جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 745
عنوان :
ظهور حضرت قائم عج الله تعالی الفرجه الشريف، تجلی توحيد با دولت اسم الباطن
نویسنده:
محمدرضا عابدينی، ابراهيم پورعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اَسماء (عرفان نظری)
,
عرفان شیعی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
احدیت اسم باطن
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر)
,
02-تجلی اسم باطن(ثبوتی)
,
ظهور حضرت قائم عج الله تعالی الفرجه الشریف، تجلی توحید با دولت اسم الباطن (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
قوس نزول و صعود ,
عرفان نظری ,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن) ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
01-تجلی اسم ظاهر(ثبوتی) ,
02-تجلی اسم باطن(ثبوتی) ,
حضرت غیب مطلق ,
رجعت امام زمان ,
غیب مکنون (عرفان) ,
تجلی دولت توحید با اسم الباطن در ظهور حضرت قائم (عج) (عرفان) ,
مراتب سه گانه یوم الله و مراتب تجلی اسم الباطن (عرفان) ,
اشراق زمین به نور رب در ظهور حضرت قائم (عج) (عرفان) ,
قضاوت عادلانه در وقت ظهور و تجلی اسم الباطن (عرفان) ,
مجازات ذراری قاتلین امام حسین (ع) بر اساس اسم الباطن (عرفان) ,
ظهور و رجعت و قیامت، سه مرتبه یک حقیقت (عرفان) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
ظهور حضرت قائم عج الله تعالي الفرجه الشريف و استقرار حکومت آن حضرت، موجب تغييرات گسترده در حيات عمومي بشريت خواهد شد؛ اما اين تحول عظيم داراي روح کلي است، و آن تجلي توحيد با دولت و هيمنة اسم الباطن است. در اين مقاله سعي شده است با پژوهشي در روايات اهلبيت عليهم السلام دربارة ظهور، به اين پرسش پاسخ داده شود که روايات مربوط به ظهور حضرت قائم عج الله تعالي الفرجه الشريف چگونه بر تجلي اسم الباطن در اين دوران دلالت دارد و در اين زمينه به شواهدي از کلمات اهلمعرفت استناد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی اشكالات مطرح شده به برهان حكيم قمشهای درباره اثبات وجوب وجود خداوند
نویسنده:
رضا حصاری، سید مجتبی میردامادی، ابوالفضل رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت شخصی وجود
,
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
براهین خداشناسی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
تمهید القواعد: ابن تُرکه
,
بررسی انتقادی اشکالات مطرح شده به برهان حکیم قمشهای درباره اثبات وجوب وجود خداوند
کلیدواژههای فرعی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ولی کامل ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
انسان کامل (کلام) ,
وجوب بالذات ,
حیث تعلیلی ,
حیث تقییدی ,
حکمت متعالیه ,
شریک الباری ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
حیثیت اطلاقی ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
انسان کامل ,
برهان وجودی(فلسفه دین) ,
چکیده :
براي اثبات وحدت شخصي وجود، براهين مختلف و گوناگوني اقامه شده است. بيشتر اين براهين كه توسط عارفاني همانند داود قيصري، حمزه فناري و ابنتركه بيان شدهاند، با اشكالاتي مانند خلط ميان مفهوم و مصداق مواجه است. در اين ميان حكيم محمدرضا قمشهاي در حاشية خويش بر كتاب تمهيد القواعد و ذيل مبحث براهين اثبات وحدت شخصي وجود، برهاني ارائه كرده كه اثبات ضرورت ازلي خداوند را بهمراه دارد. در عين حال، چهار اشكال به اين برهان وارد شده است. اشكال نخست در مورد معناي طبيعت اطلاقي وجود است كه بصورت مبهم بيان شده است. اشكال دوم دربارة خلط ميان مفهوم و مصداق است. بخش نخست اشكال سوم، به تماميت اين برهان بر مفروض بودن تحقق اصل طبيعت باز ميگردد و بخش دوم اشكال، سازگاري تحقق اصل طبيعتِ وجود با وجودهاي مقيد را هدف قرار داده است. اشكال چهارم، به نبود نوآوري و ابتكار در ارائة اين برهان پرداخته است. مقالة حاضر با روش تحليلي ـ تطبيقي، هر يك از اين اشكالات را بررسي نموده و به سه اشكال نخست پاسخ داده است. از اين جهت، برهان حكيم قمشهاي تمام و صحيح تلقي ميشود كه در اين نوشتار بتفصيل تبيين شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب نظام هستی از منظر امام خمينی (براساس تعليقات مصباحالانس)
نویسنده:
غلامرضا حسينپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
مفتاح الغیب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مصباح الانس
,
مصباح الانس: حمزه فناری
,
مراتب نظام هستی از منظر امام خمینی (براساس تعلیقات مصباحالانس) (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
کلام ,
نظام هستی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
اعیان ثابته ,
مرتبه احدیت ,
مراتب وجود(خاص) ,
اعیان ثابته ,
احدیت(اثباتی) ,
احدیت(ثبوتی) ,
احدیت(تعین اول) ,
واحدیت(اندراجی) ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
احدیت(اخص) ,
واحدیت(اندراجی) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت احدیت ,
حضرت واحدیت ,
مقام قاب قوسین((ثبوتی)، مقابل مقام او ادنی) ,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی) ,
علم الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
مفتاحالغيب نخستين اثري است كه رسماً در علم عرفان نظري توسط صدرالدين قونوي نگاشته شد و مصباحالانس اثر شمسالدين فناري نيز بعنوان شرحي تفصيلي بر اين كتاب، از آثاري است كه در استدلالي كردن مباحث عرفاني سهم بسزايي دارد. عارفاني چون امام خميني(ره) از جمله محققاني هستند كه تعليقات آنها در تبيين و ايضاح مقاصد مصباحالانس، بسيار مفيد بوده است. اين جستار بدنبال تبيين مراتب نظام هستي از نظر امام خميني بر اساس تعليقات ايشان بر مصباحالانس است. مراتب وجود حق در قوس نزول، همان سلسله» وجودات در نظام هستي است كه شامل اعتبارات و تعينات وجود ـ يعني مقامات ذات، احديت و واحديت ـ ميشود. بعبارت ديگر، حق تعالي داراي تعيناتي است كه ابتدا در مقام ذات كه البته مقام بدون اسم و رسمي است، متجلي ميشود و سپس با تنزل، به مقام احديت و باز با تنزلي ديگر، به مقام واحديت ميرسد. اين مقام واحديت، مقام تفصيل اسماء و صفات حق است كه اعيان ثابته، صور و مظاهر اين اسماء و صفات هستند و بهمين ترتيب، اعيان خارجي يا امور واقع نيز مظاهر اعيان ثابتهاند. ارزيابي، تحليل و نقد آراء امام خميني دربارة مراتب نظام هستي از اهداف اين پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی
نویسنده:
نرگس اصغری گوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حروفیه
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
حروفیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل (کلام) ,
نور محمدی (ص) ,
اعیان ثابته ,
اصطلاحات عرفانی ,
عرفان نظری ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
ظهور حقیقت محمدیه ,
رابطه حقیقت محمّدی با صورت محمّدی (عرفان) ,
فروغ رخ مسیح (ع) (عرفان) ,
نور چهرۀ زیبارویان (عرفان) ,
فروغ تجلی در معراج (عرفان) ,
نور تجلی در کل عالم هستی (عرفان) ,
آتش و نور ابراهیم (ع) (عرفان) ,
نور و نار موسی (ع) (عرفان) ,
چکیده :
یکی از مهمّترین و زیباترین ویژگیهای عرفان اسلامی حقیقت محمّدیه است و مراد از آن به اصطلاح متصوّفه و عرفا، ذات احدیّت به اعتبار تعین اوّل و مظهر اسم جامعالله است. این حقیقت به عنوان مبدأ و معاد، شالودۀ نظام آفرینش، نخستین وجود منبسط و تجلّی حقّ، سبب حدوث و بقای عالم، واسطۀ حقّ و خلق و غایت نظام هستی معرفی شده است. سایر اصناف موجودات به دلیل خلقت متمایز با تفاوت مراتب از چکیده و عصارۀ آن نور اعظم به گونهای بهرهمند میشوند. دیگر انبیاء مظاهری از نبوت مطلقۀ حضرت محمّد(ص) بشمار میروند و هر یک از پیامبران در حکم شعاعی از آفتاب دولت احمدی و از شئون و مراتب و فروع آن هستند. نسیمی از این آموزۀ ابنعربی یعنی حقیقت و نور محمّدی استفاده نموده و آن را با نور فضل مطابقت داده است یعنی به جای حضرت محمّد(ص)، فضل الله نعیمی استرآبادی1 بنیانگذار این فرقه را جایگزین کرده و بدین ترتیب استمرار سلسلۀ انبیا را به نور فضل نسبت داده است. این تحقّیق با نگاهی به دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی- موفّقترین شاعر فرقۀ حروفیه- به روش «تحلیل محتوا» به انجام رسیده است و هدف از آن بررسیِ برداشت این شاعر از حقیقت نور محمّدیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 282 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محبت و معرفت در آثار غزالی
نویسنده:
رقیه علوی، محمدعلی گذشتی، فرهاد کاکهرش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کیمیای سعادت (غزالی)
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
کیمیای سعادت: غزالی
,
احیاء علوم الدین : غزالی
,
محبت و معرفت در آثار غزالی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
معرفت حسی ,
شناخت ذات خدا ,
معرفت شهودی ,
معرفت(علم بعد از التباس) ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
ادراکات عقلی(مقابل ادراکات حسی) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
معرفت کامل حق ,
نگاه تاریخی تصوف به معرفت (عرفان) ,
معرفت از طریق دل و تجلی روحانی (عرفان) ,
معرفت شهودی از نظر غزالی (عرفان) ,
فضلیت عشق الهی (عرفان) ,
علائم عشق از نگاه غزالی (عرفان) ,
چکیده :
محبت و معرفت یکی از مهمترین درونمایههای فرهنگ اسلامی و ادبیات عرفانی بوده و در آثار بزرگان ادب و عرفان بازتابهای گوناگونی داشته است. امام محمّد غزالی طوسی، یکی از مشهورترین دانشمندان اسلام و ایران در قرن پنجم است که در آثارخود به ویژه در کیمیای سعادت و احیاء علوم الدین به خوبی ازآن استفاده کرده و دیدگاههای نوی را ارایه داده است. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل جایگاه عشق و معرفت در آثار غزالی با روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی نگارش شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که غزالی در باب محبت به ندرت از واژه عشق استفاده میکند و محبت را به عکس اغلب عارفان و طرفداران مکتب عرفانی بر عشق ترجیح میدهد. معرفت در آثار وی اعم ازحسی، عقلی و شهودیست هر چند که تنها راه وصول به کمال و حقیقت را معرفت شهودی میشناسد سو برای رسیدن به معرفت شهودی، تلاش و مجاهدت و تزکیه نفس سالک را ضروری میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 264 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مادر و مادری در اندیشههای سیمون دوبووار و عرفان اسلامی
نویسنده:
شیدا صفوت صفایی، سیدفضلالله قدسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
فمینیسم
,
مادر
,
مادر
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
بررسی تطبیقی مادر و مادری در اندیشههای سیمون دوبووار و عرفان اسلامی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
تعلیم اخلاق ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
دین اسلام (ادیان زنده) ,
دین اسلام (ادیان سامی) ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
دین اسلام (ادیان الهی ابراهیمی) ,
انسانمحوری (وابسته اخص انسان)(فلسفه سیاسی) ,
مهر مادری ,
فمنیسم اسلامی ,
دیدگاه اسلام درباره زن و مادری ,
جنسیت و عرفان اسلامی (عرفان) ,
پیامدها و آسیب های جنبش فمینیسم ,
فمنیسم و مسئله مادری ,
عرفان اسلامی و مسئله مادری (عرفان) ,
چکیده :
«فمینیسم» یکی از جنجال برانگیزترین جنبشهای اجتماعی و فکری قرن بیستم قلمداد میشود. هر چند جنبش فمینیسم در غرب از اوج اقبالِ اجتماعی خود باز ایستاده اما در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی همچنان به عنوان یک دغدغه ی اجتماعی در حال پیگیری است. فمینیستها برآنند که بین زن و مرد به ویژه در نظام تشریع فرقی نیست؛ اما دین اسلام به تفاوتهای زن و مرد در نظام تکوین اذعان دارد و با تأکید بر جایگاه خانواده و تکریم ِنقش مادری و همسری، بر رعایت حریمها و هنجارها در رفتار جنسی تأکید مضاعف دارد. از سوی دیگر عرفان اسلامی از پرورش انسانها در محیط خانواده و نقش آفرینی «مادر» در این تربیت سخن گفته و به آن اهمیت ویژهای داده است. نقش زن به عنوان مادر و همچنین همسر دراعتلای انسان و رسیدن به مراحل بالای عرفانی چه برای خود او و چه برای همسر و فرزندان، در عرفان اسلامی و شیعی، انکار ناپذیر است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و براساس مطالعات کتابخانهای تهیه و به انجام رسیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، که گروهی از فمینیستهای رادیکال «سرکوب زنان» را به موضوع مادری ربط داده و ادعا نمودهاند که رایجترین موانع بر سر راه زنان به واسطه بیولوژی تولید مثل ایجاد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 240 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد نجوم در تبیین مفاهیم عرفانی- تعلیمی بر مبنای شعر نظامی، انوری و ناصرخسرو
نویسنده:
بهناز شهنوازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
علم فلک
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کاربرد نجوم در تبیین مفاهیم عرفانی- تعلیمی بر مبنای شعر نظامی، انوری و ناصرخسرو (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
شعر تعلیمی ,
علم هیئت ,
اخترشناسی ,
فن ستاره شناسی ,
مقوله سعد و نحس بودن سیارات ,
سعد اصغر (زهره) ,
سعد اکبر (مشتری) ,
نحس اکبر (زحل) ,
نحس اصغر (مریخ) ,
دبیر فلک (عطارد) ,
چکیده :
گرایش به تعلیم و اخلاق و عرفان در تمام ادوار شعر فارسی وجود دارد؛ آنچه وجه تمایز اشعار در سبکها و گفتمانهای مختلف میشود، نحوة بیان شعرا و اندیشمندان است. در شعر انوری و ناصرخسرو، بخشی از اشعار تعلیمی با کمک تصاویر ادبی ساخته شده از صور فلکی است. شاعر با استفاده از جایگاه رفیع ستارهها و سیارهها، سعد و نحس بودن و... به تعلیم روی میآورد. در شعر نظامی، علاوه بر اشعار تعلیمی، تعالیم عرفانی نیز با کمک همین صور فلکی و مبانی علم نجوم ارائه میشود. در این پژوهش در پی ارائه گزارشی از شیوة بیان این شاعران هستیم. پژوهش بر مبنای شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای انجام شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 361 تا 384
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکالیف بیماران روانی از دیدگاه فقه فریقین و عرفان اسلامی
نویسنده:
راضیه فتحعلیزاده، سید محمد مهدی احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
حقوق اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقوق اسلامی (مقابل حقوق دینی و حقوق انسانی)(فلسفه سیاسی)
,
تکالیف بیماران روانی ازدیدگاه فقه فریقین و عرفان اسلامی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
بیماری روانی ,
عقاید شیعه امامیه ,
جنون ,
محجور ,
اختلالات شخصیت ,
نظام حقوقی اسلامی (فقه امامیه) ,
سفیه ,
اکراه ,
سفاهت در اصطلاح فقها (فقه) ,
سفیه اعمال عارفانه ندارد (عرفان) ,
مفهوم جنون در فقه (فقه) ,
مجنون در آیات قرآن (فقه) ,
مفهوم اختلال روانی (فقه) ,
ایجاد معنا در زندگی (عرفان) ,
مشروعیت حجر و دلایل آن (فقه) ,
رفع مسئولیت محجور در حقوق (فقه) ,
حجر قانونی (فقه) ,
قلمرو اعمال حقوقی سفیه در فقه و حقوق (فقه) ,
چکیده :
امروزه وجود بیماران روانی و افزایش روز افزون آن بخصوص در شهرهای بزرگ یکی از معضلات جدی جامعة جهانی به حساب میآید که مورد توجه روانشناسان و جامعهشناسان قرارگرفته است. اگرچه در فقه امامیه، عامه و نیز حقوق موضوعه ایران از بخش از جامعه به عنوان محجورین یاد شده و حقوق و تکالیف آنان بطور کامل بیان شده است اما وضع بیماران روانی که معمولا چنین طیف از جامعه در شرایط غیرطبیعی به سر میبرند و با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم میکنند، از لحاظ حقوقی مبهم است و هیچ حکم فقهی و قانونی در این زمینه وجود ندارد. و اما در حوزه معارف اسلام با توجه به ملاکهای اخلاقی- عرفانی و دغدغه حرمت انسانی که در اسلام وجود دارد، به حقوق بیماران روانی وکسانی که دچار نقایص روحی هستند، بذل عنایت گردیده است. برخی از این بیماران دارای ناهنجاریهای شدیدی روانی هستند به گونهای که مانند دیگر افراد جامعه قادر به زندگی عادی نبوده وبا پدیدههای پیرامون خود واکنش غیر عادی نشان میدهند واز این رو ممکن است خود و اطرافیان خود را مورد تهدید قرار دهند و بر هر انسان متعهد به با ورهای اخلاقی و انسانی لازم است تا با توجه به وضعیت روحی وشأنیت اینگونه افراد رفتار کنند. پژوهش حاضر سعی کرده است تعریف روشنی از بیماران روانی ارائه دهد و نیز به برخی آنها از لحاظ میزان تشخیص ودرک که دارند اشاره کند در این نوشتار نیز ضرورت محجوریت آنان با استناد به دلایل فقهی و حقوقی مورد کنکاش قرار گرفته و به میزان محجوریت آنان اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 212 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
نویسنده:
فخرالدین محمدیان، سید رسول موسوی حاجی، عابد تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
موسیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر موسیقی در دوره اسلامی
,
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
,
نگارههای عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صفویه ,
تصوف ایرانی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
خانقاه ها ,
صفویان ,
سده میانی اسلامی (تاریخ) ,
دوره اسلامی متأخر (تاریخ) ,
آیین سماع و موسیقی عرفانی در دوران اسلامی (عرفان) ,
تصوف در تحولات سیاسی و اجتماعی در دوره اسلامی (عرفان) ,
موسیقی عرفانی در نگاره های دوره اسلامی (عرفان) ,
چکیده :
هنر موسیقی در دوره اسلامی همواره متأثر از اندیشههای اسلامی و شرایط اجتماعی و فرهنگی دورههای مختلف بودهاست. جامعه تصوف با ساختار اعتقادی و اجتماعی، در پیوندی معنادار و عمیق با هنر موسیقی، تجلی پیدا کرد. آیین سماع و موسیقی عرفانی در جامعه تصوف، به دلیل نگرشها و شرایط سیاسی و اجتماعی گوناگون به صورت یکنواخت پیش نرفت. این پژوهش در نظر دارد با مطالعه نگارههای عرفانی به چگونگی جایگاه اجتماعی جامعه تصوف و ارتباط آن با سیر تحول موسیقی عرفانی و آیین سماع در سدههای میانی تا دوران اسلامی متأخر، بپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و توصیفی- تحلیلی انجام شد و یافتهاندوزی دادهها به روش کتابخانهای صورت پذیرفته است. نتایج مطالعات بیانگر این مهم است که دیدگاه جامعه نسبت به آیین سماع و موسیقی عرفانی اغلب متأثر از چگونگی ساختار سیاسی و مواضع حاکمیت نسبت به اندیشههای عرفانی و تصوف بوده است؛ به نحوی که در سدهی پنجم تا اواسط سده نهم هـ.ق، جایگاه اجتماعی ممتاز تصوف، دلیل رونق سماع و موسیقی عرفانی میشود اما در سدههای دهم و یازدهم هـ.ق با توجه به شکل گیری ساختار سیاسی آن دوره، این روند تنزل پیدا میکند. به نحوی که در دورههای بعد نیز نتوانست به دوران طلایی و حیات اجتماعی پیشین خود بازگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 52 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مؤلفههای قرآنی نمادهای حیوانی در غزلیات شمس (از منظر الگوها)
نویسنده:
علی صفایی، رقیه آلیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
بررسی مؤلفههای قرآنی نمادهای حیوانی در غزلیات شمس (از منظر الگوها) (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
نماد حیوانی ,
الگو های عرفانی و اسلامی (عرفان) ,
الگوهای عرفای با تکیه بر معارف (عرفان) ,
فاعلیت مطلق خداوند: ما رمیت اذ رمیت/ابابیل (عرفان) ,
نااهلان،تَبت یدی اَبی لَهب/خفاش (عرفان) ,
نااهلان، عنکبوت (عرفان) ,
تهذیب نفس، گاو (عرفان) ,
پیمان ازلی، باز، ماهی، پروانه (عرفان) ,
صفات رذیله درونی آدمی، خارپشت (عرفان) ,
برهان الهی، اژدها (عرفان) ,
دوگانگی جسم و روح، مورچه (عرفان) ,
اولیا حق، هدهد (عرفان) ,
مسخ، بوزینه (عرفان) ,
تجدید حیات، ماهی (عرفان) ,
الگوی تعالی، هما (عرفان) ,
نزل عرفانی، ماهی (عرفان) ,
سفر، باز (عرفان) ,
بازگشت به اصل، ماهی (عرفان) ,
تهذیب نفس، ماهی (عرفان) ,
چکیده :
افراد برای ابراز معانی به گفتار و نوشتارِ هنجار روی میآورند، اما همیشه این زبان عادی قابلیت القای معانی ذهنی و ماورایی را نداشته؛ و با بالا بردن ظرفیت زبان دست به هنجارگریزی و استفاده از نماد میزنند. با این توضیح مولوی به عنوان یک شاعر و اندیشمند دینی مضامینی در ذهن خود دارد، که این مفاهیم را بهواسطة مکانیزم بلاغی نماد به مخاطبان القا میکند و از آنجایی که مضامین قرآنی در ناخوادگاه مولوی جریان داشت-که تنوع استفادة مولانا در لفظ و معنا به احادیث و قرآن نشانگر آشنایی مولوی با معارف اسلامی است- پس نمادها همچنان پشتوانة مذهبی خود را حفظ کردهاند، که در اغلب موارد برای دریافت لایههای ضمنی یک نماد باید به ژرف ساختهای دینی آن نیز توجه داشت. نتایج بررسیها نشان میدهد که مولوی از گزارههای قرآنی و احادیث برای پردازش الگوهای عرفانی و اسلامی خود از جمله تهذیب نفس، سفر در خویشتن، تجدید حیات و... بهره میگیرد که این الگوها از لایههای متنوع ذهنی و زبانی شاعر به صورت دایرههای متداخلی که مرکزیت آن حول محور انسان میچرخد، تشکیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 90 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 745
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید