جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
نزول وحی قرآن بر پیامبر اسلام از منظر امام خمینی(س)
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
خداوند سبحان بر پیامبر اسلام وحی فرستاد همچنان که بر پیامبران پیش از ایشان وحی فرستاده بود. چگونگی نزول وحی بر پیامبر اسلام یکی از سؤالات حائز اهمیت در حوزه علوم قرآنی است. این پژوهش به روش کتابخانه ای، دیدگاه امام دربارة چگونگی وحی بر رسول اکرم را بررسی نموده و تفاوت آن را با دیدگاه های دیگر بررسی کرده است. روشن شد که دیدگاه امام خمینی با دیدگاه رایج در میان علمای علوم قرآنی تفاوت دارد و به دیدگاه ابن خلدون درباره چگونگی ارتباط وحیانی پیامبر نزدیک است؛ امّا امتیازهایی در دیدگاه امام یافت شد. بر اساس دیدگاه امام خمینی، پیامبر اسلام با رهایی از جلباب بشری، در افق اعلی حضور می یابد و جبرئیل امین، وحی قرآن را بر قلب مبارک ایشان القاء می کند. بر این اساس، دیگر انسان ها راهی برای اتّصال به عالم غیبیّه ندارند؛ در نتیجه حقیقت وحی و آنچه در عالم علوی برای رسول الله اتفاق می افتد را درک نمی کنند. از این رو تعبیرهایی که دربارة چگونگی حالت وحیانی به ما رسیده، ظواهری در خور فهم ما انسان های گرفتار در عالم طبیعت است که با حقیقت وحی که در عالم ملکوت رخ داده است فاصله دارد.
آیا تورات و انجیل را جبریل آورده است و آیا بخشبندی آنها مانند قرآن بوده و دارای دو نزول هستند در مورد نبوت پیامبر اسلام از تورات و انجیل مثال بیاورید، از میان سه کتاب آسمانی مذکور کدام یک افضل و کامل تر هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تورات و انجيل حقيقي و واقعي از جانب خداوند توسط جبرئيل در اختيار حضرت موسي (ع) و حضرت عيسي (ع) قرار گرفته است. زيرا فرشته وحي تنها جبرئيل امين است. به تورات و انجيل حقيقي و واقعي كه از طريق وحي به دو پيامبر بزرگ الهي يعني حضرت موسي و حضرت عيسي –عليهم بیشتر ...
آیا آیات و سوره ها به ترتیب بر پیامبر (ص) نازل شده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خیر قرآن به ترتیبی که الان موجود است بر پیامبر «صلی الله علیه وآله» نازل نشده ،مثلا از سورۀ حمد شروع شده وبه سورۀ ناس ختم شود. بلکه آیات قرآن به تدریج برپیامبر«صلی لله علیه وآله» نازل می شد و حضرت دستور می دادند که آن آیات در کجا قرار بگیرند. بیشتر ...
با توجه به آیات قرآن، بیان کنید که این کتاب آسمانى چندبار بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با توجه به آيات (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لّلنَّاسِ وَ بَيّنتٍ مّنَ الْهُدَى‏ وَالْفُرْقَان)[1]؛ و (إِنَّآ أَنزَلْنهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبرَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ)؛[2] و (إِنَّآ أَنزَلْنهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْر)[3 بیشتر ...
تحلیل حکمی عرفانی «لیله القدر» با مبانی قرآنی
نویسنده:
سوسن آل رسول
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد واحد ساوه,
چکیده :
«لیله القدر» و مساله نزول قرآن از عبارات قرآنی کاملا مرتبط به یکدیگرند که مفسرین، حکما و عرفا در تبیین آن، دیدگاه های متفاوتی را مطرح ساخته اند. در صورت پذیرش دو نحو نزول اجمالی و تفصیلی برای قرآن، «لیله القدر» که منزل نزول قرآن است با مبانی حکمی و عرفانی کاملا قابل انطباق است. جهت تبیین و رمز گشایی این عبارت قرآنی که ظاهر قرآن نیز صراحت به «و ما ادریک ما لیله القدر» بودن آن دارد، از آیات قرآنی و احادیث معصومین (ع) و مبانی حکمی و عرفانی استفاده نموده تا شاید بتوانیم تصویری مجمل و عقلانی از آن داشته باشیم. در نوشتار حاضر توضیح داده می شود که کلام الهی از موطن بساطت و اجمال به موقف کثرت و تفصیل تنزل می کند تا بدانجا که به کسوت الفاظ و کلمات در می آید. به دنبال آن سعی می شود با تحلیل عقلی جوانب مختلف، «لیله القدر» بودن حضرت فاطمه زهرا (س) و به تبع ایشان انسان کامل هر عصر و زمانه (امام معصوم حاضر) اثبات گردد.
صفحات :
از صفحه 29 تا 54
در کتاب مکیال المکارم آیة الله سید محمدتقی اصفهانی آمده است وقتی که امام عصر (عج) ظهور فرمودند قرآنی را که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ جمع‎آوری کرده‎اند خواهد آورد و این برای کسانی که قرآن کنونی را حفظ هستند مشکل است؟ منظور چیست؟ مگر قرآن اصلی همین قرآن در دسترس نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند تبارك و تعالي در آياتي از قرآن از صيانت و حفاظت خود نسبت به قرآن خبرداده و از اين طريق حفظ كتاب آسماني را از هر نوع تحريف و كم و زياد گشتن ضمانت كرده است مانند آيه 9 سوره حجر« انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون». ما قرآن را نازل نموديم و ما بیشتر ...
قرآن که یکى از منابع اجتهاد است؛ آیا فقیه بدون هیچ پیش فرضى می‌تواند به قرآن تمسک کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نگاه همه فرق و مذاهب اسلامى، قرآن به عنوان اوّلین و مهم‌ترین منبع در اسلام شناخته شده است و همگان نسبت به این امر اذعان و اعتراف دارند که اوّلین منبع شریعت و نخستین جایى که براى به دست آوردن راى دین در زمینه‌هاى مختلف به آن رجوع می‌شود، قرآن؛ یعنى بیشتر ...
ناسخ القران و منسوخه و محکمه و متشابهه
نویسنده:
سعد بن عبدالله اشعری قمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: مكتبه العلامه المجلسی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این اثر ابتدا به كلیاتی از علوم قرآن پرداخته، سپس برخی از كتاب‌های نگاشته شده در این زمینه را معرفی کرده است. همچنین دیدگاه برخی از قرآن‌پژوهان و مفسران و محدثان بزرگ شیعه در مورد ناسخ و منسوخ در قرآن، محكم و متشابه، وجوه مختلف تأویل و تنزیل قرآن كریم، عام و خاص در قرآن، دیدگاه‌های مختلف در مورد عدم تحریف قرآن و ادله عقلی و نقلی مبتنی بر آن و آیات دلالت‌كننده بر موضوعات فوق‌الذكر شرح داده شده است. در ادامه مباحثی نیز در مورد ایمان و كفر، شرك و ظلم، حدود واجبات الهی، عصمت، تأویل قرآن قبل از تنزیل آن، ارائه شده است.
معناشناسی نزول در قرآن با تاکید بر واژگان بیانگر نزول قرآن
نویسنده:
ناصر عابدینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در علم زبانشناسی، بررسی ارتباط میان واژه و معنا را معناشناسی می گویند. این بحث در حوزه قرآن کریم یکی از دانش هایی است که می توان از طریق آن به مفهوم دقیق کلمات و کاربردهای آن در قرآن دست یافت. معناشناسی نزول در قرآن با تاکید بر واژگان بیانگر نزول قرآن موضوع این پژوهش است. نگارنده ابتدا به معنا شناسی واژه نزول پرداخته و در آن به معنای لغوی نزول و کاربردهای قرآنی آن همچون: نزول باران، نزول لباس، نزول انعام ثمانیه، نزول آهن، واردشدن، قول، ارسال، نزول تورات و انجیل و نزول قرآن اشاره کرده و ارتباط بین معانی لغوی و کاربردهای قرآنی را بیان نموده است.سپس نگارنده به واژگان بیانگر نزول قرآن در دو قسمت: 1. واژگان هم ریشه با نزول قرآن همچون: انزال و تنزیل 2. واژگان هم حوزه با نزول، همچون: وحی، القاء و تلقی، قرائت، تلاوت، ترتیل، مجییء و جاء، إتیان وإیتاء، قصّ، فرض و تعلیم؛ اشاره نموده و معانی لغوی و کاربردهای قرآنی و ارتباط آن دو با هم را شرح داده است.
بررسى پدیده وحى و شبهات پیرامون آن
نویسنده:
آزاده عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از زمان نزول قرآن در موضوع وحى شبهه هایى مطرح و براساس معیارهاى درون دینى و برون دینى پاسخ هایى نیز ارائه شده است.ارتباط میان انسان به عنوان مادّه سفلى با عالم عُلیا، نوع این ارتباط به لحاظ قالب الفاظ و قالب معنا، سنخ القاى آن بر پیامبران الهى و به صورت خاصّى بر پیامبر خاتم 9، تجربى بودن پدیده وحى و قابلیّت بسط و گسترش آن، معانى متعدّد وحى و یا کاربردهاى متعدّد از یکمعنى واحد براى وحى از جمله شبهاتى است که به صورت پرسشى مطرح، و تنى چند از اساتید دانشگاه پاسخ داده اند.در خصوص پیامبر خاتم 9 الفاظ و معانى قرآن، هر دو از جانب خداوند بر قلب رسول اکرم 9 نازل شده و پیامبر 9 براى بازگو کردن عین الفاظ نازل شده شتاب مى کرده اند. در قرآن تصریحاتى به نزول لفظى و معنایى وجود دارد.قول ثقیل، تحدّى قرآن نیز از مباحث مطرح شده مى باشد.
  • تعداد رکورد ها : 20