت پیروان خود، به اعتقادات شیعی آنان احترام گذاشته و سکه با نام صاحبالزمان(عج) ضرب نموده است. این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی- تحلیلی و جمع آوری دادهها از منابع دست اول، در ابتدا اهمیت دانش سکه شناسی، قدرت گیری آزادخان پس از قتل نادرشاه را بررسی میکند. در ادامه، به بررسی کوتاه سیر تحول شعایر بر روی سکه های عصر صفویه و دوران فترت در نقر مضامین شیعی یعنی دوره افغانهای غلزایی و نادرشاه میپردازد. در پایان، ضرب سکه به نام حضرت صاحب الزمان (عج) توسط آزادخان را تبیین و تحلیل میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تحلیلی آراء دو شارح نهجالبلاغه (ابنابیالحدید و ابنمیثم) درباره خطبه شقشقیه
نویسنده:
علی اکبر عباسی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ابنابیالحدید و ابنهیثم، دو شرح از معروفترین شروح نهجالبلاغه را در قرن هفتم هجری نوشتهاند؛ دو نویسندهای که فارغ از گرایش مذهبی متفاوت، اهل تسامح و بردباری بودهاند. در این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی، آرا، نظریات و دیدگاههای این دو شارح را درباره یکی از مهمترین و حساسترین خطبه های نهجالبلاغه بررسی و تجزیه و تحلیل میکنیم. بر اساس یافته های این پژوهش، هر دو نویسنده به فکر ایجاد انس و الفت در بین مذاهب مختلف اسلامی بوده و از امور تفرقهانگیز احتراز داشتهاند. نمود عملی این اندیشه و حسِ پاک در دو شرح، متفاوت جلوه گر شده است؛ بدین معنا که ابنمیثم بحرانی برای رسیدن به این هدف، از ذکر بسیاری از اخبار و گزارشهای تاریخی که آنها را باعث درگیری و تفرقه بین مسلمانان میداند، صرفنظر میکند و مطالبش با لحنی مسالمتآمیز است؛ ولی ابنابیالحدید به نسبت اخبار تاریخی بیشتری را در شرحش آورده و البته در بررسی و تحلیل گزارشهای تاریخی، احساسات مذهبی هم شیعیان و هم اهلسنت را رعایت کرده است. وی آنچه را که باعث مذمت خلفا در کلام امام شده، بیشتر ذکر کرده، ولی درصدد توجیه و تأویل اقدامات خلفا برآمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه عدالت بهمثابه انصاف در اندیشههای خواجهنصیرالدین طوسی
نویسنده:
نصرالدین نانسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
در قرن بیستم، شاهد نگاه به عدالت به مثابه انصاف، همچون یک نظریه اخلاقی، با شالودههای قراردادگرایی هستیم. در این زمینه، نظریه عدالت به مثابه انصاف با روش تحلیل گفتمان از اندیشههای خواجهنصیر شناسایی شده است. به نظر وی، جهان هستی و زندگی اجتماعی، بر مبنای عدل الهی (قوانین الهی در نظام تکوین و تشریع) شکل گرفته و پایداری آن به علت محبت است، اما با فقدان محبت فطری، نیاز به ساخت عدالت به مثابه انصاف برای انجام دادن تعاملات مردم، توسط امام ضروری میشود تا اخلاق مبناگرا (دینی) ایجاد گردد. گفتمان عدالت به مثابه انصاف خواجهنصیر، به عنوان گفتمان اخلاق شیعی مفصلبندی گردیده و دال مرکزی گفتمان، «عدل الهی» به عنوان منشأ قوانین و قراردادهاست که با جذب دالهای شناور «محبت فطری»، «عدالت و اخلاق صناعی ساخته انسان» (امام یا رئیس اول مدینه)، از حوزه گفتمان گونگیبه دال «اخلاق دینی» معنا میبخشد و در پی هژمونیک نمودن گفتمان عدالت به مثابه انصاف در مدینه فاضله خویش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید