جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 304
چالش بنی الحسن با انگاره علم ائمه علیهم السلام در نیمه اول قرن دوم
نویسنده:
عبدالحمید ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگى امامت,
چکیده :
جریان بنی الحسن یکی از شاخه‌های مهم زیدیه در میانۀ قرن دوم هجری است که تأثیرات زیادی در جامعۀ شیعه داشته و عمدتاً جریان تقابل با نظام اموی و سپس عباسی را رهبری می‌کردند. از آنجاکه بنی الحسن هیچ‌گاه نتوانستند حمایت ائمه علیهم‌السلام را دربارۀ اقدامات خود جلب کنند، نوعی تقابل و انکار را نسبت به ایشان در پیش گرفتند. علم ائمه علیهم‌السلام به امور آینده که از طریق پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله به ایشان رسیده بود و دانش اختصاصی ایشان در امر دین که از طریق امیرالمؤمنین علیه‌السلام و امامان پس از او در اختیار داشتند، مشروعیت بنی الحسن را با چالش جدی روبرو می‌کرد؛ ازاین‌رو سیاست انکار آموزۀ علم الهی ائمه علیهم‌السلام به روشی پایدار و انحرافی عمیق در زیدیه و در قرن دوم تبدیل شد. این مقاله گزارشی از این جریان را در بازۀ زمانی پرالتهاب نیمۀ اول قرن دوم، عرضه می‌کند
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
آیا ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ تمامی علوم را می دانستند؟ اگر جواب مثبت است پس چرا حضرت علی ـ علیه السلام ـ برای امر ازدواج از برادرش عقیل که نسب شناس بود کمک گرفت یا هنگام شهادت امیر المومنین ـ علیه السلام ـ و در بستر، امام حسن و امام حسین ـ علیهما السلام ـ طبیبی را برای مداوای آن حضرت حاضر کردند مگر ائمه ـ علیهم السلام ـ علم نسب شناسی یا طبابت نمی دانستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي يافتن پاسخ سئوال مورد نظر توجه به نکاتي ضروري است: الف) مرحوم علامه طباطبائي مي گويد: «به دليل عقلي و نقلي، امام ـ عليه السلام ـ انسان کامل و داراي مقام نورانيت، بلکه کامل ترين انسان هاي عصر خويش و مظهر تام همه اسماء و صفات و داراي اسم اعظم الهي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشریف ـ از زمان ظهور آگاه نیستند پس چطور گفته می‌شود که علم ائمه ـ علیهم السّلام ـ کامل است و به همه چیز علم دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه معتقد است كه لطف گستردة خدا و نيز حكمت بي انتهاي او ايجاب مي‌كند كه مردم بعد از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ رهبراني معصوم و عالم داشته باشند كه درستي گفتار و كردارشان تضمين شده باشد. امام رضا ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «وقتي خداوند متعال كس بیشتر ...
آیا امام حسین(ع) از فرجام کارش آگاه بود؟ و می دانست تیری بر گلوی علی اصغرش خواهد خورد. اصولاً دایره علم غیب امام تا کجاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دربارة دايرة علم غيب امام مي توان گفت اما م معصوم علاوه بر علم عا دي كه براي نوع بشر قابل تحصيل است از علم لدني و خدادادي (علم غيب) نيز بهره مند است. اما م به حسب علو رتبه وجوديش به لطف و اذن الهي به سرچشمه علم الهي متصل است و از حقا يق حواد ث عالم ه بیشتر ...
گفته می‎شود (یعنی از پیامبر و امام باقر ـ علیه السّلام ـ روایت است ) که وقتی امام زمان (عج) ظهور کنند، بشر به تمامی علوم دست می‎یابد. ولی در قرآن آمده که علم ساعت تنها نزد خداست این دو چگونه با هم جمع هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
علم را در يك نگاه مي‎توان به دو قسم تقسيم كرد؟ 1. علوم عادي 2. علوم غيبي . طبق آيات و روايات علوم غيبي مخصوص خداوند است و هيچ كس را به آن راهي نيست اما اينطور هم نيست كه خداوند، از اين مخزن غيب كسي را مطلع نكند بلكه مانند ساير نعمت ها افرادي خاص ر بیشتر ...
اگر امام زمان (عج) به علم خود قضاوت می‌کند؟ آیا افراد را به علت گناهان انجام داده شده پیش از ظهور مجازات می‌کند و حد جاری می‌کند؟ مثلاً کسی یک بار زنا کرده باشد و کسی هم نفهمیده باشد یا دزدی کرده باشد (منظور پس از تشکیل دولت حق است)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بي ترديد حكومت جهاني حضرت مهدي(عج) حكومتي خواهد بود كه هيچ ظلم و گناهي را تحمل نخواهد كرد و حدود الهي به طور كامل جاري خواهد شد و هر حقي به ذي حقش خواهد رسيد. امام رضا ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: «خداوند زمين را به دست قائم (عج) از هر ستمي پاك گرداند بیشتر ...
در برخی روایات آمده است که فرزند امام صادق ـ علیه السلام ـ به نام عبدالله به دروغ ادعای امامت نموده است و نیز برادر امام حسن عسکری (جعفر کذاب) نیز چنین ادعایی داشته است با توجه به اینکه فرزندان نیک و بد ناشی از تربیت والدین و رعایت حلال و حرام خصوصاً امرار معاش به وجود می آیند پس چطور شده است که فرزندان ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ این گونه بد کردار و کذاب شده اند و اگر بگوییم این کار ناشی از بدی مادران شان بوده پس چرا امامان با علم غیبی که داشته اند به صورت آگاهانه با این زنان ازدواج نموده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
راجع به اين بخش از سؤال كه چرا «عبدالله» و «جعفر كذاب» با اين كه امام زاده و فرزند امام معصوم بودند، به ناحق در مقابل امام زمان خود ادعاي دروغين امامت كرده اند بايد گفت: اولاً نه تنها در ميان فرزندان ائمه ـ عليهم السلام ـ بلكه در ميان فرزندان انبياء بیشتر ...
علم امام در اندیشه علمای معاصر حوزه اصفهان
نویسنده:
محمدجعفر رضایی ، علی کرباسی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مقالۀ حاضر با بررسی دیدگاه‌های عالمان سدۀ اخیر حوزۀ علمیۀ اصفهان در مسئلۀ علم امام، تلاش دارد تا دیدگاه‌های جریان‌های فکری این حوزه را در این زمینه به تصویر بکشد. در این مقاله ضمن اشاره به استدلال‌ها و تبیین‌های علمای این دورۀ اصفهان، سه جریان فکری معرفی می‌شوند: 1. جریان فلسفی و عرفانی‌ای که علم امام را مطلق و فعلی دانسته و به عمومیت آن معتقدند؛ 2. جریان حدیثی‌ای که علم امام را مشروط می‌داند، اما به عمومیت آن باور دارد؛ 3. جریان کلامی‌ای که علم امام را مشروط و جزئی می‌شمارد. از جمله بزرگان جریان اول می‌توان به سید علی آقا نجف‌آبادی و شاگردانش سید علی علامه فانی، بانو امین و سید حسن مدرس اشاره کرد. از بزرگان جریان دوم می‌توان از شیخ محمدتقی نجفی مسجدشاهی و میرزا یحیی بیدآبادی نام برد. سید عبدالحسین طیّب، عطاءالله اشرفی اصفهانی و سید محمدجواد غروی اصفهانی از بزرگان جریان سوّم به‌شمار می‌آیند.
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
امام الصادق (ع) من المهد الی اللحد
نویسنده:
محمدکاظم قزوینی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار الانصار,
چکیده :
کتاب «الامام الصادق (ع) من المهد الی اللحد» نوشته محمدکاظم قزوینی، به بررسی زندگانی امام ششم شیعیان می پردازد. مولف در کتاب خود مباحثی پیرامون شخصیت امام صادق (ع) مطرح کرده و نسب و تولد آن حضرت را مورد بررسی قرار داده است. وی همچنین با بررسی بعد اخلاقی آن حضرت به تحقیق در تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره ایشان پرداخته و همچنین فعالیت های شاگردان و فرقه های اعتقادی فعال معاصر ایشان را مورد بررسی و دقت قرار داده است. از موضوعاتی که در کتاب مطرح شده است می توان به: اخلاق امام صادق (ع)، مواجهه امام صادق (ع) با ظالمین، توسل به امام صادق (ع) برای شفا، اصحاب و مدرسه امام صادق (ع) و دیگر موضوعات مرتبط اشاره کرد.
ولایت امام و گستره آن در تفکر شیعی با تاکید بر آموزه های صحیفه سجادیه
نویسنده:
آل رسول سوسن, نعمتی پیرعلی دل آرا, بالاخصال اکرم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
چکیده :
با توجه به معنای لغوی، کاربردهای قرآنی و استعمالات بیانی اهل بیت (ع)، ولایت قربی است که بر اساس آن نوعی خاص از تصرف، مالکیت، حاکمیت و تدبیر ایجاد می شود. تبیین معارف عالیه الهی در دعای صحیفه سجادیه در خصوص ولایت و گستره آن و نقش امام سجاد (ع) در انتقال آموزه امامت و ولایت، هدف این تحقیق است که با تامل در فرازهای مختلف دعاها و به شیوه توصیفی مورد توجه و تحلیل قرارگرفته است. امام در مواضع متعددی ضمن تصریح برمقام ولایت اهل بیت (ع)، به تبیین هدایتگری امام حق پرداخته و بقای دین الهی را وابسته به این امر معرفی کرده اند. ایشان ضمن تاکید بر نصب الهی امام و استمرار زمانی این نصب، امام را به واسطه بهره مندی از علم لدنی، عصمت، عدالت و مرتبه اعلای افضلیت، حجت و ولی خدا معرفی کرده و تحقق هدایت را به دو امر هدایتگری امام واطاعت حاصل از معرفت مأمومین وابسته می دانند. از همین روی، امرولایت را در دوبعد تکوین و تشریع مطرح ساخته و تربیت همه جانبه و نیل به کمال و سعادت را شأن تربیتی ولایت تکوینی امام معرفی نموده اند. بر همین اساس، ولایت تکوینی را لازمه ضروری ولایت تشریعی دانسته و حق سرپرستی و رهبری را برای امام به اثبات می رسانند.
صفحات :
از صفحه 47 تا 70
  • تعداد رکورد ها : 304