جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه دین
> 1396- دوره 14- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 21 , شماره 1
سال 1402
دوره 20 , شماره 4
دوره 20 , شماره 3
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1401
دوره 19 , شماره 4
دوره 19 , شماره 3
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1400
دوره 18 , شماره 4
دوره 18 , شماره 3
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1399
دوره 17 , شماره 4
دوره 17 , شماره 3
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1398
دوره 16 , شماره 4
دوره 16 , شماره 3
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1397
دوره 15 , شماره 4
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1396
دوره 14 , شماره 4
دوره 14 , شماره 3
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1395
دوره 13 , شماره 4
دوره 13 , شماره 3
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1394
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1393
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
سال 1392
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1391
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1390
دوره 8 , شماره 9
دوره 8 , شماره 11
دوره 8 , شماره 10
سال 1389
دوره 7 , شماره 8
دوره 7 , شماره 7
دوره 7 , شماره 6
دوره 7 , شماره 5
سال 1388
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
دوره 6 , شماره 2
سال 1387
دوره 6 , شماره 6
سال 1384
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 2
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1383
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
خدا، از مفهوم تا مدل های معرفتی (تمایز و ارتباط مفهوم، تصور و تصویر خدا و نقش روششناختی مدل ها در ادراک خدا)
نویسنده:
زهرا حسینی ، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استعاره
,
تصور از خدا
,
تصویر خدا
,
فلسفه دین
,
مدل ادراکی خدا
کلیدواژههای فرعی :
خدای متشخص ,
الهیات مسیحی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
خدای نامتشخص ,
همهخدایی (پانتِئیسم) ,
چکیده :
با توجه به اینکه در پژوهشهای مختلف، در اطلاق بر «برداشتهای ذهنی از خدا» سه تعبیر «مفهوم خدا»، «تصور خدا» و «تصویر خدا» اغلب به یک معنا استفاده شده است، در این نوشتار درصددیم تا با بیان تمایز این تعابیر به نقش روششناختی توجه به تمایز و پیوند آنها بپردازد. برداشت ما از خدا به اعتبارهای گوناگون نامهای مختلفی به خود میگیرد. تنها یک «مفهوم خدا» وجود دارد که انسانها آن را بهگونۀ متفاوتی از همدیگر ادراک میکنند؛ بنابراین نمیتوان ادراکهای مختلف را مفهومهای خداوند نامید. اما واژۀ تصور، معنای عامی را دارد که در عین اینکه نقش فاعل شناسا را بیشتر نشان میدهد، از محدودیتهای مترتب بر مفهوم و تصویر نیز فارغ است؛ زیرا تعبیر «تصویر خدا» نیز بهطور ضمنی دال بر وجود عناصر خیال از قبیل استعارهها و اسطورههاست، پس پژوهش را به جهت خاصی مقید میکند. در این میان، مدل خدا تعبیر مهم اما کمتر شناختهشدهای است که با ایجاد یک شبکۀ زبانی، نقشی روششناختی در تصور ما از خدا و معرفت دینی بهمثابۀ دنیای ناشناختۀ تحقیق دارد. مدلهای خدا استعارههای قدرتمندی هستند و رابطهای تمثیلی با مفهوم دارند؛ از اینرو بهلحاظ معرفتی بر مبنای رئالیسم عینگرا ارزیابیشدنی نیستند؛ اما در آزمون انسجام و تناسب، بهطور جدی مورد توجه انسجامگرایان و عملگرایان قرار دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های حیات معقول به عنوان هدف متعالی انسان و راه های وصول به آن در اندیشه علامه محمدتقی جعفری
نویسنده:
فاطمه زارع ، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی عقلانی
,
علامه محمدتقی جعفری
,
1. ادیان religions
,
هدف متعالی
,
تعهد برین
کلیدواژههای فرعی :
زندگی هدفدار ,
هدف ,
سوره اَنفال ,
قرآن مجید ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
غایتانگاری و آیندهنگری بهعنوان امری فطری، همواره انسان را به پژوهش در کشف اسرار و رموز پدیدههای عالم، نظام هستی و وجود خود وادار کرده است. اگر پرسشگری در ساختار ذهن انسان نبود و اگر ذهن انسان، در طلب هدف و غایت نبود، گره از هیچ مشکلی در سراسر عالم انسانی گشوده نمیشد. علامه جعفری با ارائۀ الگوی «حیات معقول» بهعنوان هدف متعالی جامعۀ بشری، فلسفۀ هستی انسان را، انتقال از حیات معمول به حیات معقول میداند. حیات معقول، حیات آگاهانهای است که نیروها و فعالیتهای جبری و جبرنمای حیات طبیعی را با برخورداری از آزادی اختیار، در مسیر اهداف تکاملی نسبی تنظیم میکند و شخصیت انسانی را که بهتدریج در این گذرگاه ساخته میشود، وارد هدف اعلای حیات خواهد کرد. این هدف متعالی، شرکت در آهنگ کلی هستی وابسته به کمال برین است. جلوۀ عالی حقیقت رو به کمال، حیات آگاه نسبت به حقایق والای هستی، رهیدن از دام کمیتها و ورود به آستانۀ ابدیت از ویژگیهای حیات معقول هستند. هدف این نوشته، تحلیل هدف متعالی انسان و راههای وصول به آن در اندیشۀ این متفکر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه های کیهان شناختی در هستی شناسی جینی
نویسنده:
محسن شرفایی مرغکی ، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید هستی شناسی
,
1. ادیان religions
,
آیین های دین جین (آیین ادیان)
,
کیهان شناسی جینی
,
الُکه
,
لُکه
,
درَوْیَه
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
جیوه ,
اجیوه ,
حرکت و سکون ,
ادوار کیهانی ,
فلسفه جینی ,
پودگله ,
چکیده :
موضوع نوشتار حاضر تبیین کیهانشناسی آیین جین است. گرچه در این آیین برای جهان خالقی متصور نیست، با وجود این، تبیینی منحصر بهفرد و آکنده از مفاهیم فلسفی دارد. در تفکر جین، جهان ازلی و بدون آغاز است که علاوه بر لُکه(جهان مادی و محسوس) شامل اِلُکه (جهان نامحسوس) هم میشود. در آیین جین، موجودات جهان به دو دسته «چیتنه» یا «شعورمند» و «اِچیتنه» یا «غیرشعورمند» تقسیم میشوند و موجودات گوناگونی در ذیل هر یک قرار دارند. در جهانشناسی جینی، جهان مادی سه بعد دارد و از چهار طبقه تشکیل شده است که در هر کدام از طبقات آن موجودات خاصی سکونت دارند. از مهمترین مفاهیم جهانشناختی جینی «درَوْیَه» یا «جوهر» است که نه بهطور مطلق، ثابت و نه پیوسته در حال تغییر است؛ بلکه هر دو را دربر میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انحای استمداد از اولیای الهی و وجوه اختلاف در آن
نویسنده:
مهدی فرمانیان کاشانی ، محمد معینی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن تیمیه
,
شفاعت
,
استغاثه به اولیاء الله
,
توسل به اولیاء الله
,
وهابیت (فرق اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
ولایت تکوینی ,
توسل به دعای پیامبر(ص) ,
شرک ,
توسل به انبیاء ,
مسلمانان ,
قرآن مجید ,
چکیده :
مسئلۀ استمداد از اولیای الهی از جملۀ مسائل کلامی است که بین مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است. اصل این آموزه هرچند مسلّم و پذیرفتنی است، در برخی از اقسام و نحوۀ آن اختلافاتی بین مذاهب اسلامی وجود دارد. در یک نگاه کلی، توسل، شفاعت و استغاثه که از اقسام استمداد محسوب میشوند، سه حکم را در اسلام بهدنبال میآورند. حکم اول، عدم اشکال و جایز بودن همۀ آنهاست؛ حکم دوم، تحریم کلی اقسام آن است و حکم سوم تفصیل دارد. یعنی برخی از این اقسام محل اشکال و برخی دیگر جایز هستند. وهابیها از جملۀ کسانی هستند که در زمینۀ توسل، شفاعت و استغاثه، نظر بسیار تند و تکفیری دارند؛ بهگونهای که بسیاری از مسلمانان را با حربۀ تکفیر و تهمت شرک از دایرۀ اسلام بیرون میدانند و قتل آنها را نیز جایز میشمارند. در پژوهش حاضر با کاویدن زوایای مختلف استمداد از اولیای الهی در قالب توسل، شفاعت و استغاثه، اقسامی شانزدهگانه را برای موارد مذکور ترسیم و محل نزاع با مخالفان را تقریر میکنیم. گفتنی است که از این اقسام، پنج قسم به توسل مربوط است که در یک حالت از آن، بین شیعه و وهابیت اختلاف وجود دارد. پنج قسم دیگر به شفاعت ارتباط دارد که در یک قسمت آن اختلاف است. شش قسم دیگر هم به استغاثه مربوط است. در نهایت با این تقریر، خوانندۀ گرامی متوجه میشود که صرفاً برداشتی نادرست و غیرعلمی و نداشتن توجه کافی به اقسام مسئله، سبب برداشت نادرستی از این مبحث شده است. زیرا در بیشتر این اقسام نظر وهابیت با نظر شیعه همسان است و آنها نیز این موارد را قبول دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی چیستی لذّت درفلسفه اسلامی
نویسنده:
عبدالرحیم حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی فلسفی
,
فلسفه اسلامی
,
لذت
,
نظریه سازگاری
,
ادراک((شناخت کامل)، اصطلاح وابسته)
,
نظریه کمال گرایی
,
بداهت گرایی
کلیدواژههای فرعی :
اخوان الصفا ,
لذت جسمانی ,
لذت روحانی ,
الم ,
لذت عقلی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
نظریه آسایش انگاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
لذت بهعنوان محوریترین کیفیت نفسانی که غالب حالتها و ملکات درونی و تحرکات جوانحی و افعال جوارحی آدمی را متأثر میسازد و زیرساختی برای بسیاری از خواستهها وتمایلات او بهشمار میآید، فیلسوفان مسلمان را بر آن داشته تا ماهیت و عناصر شکلدهنده آن را مورد کاوش نظری و تأمل عقلانی و تجربی قرار دهند، نظر به تفاوت برجستهترین دیدگاههای ارائهشده و اهمیت موضوع در انسانشناسی فلسفی بر آن شدیم ضمن تجزیه و تحلیل آرای مطرح، به مقارنه و مقایسۀ آنها بپردازیم. از میان این نظریات سه دیدگاه علمی بنیانی برای دیگر آرای مطرحشده محسوب میشوند، نظریه بازگشتانگاری به حالت طبیعی که برای نخستین بارتوسط محمدبن زکریای رازی عنوان شد؛ نظریه آسایشانگاری اخوان الصفّا و نظریه سازگاری ادراکی لذت با موقعیت و شرایط نفسانی طبیعی انسان که از سوی مشهور فیلسوفان مسلمان طرح شده است. با انتقاد از دو دیدگاه نخست، نظریه سوم را نزدیک به واقعیت یافتهایم، لیکن آن را نیازمند تکمیل دیدهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابوریحان بیرونی: پدیدارشناسی، روش شناسی و انسان شناسی دین
نویسنده:
الله کرم کرمی پور ، ولی الله نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
ابوریحان بیرونی
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
انسانشناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
هندوستان ,
مردم شناسی ,
تعلیق ,
روش تحقیق ,
پدیدار شناسی دین ,
استقرا ,
1. ادیان religions ,
شهود ذوات ,
روش واقع نگری ,
روش همدلانه ,
چکیده :
واکاوی اندیشههای اندیشمندان ایرانی یکی از مهمترین وظایف دانشگاهیان و حوزویان است. در این مقاله به بررسی اندیشههای ابوریحان بیرونی در حوزههای پدیدارشناسی، روششناسی و انسانشناسی پرداخته خواهد شد. ابوریحان دانشمندی با سبک و روش ویژه در علوم بود، بهنحوی که هر عملی را با روش خاص آن علم دنبال میکرد. ایشان با ورود به دیار هندوستان توانست افق جدیدی در علوم انسانی بگشاید و مسئلۀ مردمشناسی و انسانشناسی را با سبک و شیوۀ امروزی دنبال کند. از نظر بیرونی برای رسیدن به هدف به لوازمی همچون دانش زبان، بازدید میدانی، مشاهدۀ مشارکتی، زندگی در بین مردمان مورد مطالعه و غیره نیاز است. البته در گفتهها و کتابهای وی چنین بیان نشده، اما شیوه و روش ایشان بر پایۀ همین لوازم و اندیشهها به بار نشسته است. ابوریحان بیرونی از هرگونه پیشداوری و ارزشگذاری در انعکاس آرا، عقاید، دین و رسوم هندوان خودداری کرده و تنها به انعکاس آنچه خود آنها بیان میکردند، بسنده کرده و عقایدش را در تحقیق دخالت نداده است. حال این مقاله به بررسی ابعاد روششناسی، پدیدارشناسی و انسانشناسی از دیدگاه ابوریحان اختصاص یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر متقابل باورها و کردارها از دیدگاه علم سلوک
نویسنده:
علی فضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
علم قلبی
,
علم سلوک
,
تأثیر متقابل باورها و کردارها
,
اعمال بدنی
,
اعمال قلبی
کلیدواژههای فرعی :
علت تامه ,
حکمت نظری ,
علم نفس ,
حکم عقلی ,
انسان شناسی سلوکی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از مسائل کلیدی که باید در عرصۀ بسیاری از علوم انسانی به گونۀ عام و در عرصۀ دانش سلوک به گونۀ خاص، به آن پرداخت و از بعد انسانشناسی سلوکی آن را بررسی کرد، تأثیر متقابل باورها و کردارها بر یکدیگر است که در گسترۀ حقیقت انسانیه رخ میدهد و در چهار ساحت امکان بررسی دارد: تأثیر علوم قلبی بر اعمال بدنی، تأثیر اعمال قلبی بر اعمال بدنی، تأثیر اعمال بدنی بر اعمال قلبی و تأثیر اعمال بدنی و قلبی بر علوم قلبی. چون تصدیقات پایۀ اعمال هستند، پس بر اعمال مؤثرند و از آنرو که اعمال بدنی از آثار ملکات قلبی هستند و ملکات قلبی از اعمال قلبی بهشمار میآیند، بر اعمال قلبی مؤثرند و چون تکرار اعمال بدنی موجب ایجاد هیأت راسخ و صورت جوهری در حقیقت انسانی میشوند و ملکات قلبی را بهوجود میآورند، بر اعمال قلبی مؤثرند و اعمال، چه قلبی و چه بدنی نیز به تناسب، موجب فعلیت خصایص کرداری هر یک از دو قوۀ عقل و جهل هستند و فعلیت هر یک از آن خصایص، به ضعف و قوّت هر یک از دو قوۀ عقل و جهل منجر میشود که این ضعف و قوّت تصدیق و تکذیب معارف و علوم قلبی را در پی دارد، لذا بر این علوم تأثیرگذارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در هم کنش زبان هنری و تجربه دینی از چشم انداز هرمنوتیکی هانس-گئورگ گادامر
نویسنده:
علیرضا رازقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گادامر
,
زبان هنری
,
تجربه زیبایی شناختی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک فلسفی
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
متون دینی ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
کلام الهی ,
نماد دینی ,
وحی الهی ,
هرمنوتیک ,
فهم(اصطلاح وابسته) ,
نماد هنری ,
بازی هنری ,
چکیده :
تجربۀ دینی، تجربۀ منحصر بهفردی در میان تجارب وجودی انسانی است و این مسئله بهواسطۀ رابطۀ والایی است که از حقیقتی فرازمینی و غیرمادی سرچشمه میگیرد. مسئلۀ اساسی در اینجا چگونگی رابطۀ میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی(هنری) است. زبان هنری بهعنوان زبانی ملموس، عینی و قابل فهم برای هر انسانی، چگونه در درون تجربۀ زیباییشناختی به کمک تجربۀ دینی میآید؟ حقیقت دینی، امری وجودی است و لذا زبان آن آشکارکنندۀ وجود است. از آنجاکه حقیقت دینی به زبانی رمزی بیان میشود، برای همۀ انسانها فهمشدنی نیست. فرض هرمنوتیک گادامر برآن است که حقیقت در قاب تصویر یا بر روی صحنۀ نمایش و دیگر نمونههای هنری بهصورت عریان و فارغ از پیچیدگیهای زبانی (زبان مکتوب) برای مخاطب عرضه میشود و فهم عمیقی به شکل ساده و عریانی بهدست میآید. لذا،آنجا که زبان پیچیده و رمزی دین سنگین بهنظر میرسد، زبان هنری (شعر و ادبیات، تئاتر، موسیقی، تصویرسازی و ...) این نقیصه را جبران میکند و مسیر انتقال مفاهیم دینی را هموار خواهد کرد. حال آنکه اثر هنری نیز با محتوای دینی، غنا و عمق دیگری میگیرد و لذا تجربۀ دینی و زیباییشناختی در ساحت هرمنوتیک، در همکنشی متقابل برقرار میکنند که به بسط وجودی منجر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید