جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات قرائت قرآن
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 116
سال 1402
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1401
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1400
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1399
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1396
دوره 5 , شماره 9
سال 1395
دوره 4 , شماره 6
سال 1394
دوره 3 , شماره 5 پاییز و زمستان 1394
دوره 3 , شماره 4
سال 1393
دوره 2 , شماره 3 پاییز و زمستان
دوره 2 , شماره 2 بهار و تابستان
سال 1392
دوره 1 , شماره 1 پاییز و زمستان
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه آیتالله معرفت و عبدالعظیم زرقانی در مبانی تاریخی دانش قرائت
نویسنده:
جنت حسین شاه ، محمد امینی تهرانی ، عباس الهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دانش قرائت از مباحث مهم علوم قرآنی است که از نزول قرآن تاکنون برای علماء و دانشمندان شیعه و اهلسنّت مورد توجه قرار گرفته است. بحث از دانش قرائات ابعاد متعددی را دارد. یکی از مهمترین این ابعاد، بررسی مبانی تاریخی دانش قرائات از دیدگاه دانشمندان فریقین میباشد. مقاله حاضر به بررسی دیدگاه دانشمند بزرگ شیعه آیتالله علامه معرفت و دانشمند معروف اهل تسنن عبد العظیم زُرقانی در حوزه ی مبانی تاریخی دانش قرائت میپردازد. نتائج مهمی که در اثر بررسی دیدگاه دو دانشمند فوق حاصل شد عبارتاند از: آیتالله علّامه معرفت غیر از روایت حفص از قرائت عاصم هیچ قرائت دیگر را متواتر ندانسته و برای آن حجیت قائل نیستند. عبدالعظیم زُرقانی قرائت هفتگانه را متواتر و حجت میداند. در دیدگاه آیتالله علامه معرفت جمع و تألیف قرآن بهشکل کنونى، در یک زمان صورت نگرفته، بلکه به مرور زمان و بهدست افراد و گروههاى مختلف انجام گرفته است. ترتیب، نظم و عدد آیات در هر سوره در زمان حیات پیامبر اکرمJ و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقیفى است و باید آن را تعبّدا پذیرفت و به همان ترتیب سورهاى را تلاوت کرد. ثبت آیات در سورهها، چه با نظم طبیعى یا نظم دستورى، توقیفى است و با نظارت و دستور خود پیغمبر اکرمJ انجام گرفته است و باید از آن نظم پیروى نمود. امّا در نظر زُرقانی جمعآورى قرآن در سه مرحله دوران پیامبرJ، دوران ابوبکر و دوران عثمان بود. مهمترین عامل پیدایش قرائات از نظر آیتالله علامه معرفت اجتهاد صحابه و قراء است. اختلاف قرائات از نظر ایشان مستند به وحی نمیباشد. اما از دیدگاه رزقانی قرائات سبعه از طرف خداوند متعال بر پیامبر اکرمJ نازل شده است. بر همین اساس تفسیر این دو عالم دینی از روایت سبعه احرف متفاوت میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 258 تا 288
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی قرائت ابنعامر در آیۀ 731 سورۀ انعام
نویسنده:
سبحان رنجبرزاده ، حسین قنادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره انعام
چکیده :
قرائت قرآن از مسائل پرچالش و پردامنه علوم قرآن است که اندیشمندان مسلمان در طول تاریخ رویکردهای مختلفی در قبال آن داشتهاند. از جمله آیاتی که بحثهای فراوانی دربارۀ قرائت آن صورت گرفته آیۀ 137 سورۀ انعام است. شش تن از قراء هفتگانه، آیه را بهشکل واحدی قرائت کرده و تنها ابنعامر قرائت متفاوتی از آن ارائه داده است؛ قرائت وی از این آیه مخالفان و موافقانی دارد. مخالفان ابنعامر به چهار دلیلِ «اجتهادیبودن قرائت او»، «قبیحبودن فاصلۀ بین مضاف و مضافالیه»، «سیاق» و «گواهی تاریخ» قرائت او از این آیه را جایز نمیدانند. اما موافقان با استناد به دلایلی چون «تواتر قرائات سبع»، «قبیحنبودن فاصلۀ بین مضاف و مضافالیه»، «ظاهربودن اعراب» و «اسناد فعل بر اساس مجاز عقلی» از صحت قرائت وی دفاع میکنند. پژوهش حاضر با بررسی هر یک از دلایل موافقین و مخالفین به روش توصیفی- تحلیلی قوت قرائت مشهور و ضعف قرائت ابنعامر را نمایانده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 257
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش ایرانیان در تاریخ علم قرائت تا قرن نهم هجری
نویسنده:
مصطفی فروتن تنها
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش در زمینه نقش ملل مختلف در علوم اسلامی، بهخصوص برای خود آن ملت، از اهمیت ویژهای برخوردار است. ایرانیان در طول تاریخ اسلام، خدمات علمی زیادی به علوم مختلف اسلامی از قبیل حدیث، تفسیر، ادبیات عرب و... داشتهاند. این مقاله به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای در پی پاسخ به این سؤال است که ایرانیان چه نقشی در علم قرائت و فرازونشیبهای آن در طول نُه قرن نخست (از صدر اسلام تا احیاء مجدد علم قرائت توسط ابنجزری، یکونیم قرن پس از حمله مغول) داشتهاند؟ پیشینۀ قرائت در ایران پیش از اسلام، اولین اساتید ایرانی قرائات قرآنی، پراکندگی جغرافیایی و بومهای اساتید ایرانی قرائت، حضور ایرانیان در میان قاریان هفتگانه، واکنشهای دانشمندان ایرانی به انتخاب قرائات سبعه از سوی ابنمجاهد و پایهگذاری اختیار قرائات، از مواردی هستند که در این مقاله بررسی شدهاند. در نهایت میتوان چنین نتیجه گرفت که اگرچه قاریان ایرانی در مراحل اولیه شکلگیری قرائات، نقش خاصی نداشتهاند اما در مراحل بعدی، از جمله از نظر وجود در میان قاریان هفتگانه، و رد یا توسعه نظریه قراء سبعه، شکوفا شده و حضور فعال و ثمربخشی داشتهاند. همچنین، روحیه روشنفکرانه برخی ایرانیان آنان را از جمود بر قرائت یک قاری بازمیداشت بدین ترتیب رو به گزینش و «اختیار» از میان قرائات آوردند. در نهایت، پس از حمله مغول، محافل قرائت در ایران با افول شدیدی روبهرو شد و حدود یکونیم قرن بعد، مجدداً تلاشهایی برای احیای آن آغاز شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 210 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل نقش اهلبیت (ع)در آموزش قرآن، بر مبنای نظریۀ علامه عسکری دربارۀ «اقراء»
نویسنده:
محمدباقر فرضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی عسکری
چکیده :
آموزش قرآن کریم یکی از مهمترین اقدامات اهلبیت است که بهصورت فراگیر و عمومی در جامعه اسلامی پایهگذاری نمودند. بررسی نقش اهلبیت در آموزش قرآن کریم بر مبنای نظریۀ علامه عسکری درباره اقراء، موضوع این مقاله است. در این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی و با استناد به منابع قرآنی، روایی و تاریخی آراء و نظرات دربارۀ «اقراء» بررسی شده است. بهنظر میرسد اهلبیت با توجه به پیوند ناگسستنی با وحی نقشهای متعددی را در آموزش قرآن به مردم ایفا نمودند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که منظور از «اقراء» مصطلح از دیدگاه علامه عسکری، آموزش قرائت قرآن توأم با انتقال مفاهیم و حقایق آیات قرآنی است که در طی قرون متمادی تا قرن دوازدهم این روش بین پیروان اهلبیت و محدثان شیعی برقرار بوده است. چنانکه برطبق این نظریه، زمینهسازی فضای قرآنی، بهرهگیری از روشهای مناسب برای جذب مخاطبان قرآنی، تربیت و اعزام قاریان و مفسران به میان مردم و آموزش روشهای فهم مفاهیم قرآن از جمله این اقدامات بوده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 90 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد نقد تفسیر تسنیم به اختلاف قرائات (مبانی و معیارها)
نویسنده:
مهشید موسی پور ، محمدرضا شاهرودی ، منصور پهلوان ، سعید شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
از منظر عالمان قرآنپژوه، «علم قرائات» یکى از دانشهایی است که در راستای فهم و تفسیر درست کلام الهى تدوین گشته و اهمیت بهسزایی در تبیین مراد الهی دارد؛ کما اینکه شناخت قرائات مختلف میتواند نقش مؤثری در تأسیس و تبیین آرای تفسیری داشته باشد؛ به همین سبب، این علم از دیرباز، مورد توجه مفسران و قرآنپژوهان بوده است. تفسیر تسنیم نوشتۀ آیتالله جوادی آملی، از جمله تفاسیری است که در آن به موضوع اختلاف قرائات و تأثیر آن در فهم آیات قرآن توجه شده است. پژوهش پیش رو با شیوۀ توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، درصدد است که رویکرد اجتهادی آیتالله جوادی آملی با پدیدۀ اختلاف قرائات و تأثیر آن در شناخت صحیحترِ مراد خداوند را تبیین نماید. در این تحقیق مبانی صدوری مؤلف تفسیر تسنیم نسبت به قرائات سبعه و تواتر قرائات و معیار صحت قرائات بررسی شده و با مطالعه نمونههایی از نقد قرائات در تفسیر تسنیم، مشخص میشود که این مفسر شیعی به قرائت مشهور حفص از عاصم بسنده نکرده و با بررسی معانی حاصل از قرائات و تطبیق آنها با معیارهای صحیح تفسیری، به نقد برخی از آرای تفسیری در این زمینه پرداخته است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 148 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد قرطبی در مواجهه با اختلاف قرائات در تفسیر الجامع لأحکام القرآن
نویسنده:
سیدمحمدرضا حسینی نیا ، مهدی محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرائت علمی است که به تلفظ الفاظ قرآن کریم با همان کیفیت که از رسول خداJ نقل شده و یا تأیید فرموده است بهگونهای که از نص وحی الهی حکایت کند، میپردازد. این علم یکی از لوازم تفسیری مفسران قرآن کریم است. از جمله مفسران مسلمان که بهطور گسترده به بیان قرائات و اختلافات آنها در آیات مختلف پرداخته محمد بن احمد قرطبی است که از دانشمندان اهلسنّت و دارای جایگاه علمی است. دستیابی به رویکرد قرطبی در مواجهه با اختلاف قرائات در تفسیر جامع لأحکام القرآن هدف اصلی این نوشتار است. اکنون این مسئله مطرح است که قرطبی در تفسیر جامع لأحکام البیان چه رویکردی در مواجهه با اختلاف قرائات دنبال میکند؟ پژوهش حاضر بهمنظور پاسخ به این سؤال با روش تحلیلی توصیفی به بررسی متن کتاب جامع لأحکام القرآن میپردازد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در این تفسیر بهطور گسترده به بیان، نقد و بررسی اختلاف قرائات با معیارهایی مانند: معیار سیاق، مطابقت با مصاحف، مطابقت با قواعد و شعر عرب، معیار تفسیر و حکم آیه و معیار مطابقت با آیات دیگر پرداخته است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 178 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی دیدگاه جیمز بلمی دربارۀ آیۀ 88 سورۀ زخرف
نویسنده:
غلامعلی جزینی ، حسن رضایی هفتادر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره زخرف
چکیده :
جیمز بِلَمی از مستشرقان تجدیدنظرطلب، بر این باور است که در متن قرآن اشتباهاتی رخ داده که معلول خطای کاتبان وحی است. وی در مقالاتش مبتنی بر روش «نقد متنی» به بررسی و تصحیح این خطاهای نوشتاری پرداخته است. او با استناد به وجود اختلاف در قرائت «و قیله» در آیه 88 سوره زخرف و تلاش ناموفق مفسران برای تعیین نقش نحوی آن، ادعا میکند شکل صحیح آن «و قبله» است. بهزعم او مستنسخ یا مصحح به جابهجایی این آیه با آیه قبل پی برده و با اضافهنمودن این عبارت، ترتیب صحیح این دو آیه را متذکر شده است. در پژوهش حاضر با روش تحلیلی - انتقادی به بررسی دیدگاه بلمی پرداخته و ثابت میشود که نهتنها برای همه قرائات گزارششده، ترکیب نحوی صحیح وجود دارد؛ بلکه اعمال فرضیه او، در سیاق آیات این سوره خدشه وارد میسازد. همچنین با تتبع در منابع قرائات و اختلافات رسمالخطی و بررسی احتمال ورود اضافات به متن قرآن و سرایت خطا در استنساخ، نشان داده میشود که پیشنهاد وی از استواری و اتقان لازم برخوردار نیست
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جزئیت «بسم الله الرحمن الرحیم» در سورههای قرآن
نویسنده:
محمد قربانی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره حمد
چکیده :
از نظر امامیه و بسیاری از اهلسنّت، عبارت شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» جزء قرآن کریم و جزء سورۀ حمد است؛ اما دربارۀ جزئیت این عبارت نسبت بهتمامی سورهها (غیر از سوره توبه) بین شیعه و اهلسنّت اختلاف است. معروف و مشهور بین علمای شیعه این است که «بسم اللّه» جزء تمام سورههاست؛ اما بسیاری از اهلسنّت چنین اعتقادی ندارند. در بین علمای شیعه ابنجنید نیز معتقد است «بسم اللّه» تنها جزء سوره حمد است. اخیراً برخی فقهای شیعه نیز فتوا دادهاند و «بسم الله الرحمن الرحیم» را جزء تمام سورهها نمیدانند. با توجه به تأثیر آشکار این مسئله در احکام نماز و برخی عبادات دیگر که بعضاً بهصورت دوران بین محذورین بوده و قابل احتیاط نیست، بررسی مجدد نظر شیعه در این خصوص ضروری است. به این منظور و با روش توصیفی- تحلیلی و رویکردی انتقادی و با بررسی تمام روایاتی که ادعا شده بر جزئیت بسمله در تمام سورهها دلالت دارد و همچنین شواهد و قرائن دیگر این نتیجه حاصل شد که علیرغم ادعای تواتر روایی در مورد جزئیت «بسم اللّه»، بهجز از یک یا دو روایت، نهتنها مستندی برای این ادعا وجود ندارد بلکه روایات متعددی بر عدم جزئیت بسمله در غیر سورۀ حمد و نمل وجود دارد. اکثر روایاتی که در وسائل الشیعه در باب مربوط به این مطلب ذکر شده تنها فضیلت این آیه و ثواب آن و استحباب شروع هر کار از جمله قرائت قرآن با آن را بیان میکند. اصالة العدم و اصل عدم تکرار نیز این نظر را تائید میکند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اختلافات صرفی واژگان قرآنی در مدارس قِرائی
نویسنده:
امیرمحمد زاهدی ، قاسم درزی ، حسن احمدیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
محققان علوم قرآنی دربارۀ اختلاف قرائت برخی واژگان قرآنی، بهدلایل مختلفی مانند فقدان قواعد مدوّن نقطهگذاری و إعراب در سدههای نخستین هجری اشاره کردهاند. این دلایل در منابع کهن، بهویژه در آثاری با عنوان «حجة القرائات»، بهتفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند. بر اساس این منابع، اختلاف قرائات در ظاهر یا ریشۀ برخی واژگان را میتوان بر اساس قواعد دستور زبان عربی و نیز با توجه به سیاق معنایی و ساختاری آیات توجیه علمی نمود. در جستار حاضر، تلاش نمودیم تا اختلافات صرفی قراء مشهور دهگانه را در چهارده قسم تقسیمبندی کنیم و سپس بر اساس منابع کهن قرائی، بر صحت آنها استدلالات آوامعناشناختی مختلفی را ارائه نماییم. مراد از اختلافات صرفی، اختلاف در خوانش کلماتی است که تحلیل آنها مربوط به علم صرف میشود. برخی از این اقسام چهاردهگانه عبارتند از: اختلاف در تذکیر و تأنیث، اختلاف در ریشۀ افعال ثلاثی مجرد، اختلاف در اوزان افعال ثلاثی مزید، اختلاف در اوزان اسامی مختلف، اختلاف در ثلاثی مجرد یا ثلاثی مزیدبودن برخی افعال. این اختلافات را در قرائت قراء دهگانه بررسی خواهیم نمود و از این جهت، پژوهش حاضر را میتوان پژوهشی جامع تلقی نمود؛ چراکه صرفاً به قراء سبعه اکتفا نکرده است. روش پژوهش حاضر بهصورت کتابخانهای و بنیادی است. تحلیل علمی و ادبی اختلاف قرائات هم در راستای تبیین اعجاز زبانشناختی قرآن است و هم عدم تحریف لفظی و معنوی قرآن را به اثبات میرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقل به معنا؛ کلید فهم اختلاف مصاحف صحابه
نویسنده:
روحالله نجفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رخدادهای مهم تاریخ قرآن آن است که برخی از صحابه رسول اسلام، نسخههای خاصّ خود از قرآن را جمع کردهاند و میان نسخههای ایشان با نسخه رسمی که به فرمان خلیفه سوم گرد آمد، اختلافات فراوانی اعمّ از افزایش، نقصان، تبدیل و جابهجایی گزارش شده است. نوشتار حاضر بر آن است که عامل اصلی ظهور نگارشهای متفاوت قرآن توسط صحابه را دریابد و در این راستا، به عرضه فرضیههای محتمل میپردازد. روش این تحقیق، «استنتاج از راه بهترین تبیین» است؛ بدین معنا که پس از ارزیابی فرضیههای رقیب، فرضیهای انتخاب میشود که قدرت تبیین بیشتری دارد. تفسیریبودن اختلافات، خطابودن اختلافات و مختلف خواندهشدن قرآن از سوی رسول، فرضیههایی هستند که برای توضیح منشأ اختلافات مصاحف صحابه مطرح شدهاند، اما با توجه به گستردگی دامنه اختلافات، این سه فرضیه، فاقد قدرت توضیحدهندگی جلوه میکنند. از دیگر سو، فرضیه نقل به معنای آیات قرآن، با شواهد متعدد تاریخی، همخوانی دارد و قادر است که بهگونهای فراگیر، اختلافات صحابه را در خوانش و نگارش قرآن تبیین نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 116
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید