جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 272
سال 1387
دوره 59 , شماره 1
دوره 59 , شماره 2
دوره 0 , شماره 186
سال 1386
دوره 58 , شماره 5
دوره 58 , شماره 184
دوره 58 , شماره 1
دوره 58 , شماره 4
دوره 58 , شماره 2
دوره 58 , شماره 3
دوره 0 , شماره 181
دوره 0 , شماره 182
دوره 0 , شماره 0
دوره 0 , شماره 184
دوره 0 , شماره 183
سال 1385
دوره 57 , شماره 3
دوره 57 , شماره 2
دوره 0 , شماره 181
دوره 0 , شماره 180
دوره 0 , شماره 179
دوره 0 , شماره 178
دوره 0 , شماره 177
سال 1384
دوره 56 , شماره 4
دوره 56 , شماره 3
دوره 56 , شماره 173
دوره 56 , شماره 2
دوره 0 , شماره 0
دوره 0 , شماره 176
دوره 0 , شماره 175
دوره 0 , شماره 174
دوره 0 , شماره 173
سال 1383
دوره 55 , شماره 1
دوره 2 , شماره 2
دوره 0 , شماره 172
دوره 0 , شماره 170
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 168
سال 1382
دوره 53 , شماره 1
دوره 36 , شماره 4
دوره 2 , شماره 5
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 166
دوره 0 , شماره 165
سال 1381
دوره 164 , شماره 0
دوره 163 , شماره 0
دوره 71 , شماره 0
دوره 52 , شماره 164
دوره 8 , شماره 0
دوره 4 , شماره 164
دوره 2 , شماره 0
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 1
دوره 0 , شماره 164
دوره 0 , شماره 161
دوره 0 , شماره 162
سال 1380
دوره 160 , شماره 0
دوره 159 , شماره 0
دوره 157 , شماره 0
دوره 48 , شماره 160
دوره 47 , شماره 159
دوره 0 , شماره 159
دوره 0 , شماره 160
دوره 0 , شماره 158
دوره 0 , شماره 157
سال 1379
دوره 156 , شماره 0
دوره 155 , شماره 0
دوره 154 , شماره 0
دوره 149 , شماره 148
دوره 44 , شماره 156
دوره 43 , شماره 155
دوره 0 , شماره 154
دوره 0 , شماره 156
دوره 0 , شماره 155
دوره 0 , شماره 153
سال 1378
دوره 152 , شماره 0
دوره 151 , شماره 0
دوره 150 , شماره 0
دوره 0 , شماره 149
دوره 0 , شماره 152
دوره 0 , شماره 151
دوره 0 , شماره 150
دوره 0 , شماره 148
سال 1377
دوره 149 , شماره 148
دوره 147 , شماره 146
دوره 0 , شماره 147
دوره 0 , شماره 146
سال 1376
دوره 0 , شماره 141
سال 1375
دوره 4 , شماره 139
دوره 2 , شماره 137
دوره 0 , شماره 139
دوره 0 , شماره 137
سال 1374
دوره 0 , شماره 133
سال 1373
دوره 0 , شماره 129
سال 1367
دوره 0 , شماره 105
سال 1362
دوره 0 , شماره 101
سال 1358
دوره 0 , شماره 99
سال 1356
دوره 0 , شماره 97
سال 1355
دوره 0 , شماره 96
دوره 0 , شماره 95
دوره 0 , شماره 93
سال 1354
دوره 0 , شماره 91
سال 1353
دوره 0 , شماره 88
دوره 0 , شماره 86
دوره 0 , شماره 85
دوره 0 , شماره 83
سال 1352
دوره 0 , شماره 81
سال 1351
دوره 0 , شماره 79
دوره 0 , شماره 78
سال 1350
دوره 0 , شماره 77
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
سال 1349
دوره 0 , شماره 72
سال 1348
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
سال 1347
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
سال 1346
دوره 0 , شماره 60
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1345
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
دوره 0 , شماره 51
سال 1344
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 47
سال 1343
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 43
سال 1342
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
سال 1341
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
سال 1340
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
سال 1339
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
سال 1338
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1337
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1336
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 15
سال 1335
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1334
دوره 0 , شماره 10
سال 1333
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 3
سال 1332
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
زندگی شمس الدین محمد بن محمود آملی : شماره 150 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
نویسنده:
غلامرضا مستعلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شمس الدین محمد بن محمود آملی
,
نفایس الفنون فی عرائس العیون
کلیدواژههای فرعی :
ائمه اطهار (ع) ,
شیعه ,
شیعه اثنی عشری ,
مازندران ,
اعیان الشیعه ,
مذهب صادق (ص) ,
مختصرالاصول ,
تنقیح الافکار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شاپا (issn):
0
چکیده :
کتاب نفایس الفنون فی عرائس العیون تألیف شمس الدین محمدبن محمود آملی ازدانشمندان شیعه قرن هشتم هجری است که این کتاب را در حدود سال 742ه .ق در شیراز به اتمام رسانده است. نفایس الفنون یکی از معتبرترین و گسترده ترین دائرة المعارفهایی است که به زبان پارسی تألیف شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 293 تا 326
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیینه حضور تجلیگاه خداوند از دیدگاه مولانا (با تکیه بر مثنوی معنوی )
نویسنده:
اصغر بابا سالار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دل انسان
,
مولانا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
نور ,
آیینه واری جهان ,
دل ,
عشق ,
جلوه گاه ,
مثنوی معنوی ,
فیه ما فیه ,
عرفا ,
دیدار حق ,
بیت الله ,
صیقل فکر و ذکر ,
نور دل ,
بیماری قلبی ,
کعبه ,
اسرار الهی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
سالک ,
اسماء الهی ,
ابن عربی ,
قرآن ,
صفات خدا ,
تهذیب نفس ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
جلوه گاه حقیقی خداوند از دیدگاه عرفا ‘ دل انسان است که با تکیه به تعالیم آسمانی و قرآنی می کوشند با مصقل ذکر و فکر ‘ زنگار ظلام از چهره آینه دل بزدایند تا محل تجلی و ظهور گوهری باشد که آسمانها و زمین و کوهها تحمل آن را نداشت . مولانا نیز درآثار ارزشمند خود ‘ جلوه ها و نمودهای گوناگون دل را که شرق آفتاب حق است ‘ مورد بررسی قرار داده و اهمیت فراوان برای آن قائل شده است . او دل را عرش و فرش و تکیه گاه تخت سلطانی و دریای پرنوری می داند که نظرگاه خداوند در دو سراست و ایمن آباد و حصن محکم و موضع امن و امانی می خواند که انسان در آن آرام و قرار می گیرد . او همچنین دل صیقل یافته به ذکر خداوند را گنجینه راز حق ‘ عشق حق ‘ الهام و وحی حق و بیت الله و بیت الحرام می نامد . ما در این نوشته کوشش می کنیم تا نظرات مولانا را با توجه به گفته های وی تحلیل و بررسی کنیم .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 551 تا 567
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام زمان مقتدای امکان حقیقتی ازلی در بلندای ابدی
نویسنده:
سید امیر محمود انوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
امامت
,
امام زمان
,
دوره آخرالزمان
,
شیعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
مسیح ,
قرآن کریم و امام زمان (عج) ,
ادیان ,
مصلح ,
مقتدای امکان ,
مژده ظهور منتظر ,
احادیث نبوی و ظهور منتظر ,
زبور و وعده ظهور منتظر ,
تورات و وعده ظهور منتظر ,
انجیل و وعده ظهور منتظر ,
قوم بنی اسرائیل ,
قرآن ,
ارمیای تورات ,
انجیل متی ,
کتاب اشعیا ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
خوش آنکه برفکنی از رخت نقاب امشب/ به ناز دل بربایی ز شیخ و شاب امشب. مهدی موعود و هادی جهان موجود حقیقتی است انکارناپذیر که از دیرباز ازل در بلندای لم یزل قلم قضای الهی جمال باکمال بی مثالش را با جوهر نور و فروغ برتر زهور بر صفحات عوامل وجود و دفتر ملک خلود نگاشته: در انتظار روی چو ماهت نشسته ایم/ دل در کمند زلف سیاه تو بسته ایم. کتب الهی چون زبور داود و تورات و انجیل و دادنک و سندره ظهورش را مژده داده اند و چینیان و مصریان و هندیان و مانویان و زردشتیان و یهودیان و صالحیان و نوحیان و عیسویان و دیگران به ظهورش اعتقاد دارند. در قرآن کریم و احادیث نبوی و سخنان درر بار علوی در وصف ظهور حضرتش اشارات و بشاراتی گرانقدر است. مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید/ که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 371 تا 383
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی به تحقیق و بررسی خطبه 186 نهج البلاغه (فی وصف المتقین)
نویسنده:
سردار شهابى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقوا
,
اخلاق در نهج البلاغه
,
اخلاق دینی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
شیخ صدوق ,
تقوا ,
ابن ابی الحدید ,
متقین ,
معنای لغوی تقوی ,
معنای اصطلاحی تقوا ,
نقش تقوا در پرورش فردی ,
نقش تقوی در تحول اجتماعی ,
بیماری روحی ,
آثار تقوی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
خودسازی فردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شاپا (issn):
0
چکیده :
با عنایت به اهمیت و تأثیر این خطبه بسیار مفید و ارزنده در تهذیب اخلاق و تزکیه نفوس قشرهای مختلف جامعه به خصوص قشر جوان، نگارنده بر آن شد تا با مراجعه و بررسی واژه تقوی در چند کتاب فرهنگ لغات معتبر و اصیل و شروح گوناگونی از کتاب شریف نهج البلاغه مقاله ای تهیه و ارائه نماید و آن را درآمدی به تحقیق و بررسی خطبه فی وصف المتقین قرار دهد. باشد خواننده پیش از اینکه بشناسد متقی کیست، بداند تقوی چیست؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن یمین فریومدی و تأثیر قرآن و حدیث در دیوان او
نویسنده:
علی محمد مؤذنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن یمین فریومدی
,
شعر و قرآن و سنت
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
حدیث ,
ولایت ,
نبوت ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حضرت موسی (ع) ,
الله ,
مثنوی معنوی ,
مولی ,
مدینه ,
سلونی ,
تاثیر ,
صبغه ,
ید بیضا ,
سربداران ,
حدیث مروی ,
شعر شیعی ,
مدح ائمه اطهار (ع) ,
سوره هل اتی ,
علم به عالم ملکوت ,
آیه میثاق ,
دنیا و آخرت ,
متون عرفانی ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
مولانا ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
ابن یمین فریومدی از شاعران شیعی مذهب قرن هشتم است که درقطعه پردازی فارسی از مقام والایی برخوردار است . اشعارش به سبب اشتمال بر اخلاق و نصایح و مبارزه با مفاسد اجتماعی ‘مقام بزرگی در شاعری برای او کسب نموده است . اشعار او با توجه به آبشخورهای فرهنگی و مذهبی اش تحت تأثیر آیات مبارکات قرآنی و احادیث نبوی بویژه در فضایل حضرت علی (ع) و ائمه اطهار(ع) به فراوانی و به صورت های گوناگون از قبیل تلمیح ‘اقتباس‘حلّ‘درج‘و تضمین قرار گرفته است . در این مقاله سعی شده است که جلوه هایی از این تأثیرپذیری را به نمایش گذارد که بیشتر آنها در فضایل امیرمؤمنان علی (ع) است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیین تانترا
نویسنده:
مرضیه شنکایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیین تانترا
,
تاریخچه گنوستیک
,
خلقت عالم
کلیدواژههای فرعی :
افلاطون ,
اعیان ثابته ,
یهود ,
مسیح ,
لوگوس ,
عهد عتیق ,
نجات ,
فیلون ,
هبوط ,
دین هندی ,
آدم ,
آن ,
زوئه ,
سی زی جی ,
سوفیا ,
فوس ,
گنوس ,
خلقت عالم بر اساس زوجیت ,
عالم کون و فساد ,
آئین گنوسی یهودی ,
روح عالم ,
آئین گنوسی ,
فرضیه آشوب و آشفتگی ,
کریستوس ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
این مقاله درباره تاریخچه گنوستیک و سیر تحولی و اعتقاد و باور آن بر خلقت عالم براساس زوجیت است ‘زیرا ذات الهی منزه است از عالم کون و فساد ‘ پس بلاواسطه با آن تماس ندارد و برای خلقت آن مراحل صدور را قایل شدند و از ازدواج دو قطب متضاد (مذکر و مؤنث) این امر حاصل آمد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 425 تا 437
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگری قاعده اتحاد عاقل و معقول
نویسنده:
حسن رضازاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
ابن سینا
,
برهان تضایف
,
ذات عالم
,
شخصیت ها
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
ملاهادی سبزواری ,
فخر رازی ,
مرتضی مطهری ,
علم حصولی ,
مشاء ,
اشارات و تنبیهات ,
جوهر نفس ,
معقول ,
قاعده تضایف ,
معلوم در علم حضوری ,
مفهوم اتحاد ,
اتحاد وجودی ,
صورت معقول ,
تکامل نفس ,
معقول بالفعل ,
ابن سینا ,
فرفوریوس ,
وجود عینی معلوم ,
علم حضوری به ذات ,
علم نفس به ذات ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
صدرالمتالهین مسئله اتحاد عاقل و معقول را از جمله پیچیده ترین مباحث فلسفی می داند که تا زمان وی برای هیچ یک از فلاسفه پیشین منقع نشده است. وی با تمسک به قاعده تضایف و دلائل دیگر، آن را برهانی کرده است. اصل این مسئله از فرفوریوس اسکندرانی است. ابن سینا در کتاب «شفا» و «اشارات» خود به شدت با آن مخالفت کرده است. بعد از صدرالمتالهین نیز کسانی مانند حاج ملا هادی سبزواری و دیگران استدلالهای صدرالمتالهین را مورد مناقشه قرار داده اند. در این مقاله ضمن تحلیل مفردات مسئله به بررسی براهین و اشکالات وارد برآن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل آراء فیلسوفان مسلمان در مورد تعریف علم از ابن سینا تا صدرالمتالهین
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
تعریف علم
,
تاریخ علم شناسی فلاسفه مسلمان
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
فخر رازی ,
سهروردی ,
وجود ذهنی ,
خواجه نصیر طوسی ,
ابو نصر فارابی ,
علاءالدین علی بن محمد سمرقندی ,
سازگاری ,
ملا رجبعلی تبریزی ,
پیش فرض ,
علامه میرصدرالدین دشتکی ,
تمثل حقیقت شیء ,
اشکال اجتماع جوهر و عرض ,
نظریه کیفیت ذات اضافه ,
نظریه شَبَح ,
نظریه ماهوی ,
ظهور ظلی ,
ثبوت ماهیت در ذهن ,
علامه جلال الدین دوانی ,
انکار وجود ذهنی ,
صورت ادراکی ,
شبهه استلزام فرض محل واحد ,
دبیران کاتبی ,
مطابقت ادراک با عالم خارج ,
ابن سینا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
تبیین حقیقت علم و چگونگی دسترسی به واقع از جمله مباحث عمیق و پر ماجرائی است که فیلسوفان از آغاز پیدایش فلسفه تاکنون به آن توجه داشته اند و سنگینی آن را بر دوش خود احساس نموده اند و هنوز نیز از معماهای ناگشوده فلسفی به شمار می آید. در فلسفه اسلامی این موضوع از جهت رابطه ادراک با شیء ادراک شده و رابطه ادراک با شخص ادراک کننده مورد توجه قرار گرفته است. این بحث با توجه به تعریف علم به تمثل حقیقت شیء یا حضور ماهیت شیء در نزد مدرک همواره با اشکال معروف اجتماع جوهر و عرض مواجه بوده است و به آراء گوناگونی انجامیده است: 1)نظریه کیفیت ذات اضافه 2)نظریه شبح 3)نظریه ماهوی در تبیین های مختلف. در این مقاله پس از بیان چگونگی تحول آراء فیلسوفان مسلمان در این موضوع به بررسی تحلیل و ارزیابی هر یک از این نظریات پرداخته، پیش فرض ها، عوامل موثر بر شکل گیری آنها، همچنین اشکالات وارد بر آنها را بر اساس ملاک های سازگاری (consistency)، استقلال (independence)، تمامیت (completeness) و میزان مقاومت آنها در برابر حملات شکاکانه بیان می نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل از دیدگاه روان شناسی
نویسنده:
سوسن سیف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان کامل
,
هدف غایی انسان
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
کلیدواژههای فرعی :
ابن رشد ,
روان شناسی رشد و خودشکوفایی ,
روانشناسی اسلامی ,
رفتارهای پویا ,
آبراهام مازلو ,
کارل راجر ,
ارگانیسم ,
شخصیت سالم ,
وحدت خرد ,
روان شناسی انسان گرایی ,
تجربه مذهبی و روان شناسی ,
ارزش های والا ,
کل برتر نهایی ,
ارزشهای معنوی ,
سلامت نفس ,
انسان کامل در قرآن ,
تعادل و توازن ,
توجیه روان شناسی انسان گرایی ,
آندراس آنجیلات ,
مدینه فاضله ,
قرآن ,
ابنمیمون ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
آرمانشهر ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
رابطه میان مفاهیم انسان و مفاهیم مذهبی ریشه ای عمیق به قدمت پیدایش اولین اجتماعات انسانی و شاید آغاز سخن گفتن و جدل کردن داشته باشد و مسئله مورد بحث و قابل توجه اغلب دانشمندان و مکاتب مختلف بوده است. در این میان هدف غایی انسان که در سالهای 1126-1196 میلادی توسط ابن رشد و ابن میمون ‘ آن هم جهت ارتباط دادن به ایمان و خرد مطرح می شود‘ تقریبا همان است که هشتصد سال بعد یعنی در فاصله سالهای 1902-1987 میلادی توسط کارل راجرز و آبراهام مازلو بنیانگزاران انسانی مطرح می شود. جالب آنکه این همان است که قرآن در آیات مختلف بیان می کند‘ آنجا که می گوید انسان استعداد دستیابی به والاترین مراتب کمال را دارد ‘ یعنی می تواند به چنان مقامی برسد که موجودی ملکوتی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 233
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزشهای اخلاقی
نویسنده:
سید حسن حسنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
ارزشهای اخلاقی
,
علم اخلاق
,
ابن مسکویه
,
منشا اخلاق
,
اخلاق دینی
,
تربیت
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
طبیعت ,
علم اخلاق ,
صفت اخلاقی ,
عادت ,
اخلاق اکتسابی ,
تربیت ,
روشهای اخلاقی ,
تعالیم دین ,
بعد معنوی انسان ,
ارزش علم ,
ملکات اخلاقی ,
خشم و شهوت ,
ملکات نفسانی ,
علم توصیفی ,
زندگی پیامبر اکرم (ص) ,
نیاز به اخلاق ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
مسئله ارزشهای اخلاقی از عمده ترین مباحث اخلاقی است. آنچه در این مقاله در حد آگاهی نویسنده بر محور این مسئله فراهم آمده در طی چند فراز است: فراز اول در ماهیت اخلاق و سبب پیدایش صفت اخلاقی است. بعضی آن را تابع طبیعت و مزاج معرفی نموده اند و بعضی دیگر معتقدند که منشا پیدایش اخلاق عادت است از این رو اخلاق را اکتسابی و قابل تغییر میدانند. دلائلی نیز ارائه نموده اند. تأدیب و تربیت و پیروی از شرایع آسمانی را در اصلاح اخلاق موثر میدانند. فراز دوم در معنی ارزش اخلاقی است. چون علوم یا توصیفی اند که صرفا در مقام گزارش از اطلاعات و تحقیقات است مانند ریاضیات و طبیعیات و یا ارزشی می باشند چون منطق که در بیان خطا و حقیقت و حق و باطل است و علم اخلاق که در تبیین سعادت و شقاوت و کمال و انحطاط است. چه حق و باطل و یا سعادت و شقاوت برای انسانها یکسان نیست. بلکه در تکامل و یا انحطاط افراد دخیل اند. اخلاق در میان علوم ارزشی که ارزشش معنوی است سودمندتر است. هرکس که اتصافش به صفات نیک اخلاقی بیشتر باشد انسان تکامل یافته تری است. فراز سوم در نیازمندی بشر به روشهای اخلاقی است و در تبیین اموری که موثر در اخلاق پایدار است چون تعالیم دینی و آگاهی از آداب نیک و کیفیت پرورش استعدادهای نیک و ... . در پایان مقاله یادآور این مطلب است که آموزش هر علمی باید توام با آموزش علم اخلاق باشد تا وسیله ای جهت تکامل و اصلاح بعد معنوی انسانها باشد و هم چنین موجب خواهد شد که علم تمرینی در راه درستی و راستی و حقیقت و معنویت باشد. ارزش هر علمی در این خواهد بود که تا چه اندازه با روشهای اخلاقی قابل سنجش و انطباق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 124 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 272
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید