آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ز. قرن سوم هجری قمری
>
حلاج، حسین بن منصور
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 102
عنوان :
شطحیات عین القضات همدانی
نویسنده:
فاطمه مدرسی ,مونا همتی ,مریم عرب
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کفر و ایمان
,
زبان عرفانی
,
تناقض آمیزی عرفان
,
عین القضاة الهمدانی
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
انتقال پذیری تجربه عرفانی
,
تمهیدات عین القضات
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
شطحیات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
مقام فناء
,
توحید ابلیس
کلیدواژههای فرعی :
متناقض نما ,
گناه ابلیس ,
ابلیس ,
اصطلاحنامه تصوف ,
آیه 54 مائده ,
شرط ایمان ,
مقام وجد ,
عشق ابلیس ,
اقسام شرک ,
بیان عواطف ,
ابلیس در عرفان ,
دفاع از ابلیس ,
کفر ظاهر ,
کفر نفس ,
کفر قلب ,
کفر حقیقت ,
انواع عبادت ,
یحبهم و یحبونه ,
چکیده :
شطحیات محصول نگاه تازه گوینده آن به خدا، انسان و شریعت و بازگویی تجربه های خاص روحی اوست و از آنجا که افق جدیدی در برابر خواننده متجلی می سازد، با بیان پارادوکسی همراه است و اعجاب و شگفتی را در خواننده بر می انگیزد و او را با معنایی خلاف انتظار روبه رو می سازد. از سوی دیگر، چون این معنی در یک ساختار منظم زبانی عرضه می شود، زبان شطح ارزش والایی می یابد. این پژوهش برآن است به بررسی شطحیات عین القضات به عنوان یکی از مصادیق سطح تناقضی زبان عرفانی او بپردازد، که در آن امری متناقض با ظاهر شرع بیان می شود. توحید ابلیس، رویت خداوند، کفر و ایمان، فنا و بقا و ... از جمله شطحیاتی هستند که قاضی پرشور همدان به سبب بیان آنها جان باخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الرهبنة والتصوف
نویسنده:
محمد عبد الحميد الحمد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
دار الطليعة الجديدة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
یزیدیه ( غلات )
,
عرفان اسلامی
,
یزیدیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
آیینِ عزلتگزینی (آیینهای مسیحی)
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان مسیحی
,
تاریخ عرفان
,
Quietism درویشی - رهبانیت (مجتبوی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حلاج در آثار مولانا
نویسنده:
محمد نجاری ,کامل احمدنژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اناالحق
,
استغراق
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اندیشههای حلاّج
,
حلاج در شعر مولانا
,
عرفان منصور حلاج
کلیدواژههای فرعی :
مولانا ,
حسین بن منصور حلاج ,
تصوف ایرانی ,
عارفان (مسلمان) ,
تاریخ تصوف ,
چکیده :
این مقاله به بازشناسی تصویر حلاج در آثار مولانا و واکاوی کلام مشهور «اناالحق» می پردازد و می خواهد نگاه مولوی را به احوال و آثار حلاج دنبال کند. مشرب حلاج که مخالفان او از آن به «اتحاد» و «حلول» تعبیر می کنند، از نظر معتقدان او بیشتر به «استغراق» تعبیر می شود. مولانا در آثارش نام حلاج را به طور مکرر ذکر کرده است. وی اندیشه حلاج را در آثار خود بازتاب داده و با همه مصایبی که بر حلاج رفته، او را سربلند و سعادتمند یافته است. پژوهش حاضر نشان می دهد که مولانا اندیشه حلاج را هضم و جذب کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 219 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الصوفية في نظر الإسلام
نویسنده:
سميح عاطف الزين
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان/ قاهره - مصر: دار الکتاب اللبنانی - دار الکتاب المصری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
بکتاشیه
,
تیجانیه
,
قلندریه
,
سنوسیه
,
نقشبندیه
,
نقد تصوف
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
بکتاشیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
تیجانیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
سنوسیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
شاذلیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
قادریه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
نقشبندیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
بکتاشیه (بکطاشیه از صوفیه)
,
سنوسیه (از صوفیه)
,
شاذلیه (از صوفیه)
,
قادریه (از صوفیه)
,
قلندریه (از صوفیه)
,
نقشبندیه (از صوفیه)
,
نقد فقها بر متصوفه
,
انتقاد از تصوف
,
کتب مخالفین عرفان و تصوف
,
عیساویه (از صوفیه)
,
شابیه (از صوفیه)
,
رحمانیه (از صوفیه)
,
علاویه (از صوفیه)
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب کلام اهل سنت ,
کتب اهل سنت در نقد تصوف ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه و پیشینه حکمت اشراق : دوره 15، شماره اول : پژوهش های فلسفی کلامی
نویسنده:
محمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشراقیون
,
خاستگاه حکمت اشراق
,
راه کشف و شهود
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
فیلسوفان مسلمان ,
حق و باطل ,
فلسفه و شریعت ,
خمیره حکمت ,
هبوط نفس ,
نظام نور و ظلمت ,
نظریه تذکار ,
حکمای فرس ,
تجرد نفس ناطقه ,
فلسفه یونان ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه مشاء ,
مُثُل ,
موت ارادی ,
قرآن مجید ,
ثنویت ,
اصطلاحنامه تصوف ,
اصطلاحنامه عرفان ,
توحید زرتشتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
این مقاله خاستگاه و پیشینه نگرش اشراقی شیخ شهابالدین سهروردی را بررسی کرده، اصل و تبار و سابقهٔ کهن آن را ترسیم میکند؛ حکمتی که بُنمایه آن کشف و شهود عرفانی و تفکر عقلانی و منطقی است و کلید فهم درست آن خودشناسی و معرفت النفس است؛ معرفت النفسی که تنها از طریق ریاضت و تصفیه باطن قابل دستیابی است. در این پژوهش ثابت خواهد شد که خاستگاه و پیشینه مکتب فلسفی اشراق متعدد و متنوع است؛ قرآن کریم، سنت نبوی، فلسفه ایران باستان، فلسفه یونان، فلسفه مشاء، عرفان و تصوف و ...؛ فلسفه اشراق از همه این مبادی و منابع بهره برده و با نظامسازی و مهندسی ویژه آنها را در خود جمع و هضم کرده، علاوه بر اینکه الهامات و مشهودات و مکاشفات باطنی سهروردی نیز، چنانکه خود وی تصریح کرده، از منابع اصلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان خراسان و ابنعربی، تفاوتهای نظری
نویسنده:
محمد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و عقل
,
وحدت شخصی وجود
,
وحدت شهود
,
عرفان در مکتب خراسان
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
تشبیه ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
اخلاص عارفان ,
اخلاص مطلق ,
فنا ,
تصوف عاشقانه ,
کبرویه (کبراویه از صوفیه) ,
عالَم وحدت(مقابل عالَم کثرت) ,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) ,
مقام سکر ,
مقام صحو ,
تنزیه الهی ,
صحو ثانی ,
چکیده :
هرچند نمیتوان بررسی تاریخی دقیقی درباره خاستگاه تصوف خراسانی و تشخص آن در قرون اولیه دربرابر طریقتها و مکاتب عرفانی عراق و شام صورت داد ولی میتوان استقلال این مکتب را چه قبل و چه بعد از ابنعربی به رسمیت شناخت، تأثیر و تأثرات آن را در مواجهه با مکتب ابنعربی و شارحانش بررسی نمود، عرفان نظری آن را بیشتر شناخت و با عرفان نظری محیی الدینی مقایسه کرد. اوج مخالفتهای صوفیه را با وحدت وجود، میتوان در عرفای خراسانی یافت؛ تا آنجا که دربرابر آن، نظریه «وحدت شهود» را مطرح کردند. بهرغم این مخالفتها، گرایش تدریجی عرفای خراسانی به ابنعربی نیز موضوع بسیار مهمی است. با در کنار هم گذاشتن حقایقی از این دست، میتوان نظام فکری کاملاً متفاوتی برای صوفیانِ رسمیِ دارای سلسله در نظامهای سنتیِ خانقاهی ترسیم کرد، دربرابر عرفان نظری ابنعربی و شارحانش. پیدایش نظریه «وحدت شهود» دربرابر وحدت وجود، تنها با بررسی اینگونه از تفاوتها قابل توجیه خواهد بود. انگیزههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مواردی از این دست، در برابر تفاوتهای چشمگیر نظری رنگ میبازند و درنتیجه، بر عمق مخالفتهای ابتدایی عرفای مکتب خراسان در این باب افزوده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإنسانيّ في التجربة الصوفيّة: تمثّله، موقعه وأبعاده
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی کارکرد ضمیر ناخودآگاه در تجارب عرفانی و سوررآلیستی
نویسنده:
رحمان مشتاق مهر، ویدا دستمالچی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل ستیزی
,
ضمیر ناخودآگاه
,
سورئالیسم
,
عرفان اسلامی
,
رویا
,
شطحیات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام سکر
,
تخیل(راه های معرفت)
,
خواب و رویا در عرفان
,
سوررئالیسم و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
عرفان و عقل ,
علوم باطنی ,
وحی در حالت رؤیا ,
جنون ,
آشفتگی ذهنی ,
ادبیات سوررئالیستی ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
خواب مصنوعی (هیپنوتیزم) ,
تقابل عقل و عشق ,
اصطلاحات عرفانی ,
ادبیات عرفانی ,
علوم ظاهری ,
گناه از دیدگاه عرفان ,
نقد سوررئالیسم ,
سکر مصنوعی ,
چکیده :
ضمیر ناخودآگاه به دلیل رابطه ای که با فطرت آدمی دارد، راهی برای نزدیک شدن به «حقیقت برتر» به شمار می آید. در تلاش های مبتنی بر جست وجوی ناخودآگاه، «عقلانیت» به عنوان بزرگ ترین مانع ظهور ناخودآگاه، کنار گذاشته می شود تا راه برای فعالیت این ضمیر باز شود. عرصه هایی از زندگی آدمی که خالی از نیروهای اراده و عقل و آگاهی است، بهترین جولانگاه ضمیر ناخودآگاه است. چنانکه به عنوان نمونه خواب و رویا یکی از مظاهر ناخودآگاهی و ارتباط با دنیای فراواقعی و حقیقت برتر شمرده می شود. سوررآلیسم با شباهت های بسیار زیادی که با معرفت عرفانی دارد، به تبع عرفان، از امکانات ناخودآگاه در رسیدن به هدف متعالی اش بهره ها جسته است. با اینکه در موارد گوناگون، نوع به کارگیری ابزارهای مشترک بین عرفان و سوررآلیسم متفاوت، و گاه حتی متمایز است، و چنین استفاده ای به طور طبیعی بر تفاوت در نتایج تلاش های این دو تأثیر خواهد گذاشت، اما ابزار و اهداف نسبتا مشترک عرفان و سوررآلیسم در استفاده از ضمیر ناخودآگاه برای کشف حقیقت، بررسی مقایسه ای را ضروری تر و منطقی تر می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرائتی بین ادیانی از انسان کامل با رویکرد عرفانی
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، فاطمه سادات موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
انسان کامل (کلام)
,
عرفان اسلامی
,
عرفان مسیحی
,
عرفان یهودی
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
فتوحات مکیه ,
مراتب کمال انسانی ,
ادیان ابراهیمی ,
کمال حقیقی انسان ,
انجیل ,
تورات ,
کمال پذیری انسان ,
یهودیت و کمال ,
مسیحیت و کمال ,
اسلام و کمال ,
زن و کمال ,
عرفان و کمال ,
فلسفه نوافلاطونی ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
نفوس کملین ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
اصطلاح «انسان کامل» برای اولین بار توسط محیی الدین بن عربی (560-638 ق) به کار رفته است. در آموزه های عرفانی ابن عربی، اندیشه انسان کامل از جایگاه فخیمی برخوردار است. پس از ایشان، دو عارف نامی دیگر، عزیزالدین نسفی (م: حدود 700 ق) و عبدالکریم بن ابراهیم گیلانی - جیلی - (767-832 ق) هر یک کتابی را با عنوان «انسان کامل» به رشته تحریر در آوردند و به شرح و بیان دیدگاه های ابن عربی پرداختند. انسان کامل در عرفان اسلامی، انسانی است که جامع اسما و صفات خداوند است و روح و جان او چنان صیقل یافته که وجه خدا را به تمام و کمال منعکس ساخته است. با این حال، اندیشه کمال پذیری انسان، در مکاتب و ادیان پیش از اسلام نیز مطرح بوده است. در ادیان ابراهیمی برخی از آموزه های دینی مشترکی وجود دارد که به عنوان گزاره های کلیدی در اندیشه کمال پذیری و خداگونگی انسان به آنها استناد شده است. در متون اصلی یهودیت، اندیشه آفرینش انسان به صورت خدا، قابلیت خداگونه شدن انسان و نیل به کمال را القا می کند. با این حال، یهودیان حتی حضرت موسی را نیز انسان کامل نمی دانند. در مسیحیت به رغم آن که عیسی به پیروانش می گوید که مانند پدر آسمانی شان کامل شوند، اندیشه گناه اولیه انسان، سد راه کمال پذیری انسان تلقی می شود. این مقاله به بررسی عناصر مهم در کمال پذیری انسان از نظر برخی اندیشمندان یهودی، مسیحی و مسلمان پرداخته تا از این رهگذر وجوه اشتراک و اختلاف دیدگاه های آنها را مشخص کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفت وگوی عرفا و ابلیس
نویسنده:
سیدعلی رضا حجازی، مریم افرافر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابلیس
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفا و ابلیس
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
گفت و گو ,
عناصر داستان ,
سجده ملائکه بر آدم (ع) ,
خداشناسی عرفانی ,
تصویر ابلیس ,
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
این مقاله به گفت و گوی عارفان با ابلیس پرداخته است. در مجموع سی و هشت گفت و گو از متون ادبیات عرفانی انتخاب شده که آن ها را از جهات گوناگون همچون تصویر ابلیس، زمان و مکان، جملات، آغازکننده سخن، یک طرفه یا دوطرفه بودن گفت و گوها در دیدار با ابلیس، آشنا بودن او برای عارفان، عناصر داستان و مانند آن بررسی کرده ایم. نتیجه چند مورد به صورت آماری داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 102
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید