جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 304
آیا علی (ع) علم غیب داشت؟ آیا آن حضرت فرمود: من خدای زمینم که در زمین آشتی بدهم و رعد برق و صاعقه را تولید می کنم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
علم غیب ائمه اطهار (ع): «غیب»،به معنای پوشیده بودن چیزی از حواس و ادراک، و شهادت به معنای آشکار بودن است. یک شیء ممکن است برای کسی غیب و برای کس دیگری مشهود باشد. این امر وابسته به حدود وجودی آن شخص و احاطه او بر عالم وجود است. طبق آموزه های قرآنی، بیشتر ...
آشنایی با پیشینه، مبانی و دیدگاههای مذهب شیعه
نویسنده:
علی بابائی آریا؛ ناظر: محمدتقی فخلعی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
همانطور که می دانیم مکتب شیعه در طول تاریخ آماج حمله دشمنان قرار گرفته و به رغم آن همچنان سرفراز و قامت برافراشته حیات خود را ادامه می دهد. اموی ها آن روز که فاجعه کربلا را رقم زدند به زعم خود دودمان پیامبر را به باد فنا دادند لیکن به شهادت تاریخ کربلا به رمز ماندگاری شیعه تبدیل شد. در این نوشتار سعی بر این است که مذهب شیعه را از نظر تاریخی بررسی کرده سپس به بررسی گرایش های مختلف مذهب شیعه بپردازیم. در ادامه مبانی مذهب شیعه را بررسی کرده و علل افتراق آن از سایر مذاهب اسلامی را بیان می کنیم. همچنین نگاهی کوتاه به مسأله علم امام، خاستگاه و سرچشمه آن و عصمت از دیدگاه مذهب شیعه می اندازیم. علاوه بر این موضوع مهدویت را در قرآن و سنت بررسی کرده ایم و به دقتی به دیدگاه های خاص و فرعی شیعه کرده ایم.
امام شناسی جلد 4
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«امام شناسی» از مهمترین آثار علامه طهرانی بشمار می‌ رود که در ۱۸ جلد تدوین شده است. این کتاب مجموعه‌ ای است از بحث های تفسیری، فلسفی، روائی، تاریخی، اجتماعی درباره امامت و ولایت به طور کلی و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام و ائمه معصومین علیهم‌السّلام بالخصوص که به صورت درس های استدلالی علمی متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلی و نقدی پیرامون ولایت می‌ باشد. این مجموعه که شامل ۲۷۰ درس است در سال ۱۳۹۱ هجری قمری در ماه مبارک رمضان برای برخی از دوستان ایمانی تدریس شده است. اهم مطالب جلد چهارم به قرار زیر است: امام وارث همه علوم قرآن، علوم همه انبیاء و بالاخره وارث جنبه‌ های روحی و علمی پیامبران است، ذکر برخی از معجزات و مناقب امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام و اینکه امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام وارث همه کمالات پیامبر جز نبوت بوده است، مراد از آیه «و من عنده علم الکتاب» امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام می‌ باشد، مراد از شاهد در آیه ۱۷ سوره هود و مراد از هادی در آیه «و لکل قوم هاد» امیرالمومنین است، ضرورت وجود امام و بیان اینکه زمین هیچگاه از حجت خدا خالی نیست.
تعليم علم نحو براي فهم معناي قرآن، از خدمات امام علي (ع) به قرآن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
منشأ و قلمرو علم امام و پاسخ به شبهات آن
نویسنده:
‫عسکري امام‌خان(هندي)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫قرآن کريم، امام را مصداق "اولي الامر" دانسته و اطاعت از او را بر همگان واجب کرده است. پس امام بايد در تمام زمينه‌هاي کلي و جزيي امور ديني و دنيوي مورد نياز مردم از علم و آگاهي کافي برخوردار باشد. از نظر شيعه، امام اعلم افراد جامعه بوده، و علم او همانند علم پيامبر، حضوري، موهبتي، عام و فراگير است. لازمه چنين امري، برخورداري امام از علم غيب است. همچنين امام با استفاده از ولايت خود، هدايت باطني مردم را نيز به‌عهده دارد، که لازمه آن، حکومت بر دل‌ها و انديشه‌ها مي‌باشد، که خود نيازمند برخورداري از علم غيب در سطحي گسترده است. بر اين اساس، آن دسته از آيات و روايات که علم غيب را منحصر در ذات خداوند دانسته‌اند، ناظر به علم غيب ذاتي و استقلالي بوده، و آيات و رواياتي که علم غيب را براي غيرخدا پذيرفته‌اند، ناظر به علم غيب افاضي و موهبتي است که با اراده الهي، بندگان خاص خدا از آن بهره‌مند مي‌شوند. البته در آيات قرآن، به قلمرو بهره‌مندي آنان از علم غيب اشاره‌اي نشده است، اما از روايات مي‌توان دريافت که پيامبر اسلام‌( و ائمه معصومين‌( به همه امور آگاهي دارند. بررسي روايات نشان مي‌دهد که سرچشمه علوم امام، منابع متعددي است؛ قرآن، وراثت از پيامبر، الهام و تحديث، مصحف حضرت ابراهيم و موسي‌(، زبور داود‌(، مصحف فاطمه(، جفر، جامعه، مصحف خاص هر امام، و ستوني از نور که خدا براي امام برمي‌افرازد تا به‌وسيله آن بر اعمال مردم نظارت کند، مهم‌ترين منابعي هستند که علم امام از آن‌ها تأمين مي‌شود. بر اساس آن‌چه ذکر شد، پژوهش حاضر به تعدادي از شبهات مطرح در حوزه علم امام پاسخ گفته است، و مهم‌ترين نکته آن است که علم خدا ذاتي است و علم غيرخدا، عنايتي از سوي خدا مي‌باشد، پس علم ائمه نيز با تعليم الهي بوده، و احتمال شرک مردود است.
علم امام از ديدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
‫دلشادحسين هادي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫امامت، در اصطلاح به‌معناي خلافت خدا و رسول خدا( و مقام پيامبران و ميراث اوصيا بوده، و در حقيقت امامت اساس دين و مايه نظام مسلمين است. بنابر اين، امام در تمامي صفات حميده از قبيل علم، برتر از همگان مي‌باشد. در مورد گستره علم امام مي‌توان گفت که امامان داراي علم الکتاب بوده، و در نتيجه از قدرتي فوق‌العاده برخوردار هستند. همچنين اهل بيت( درباره احکام شرعي و مسائل اعتقادي از همه داناتر مي‌باشند، به‌طوري که علماي ساير مذاهب و فرق اسلامي وام‌دار علوم اهل بيت( بوده، و ائمه اطهار( مرجع علمي همگان بوده‌اند. مراجعه مکرر خلفاي سه‌گانه و ساير اصحاب به معصومين دليل اين مدعا مي‌باشد. از سوي ديگر، امامان زبان همه موجودات را مي‌دانند، و تمام کتب نازل شده نيز نزد ايشان موجود است. همچنين خداوند علام الغيوب به آن‌ها علم غيب هم عطا کرده است؛ و اين حضرات داراي علم ماکان و ما يکون، و همچنين علم البلايا و المنايا مي‌باشند. در واقع مي‌توان گفت علم ائمه بيشتر از علم همه پيامبران به‌جز وجود مبارک رسول گرامي اسلام( است. در مورد منابع، مصادر و خاستگاه علم امام نظر بر اين است که حضرات معصومين علم خود را از طريق الهام، تحديث، روياي صادقه و نور الهي کسب مي‌کنند، و با عالم بالا در ارتباط هستند. امامان ما به همه بطون قرآن آگاه هستند و از رسول خدا آموزش ديده‌اند، و علاوه بر علم موروث از پيامبر، منابع مکتوب همچون مصحف فاطمه(، کتاب علي(، جامعه، جفر و محبت انبيا، نيز نزد ايشان موجود است. البته پيشوايان معصوم شيعه در رفتار شخصي و اجتماعي خود، در بسياري از موارد علوم غيبي خود را ناديده گرفته‌اند، و بر اساس دانش عادي رفتار کرده‌اند. ديگر ويژگي علم امام آن است که امکان دارد علم امام هم فعلي باشد و هم تدريجي، و ادله مخالف اين نظريه قابل پاسخ‌گويي مي‌باشد.
بررسی علم امام حسین علیه السلام به شهادت
نویسنده:
محسن رنجبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مجموعه مقالات علم امام
نویسنده:
محمد حسن نادم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این نوشتار به معرفی کتاب مجموعه مقالات علم امام می پردازد. علم امام یکی از بارزترین صفات امامت است که از دیرباز در امام شناسی مورد توجه عالمان و متفکران اسلامی بوده است. از همین رو، دانشمندان شیعی در این باره رساله ها و کتاب هایی نگاشته اند. در این مجموعه 19 رساله و مقاله از دانشمندان شیعه با رویکردهای متفاوت در باب علم امام گرد آمده است.
لطفاًدر رابطه با علم امام توضيح بفرماييد. مثلاًآيا امام حسين(ع)مي دانستند كه اگر به كربلا بروند اين جنگ پيش مي آيد.كه اگر مي دانستند پس اين واقعه بايستي به وقوع مي پيوست و اگر نمي دانستند پس چطور ائمه به علم غيب دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
امام حسين، بنا بر اينکه پيامبر و اميرالمومنين فرموده بودند، مي دانستند كه در راه خدا كشته خواهند شد و وظيفه شان هم اين بود. البته ايشان براي شهادت نرفتند ،بلكه براي احياء دين خدا رفتند كه لازمه آن شهادت هم بود. علم امام به مقداري است كه موقعيت و منصب بیشتر ...
علم لدنی - با تاکید بر علم امام معصوم (ع) از دیدگاه شهید مطهری و علامه تهرانی
نویسنده:
کفایت علی شکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اگر تاریخ بشری را ورق بزنیم صفحه صفحه این تاریخ پر از شخصیتهائی است که هر کدام از آنها بخاطر علم و دانش شناخت و معرفت در تاریخ بشری ماندگار شده است از سوی دیگر تاریخ بشری نیز بخاطر همین قسمت ار تاریخ به خود می بالاد پس این شناخت و معرفت و علم و دانش است که انسان را به بزرگی و جایگاه رفیعی می رساند لذا اهمیت علمی و معرفت بر هیچ کس که دارای عقل سلیم باشد پوشیده نیست علم در افراد انسان داریا مراتب و درجاتی است که این مراتب و تفاوت سطح علمی به ظرفیت ذهنی برمی گردد هر چه انسان مقرب به درگاه حق باشد یعنی هرچه قدر بتواند انسان به درون و باطن خود را صفا دهد و جلا ببخشد بنابر روایات اسلامی به این ظرفیت افزوده شده این ظرفیت را بالا می برد البته این برای افراد غیرمعصوم متصور است ولی ظرفیت علمی برگزیدگان خداوند متعال بالاتر از این حرفهاست آنان از مشربعظیم و گوارای علم لدنی برخوردارند.در فصل اول بحث کلی درباره علم مورد بررسی قرار گرفته مانند حقیقت علم علم در لغت در اصطلاح در قران در کلام معصومین علیهم السلام حصول علم ابزار شناخت راههای شناخت و اقسام علم و در فصل دوم علم لدنی را مورد توجه قرار داده و در آن مباحثی همچون علم لدنی در قران از دیدگاه مفسرین از دیدگاه روایات اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه عرفان تقسیم علم به حصولی و حضوری اقسام علم حضوری و اقسام علم حضوری لدنی و تعریف علم لدنی مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل سوم علم غیب مورد کنکاش قرار گرفته و در آن مطالب همچون اقسام علم غیب ملاک و معیار علم غیب در قران آیات مثبته و نافیه علم غیبت جمع آیات مثبته و نافیه علم غیب از منظر ورایات و مجاری و طرق اخذ علوم غیبی آمده است. و در فصل چهارم با عنوان علم انبیاء ع درباره موضوعاتی همچون بهره مندی از علم لدنی سه نظریه پیرامون بهره مندی از علم لدنی شرایط شناخت و موانع شناخت از دیدگاه قرآن علوم انبیاء حدود علوم انبیاء ع خصائص علمی ائمه ع علومی که از ائمه ع به منصه ظهور پیوسته اند و شبهات درباره علم امام و پیامبر ع و پاسخ آنها پرداخته شده است و بالاخره در خاتمه که با عنوان نظرات دانشمندان پیرامون تعیین حد و مرز علم امام ع نظرات شیخ مفید و صدوق سید مرتضی ابن شهرآشوب علامه طباطبائی شهید مطهری و علامه تهرانی مورد بررسی قرار گرفته و در آخر بعنوان حسن ختام نظر مبارک امام امت امام خمینی آورده شده است.
  • تعداد رکورد ها : 304