جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1275
 آیا صفت ذوانتقام خداوند فقط انعکاس اعمال بد است یا برای اعمال خوب نیز چنین چیزی هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انتقام در مورد نقمت است اگر در مورد اعمال شايسته باشد اين تركيب ،تركيب درستي نيست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا موجودات بد و شرور هم تجلی خداوند هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما موجودات بد و شرور در خلقت نداريم يعني هر چيزي در ميان مخلوقات و آفرينش خداوند كه شر دارند ،شر آنها نسبي است ، ممكن است براي ما احساس شر باشد در ذات خودشان شر نيستند مثلا كروكوديل و تمساح را مي گوئيد كه شر هستند آيا مي دانيد چه نقشهاي مهمي را اين بیشتر ...
به چه دليل ما خداوند را مي پرستيم؟ آيا هر كس اين هستي را بيافريند بايد او را پرستيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما خدارا براي خدا پرستش نمي كنيم که بحث نياز يا بي نيازي او مطرح باشد.پرستش خدا يعني عمل كردن به فرامين الهي اگرکسي فرمان وطرح بهتري دارد به فرمان اوعمل کنيد . کسي انسان ووجود رابهترازخدا نمي شناسد که بخواهد طرحي بدهد. پرستش به معناي عبادت است وعباد بیشتر ...
 وقتی که می گوییم «و قل الحمد الله الذی لم یتخد ولداً» حمد برای الله است چون ولدی برای خود اخذ نکرده یا این که حمد برای الله است و نداشتن ولد برای الله صفت اوست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكي از علت هايي كه تمام حمد را ازخدا مي دانيم آن است که خداوند ولد ندارد. حال اين سوال پيش مي آيد که چرا ولد نداشتن خداوند حمد دارد؟ داشتن ولد اثبات نيازمي کند ، با « لم يلد و لم يولد » بي نيازي حضرت حق را اثبات مي كنيد پس وقتي مي گوئيد «و قل الحمد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پروردگار عالم حتما می‌دانسته است که آدم یک روزی مرتکب جنایات متعدد می‌شود ولی از ابتدای خلق عالم به ملائکه فرمود من موجودی خلق می‌کنم که اشرف مخلوقات است حال علت و هدف اصلی خلقت عالم چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما این تعبیر را در جایی ندیدیم که خدا بگوید اشرف موجودات. «انّی جاعلٌ فی الارض خلیفه»، آن را خلیفه قرار می‌دهم. همین. یعنی در همین کلمه هدف هم نهفته شده است. یعنی انسان می‌آید که خلافت کند، هدفش از آمدن این است. استعداد آن را هم دارد. یعنی هم توانایی بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا معرفت و لقای پروردگار همان معرفت معصومین علیهم‌السلام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقام نورانيت حضرات مقام كمال ايشان است كه بالاترين مرتبه كمال ممكن مى‌باشد و اين‌كه وارد شده كه آن حضرات اسماءاللَّه، وجه‌اللَّه، يداللَّه، جنب‌اللَّه مى‌باشند كه عميق‌ترين بحث‌هاى توحيدى است كه بيان تفصيلى آن در اين مختصر نمى‌گنجد، آنچه به‌طور خلاصه بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چه ارتباطی بین معرفت نفس و معرفت خداوند وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اصل روايت اين طور است: «من عرف نفسه عرف ربه» و دوازده معنا كه براى اين روايات ذكر شده، به طورى كه يادم مى‌آيد هيچ كدام معناى دقيق روايت نيست، فقط وجهى را كه از راه «فقر» توجيه شده مى‌توان معناى ظاهرى روايت قرار داد و ارتباط در مابين عرفان نفس و شناسا بیشتر ...
استدلال تجربه دینی بر وجود خدا و پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
اثر حاضر به دنبال اثبات این مدعاست که یکی از راه های شناخت خدا تجربه ی دینی است. برای این منظور ابتدا تقریرهای مختلف استدلال تجربه دینی مطرح شده است و سپس به برخی از تجربه های دینی اشاره نموده ایم . در ادامه اشکال یکی از منتقدان استدلال تجربه دینی، یعنی جان هاسپرز مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اشکال هاسپرز این است که قبول صحت استدلال تجربه دینی مستلزم پذیرش عقاید متناقض و ناسازگار است و این مساله چیزی جز پذیرش کثرت گرایی دینی نیست. نویسنده در نقد این اشکال دو مساله را مورد بررسی قرار داده است: نخست این که تجربه ی دینی مانند تجربه ی حسی. یک منبع شناخت است و دیگر این که عقاید متعارض در باب تجربه دیی را می توان همانند آراء متعارض در باب تجربه حسی توجیه کرد. در پایان چنین نتیجه گرفته شده است که می توان بسیاری از آراء متعارض در باب تجربه دینی را به تقابل اسماء الهی بازگرداند و صدق و کذب برخی دیگر را با معیار عقل و کتاب مقدس سنجید. هر کدام از تجربه ها که با این معیارها هماهنگی داشته باشند تجربه های صحیح و حقیقی خواهند بود.
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
نقد نظریه برهان ناپذیری وجود خدا
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برخی از متکلمان اشاعره و عرفان و روشنفکران معاصر تحت تأثیر علوم طبیعی و تجربی مدعی اند که براهین فلسفی یا اصلا ناممکن یا فاقد کارکرد مثبت است. این مقاله به نقد این رهیافت می‌پردازد. ابتدا امکان شناخت خداوند و مکاتب گوناگون در آن را بررسی می‌کند؛ آن گاه بعد از اشاره به آرای منکران براهین فلسفی، ادله آنان را به نقد می‌کشد که مهم‌ترین آن عبارت از امتناع اقامه برهان برای خداوند به دلیل ماهیت و علت نداشتن است. واپسین دلیل مخالفان، تمسک به دلیل نقلی است که ارزیابی خواهد شد. فرضیه نویسنده در این مقاله، تعمیم برهان به برهان انی و شبه لمی مفید یقین است که اقامه آن برای اثبات خداوند امکان دارد.
صفحات :
از صفحه 181 تا 201
جایگاه و عظمت ذکر خدا
نویسنده:
محمدتقی مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ذکر و یاد خدای متعال، شامل ذکر لفظی و ذکر قلبی است و هر دو موجب شناخت و معرفت بیشتر خدای متعال می شود. شناخت افراد از خدای متعال، دارای مراتب گوناگون است. هرچه معرفت انسان نسبت به خدا، اسماء و صفات الهی بیشتر و عمیق تر باشد، یاد او نیز عمیق تر و گسترده تر خواهد بود. اگر درصددیم که حقیقتا یاد خدا را در دل زنده کنیم و به معنای واقعی آن توجه نموده، باید معرفت خویش را نسبت به خدای متعال افزون کنیم، باید زمینه آلودگی ذهن و زبان خود را از بین ببریم و از بسیاری از رذایل اخلاقی، به ویژه زبانی به دور باشیم تا بتوانیم به خدای متعال تقرب جوییم.
صفحات :
از صفحه 7 تا 12
  • تعداد رکورد ها : 1275