جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1409
آشنایی با فرق تشیع
نویسنده:
مهدی فرمانیان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
دورهٔ شکل‌گیری تشیع دوازده امامی؛ واکاوی نقد‌ها و ابهام‌ها
نویسنده:
حسین حائری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مجموعهٔ حدیثیکافی نوشتهٔ محمد بن یعقوب کلینی از مهم‌ترین مجموعه‌های حدیثی شیعیان دوازده امامی است. برخی از مستشرقان به بررسی تفاوت‌های میان این اثر با دو مجموعهٔ حدیثی دیگرِ شیعی،یعنیمحاسن و بصائر الدرجات پرداخته و به این نتیجه رسیده‌اند که کتاب کافی هرچند از نظر محتوایی همانند دو اثر دیگر نمایندهٔ فضای آکنده از غلو قم است، اما چون شیعیان عقل‌گرای بغداد را مخاطب قرار داده در انتخاب احادیث و چینش آن‌ها به نوعی راه اعتدال را پیموده است. این پژوهش در پی واکاوی این فرضیه است و این‌ انگاره که شیعیان بغداد دچار عقل گرایی افراطی بوده و بدین جهت برای «نقل» هیچ اعتباری قائل نبود‌ند را به چالش می‌کشد و بر این باور است که کلینی در اثر گران‌سنگ خود به شکل سنتیدر پی جمع‌آوری و تنظیم میراث حدیثی شیعه بوده است و اساساً آن را نه در بغداد که در ری گردآورده است.
صفحات :
از صفحه 141 تا 172
نظریه «امامت باطنی در تشیع نخستین» در بوته نقد
نویسنده:
محمدجعفر رضایی ، محمد نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب پیشوای ربانی در تشیع نخستین نوشته دکتر محمدعلی امیرمعزی از مهم‌ترین آثار مهم شیعه‌شناسی در غرب به شمار می‌رود. امیرمعزی در این کتاب با بهره‌گیری از روش پدیدارشناسی به شناخت گوهر و ذات تشیع امامی از طریق مراجعه به آثار اصیل و نخستین امامیه (به طور خاص، کتب روایی) پرداخته است. از نظر وی گوهر تشیع نظریۀ امامت و به طور خاص، تفسیر باطنی از این نظریه است. به نظر وی به دلیل تقیۀ اصحاب امامیه بهترین راه برای رسیدن به اندیشه‌های باطنی امامان، مراجعه به اندیشه‌ها و تعالیم باطنی غالیان است. در این مقاله ضمن گزارشی کوتاه از محتوای این کتاب به نقد و بررسی آن پرداخته‌ایم. در مجموع نظریۀ امیرمعزی در مواردی مانند اثبات باطن‌گرایی امامیه، مبهم است و در برخی موارد نیز شواهد و دلائل او ناکافی‌اند. با این همه، اشکال عمده این اثر یکی دانستن تعالیم ائمه: و غالیان است؛ این ادعا شواهد نقض فراوانی دارد که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 173 تا 198
جلوه عرفانی امام علی (ع) در «گنج الله» فانی خویی
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
چکیده :
سیدمیرزا حسن زنوزی (1225-1172 ق) دیوانی موسوم به «گنج الله» دارد که در آن با دیدگاهی عرفانی به شخصیت امام علی (ع) نگریسته است. آن امام همام پیشوای عارفان و سرچشمه آموزه های آنان به شمار می آید که این امر در دیوان فانی خویی به خوبی جلوه گر شده است، یعنی موضوع اصلی سروده های او آموزه های عرفان اسلامی است و تکیه اصلی او در این مضامین به تفسیر باطن گرایانه و عرفانی از جایگاه مولای متقیان در حوزه معنویت می باشد. اشعاری که درباره آن پیشوای الهی سروده در دو نکته ایمان حقیقی و خلوص باطنی و عمل صالح و مراحل خودسازی و در نهایت تربیت انسان کامل قابل مطالعه است، در مجموع این آموزه ها را جهت الگوگیری مطرح می نماید و به تحلیل های دقیقی از حقایقِ معنوی ایشان اشاره می نماید.
صفحات :
از صفحه 109 تا 127
تشیع (نشأته.. معالمه)
نویسنده:
هاشم موسوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان - بيروت: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة,
چکیده :
«التشیع نشأته.. معالمه» پژوهشی در تاریخ و عقاید شیعه است كه با استناد به متون كهن و مصادر معتبر انجام یافته است. در فصل اول مفهوم لغوی و اصطلاحی شیعه و ریشه ‏های شیعه بررسی شده و ثابت شده ریشه تشیع در سیره و سنت پیامبر (ص) وجود دارد. در ادامه گزارشی از عقاید شیعه در خداشناسی، صفات الهی، نبوت و امامت و معاد بیان شده سپس تاریخی اجمالی از ادوار فقه شیعه و مكاتب و گرایشهای شیعی در حوزه حدیث، فلسفه، كلام، تفسیر و اخلاق بیان شده است. فصل سوم به تاریخ سیاسی، مبارزات و اندیشه ‏های سیاسی شیعه اختصاص دارد و در فصل چهارم دولت های شیعی معرفی شده ‏اند.
آلوسی و التشیع
نویسنده:
امیرمحمد قزوینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة,
چکیده :
«الآلوسى و التشيع»، به زبان عربى، تأليف سيد اميرمحمد قزوينى، فرزند علامه سيد محمدمهدى كاظمى قزوينى، در رد و پاسخ به كتاب«المنحة الآلهية»، تأليف سيد محمود شكرى آلوسى است. آلوسى در اين كتاب، شيعه را فرقه ‏اى ساختگى معرفى كرده كه عقايد آنان برگرفته از معارف اهل بيت (ع) نمى‏ باشد. مولف در مقدمه، شيعه را معرفى و مصداق صحيح آن را شيعه اماميه اثنا عشريه معرفى مى ‏نمايد و اعتقادات شيعه را در اصول و فروع دين بيان مى ‏كند، سپس عبارات آلوسى را در ضمن 14 فصل مطرح كرده و با تعابيرى مانند: «اما قوله»، «فيقال فيه»، سخنى از وى را نقل و به نقد و رد آن مى‏ پردازد.
نقد و بررسي شبهات كتاب اصول مذهب الشيعه درباره بداء
نویسنده:
عطیه فیض، محمد حسن نادم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اعتقاد به آموزه "بداء" از مشخصات شيعة دوازده امامي است و ساير فرقه هاي شيعي و اسلامي يا منكر آن هستند يا در مصاديق بداء با شيعة دوازده امامي متفاوتند؛ در نتيجه هنگام مواجهه با اين آموزه، شبهات بسياري را مطرح كرده اند. اين مقاله به نقد و بررسي شبهات ناصر القفاري، مؤلف كتاب اصول مذهب الشيعة الامامية الاثني عشريه مي پردازد و با توجه به معناي اصطلاحي "بداء" و اعتقاد مكتب تشيع به علم و قدرت نامحدود خداوند، نشان ميدهد كه بداء آن هنگام كه براي خداوند استعمال مي شود، به معناي آشكار ساختن و نماياندن است و اين ظهور براي بشر است كه اتفاق مي افتد؛ لذا به هيچ وجه مستلزم استناد جهل يا حدوث علم به خدا و يا برتري اهل بيت بر خداوند و يا غلو در جايگاه آنان نيست. هم چنين اعتقاد به اين آموزه، برخلاف اعتقاد يهود به محدود بودن قدرت حق تعالي، اذعان به قدرت نامحدود خداوند است.
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره مهدویت
نویسنده:
حمزه علی اسلامی نسب، علیرضا آل بویه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دکتر محمد عابد الجابری از متفکران معاصر جهان عرب است که با تالیفات متنوع خود جایگاه قابل توجهی در جهان عرب و غرب به دست اورد. و برای رون رفت از بحران هایی که جهان عرب در آن غوطه ور است به بررسی میراثهای پنجگانه ایرانی، یونانی، صوفیانه، اسلامی خالص و عرب خالص پرداخت. و معتقد شد تمام عقب ماندگی های جهان عرب ریشه در تفکرات میراث ایرانی داشته یمنی ها، مختار، عبدالله بن سبا توانستند با نفوذ در اسلام، آموزه های ایران و اسرائیلیات مثا مهدویت، رجعت و ... را در قالب تشیع در بین مسلمانان رواج دهند. در این مقاله تنها مسئله "مهدویت" با توجه به اهمیت آن در اندیشه جابری دنبال می شود . ضمن گزارش دقیق از اندیشه مهدویت در آثار عابد جابری خطاها و لغزش ها اداعاهای فاقد سند و پیش داوری ها ناقص او تماماً بر اساس منابع اصیل اهل سنت نشان داده می شود.
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
نگاهی به ادیان مذاهب اسلامی وتشیع در تایلند
نویسنده:
اسدن کاوچن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
زیدیه در یمن
نویسنده:
سید یحیی طالب مشاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 1409