جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
تعداد رکورد ها : 1681
عنوان :
بررسی شاخصه ها و کارکردهای استقامت گفتاری (با تکیه بر آموزه های علوی)
نویسنده:
حامد پوررستمی، معصومه شفیعی پورمرجی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
کلام امام علی (ع)
,
گفتار عارف
,
استقامت گفتاری
,
استقامت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
استقامت
,
آداب گفتن
,
اخلاق فردی در نهج البلاغه
,
حفاظت گفتار در نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
راز داری ,
خاموشی ,
دروغ ,
غیبت ,
دروغ گویی ,
آداب گفتن ,
آداب سخن گفتن در قرآن ,
لسان واحد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
چالش جدّی بشریت معاصر بیش از آنکه وامدار ضعف قوانین یا فقدان تکنولوژی باشد، معلول عدم کاربست بایسته های اخلاقی و رفتاری است. یکی از این بایسته های مهم و پرنقش، عنصر استقامت گفتاری است که دارای بار معنا و مفهوم خاصی است و مقصود آن، اقامه زبان بر حق و مدیریت استمرار این حق محوری است. بسیاری از چالش های فردی و فرافردی بشریت امروز همچون آشفتگی های روحی و روانی، اختلافات و ازهم گسیختگی خانواده ها، نابسامانی های اجتماعی و نیز تخریب روابط در اثر لغزش های زبان و عدم استقامت گفتاری ایجاد شده و علاوه بر خسران معنوی و سوء عاقبت، لذت زندگی و آرامش درونی را از انسان سلب نموده است. ترسیم شاخصه های استقامت گفتاری در پرتو کلام علوی، نسخه مجرّبی را برای رفع و دفع چالش های اخلاقی بویژه در عرصه گفتار عرضه می نماید که این مقاله عهده دار بخشی از آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر انسان شناسی بر اخلاق شهروندی
نویسنده:
عبدالحمید غلامی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اصلاح جامعه
,
اخلاق شهروندی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
شهروند ,
انسان شناسی دینی ,
مشکلات اجتماعی ,
قرب الهی ,
خلق ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
آداب اجتماعی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
بعثت لمکارم الاخلاق ,
مشکلات فردی ,
زیربنای اصلاح جامعه ,
منزلت شهروند ,
اخلاق روستایی ,
اخلاق شهری ,
پویایی اخلاق شهروندی ,
شهروند جامعه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
پژوهشگر در این مقال بر این باور است که سرشت انسان همواره میل به اعمال نیک و پسندیده دارد، لذا شناخت صحیح حقیقت وجودی انسان باعث میشود تا شهروند رفتار و اعمال خود را به گونهای تنظیم کند که با سرشت پاک او سازگار باشد و موجب سعادت و نیکبختی او شود. از آنجایی که اخلاق از ضروریترین نیازهای جامعه انسانی است و بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی ریشه اخلاقی دارد، میتوان اصلاح اخلاق را زیربنای اصلاح جامعه دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی الگوی ارتباط اخلاقی متقابل والدین و فرزندان با محوریت سوره یوسف (ع) : سال 3، شماره 12 : اخلاق
نویسنده:
محمد جواد فلاح، زینب رضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
تربیت
,
تعلیم اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق در خانواده
,
اخلاق و تربیت اسلامی
,
تربیت در قرآن
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
سورة یوسف
,
تعلیم اخلاق
,
سوره یوسف
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آداب تربیت فرزند
,
تعلیم و تربیت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
قرآن ,
اخلاق قرآنی ,
اعتماد ,
الگوی ارتباطی ,
چالش اخلاقی ,
اخلاق والدین ,
تغافل ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
عزت نفس ,
الگوی ارتباطی خانواده ,
الگوی رفتار ,
قرآن ,
احترام ,
عزت نفس ,
آداب معاشرت ,
تغافل ,
اخلاق معاشرت ,
اصل خدامحوری ,
اصل احترام و تکریم ,
اصل عزت نفس ,
اصل تغافل ,
اصل قبول عذر ,
اصل عدم مقابله به مثل ,
اصل اعتماد ,
اصل عدالت اخلاقی ,
فطرت کمال خواه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
الگوها می توانند کمک موثری به فرایند تربیت اخلاقی و نتیجه بخش بودن آنها کنند به ویژه آنکه این الگو متخذ از آموزه های وحیانی و بر اساس رفتار پیامبران باشد. مطالعه و تحلیل سوره یوسف علیه السلام به عنوان یکی از سوره هایی که رفتارهای اخلاقی را به تصویر کشیده است در این زمینه راهگشاست. مجموعه روابط درون شخصی بین شخصی، فراشخصی و برون شخصی در این سوره ارائه شده است که در این بین رابطه متقابل حضرت یعقوب و فرزندان می تواند به عنوان الگوی ارتباطی مطرح شود. در این مقاله ضمن تحلیل برخی اصول حاکم بر رفتار فیمابین یعقوب و فرزندان بر اساس معیار های اخلاق اسلامی به بررسی و حل چالش های اخلاقی در این روابط بر اساس گزارش قرآن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاق مداری در برنامه درسی
نویسنده:
جواد آقامحمدی، اکبر خرسندی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اهمیت خانواده در اسلام
,
نقش خانواده در تربیت
,
اخلاق مداری در خانواده
کلیدواژههای فرعی :
هدف بعثت پیامبر (ص) ,
آیه 45 عنکبوت ,
جایگاه خانواده در قرآن ,
تاثیر خانواده ,
تشکیل خانواده ,
آیه 77 قصص ,
آیه 233 بقره ,
آیه 21 روم ,
اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاق مداری و مولفه های آن در برنامه درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدوده روش های توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعه آماری پژوهش را همه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان «دیوان دره» تشکیل داده اند. نمونه آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای به طوری که همه اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند، صورت گرفته است. ابزار اندازه گیری تحقیق، به جز منابع کتابخانه ای، از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاق مداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. همچنین نتایج پژوهش نشان دهنده این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونه آماری مطلوب ارزیابی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه انسانشناسی شهید مطهری و دلالتهای آن در حوزه تربیت اخلاقی
نویسنده:
علیرضا صاحبکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
رفتار اخلاقی
,
آموزش دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش اخلاقی
,
آموزش اخلاقی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش اخلاقی
,
آموزش اخلاقی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش اخلاقی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش اخلاقی
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
هدف این پایان نامه تبیین مبانی انسان شناسی از دیدگاه استاد مطهری و نیز استخراج اصول و روش های تربیت اخلاقی مرتبط با آن مبانی درحوزه تربیت اخلاقی می باشد. اهمیت این موضوع، به جهت ارتباط عمیق میان آراء استاد مطهری در زمینه انسان شناسی از یک سو و مباحث اخلاقی از دیدگاه وی از سوی دیگر و نیز لزوم تبیین این ارتباط، جهت اشراف افزون تر به آرای وی در این زمینه می باشد. پرسشهایی که در این پژوهش مطرح است، عبارتند از؛1) مهمترین مبانی انسانشناسی استاد مطهری کدامند؟ 2) اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه استادمطهری کدامند؟3) روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه استادمطهری کدامند؟یافته های پژوهش: در پاسخ به سوال اول پژوهشگر، با نگرشی منطقی به دو مبحث اساسی «ماهیت»و «کمال» انسان پرداخته و ارتباط هر یک را با اخلاق و تربیت اخلاقی تبیین نموده و از این میان مبانی انسان شناختی استاد مطهری در باب اخلاق را استخراج کرده است. اساس اعتقاد استاد مطهری در مورد ماهیت انسان در پذیرش«اصالت روح»ومبانی انسان شناسی مرتبط با آن از قرار ذیل است؛ 1)انسان دارای روحی مقدس و منسوب به خداوند است. 2)به علت انتساب روح انسان به خدا، انسان از نوعی شرافت و کرامت برخوردار است. توجه استاد به نقش و مسئولیت انسان در نائل شدن به ماهیت واقعی خویش اساس مبنای انسانشناختی دیگری را شکل می دهد که از قرار ذیل است: 3)انسان فی النفسه موجودی ماهیت ساز و ماهیت پذیر است.پذیرش ماهیت روحانی انسان ازجانب استاد به مبحث ویژگیهای ماهوی انسان می کشاند که پژوهشگر برخی از مهمترین ویژگیهای ماهوی انسان از قبیل فطرت، دوسوگرایی، آگاهی، اراده و اختیار، آزادی و استعداد تکلیف پذیری انسان را مورد بررسی قرار داده و به برخی مهمترین مبانی انسان شناختی استاد مطهری در حوزه تربیت اخلاقی از قرار ذیل اشاره نموده است: 1)ارزشهای انسانی به صورت استعداد در وجود انسان نهفته است. 2)یکی از گرایشهای اصلی و فطری انسان، گرایش به اخلاق است. 3)گرایش اخلاقی انسان، منطبق بر گرایش دینی و براساس پرستش است. 4)بین گرایشهای مادی و معنوی انسان، تضاد و تعارض وجود دارد. 5)ریشه تمام تنازعات دربین انسان ها، در جدال و تضاد درونی است. 6)انسان فطرتا موجودی خودآگاه است. 7)خودآگاهی انسان ارتباطی عمیق با خداشناسی دارد. 8)تمایز آگاهی انسان با دیگر موجودات، در برخورداری انسان از نیرویی به نام عقل است. 9)انسان قادر است با بهره مندی از دو نیروی اراده و اختیار در جدال درونی به پیروزی رسیده و به خود سازی اخلاقی بپردازد.10) آزادی انسان، لازمه رسیدن وی به کمالات اخلاقی خویش است. 11)آزادی معنوی یعنی آزادی انسان از من سفلی بالاترین نوع آزادی و مختص انسان است. 12) انسان برحسب آفرینش هدفمندی که دارد موجودی مکلف و مسئول آفریده شده است.13)تکالیف انسان در دو ناحیه فطرت و شریعت، هماهنگ و مکمل است.مهمترین مبانی انسان شناختی استاد مطهری، که از بررسی موضوع کمال انسان، قابل استخراج می باشد، از قرار ذیل است: 1) کمال در انسان امری اکتسابی و بسیار دشوار است.2) نائل شدن انسان به کمال خویش ، مستلزم رسیدن به ارزشهای انسانی است که به طور فطری در وجود وی نهفته است. 3) کمال انسان به رشد هماهنگ و متعادل تمامی ارزشهای انسانی وابسته است. در پاسخ به سوال دوم، یازده اصل در حوزه تربیت اخلاقی استخراج شده است که عناوین آن از قرار ذیل است: اصل پاسداشت شرافت و کرامت انسانی، اصل انسانیت گرایی، اصل انطباق تربیت اخلاقی با فطرت، اصل توجه به تعادل در رشد ارزشها، اصل کمال جویی، اصل مسئولیت، اصل مقابله با شداید و سختی ها در تربیت اخلاقی، اصل ترک منیت(مبارزه با خودی)، اصل آزادی، اصل همسویی تربیت اخلاقی با تربیت دینی و اصل تربیت اخلاقی آگاهانه. در پاسخ به سوال سوم، عناوین سیزده روش تربیت اخلاقی از دیدگاه مطهری عبارتند از: تقویت اراده، عبادت و پرستش، محبت وخشونت، علم آموزی، مراقبه و محاسبه، محبت وارادت اولیا، ازدواج، جهاد، کار، هجرت، زهد، تقوا وتوبه. این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی- نظری است. روش تحقیق به کار گرفته شده دراین پژوهش روش توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات نیز به شیوه کتابخانه ای واستفاده از فیش بوده است. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز روش تحلیل محتواست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعاده و الاسعاد فی السیره الانسانیه
نویسنده:
تالیف ابی الحسن ابن ابی ذر و هو محمدبن یوسف العامری النیسابوری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , آثار منسوب
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
چکیده :
السعاده و الاسعاد في السيرة الانسانيه؛ ابوالحسن محمد بن يوسف العامري: ابوالحسن عامري، در سال 300 ه . ق در نيشابور متولد شد. در فاصله زماني ميان فارابي و ابن سينا مي زيست و در سال 381 ه . ق در همان شهر درگذشت. او فيلسوف منطق دان، عارف و از بزرگان قرن چهارم ه . ق و حنفي مذهب بود كه در دوران آل بويه مي زيسته است. هماهنگي ميان دين و فلسفه و تكيه بر عقل، از نكات بنيادين فلسفه عامري است. افزون بر عقل، حديث و نقل را براي شناخت حقايق الهي لازم مي دانست. عامري توجه ويژه اي به عرفان نيز داشته است. برخي آثار و تأليفات وي عبارتند از: الابانه عن علل الديانه: در بررسي اديان و مقايسه آنها با هم؛ المناقب بمناقب الاسلام: در تاريخ فلسفه و اديان؛ العمد علي الابد: درباه تاريخ فلسفه؛ الابصار و البصر: در علوم طبيعي و آثار بسيار ديگر. عامري، از نخستين انديشمنداني است كه در علم اخلاق، تأليف مستقلي كرده است. مهم ترين كتاب عامري، «السعاده و الاسعاد: در اخلاق و سياست است كه در سال 337 ه . ق نوشته شده است. در اين كتاب، نكته هاي بسياري از رساله جمهوري افلاطون و نيز از دو كتاب نيكو ماخوسي و فن خطابه ارسطو اقتباس شده است. همچنين از گفته هاي ديگر فيلسوفان مانند جالينوس و ارسطا طاليس، مكرر نام برده شده است. كتاب السعاده و الاسعاد، 6 فصل دارد: فصل اول، در سعادت، ماهيت و انواع آن است. فصل دوم، در بيان فضيلت و رذيلت و اقسام آنهاست. فصل سوم، در بيان سياستي كه به وسيله آن سعادت حاصل مي شود؛ در اقسام عدل و چگونگي اداره مردم. فصل چهارم، انواع حكومت و گروه ها و ويژگي هاي مدينه فاضله و عوامل به وجود آمدن فساد در حكومت ها. فصل پنجم، آنچه لازم است حاكم در سعادت رعيت انجام دهد و اقسام سياست و كيفيت سياست و آيين كشورداري. و فصل ششم، راه هاي تزكيه نفس و درمان بيماري هاي روحي و تعبد و ترغيب مردم به عبادت خداوند و بيان ادب و حلم و صبر و مشورت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جاودانگى اصول اخلاقى و نظریه اعتباریات
نویسنده:
محسن جوادى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امور اعتباریه صرف
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت(کلام) ,
اصول اخلاقی ,
گزاره اخلاقی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت اخلاق هنجاری ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
حسن و قبح اخلاقی ,
باید و نباید در نظر علامه طباطبایی ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
باید و نباید اخلاقى ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
Moral action ,
ادراکات عملی ,
ادراکات نظری ,
حکم عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تقسيم ادراكات آدمى به دو بخش نظرى و عملى و به تبع آن، انقسام حكمت به نظرى و عملى، ميراث تفكر يونانى است كه در حوزه انديشه اسلامى مورد قبول عام واقع شد و متفكران مسلمان با پذيرش تفكيك مذكور، حاصل تامل و تفكر خود را در دو بخش حكمت نظرى و عملى به صورت مكتوب براى ما به يادگار گذاشتند. ادراكات عملى به آن دسته از ادراكات گفته مى شود كه به صورت مستقيم به عمل انسان مربوط مى شود مثلا اينكه بايد به عدالت رفتار كرد، بايد به وعده وفا كرد و امورى از اين دست كه عهده دار بيان بايسته يا شايسته بودن انجام عملى و يا ترك آن است. در مقابل، ادراكات نظرى به آن دسته از اداركات اطلاق مى شود كه ارتباط مستقيم با عمل انسانى ندارند مثلا علم به كروى بودن زمين يا زوج بودن عدد چهار و امورى از اين دست. در این مقاله به بررسی اخلاق بر اساس تبین این دو با توجه به نظریه اعتباریات پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و نظریات غربى در باب حقوق بشر
نویسنده:
محمد لگنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
سودگرایی ,
لیبرالیسم ,
اخلاق مسیحی ,
حقوق بشر اسلامی ,
فلسفه غربی ,
فلسفه ارسطو ,
قرآن ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
مسئولیت پذیری ,
منشأ و خاستگاه حقوق ,
لیبرالیسم اخلاقی ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
مارکسیسم ,
آموزه برابری ذاتی انسان ,
لیبرالیسم حقوقی ,
چکیده :
این مقاله در راستاى بحث اسلام و دموکراسى و براى روشنتر شدن بحث از جنبه حقوقى، از جناب آقاى دکتر محمد لگنهاوزن از اساتید و صاحبنظران در فلسفه دین، در خصوص اسلام و نظریات غربى در باب حقوق بشر است، که به وسیله آقاى محمدتقى انصارى ترجمه گردیده است. موضوعات مورد بحث در این مقاله عبارتند از: مفهوم حقوق برابر و حقوق بشر، عدالت در آثار ارسطو، حقوق بشر در دوره جدید، آموزه برابر ذاتی انسانها، مسئولیت اخلاقی انسانها، منشا حقوق، نظریات لیبرالیسم در باب حقوق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منابع فرهنگ متعالی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
محسن میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت
,
طبیعت
,
دین
,
سیره عقلاییه
,
قلب
,
فرهنگ مطلوب
,
منابع
,
غریزه
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
هدفداری عالم ,
فطرت ,
فرهنگ مبتنی بر فطرت ,
ارتباط انسان با طبیعت ,
تفکر در خلقت ,
تاثیر طبیعت بر فرهنگ ,
فرهنگ در قرآن ,
طبیعت در قرآن ,
حضور خداوند ,
تذکر قیامت ,
تسخیر طبیعت ,
خانواده ,
تاثیر غریزه بر فرهنگ ,
الهامات قلبی ,
آگاهی فطری ,
گرایش های فطری ,
مسئولیت همگانی ,
سیره انبیا ,
تاثیر عقل بر فرهنگ ,
عبرت از تاریخ ,
فرهنگ و دین ,
چکیده :
اصلاح فرهنگ موجود و تلاش برای ایجاد فرهنگ مطلوب لازمه هر گونه برنامه تحوّلآفرین برای رشد بشر است و یکی از مهمترین گامها در این زمینه بکارگیری منابع مناسب برای تأثیر در فرهنگ میباشد. این پژوهش با روش تحلیلی ـ استنباطی جهت استنباط از قرآن کریم و با مطالعه کتابخانهای جهت بهرهگیری از دیدگاههای برخی از صاحبنظران در زمینه فرهنگ و مفسّران قرآن کریم به گونهشناسی منابع فرهنگ مطلوب از دیدگاه این کتاب مقدّس میپردازد. این پژوهش ضمن آنکه طبیعت، غریزه، قلب، فطرت، دین، عقل، سیره عقلا و تاریخ را به عنوان منابع فرهنگ مطلوب معرّفی میکند، گونههای مختلف بهرهگیری فرهنگ از آن منابع در ساحتهای معرفتی و وجودی را نیز مورد بررسی قرار میدهد و نشان میدهد که این منابع چگونه میتوانند به نوبه خود راه دستیابی به فرهنگ مطلوب را هموار سازند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهارت غلبه بر نفس اماره در قرآن
نویسنده:
غلامرضا رئیسیان، عبدالعلی پاکنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس اماره
,
مهارت
,
غلبه بر نفس
,
وحی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تقوا ,
فطرت ,
ایمان ,
تزکیه ,
صبر بر معصیت ,
حضور خداوند ,
تذکر قیامت ,
هدف بعثت انبیاء ,
جهاد با نفس ,
عبودیت ,
تعلیم امت ,
نفس در قرآن ,
نقش تربیتی تذکر آخرت ,
پند پذیری ,
موعظه ,
فطرت توحیدی ,
کنترل نگاه ,
ایمان و علم ,
ارتباط با خدا ,
چکیده :
آدمی در مسیر تکاملی خود به سوی خداوند، به جهت دارا بودن طبیعت مادّی (شهوانی)، با نَفْس امّاره که امرکننده به زشتیها و پستیها میباشد، همیشه در ستیز است. این نوشتار با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی در پی ارائه مهارتهای قرآنی غلبه بر نَفْس امّاره است که انسانها در پرتو آن(مهارتها) میتوانند بر نَفْس امّاره فائق آیند و از آن در رشد و تعالی خویش بهره گیرند. مقالة حاضر با تکیه بر آیات کریمه و روش تفسیر موضوعی و معناشناسی و با هدف استخراج و شناسایی مهارتهای قرآنی غلبه بر نَفْس امّاره، آنها را مورد بحث قرار داده است. قرآن برای غلبه بر نَفْس امّاره، مجموعهای از مهارتهای شناختی (آگاهیبخشی به وجود سرای واپسین، سرانجام نَفْس امّاره هلاکت و جهنم و توجّه دادن بشر به درک حضور خداوند در زندگی) و مهارتهای رفتاری (پندپذیری، پیروی هدفمند و کنترل و محدود کردن نگاه) و مهارتهای معنوی (ایمان، ارتباط با خدا، تقوا و صبر) را ارائه داده است که به تفضیل در این نوشتار بدانها پرداخته میشود. حاصل نوشتار حاضر این است که آدمی برای غلبه کردن بر نَفْس امّاره و مقابله با خواستههای نَفْسانی حیوانی، ناگزیر از بهرهگیری از مهارتهای ارائه شدة قرآنی است تا در پرتو آنها بتواند به سعادت که مطلوب فطری اوست، نایل آید وگرنه از مطلوب فطری خویش دور مانده، بلکه به واسطة تبعیّت از خواستههای نَفْسانی امر شده از سوی نَفْس امّاره، از حیوان هم پستتر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
تعداد رکورد ها : 1681
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید