آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (تهران)
>
پژوهشکده حکمت و دینپژوهی
>
گروه منطق فهم دین
>
حمیدرضا شاکرین
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 66
عنوان :
جامعیت چهاروجهی زبان قرآن و برون داد روش شناختی آن
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زبان قرآن
,
روش شناسی
,
فهم
,
زبان
,
قرآن
,
جامعیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از اساسیترین مبانی درخور پژوهش در حوزه فهم قرآن مجید، زبان شناسی این کتاب الهی است. امروزه پرسش های فراوانی درباره زبان قرآن مطرح است؛ ازجمله اینکه: زبان قرآن معنادار است یا بیمعنا؟ شناختاری است یا ابزاری؟ ادبی، رمزی یا عرفی است یا به گونه ای دیگر؟ دارای ساختار گفتاری است یا نوشتاری؟ نسبت اجزای درونی و مفاهیم آیات قرآنی با یکدیگر چگونه است؟ و ... .هر پاسخی به پرسش های پیش گفته افزون بر تعیین نوع نگاه به قرآن، زیرساختی تئوریک برای چگونگی فهم قرآن و قواعد آن نیز خواهد بود. تحقیق حاضر، ضمن شناختاری انگاشتن زبان قرآن برآن است که این کتاب آسمانی به لحاظ زبانی دارای جامعیت چهاروجهی میباشد. این ویژگی، نتایجی در فهم و تفسیر دارد که در این مقاله به آنها پرداخته میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی نقد الحاد مدرن
سخنران:
رضا اکبری، حمید رضا شاکرین، حسن حسینی، فخر الدین طباطبایی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرک
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
کفر
,
کفر
,
کفر
,
فلسفه دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی دیدگاه شیخ محمد سند دربارۀ حجیت خبر واحد در عقاید
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید دینی
,
حجیت خبر واحد
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
محمد سند
کلیدواژههای فرعی :
ایمان (فرجام شناسی) ,
آیات و روایات ,
قرآن ,
لزوم علم در عقاید ,
واقع نمایی عقاید ,
اذعان قلبی ,
چکیده :
یکی از مسائل مهم در حوزۀ عقاید دینی، این است که رسیدن به چه درجه ای از معرفت در آن، لازم و کافی است. آیا رسیدن به یقین در این زمینه ضروری است و به ناچار تنها منابع علم آور در آن اعتبار دارند یا اینکه دلایل ظنی و تعبدی کافی است و به ناچار ظنون معتبر که اهم آنها خبر واحد است، در این عرصه کفایت می کند. شیخ محمد سند عقیده را عمل جوانحی و قابل جعل مولویت شرعی دانسته و ادلۀ حجیت خبر را بر آن سرایت می دهد. لیکن ماحصل پژوهش، امکان ناپذیری تعبد به ظن در عقاید، در عین امکان رعایت احتیاط در لوازم عملی پاره ای از اخبار اعتقادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بشری انگاری قرآن کریم بر اساس نگره افعال گفتاری: بررسی و نقد نگره قرآن شناختی مجتهد شبستری
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی رسالی
,
واقعیت نهادی
,
قواعد قوام بخش
,
هرمنوتیک افعال گفتاری
,
قرآن
,
قرآن مجید
,
قرآن کریم
,
نظریه افعال گفتاری
,
فلسفه زبان
,
افعال گفتاری(وابسته)(فلسفه اخلاق)
,
فلسفه زبان
,
افعال گفتاری
,
بشریانگاری قرآن کریم
,
فلسفه زبان معاصر
,
اصل سیاق
,
محضِ اظهار (افعال گفتاری)
,
حکایت (افعال گفتاری)
,
حمل (افعال گفتاری)
,
فعل مضمون در گفتار (افعال گفتاری)
,
زمینه متن
,
زبان اختصاصی
,
اصل بیانپذیری
,
فعل پساگفتاری
چکیده :
محمد مجتهد شبستری با تکیه بر پارهای نگرههای فلسفه زبانی معاصر، بهویژه نظریه افعال گفتاری نتیجههایی برگرفته است که بر اساس آنها سخنگفتن خداوند متعال را با انسان از راه وحی رسالی ناممکن کرده، باب مفاهمه زبانی وی با بشر مسدود انگاشته میشود. نتیجه روشن این گمانه آن است که قرآن نمیتواند کلام الاهی باشد، بلکه در لفظ و معنا کلامی بشری است. اکنون بر آن هستیم تا نگاهی به فلسفه زبان معاصر، مهمترین تکیهگاه قرآنشناسی شبستری، افکنده، چگونگی دلالت آن بر نگره قرآنشناختی بشریانگارانه وی را بازکاویم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی دیدگاه هاسپرز مبنی بر بدیلانگاری تئوری فرگشتی داروین نسبت به برهان نظم
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
جان هاسپرز، فیلسوف معاصر آمریکایی، از ناقدان بارز براهین اثبات وجود خدا، بهویژه برهان نظم است. وی بر آن است که نظریه فرگشتی داروین رقیب و بدیلی نیرومند برای خداباوری به حساب میآید و با وجود آن دیگر نیازی به فرضیه آفرینش و سامانگری الهی نیست. تحقیق پیش رو بر آن است تا دیدگاه او در این زمینه را به روش عقلی ـ تحلیلی بررسی کرده و در بوته سنجش گذارد. نتیجه تحقیق این است که نظریه فرگشتی با اشکالاتی، بهویژه از منظر فلسفه علم روبهرو است. افزون بر آن نظریه مزبور بر فرض صحت، کاملا با برهانهای خداشناختی از جمله برهان نظم و غایتمندی تلائم و سازگاری داشته، تبیینی طبیعی و فروپایه از زیستمندان است و در طول تبیین فراپایه و توحیدی قرار دارد، نه در عرض آن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 1
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاص,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
شماره ديويي:
212.1
چکیده :
هدف این کتاب آن است که در ضمن نقد شبهه اثبات ناپذیری وجود خدا ، برخی از براهین معتبرو مشهور اثبات وجود خدا را بررسی و اشکالات آنها را ارزیابی کند . در این بحث ، مهم ترین شبهات مطرح توسط فیلسوفان غربی از زمان هیوم تا عصر حاضر تحلیل شده است . در این میان ، توجه ویژه ای به اشکالات جان هاسپرز استاد معاصر فلسفه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی صورت گرفته است . به نظر نویسنده ، ضعف فلسفی غرب و انگاره های خردستیزی مانند تثلیث در مسیحیت ، موجب طرح این اشکالات و گرایش به الحاد ونقد براهین اثبات وجود خدا شده است ؛ اما مبانی غنی فلسفه اسلامی و تکیه بر علم حضوری و بداهت وجود خدا رویکردی کاملا قابل دفاع از مبانی خداشناسی در اختیار متفکران می گذارد . این کتاب حاضر از پنج فصل تشکیل شده است : فصل اول ، خدا و اثبات پذیری ؛ فصل دوم ، برهان تجربه دینی ؛ فصل سوم ، برهان علیت ؛ فصل چهارم ، برهان وجوب و امکان و فصل پنجم ، برهان نظم این کتاب در سال ۱۳۸۶ از سوی موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر با همکاری شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ۳۴۴ صفحه منتشر شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وجودی ملاصدرا از علم و نتایج آن در تبیین علم الهی
نویسنده:
مژگان فتاحی ، علی ارشد ریاحی ، حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا ضمن توجه به دیدگاه متقدمان در تعریف علم، بر اساس مبانی وجودشناسی خود، تعریفی وجودی از علم ارائه میدهد که نقطۀ عطفی در علمشناسی حکمت متعالیه است. در این تلقی، علم عبارت از وجود چیزی برای چیز دیگر است. این تعریف با لوازم آن سبب ارائه تبیینهای خاصی از سوی ملاصدرا درباره علم الهی شده است، به نحوی که سهم بسزایی در شکلگیری هندسه معرفتی علم الهی دارد. اضلاع این هندسه عبارتاند از زائد نبودن علم الهی بر ذاتش، حضوری بودن علم الهی، نفی صور در علم الهی، علم خداوند به جزئیات مادی، معلوم بالذات بودن معلومات الهی، علم و عالم و معلوم بودن خداوند، علم خداوند به خود، و علم اجمالی خداوند به غیر در عین کشف تفصیلی. بر اساس برونداد این پژوهش، توجه به تبیین وجودشناسانه ملاصدرا از علم باعث میشود که درک نحوۀ شکلگیری دیدگاه او درباره علم الهی، تمایز و وجوه ابداعی آن با سایر دیدگاهها ممکن و یا حداقل سهلالوصولتر گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معنویت دینی و معنویت مدرن(هویت، معیار و کارکردها)
نویسنده:
سهیلا یاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
مدرن
,
دَیِّن
,
معنویت مدرن
,
مبانی معنویت
,
معنویتی دینی
,
معیار معنویت
,
کارکرد معنویت
چکیده :
معنویت دینی برآیند و حاصل شکلی از زیستن است که بر پایه رابطه قلبی و پیوند حبّی با خدا شکل گرفته و حالات، اعمال و زندگی فرد معنوی را بر پایه تعالیم وحیانی تبلور میبخشد.معنویت مدرن، برآیند نحوهای از زیستن است که بر مبنای رابطه قلبی و محبت به خودِ برتر انسان و تواناییهای روحی او متکی میباشد.گسترش جریانهای معنوی جدید در کشورمان و بیخبری اکثریت مخاطبان از پیشفرضها، اجزای مقوّم و پیامدهای آنها موجب میشود که بسیاری از افراد خصوصاً جوانان به دام افتاده، هستی معنوی خویش را به بهایی اندک معاوضه نمایند.پژوهش حاضر تلاش دارد با استخراج مبانی (معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی و وظیفهشناختی) معنویت دینی و معنویت مدرن از یکسو و استنباط مولفههای این دو گونه معنویت از سوی دیگر؛ اولاً معیارهایی برای تمیز و تشخیص آنها ارائه داده، ثانیاً کارکردهای این دو گونه معنویت را استخراج نموده، مقایسه کند.روش گردآوری دادههای اولیه در این پژوهش کتابخانهای و روش تحقیق، تحلیلی ـ عقلی میباشد.در مورد مبانی هویتبخش قابل ذکر است که معنویت دینی قائل به عقلانیت، وحیانیت، وجود خدا، هویت ربطی مخلوقات نسبت به خدا، وجود و اصالت روح، اصالتِ فطرت، همچنین آخرتگرا، شریعتگرا، اعتدالگرا و قائل به رئالیزم اخلاقی و معرفتشناختی است؛ در حالی که معنویت مدرن منکر آخرت، منکر خدا به عنوان معبود، شریعتستیز، عقلانیتگریز، غیروحیانی، اومانیست و قائل به نسبیت اخلاقی و معرفتشناختی میباشد.به لحاظ مولفهها، معنویت دینی دربردارنده معرفت، نیت الهی و رفتار مطابق با شریعت الهی است، در حالی که معنویت مدرن در غیاب خدا و تقلیل تفکر، بر عشق انسان به خود و عالم استوار میباشد.در باب معیار، معنویت دینی خدامحور، شریعتمحور، آخرتگرا، عقلانی و معتقد به اصلاحگری اجتماعی است، حال آنکه معنویت مدرن انسانمحور، اینجایی ـ اکنونی، وحیانیتستیز، فردگرا و تجربهگرا میباشد.در زمینه کارکرد، هرچند کارکردهای مشترکی (نظیر آرامشبخشی و تقلیل رنجها) میان این دو معنویت وجود دارد، اما معنویت دینی کارکردهایی اختصاصی چون معنابخشی به زندگی، پشتیبانی از سلوک اخلاقی، عدالت اجتماعی و تقلیل جرم و جنایت را دارا میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاههای فلسفه دین در معیار ارزیابی ادیان
نویسنده:
پدیدآور: محمد ناصر واعظی استاد راهنما: حمیدرضا شاکرین استاد مشاور: محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
تحقیق حاضر عهدهدار بررسی و نقد دیدگاههای رایج در فلسفه دین معاصر در باب معیارهای ارزیابی ادیان است. هدف از این بررسی دست یابی به معیارهای مناسب و خردپذیر و بازشناسی دین حق از باطل است که همواره مورد دغدغه دینداران بوده و امر مهمی برای آنان است. اساسی ترین سنجه های مورد بحث عبارتند از: (1) خاستگاه محوری؛ بنیادالهی دین در حدوث و بقاء و دوری از نسخ و تحریف، تأیید دین پیشین، اعجاز آورنده دین با تاکید برهماهنگی با معیار فطرت، (2) محتوی محوری؛ خرد پذیری و عقلانی بودن آموزههای دینی، مطابقت تعالیم آن با واقع و نفس الامر، افزون بر تلائم و هماهنگی و همچنین برخورداری از جامعیت،انسجام و سازواری. (3) کارکرد محوری؛ داشتن کارکردهای مهم دینی، دنیایی، فردی و اجتماعی درعرصههای مختلف زندگی بشری و کارآیی بیشتر در حفظ انسجام اجتماعی. (4) پیشوا محوری؛ این نگره بر سنتها و تعالیم بنیانگذاران دین، اخلاق و صفات نفسانی و اعجاز آنان تکیه داشته و مباحثی چون نسبت اوصاف پیشوایان و ترابط اعجاز با صدق و حقانیت آموزههای دینی پیشوایان را در پی دارد. نگرههای فوق به روش تحلیلی- انتقادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نتیجه حاصله این است که کارکرد محوری با توجه به تجربی بودن و عدم امکان تجربه کارکردهای فرا اینجهانی در دنیای حاضر به مثابه معیار مستقلی کاربرد ندارد. پیشوا محوری در حد قراین و شواهد در معیار ارزیابی ادیان قابل طرح است. البته بحث معجزه در این نگره بر اساس برهانی دانستن آن می تواند به مثابه یک معیار در خدمت بنیاد الهی به کار آید. اما معیار بنیاد الهی در نظریه خاستگاه محوری با تأکید بر هماهنگی با فطرت و نظریه محتوی محوری جایگاه برتری داشته و هریک به طور مستقل می توانند، سنجه ارزیابی ادیان قرار گیرند. در عین حال اساسی ترین معیار مطابقت تعالیم دین با واقع و نفس الامر است و این ضابطه به طور کامل تنها در دین الهی تحقق پذیر است. بنا بر این دو معیار یاد شده از یکدیگر انفکاک وجدایی ندارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاردکرد عقل در فهم دین
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
عقل(منطق)
,
فهم دین
کلیدواژههای فرعی :
حجیت عقل ,
تمثیل(منطق) ,
استقرا ,
قیاس ,
ابزار فهم ,
منبع دینی ,
کنه ذات الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
كاربست عقل در فهم و استنباط دينی، چگونگی، ميـزان اعتبـار و پـيآمـدهای آن، پرسـش هـا و مسائل چندی را پديد آورده است؛ از جمله اينكه آيا عقل، توان فهم حقايق دينی و كشـف مـراد شارع را داراست و دريافت های آن در اين زمينه معتبر و حجت است؟ اعتبار عقل در فهـم ديـن، تنها در حد ابزار فهم متون است، يا منبع مستقلی در كنـار كتـاب و سـنت نيـز مـی باشـد؟نتـايج و برون دادهای اعتبار عقل در فهم دين چيست؟ به ياری خداوند، مقاله پيش رو ابتدا به بيان معنا و چيستی عقل در لغت و اصطلاح پرداخته و سپس جايگاه و كاركرد آن را، در حوزه فهم دين، ناظر به مسائل ياد شده پی می گيرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 66
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید