آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
پ. قرن سیزدهم هجری قمری
>
شیخ احمد احسائی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 212
عنوان :
کتاب العصمة : بحث مفصل فی عصمة الأنبیاء و الأئمة علیهم السلام
نویسنده:
أحمد بن زین الدین إحسائی؛ محقق: صالح أحمد دباب؛ ویراستار: مجتبی طاهر إسماعیل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة البلاغ، مؤسسة شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
آیات عصمت ,
احادیث عصمت انبیا ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
عقاید شیعه ,
وجوب عصمت انبیا ,
عصمت امام (ع) ,
عصمت از گناه بعد از بعثت ,
عصمت از گناه پیش از بعثت ,
عصمت در زمان امامت ,
عصمت قبل از امامت ,
وجوب عصمت امام (ع) ,
احادیث عصمت امام ,
چکیده :
كتاب العصمة؛ بحث مفصل في عصمة الأنبياء و الأئمة عليهمالسلام نوشته احمد بن زینالدین احسایی(1166-1241ق)، کتابی است تحلیلی، در مورد مفهوم و مصداق معصوم و در جهت اثبات عصمت انبیاء و ائمه معصومین(ع) از طریق قرآن و حدیث که توسط صالح أحمد دباب و مجتبی طاهر اسماعیل تحقیق و به زبان عربی منتشر شده است. کتاب با دو مقدمه از محقق و مؤلف آغاز شده است. در ادامه مطالب کتاب، ضمن پانزده فصل مطرح شده است. نویسنده در بیان آن، از آیات قرآن و روایات شیعه و سنی بهره برده است. محقق در مقدمه چنین بیان میکند که انسان در مسیر تکاملش با موانع و دشمنانی روبرو است که باعث انحراف او از جهت حق تعالی میشود. خداوند بدین منظور میفرماید: «وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذٰانَ الْأَنْعٰامِ و...» (نساء: 115)؛ (شیطان میگوید: و آنها را گمراه میکنم، و به آرزوها سرگرم میسازم و به آنها دستور میهم که گوش چهارپایان را (از روی خرافه و بدعت) بشکافند و...)؛ لذا ضرورت ایجاب میکند رسولانی از جانب خدا برای نجات انسان از این دشمن بزرگ فرستاده شود تا بشر را از گرداب انحراف، محفوظ دارد؛ رسولانی که دارای مقام عصمت بوده و از هر خطا و لغزشی مصون باشند. در ادامه، محقق به تشریح زندگینامه مؤلف اعم از اسم و نسب، مکان تولد و رشد، اساتید و مشایخ، شاگردان، تألیفات و آثار، زمان و مکان وفات و مدفن و نظرات علماء درباره او میپردازد. مؤلف در مقدمه کتاب به بحث مفهوم شناسی پرداخته، واژه عصمت را از جهت لغوی به معنای منع میداند و معصوم را به معنای ممتنع از معصیت معنا میکند و از جهت اصطلاحی بنابر آنچه که مشهور علمای امامیه مطرح کردهاند به معنای لطف الهی به انسان که مانع از ترک واجبات و انجام کارهای حرام میشود؛ که این لطف به غیر اجبار و با اختیار محض میباشد. در فصل اول نویسنده اشاره کوتاهی به تناسب بین عصمت و لایق بودن متعلق آن دارد. زیرا حکمت خداوند متعال اقتضا دارد که هر خصوصیت و ویژگی را که به مخلوقات خویش تفضل میدارد بر مبنای تناسب آن ویژگی با متعلق آن باشد و عصمت که بالاترین خصلت اولای الهی است براساس لیاقتشان عنایت شده است به گونهای که خداوند خود میفرماید: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» (انعام: 124) در فصل دوم به بیان حقیقت عصمت میپردازد و عصمت را متشکل از جمیع کمالات و فضایل اخلاقی و انسانی از قبیل علم، حلم، ایمان، عدل، رضا، زهد، تواضع، صبر، اخلاص، شجاعت و دهها صفت دیگر معرفی میکند که معصومین(ع) از تمام این صفات کمالی به حد نهایت آن برخوردار هستند و در مقابل از لوازم عصمت که طهارت از اضداد این اوصاف کمالیه است، برخوردارند. مؤلف در خلال چند فصل کوتاه به بحث از متعلق عصمت و وجود اختلاف در این موضوع بین علمای جهان اسلام میپردازد؛ اکثر علمای اهل سنت متعلق عصمت را در باب تبلیغ و بیان شریعت از جانب خداوند متعال دانستهاند نه در باب افعال و کردار شخصی معصومین و نویسنده در ادامه با طرح ایرادات و تناقضاتی بر این نظریه آن را مردود اعلام میدارد. لکن امامیه در مورد متعلق عصمت بر این باورند که عصمت ملازم و همراه با معصومان است از ابتدا تا انتهای عمر ایشان و معصومند است از جمیع معاصی اعتقادی و عملی، صغیره و کبیره از آنها، زیرا لطفی که منشأ عصمت ایشان است، به صورت ملکهای در ایشان است که مانع هر نوع لغزش و خطایی میشود؛ استدلال امامیه بدین بیان است که با توجه به دستور قرآن کریم به مسلمانان بر متابعت و الگوبرداری از معصومین در اعمال و کردار، اگر معصومین العیاذ بالله گناه کار باشند لازم میآید مکلفین در معاصی هم از آنها پیروی کنند و این خلاف وجدان و عقل است، لذا به حکم عقل ضرورت دارد انبیاء و ائمه(ع) دارای مقام عصمت باشند. و اگر از ایشان فسقی صادر شود فاسق محسوب شده و از طاعت الهی خارج میشوند و واجب نیست قبول قول و خبر ایشان بدلیل آیه شریفه قرآن کریم که میفرماید: «إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا» (حجرات: 6)؛ که اگر فاسقی برای شما خبر آورد حرف او را ابتداءا نپزیرید و در موردش تفحص کنید. و همچنین اگر از آنها گناه و فسادی سر بزند ظلم به خود کرده و قرآن درباره ظالمان میفرماید: «لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» (بقره: 124)؛ عهد و پیمان ما (امامت) به ظالمان نمیرسد، که اگر انبیاء الهی معصیت کار بودند مقام رسالت و امامت به آنها داده نمیشد؛ همچنین ادله زیاد دیگری از قرآن و سنت دال بر عصمت همه جانبه معصومین وجود دارد. نویسنده در فصل یازدهم به بیان ادله قائلین به جواز معصیت از جانب انبیاء و رد آنها پرداخته. از جمله این ادله آیه شریفه «عَفَا اللَّهُ عَنْکَ» (توبه: 43)؛ که این آیه دلالت دارد بر جواز صادر شدن گناه از جانب نبی اکرم(ع)، زیرا عفو و بخشش خداوند نشانگر این است که حضرت العیاذ بالله خطایی مرتکب شده. مؤلف در جواب از این استدلال بیان میدارد با توجه به ماجرا و شأن نزول این آیه شریفه معلوم میشود منظور از خطای پیامبر اکرم(ص) ترک اولایی از جانب ایشان بوده و منظور خداوند متعال از عفو و بخشش یک نوع تلطیف در عتاب پیامبر است. و همچین آیه شریفه: «لِيَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ» (فتح: 2)؛ که سخن از غفران الهی است. مؤلف در جواب میفرماید این آیه نیز در مورد ترک اولی است که از جانب پیامبر اکرم(ص) صادر شده بود یا به بیان شریف امام صادق(ع) منظور از گناهان در آیه، گناهان پیروان پیامبر اکرم(ص) است که خداوند متعال به برکت حضرت گناهان ایشان را عفو فرمودهاند. در ادامه مؤلف به رد ادله دال بر ارتکاب معاصی از جانب انبیاء الهی چون حضرت ابراهیم(ع)، یوسف(ع)، داود(ع) و همچنین ائمه طاهرین(ع) میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد الجسماني عند الشيخ احمد الاحسائي
نویسنده:
علي نقي بن احمد احسائي؛ حاشیه نویس: سعید محمد قریشی؛ محقق: صالح احمد دباب
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المحجة البيضاء، مؤسسة شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد جسمانی
,
کتب کلام شیخیه
کلیدواژههای فرعی :
رجعت و معاد جسمانی ,
احوال اهل قیامت ,
عقاید شیعه ,
ابدان انسانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
احوال معاد ,
کیفیت معاد جسمانی ,
شبهات معاد جسمانی ,
آیات معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دفاع عن الشيخ الأوحد الأحسائي : حول (المعاد - المعراج - العلة الفاعلیة)
نویسنده:
إسماعيل بن أسدالله كاظمي؛ ناظر: راضي ناصر سلمان
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة فکر الاوحد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
علت فاعلی ,
افعال حضرت محمد (ص) ,
معراج پیامبر(ص) ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معراج جسمانی ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
معجزه معراج ,
چگونگی معاد جسمانی ,
الروایة «نحن صنائع اله والخلق بعد صنائعنا» ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
رؤیت حسی پیامبر در معراج ,
کیفیت معاد جسمانی ,
شبهات معاد جسمانی ,
آیات معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح الفوائد في حكمة أهل البيت عليهم السلام مجلد 2
نویسنده:
أحمد بن زين الدين إحسائي؛ محقق: راضی ناصر سلمان
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة فکر الاوحد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
صدور فعل از نفس ,
خواص نفس ناطقه ,
ملکات نفس ناطقه ,
وجود محدود ,
بساطت نفس ناطقه ,
نظریه صدور ,
عوالم نفسی رحمانی عمائی ,
عالَم خلق ,
عوالم کلی خمسه ,
عوالم غیبی((اضافی)، مقابل عوالم شهادی) ,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته) ,
انسان مختار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدخل إلى فلسفة الشيخ الأحسائي : و یلیه کشف الحجب
نویسنده:
حسن فيوضات؛ گردآورنده: توفیق ناصر بوعلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة الاحقاقی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
مصادیق حکمت عملی ,
علم الهی ,
اخلاق و حکمت عملی ,
وجود محدود ,
جهان شناسی شیخ احمد احسائی ,
تفاوت حکمت عملی و عقل عملی ,
نور الانوار ,
حقائق محمدیه(انسانیت) ,
اندیشه شیخ احمد احسائی ,
اجرای حکمت عملی ,
منشأ حکمت عملی ,
شؤون حکمت عملی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح الفوائد في حكمة أهل البيت عليهم السلام مجلد 3
نویسنده:
أحمد بن زين الدين إحسائي؛ محقق: راضی ناصر سلمان
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة فکر الاوحد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تکوین حیات ,
حدوث تکوین ,
خلق تکوین ,
مکلَّف ,
تکون نفس ,
ماهیت ممتنع ,
شی ء ممتنع ,
شی ء واجب الوجود ,
ممتنع الوقوع ,
ممتنع بالذات ,
خلقت موجودات مادی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنى بسيط الحقيقة كل الأشياء
نویسنده:
أحمد بن زين الدين اوحد إحسائي؛ محقق: صالح احمد دباب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المحجة البيضاء، مؤسسة شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
عینیت بسیط الحقیقه با اشیاء ,
حقیقت بسیط محض ,
صفات سلبی بسیط الحقیقه ,
حقیقت بسیطه نوریه ,
ماهیت بسیط ,
بساطت نفس ,
برهان بسیط الحقیقه ,
جهان شناسی شیخ احمد احسائی ,
حقائق مجرد بسیط ,
نقد قاعده بسیط الحقیقه ,
اندیشه شیخ احمد احسائی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح الفوائد في حكمة أهل البيت عليهم السلام مجلد 1
نویسنده:
أحمد بن زين الدين إحسائي؛ محقق: راضی ناصر سلمان
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة فکر الاوحد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
راههای فلسفی خداشناسی ,
ولایت کلیه الهیه ,
علم نفس ,
نفس رحمانی و تعینات خلقی ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
احدیت(تعین اول) ,
احدیت جمع الجمع((تعین اول)، مقابل احدیت جمعی تعین ثانی) ,
حقائق محمدیه(انسانیت) ,
سعه وجودی الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو رساله از شیخ احمد احسائی [اجوبة سوالات... ] (مخطوط)
نویسنده:
شیخ احمد احسائی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین شیخیه
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عوامل ایجاد دو فرقة مورمون ها و شیخیه در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
رضا کاظمی راد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
شیخیه
,
مورمون (مورمونیسم)
,
موعودباوری
,
شیخ احسائی
,
جوزف اسمیت
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
در تعالیم همه ادیان بزرگ، از دوره ای به نام آخرالزمان یاد شده است. از جمله خصوصیات مهم این دوره، ظهور منجی آخرالزمان است. آموزه ظهور موعود آخرالزمان بخصوص در دو دین اسلام و مسیحیت جایگاه ویژه ای دارد. نظر به دلیل اهمیت این موضوع برای پیروان ادیان و شوق و انتظار همیشگی آنان برای درک واقعة ظهور، همواره در طول تاریخ، افرادی از این رغبت عمومی سوءاستفاده کرده، به نام منجی موعود به فرقه سازی دست زده اند. در دو سده گذشته، در هر دو دین اسلام و مسیحیت، به دلایل مختلف و با پیش فرض اعتقاد به ظهور منجی موعود، فرقه های متعددی شکل گرفتند که عوامل مشترکی در دو دین، مورد سوءاستفاده رهبران فرقه ها قرار گرفته است.این مقاله به بررسی عامل ادعای دریافت کشف و شهود در ظهور منجی موعود می پردازد که سبب پیدایش فرقه شیخیه در اسلام و مورمون ها در مسیحیت شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 212
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید