جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 745
عنوان :
تکدی در آموزههای عرفانی و فقه
نویسنده:
سید محمد صدری، حیدر امیرپور، حسن علیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تکدی در آموزههای عرفانی و فقه
کلیدواژههای فرعی :
گدا و گدایی در ادب و عرفان فارسی (عرفان) ,
احکام تکلیفی تکدی ,
تکدی مباح ,
تکدی مکروه ,
تکدی حرام و نامشروع ,
تکدی نامشروع در قانون مجازات اسلامی ,
تکدی واجب ,
گونه های تکدی نامشروع و حرام ,
چکیده :
تکدّی به معنی گدایی کردن، امروزه به عنوان یک منبع پردرآمد، مورد توجّه جامعه قرار گرفته است. شناخت احکام تکلیفی شرعی تکدّی در فقه اسلامی و گونههای نامشروع آن، سؤال بسیاری از کسانی است که دارای احساسات دینی هستند. شیوههای بکارگیری در متون ادبی و رفتار اجتماعی آن، قابل توجه و تأمل است. نگارنگان در نوشتار حاضر با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، برآنند که این مسأله را در فقه و شریعت با رویکرد عرفانی تحلیل و توجیه نمایند. یافتهها حاکی از این است که چنان که این موضوع با نظرگاه شریعت و عرفان بررسی شود، رویکردهای مثبت و منفی آن، بیشتر نمایان میسازد و گاه در متون عرفانی، بسیار زیبا و مثبت جلوهگر شده و گاهی نوعی آداب معمول این گروه اجتماعی قرارگرفته است. اما در باب احکام تکلیفی، گدایی شامل چهار حکم مباح، مکروه، حرام و واجب است و گونههای نامشروع آن مانند: گدایی به وسیلة به کارگیری الفاظ «خداپسندانه»، قرائت قرآن به قصدگدایی، متکدّی در ایّام مقدس، در میان عبادت کنندگان، تکدّی به قصد ثروتاندوزی و متکدّیان که توانایی کار دارند، با استناد به آیات قرآن، روایات اسلامی را برّرسی نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 174 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفس واحده در عرفان
نویسنده:
انسیه جعفری، فرزاد عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
خلق ( ایجاد )
,
مقام نفس
,
نفس واحده در عرفان (عرفان)
,
زن و مرد در عرفان (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
خلق آدم (ع) ,
خلقت حوا ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
وجه جسمانی نفس (عرفان) ,
وجه روحانی نفس (عرفان) ,
جایگاه زن در هستی شناسی در نگاه عرفا (عرفان) ,
ماهیت نفس واحده در قرآن کریم (عرفان) ,
چکیده :
یکی از مسائل بحث برانگیز در قرآن کریم که محل مناقشه برخی از عرفا قرار گرفته است تقدم در خلقت مرد بر زن و عاملیت واسطه بودن مرد در خلقت زن میباشد. در واقع این گروه از عرفا با مطرح نمودن اولویت در خلقت مرد، از زن با عنوان جنس دوم و طفیل وجود مرد نام برده و اساس خلقت زن را امری بی ارزش و صرفا جهت کامجویی، ازدیاد نسل و... معرفی نمودهاند. در حالی که در بینش اسلامی و با تکیه بر تعالیم وحیانی اگر چه زن و مرد دو جنس متفاوت محسوب میشوند اما هر دو دارای وحدت نوعی و ماهیت انسانی یکسان و منقسم از یک گوهر وجودی میباشند. و ملاک و معیار ارزش گذاری بین زن و مرد را در تقوا و پارسایی قرار میدهد. هدف از نگارش این مقاله نگاهی تحلیلی-تطبیقی نسبت به جایگاه زن در هستی شناسی از منظر عرفا میباشد تا با تکیه بر آیات قرآن کریم به رفع تبعیض بین مرد و زن و متعاقباً به اثبات جایگاه وجودی زن به عنوان نوع انسانی منجر شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 132 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی
نویسنده:
فاطمه آگاه، احمدرضا یلمه ها، مریم محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی (عرفان)
,
مضامین عرفانی در شعر فارسی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
شعر کلاسیک فارسی ,
ابتهاج ,
غزل ,
مقام محبت ,
جلوه های عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
رسوایی و بدنامی عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
پندناپذیری عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
ناتوانی و ناکارمدی عقل در وادی عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
خاکساری و رضایت در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
عاشق کشی و سنگدلی معشوق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
نظر بازی و جمال پرستی در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
صور خیال در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
تاثیرپذیری از سعدی ,
چکیده :
وفای فراهانی از جمله شاعران سده دوازدهم است که آثار متعددی از خود به جا گذاشته است. یکی از آثار ناشناخته او دیوان اوست که مشتمل بر مضامین گوناگون حکمی، عرفانی، تعلیمی و اخلاقی است. بررسی دیوان این شاعر نشان میدهد که این شاعر توجه ویژهای به شاعران سنتی ادب فارسی داشته است و از بین شاعران گذشته بیشترین اثرپذیری را از سعدی داشته است. آشنایی او با مضامین و اشارات عرفانی همانند آشنایی سعدی است که با مضامین، درونمایهها و تعالیم عرفانی انس و الفت داشته است؛ هرچند نمیتوان سعدی را یک شاعر عارف به حساب آورد. عشق به عنوان پررنگترین مضمون عرفانی در دیوان وفای فراهانی با جلوههای عاشقانه و معشوقانه بروز و نمود داشته است. این پژوهش بر آن است تا به اثرپذیریها، نمونهها و گونههای مختلف این اشارات در دیوان وفای فراهانی، شاعر ناشناخته دوره بازگشت اشاره کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشی عرفانی فارابی
نویسنده:
قدرت الله خیاطیان، راحله میرآخورلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
کتاب فصوص الحکم فارابی
,
مشی عرفانی فارابی (عرفان)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
محبت ,
حق مطلق (اسماء ذات الهی) ,
مقام نبوت ,
نظام فیض ,
فلسفه اسلامی ,
فلسفه مشاء ,
فیض الهی ,
حق مطلق (اسماء ذات) ,
فنا ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام محبت ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
تصوف فلسفی (عرفان) ,
عرفان استدلالی (عرفان) ,
نشانه های تصوف در فارابی (عرفان) ,
نشانه هایی از مبانی عرفان فارابی (عرفان) ,
عاشقیت و معشوقیت خداوند (عرفان) ,
چکیده :
ابونصر فارابی (295-339 ه.ق.) فیلسوفی است که در سرزمین ایران پس از اسلام پدیدار گشته و از آشناترین فلاسفه نسبت به دانش روز است که در محدوده زمان خود گامهای بسیار مهمی در تأسیس فلسفه اسلامی برداشته است. فارابی همچون ابن سینا در کنار فلسفه و دیگر علوم به عرفان نیز گرایش داشته است و در عرفان عملی وی زهد، عدم دلبستگی و زندگی توأم با انزوا دیده میشود و بر اساس آن در عرفان نظری نیز دارای نظرات و آثاری است. آنچه در پژوهش حاضر محل نظر میباشد، این است که آیا فارابی علاوه بر صاحب فن بودن در حوزههای علمی بر شمرده شده، عارف نیز به حساب میآید؟ آیا دلایلی برای انتخاب وی در سلک عرفان نظری و نسبت وی با عرفان عملی وجود دارد؟ از این رو این بررسی به روش توصیفی- تحلیلی متوجه اثری است با عنوان فصوص الحکم که از آن فارابی میباشد و دیگر آثاری که از وی به جا مانده تا تصویر عرفان و تصوف نظری و عملی وی را ترسیم سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 98 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیوان شمس تبریزی، آینۀ بازتاب شعورمندی کائنات
نویسنده:
عنایتالله شریفپور، احمد امیری خراسانی، مهین ایرانمنش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان نظری
,
دیوان شمس تبریزی
,
دیوان شمس تبریزی، آینۀ بازتاب شعورمندی کائنات (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عالَم ,
تسبیح موجودات ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
جهان شناسی مولانا (عرفان) ,
تسبیح موجودات (در دیوان شمس) (عرفان) ,
سریان عشق در ذرات عالم هستی، نشانه شعورمندی آنها (در دیوان شمس) (عرفان) ,
بازتاب شعورمندی کائنات در داستان پیامبران (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی آسمان ها، زمین و کوه ها در پذیرفتن بار امانت الهی (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی درخت در معجزه رسول اکرم (ص) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
ناله کردن ستون حنانه در هجران رسول اکرم (ص) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی عصا و رود نیل در داستان حضرت موسی (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی باد، مورچه و پرندگان در داستان حضرت سلیمان (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی پرندگان و کوه ها در داستان حضرت داوود (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی آتش در داستان حضرت ابراهیم(ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
چکیده :
دیوان شمس تبریزی، اثر معروف مولانا جلالالدّین محمّد بلخی، عارف بزرگ مسلمان قرن هفتم هجری، مانند اثر ارزشمند دیگر وی، مثنوی معنوی و همچنین همۀ آثار عرفانیِ اسلامیِ فارسی، آینۀ بازتاب باورهای خاصّ عارفان بزرگ مسلمان است. یکی از این باورها، «شعورمند دانستن کائنات» است که الهامبخش اصلی ایشان در این خصوص، آیات قرآن کریم و روایات اسلامی است. عارفان بزرگی چون مولوی، با تأثیرپذیری از این گنجینههای ارزشمند دینی، بهویژه آیاتی که به تسبیح موجودات یا مورد خطاب قرارگرفتن آنها از سوی خالق خویش اشاره دارند، همۀ عالم وجود را حیّ و ناطق و دارای شعور میدانند. علاوه بر این، رسیدن به این باور، آنگونه که خود اذعان نمودهاند، از طریق کشف و شهود نیز بر ایشان محقّق شدهاست. در این مقاله که از روش سندکاوی در جمعآوری اطّلاعات، استفاده گردیده، سعی شدهاست تا نمونههای برجستۀ بازتاب شعورمندی کائنات، از دیوان شمس تبریزی، استخراج و تحلیل و توصیف گردد. از مهمترین نتایج مقالۀ حاضر، آن است که مولوی در انعکاس این باور عرفانی اسلامی در دیوان شمس تبریزی، هم از نظر میزان، هم صراحت بیان، گوی برتری را از دیگران ربوده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 78 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبه های عارفانۀ حیا در غزلیات شمس
نویسنده:
مجید فرحانیزاده، عباس محمدیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غزلیات شمس
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان مولانا
,
جنبه های عارفانۀ حیا در غزلیات شمس (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
قرب الهی ,
آیات صفت حیاء ,
حیا ,
حیا ,
مقام حیاء ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
نظام جبرگرایانه عرفانی مولانا (عرفان) ,
ستاریت الهی در اندیشه مولانا (عرفان) ,
حیای نکوهید در عرفان (عرفان) ,
شرم از نظر محبوبی (عرفان) ,
حیا و جلوه محبی (عرفان) ,
چکیده :
حیا از صفات بسیار مهم و برجسته در فرهنگ و اخلاق دینی و نیز یکی از اوصاف درخور و پراهمیت در مباحث عرفانی است که اطلاق آن هم بر حق - تعالی - و هم بر انسان جایز میباشد. به جهت جایگاه والایی که این صفت در تعالی روحی و معرفت الهی دارد، بسیار مورد توجة عارفان قرار گرفته است. در این پژوهش که با روشی توصیفی تحلیلی تدوین یافته، ضمن بررسی حیا و شرم در قرآن و سنّت و نگرشهای مختلف عرفانی، به بررسی جنبههای عارفانۀ حیا از منظر مولوی با تکیه بر غزلیاتش پرداخته شده است. این بررسی نشان میدهد که با وجود تأکیدی که عارفان پیشین بر رعایت حیا درهمۀ مراحل سلوک دارند و برخی آن را ازاحوال مقربان میدانند؛ اما مفهوم و دریافت مولوی از این موضوع کاملا با دیگران متفاوت است. وی حیا را در ساحت عشق که از نظر او و سایر عارفان نهایت قرب الهی است؛ گاه لازم نمیشمارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حوزه معنایی اسم و صفت در ساخت نوع ادبی عرفانی (حدیقه سنایی)
نویسنده:
عباسعلی وفایی، فاطمه مرادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متون عرفانی- ادبی
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان نظری
,
حدیقه الحقیقه سنایی
,
نوع (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انواع ادبی ,
سبک ادبی ,
حوزه های معنایی ,
مقام محبت ,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته) ,
تخصیص معنایی ,
ترفیع معنایی ,
تنزل معنایی ,
بررسی واژه سرای در حدیقه سنایی (عرفان) ,
بررسی واژه دل در حدیقه سنایی (عرفان) ,
بررسی واژه زندان در حدیقه سنایی (عرفان) ,
بررسی واژه عشق در حدیقه سنایی (عرفان) ,
بررسی واژه طاووس در حدیقه سنایی (عرفان) ,
بررسی واژه خاک در حدیقه سنایی (عرفان) ,
بررسی واژه عقل در حدیقه سنایی (عرفان) ,
بررسی واژه فردا در حدیقه سنایی (عرفان) ,
چکیده :
نوع (genre) در اساس اشاره به سنخ (type)های ادبی دارد. درواقع مجموعهای از قواعد انتزاعی است که نویسندگان در خلق آثارشان خود را ملزم به رعایت آن میدانند. از همین رو دستهای از متون ادبی که دارای شباهتهای ساختاری، محتوایی، بلاغی و... هستند نیز نوع ادبی نامیده میشوند. بخش عمدهای از عوامل موثّر در ایجاد نوع ادبی، مربوط به حوزههای معنایی است. در این زمینه، واژگان در قالب اسمها و صفات بهصورت ساده، مشتق یا مرکّب نقش اساسیای در خلق نوع ادبی و تمایز انها با یکدیگر دارند. یکی از انواع مهم در حوزه ادبیّات ایران، نوع عرفانی است. حدیقةالحقیقه سنایی از جملة آثاری است که در زیرمجموعه این نوع قرار میگیرد. ما در این مقاله در پی آن هستیم که ضمن بررسی 50 واژه در این کتاب، نشان دهیم که حوزههای معنایی (اسم و صفت) چگونه در ایجاد نوع عرفانی موثّرند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد حوزههای معنایی غالب این دسته از واژگان با توجه به مطالعات درزمانی و همزمانی و همچنین تغییراتی که در دو سطح واژگانی و مفهومی آنها پیدا میشود، با بسامد بالا در خدمت نوع عرفانی قرار گرفتهاند؛ چنانکه از این میان، سهم اسمهای مکان، زمان و برخی واژگان دیگر که ما از آنها تحت عنوان واژگان خاص نام بردهایم، بیشتر است. این پژوهش کاملا نوآورانه است و با نگاهی جدید از حیث کمّی و کیفی به توصیف دقیق متن میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 36 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یقینشناسی در عرفان ابن عربی
نویسنده:
عبدالحسین خسرو پناه، محمود خونمری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
یقین
,
عرفان نظری
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
یقینشناسی در عرفان ابن عربی (عرفان)
,
حقیقة الیقین (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
یقین منطقی ,
یقین روانشناختی ,
یقین معرفت شناختی ,
متصوفه ,
حق الیقین ,
علم الیقین ,
عین الیقین ,
مراتب معرفت(عرفان نظری) ,
مقام علم الیقین(قسیم مقام عین الیقین و حق الیقین) ,
مقام عین الیقین(قسیم مقام علم الیقین و حق الیقین) ,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اقسام یقین (عرفان) ,
مراتب یقین (عرفان) ,
آثار یقین (عرفان) ,
یقین در اصطلاح عرفان (عرفان) ,
فرق علم و یقین (عرفان) ,
چکیده :
مفهوم یقین از جمله مفاهیمی است که در حوزههای متعددی مانند فلسفه و عرفان موضوع بحث قرار میگیرد. در عرفان اسلامی نیز عارفان مسلمان به مفهوم یقین با توجه به استعمال آن در آیات قرآن کریم و روایات توجه کردهاند. هدف نویسنده در مقاله حاضر بررسی مفهوم یقین در آثار ابن عربی است. نویسنده با مراجعه به آثار ابن عربی تلاش میکند تا ضمن بیان چیستی مفهوم یقین از دیدگاه ابن عربی به آثار و مراتب آن نیز اشاره نماید. نتیجهای که محقق با تکیه بر تحلیل دیدگاه ابن عربی در مورد مفهوم یقین بدان رسیده است توجه به تمایزی است که وی در مورد یقین روانشناختی و یقین منطقی ایجاد مینماید. همچنین در مورد مراتب یقین در کنار اقسام سه گانة آن وی قسم جدیدی بنام «حقیقة الیقین» را نیز معرفی مینماید. البته مقصود ابن عربی از یقین نه مطلق یقین، بلکه یقین خاصی است که ارزش دینی و عرفانی داشته و تنها از طریق عبادت به دست میآید. نوآوری دیگری که میتوان در دیدگاه این عربی شناسایی نمود مسالة اعتقاد وی به «یقین بلا محل» است که مصداقی از آن را با استناد به یکی از آیات قرآن و بر طبق برداشت خاص خود نشان داده است. اما به نظر میرسد مسألة یقین بلا محل با دیدگاه کلی ابن عربی در مورد عرض، مبنی بر نیازمند دانستن آن به موضوع و محل، در تعارض آشکار است. ضمن آن که به تصریح خود ابن عربی، یقین به عنوان امری مستقل و قائم به خود در خارج موجود نمیشود، بلکه متکی به انسان موقن است، همانند قیام علم به عالِم. اما اگر یک عملی را محل یقین بدانیم، باید گفت چنین فرضی خارج از طور عقل متعارف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کشف الحقایق
نویسنده:
عبدالعزیز بن محمد نسفی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
کتب عرفان نظری
,
کتب عرفان نظری اهل سنت
چکیده :
کشف الحقایق مهم ترین تالیف نسفی، عارف قرن هفتم هجری، است که به نثری روان و فصیح نوشته شده و یکی از آثار مهم عرفانی و ادبی این قرن به شمار می رود. این کتاب در اصل مشتمل بر یک مقدمه و ده رساله و یک خاتمه بوده، ولی نسخ موجود فقط مشتمل بر یک مقدمه و هفت رساله است و کتاب حاضر نیز محتوی همان است. در این رساله ها مباحث زیر به تفضیل مورد بررسی قرار گرفته است: علت پیدایش مذاهب مختلف در امت محمد (ص) و تعیین مذهب مستقیم و بیان «وجود»و«انسان»و«سلوک»و«توحید»و «معاد»و«دنیاوآخرت»و«هفت آسمان و هفت زمین»و«کتاب الله و کلام الله»ومتعلقات و متفرعات این مباحث. مؤلف درمقدمه میگوید: جمعی از دوستان یکدل و درویشان ازین ضعیف التماس کردند که رسالهای بنویسی ... تا سالکان و مخلصان را گشایش و دستوری باشد و ترا ذخیره و یادگاری بود... و در خواست دیگر آن که هر رساله که جمع کردی میباید که اول سخن اهل شریعت و دوم سخن اهل حکمت سوم سخن اهل وحدت بیان کرده شود و اصول و فروع این هر سه مذهب گفته شود، هر که بهتحقیق و تفصیل نداند هیچ چیز را نداند و هر که اصول و فروع این سه مذهب را بهتفصیل دانست جمله چیرها را دانسته است و در خواست دیگر آنست که سخن هر طایفه که گفته شود میباید که بی تعصب و بی تقیه و زیاده ونقصان باشد و دیگر میباید که سخن مفهوم و روشن باشد.... من در قبال این در خواستها این کتاب را که شامل ده رساله است نوشتم ، سپس میگوید که این سوالها و درخواستها در سال ۶۷۱ق. بهاینجانب رسید و درآن وقت من در بخارا بودم که حمله کفار شهر را ویران کرده بود پس از آنجا بهدیگر شهرهای خراسان رفتم تا آنکه در ۶۸۰ ق. در ابرقوه این کتاب بهپایان رسید. این کتاب دریک مقدمه و فاتحة الکتاب دربیان مذاهب امت پیامبر که چنداست و ده رساله : ۱. دربیان وجود در چهل و سه فصل، ۲. دربیان انسان در سی فصل، ۳. در سلوک در بیست و دو فصل، ۴. در توحید در شانزده فصل، ۵. در معاد در سی و هشت فصل، ۶. در دنیا و آخرت و شب قدر و مرگ وزندگی در نه فصل، ۷. هفت آسمان و زمین کدام است در پانزده فصل، ۸. کناب الله دربیان قرآن وفرقان، ۹. حقیقت اسلام و ایمان و احسان، عبادات برای چیست ، ۱۰ ادیان وشرایع چنداست و نسخ شریعت چیست و چرا؟ خاتمه درختم نبوت و ختم ولایت چیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: گوهر مراد
نویسنده:
ملاعبدالرزاق فیاض لاهیجی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اخلاق عرفانی
,
عرفان و اخلاق
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
کلام و عقاید شیعه
,
اخلاق عرفانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
کد کنگره:
BP,211/18,ل2ک2
چکیده :
گوهر مراد شامل امّهات مسائل کلام و حکمت و اخلاق و عرفان و اصول خمسه است، دارای یک مقدّمه و سه مقاله و یک خاتمه است که مقدّمه آن در مورد مرتبهٔ وجود انسان و روشن نمودن راه خدا و فایده علم حکمت و کلام است و سه مقالهٔ آن در خودشناسی و خداشناسی و شناخت فرمان خدا و ابلاغ کنندگان و مجریان راستین آن یعنی انبیاء و امامان-علیهم السلام-و نتیجه عمل به آن یعنی معاد است و خاتمهٔ آن نیز پیرامون تهذیب اخلاق و سلوک مقامات العارفین است. تبویب گوهر مراد، تبویبی خاص است و در دیگر کتب کلامی دیده نمیشود. این کتاب علاوه بر مباحث کلامی به مباحث مسائل اخلاقی و عرفانی نیز میپردازد. مباحث فلسفی به کتاب راه یافته است؛ از این جهت گوهر مراد را کتابی کلامی-فلسفی میتوان دانست. اندیشههای عرفانی مؤلف کتاب بر مباحث کتاب دیده میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 745
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید