مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 382
ناکارآمدی «معرفت عرفانی منهای شریعت» از نگاه انسان شناسی اسلامی
نویسنده:
کاوس روحی برندق ، ابراهیم فرجی ، سید محمد باقر عبادی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
برخی از عارف نمایان، پایبندی به احکام و آداب و مناسک خاصّ را در نیل به کمالات عرفانی غیرضروری برشمرده، بلکه با استناد به برخی آیات قرآنی به مخالفت با لزوم شریعت برخاسته است، پژوهش حاضر در مقام از دفاع از عرفان راستین و با استناد به دلایل عقلی برون دینی و دلایل نقلی و آیات قرآنی به نقد عرفان منهای شرعت پرداخته و به این نتیجه رسیده است که برای رسیدن به معرفت عرفانی، التزام به شرایع عملی ضروری بوده و دلایل مورد استناد مدعیان عرفان‌های شریعت گریز، سست و نادرست است. روش این نوشتار در گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای و در تجزیه‌وتحلیل مطالب، شیوه تحلیلی انتقادی است.
صفحات :
از صفحه 147 تا 165
نقد ویتگنشتاین از معرفت شناسی مور [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Wayne Thomas Ashley
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
حذف نقطه عطف کلاسیک: ارزیابی معرفت شناسی مبتنی بر طبیعت گرایی روش شناختی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Kegan J. Shaw
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این مقاله پیشنهاد می‌کند که پروژه طبیعت‌گرایانه در معرفت‌شناسی را با چشم‌اندازی به سمت ناقص بودن پروژه برای خدمت به عنوان یک پروژه معرفت‌شناختی قوی ارزیابی کند. معرفت شناسان خانواده معینی از سؤالات را غنیمت می شمارند و خود را با چند دغدغه خاص به دوش می کشند که به نظر من طبیعی گرایان معرفتی نمی توانند به مهمترین آنها پاسخ دهند. من استدلال خواهم کرد که نادیده گرفتن این سؤالات اساساً به معنای کنار گذاشتن تنش اصلی است که اساساً نظریه‌پردازی معرفت‌شناختی را برانگیخته و به درستی هدایت می‌کند. این تنش، تمایز ظاهری در مقابل واقعیت است و مشخصه چیزی است که من آن را نقطه عطف کلاسیک یا سنگ مرز برای نظریه‌پردازی معرفت‌شناختی می‌نامم. من از این ادعا دفاع خواهم کرد که جایگزینی کامل پروژه معرفت‌شناختی سنتی/کلاسیک با یک معرفت‌شناسی طبیعی‌شده، معرفت‌شناسی را از طرح ادعاهای مهم مورد نیاز در یک نظریه دانش بشری می‌بندد و به همین دلیل، باید در برابر جایگزینی کامل مقاومت کرد. این ادعاها مبنی بر اینکه باید از یک معرفت شناسی انتظار داشت که از آنچه من نقطه عطف کلاسیک برای تحقیق معرفت شناختی می نامم، موضوع را مطرح کند. طبیعت گرایان عملاً این نقطه عطف را نادیده می گیرند و من با روح ضرب المثل به آنها هشدار می دهم که "نقطه عطف باستانی را که پدران شما تعیین کرده اند را حذف نکنند.
بررسی تحلیلی تاثیر آموزه های دینی در معرفت شناسی ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:سمیع الله رضایی؛ استاد راهنما:محمد رضا پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نگاه ملاصدرا به فلسفه و معرفت شناسی تا حد زیادی متفاوت تر از دیگر دیدگاه است. ایشان فلسفه و به تبع آن معرفت شناسی را وسیله رشد و شکوفای کمالات انسان و راه رسیدن او به خداوند می داند و چون آموزه‌های دینی از یک افق برتر به این هدف که حکمت متعالیه دارد نگاه نموده و والاترین راه سعادت و شکوفای کمالات را برای انسان ارائه کرده، نقش بسزایی در هستی شناسی و معرفت شناسی حکمت متعالیه داشته است. همین جهت نیز بی تاثیر در برتری دستگاه معرفتی و هستی شناسی حکمت متعالیه نسبت به مکاتب دیگر نمی باشد. این نوشتار تا حد زیادی در مسائل مختلف معرفت شناسی حکمت متعالیه نشان داده است که نشو و نمای آنها متاثر از آموزه های دینی می باشد؛ مسائل مهم معرفت شناسی همچون چیستی معرفت، تشکیک معرفت، تطابق عوالم وجود و معرفت، تبیین حکایت گری، اتحاد عالم و معلوم، تجرد معرفت، حقیقت و گستره علم حضوری، امکان معرفت و گستره آن، تبیین جدید از ارکان معرفت و منابع معرفت و راه های دست یابی به معرفت که پایه و اساسی معرفت شناسی را تشکیل می دهند، از آموزه های دینی الهام گرفته شده است و مباحث پیرامون آنها از آیات و روایات استخراج شده اند. تاثیر گذاری آموزه‌های دینی در این نوشتار که با روش تحلیلی مورد بحث واقع شده است، در هر مساله معرفت شناسی ثابت گردیده که آن مساله با تاثر از آموزه های دینی در حکمت متعالیه طرح شده و با مبرهن شدن - که برهان قوام فلسفه و معرفت شناسی است- وارد معرفت شناسی گردیده.
معرفت شناسی از الف تا ی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Martijn Blaauw, Duncan Pritchard
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
تحلیل استعاری نظریه معرفت در ملاصدرا بر اساس زبان شناسی شناختی
نویسنده:
نویسنده:فاطمه کنعانی؛ استاد راهنما:وحید خادم زاده؛ استاد مشاور :سیدمرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پایان‌نامه: لیکاف و جانسون با نقد رویکرد ارسطویی در حوزۀ استعاره، دامنۀ کاربرد استعاره‌های مفهومی را به اغلب شئون اندیشۀ بشری توسعه دادند. نظریۀ استعاره‌های مفهومی در زبان شناسی شناختی، ابزاری برای فهم بهتر و عمیق‌تر مکاتب فکری و فلسفی فراهم کرد که می‌توان از طریق بررسی استعاره‌های حاکم بر نظام فکری متفکر و فیلسوف، ماحصل اندیشه‌های او را دقیق‌تر کاوید. در این پژوهش، ابتدا به تفاوت‌های رویکرد کلاسیک با نظریۀ استعاره‌های مفهومی پرداخته شده است. سپس نظریۀ استعاره‌های مفهومی و هم‌چنین مسالۀ ذهن در آن، با بررسی آثاری از لیکاف و جانسون، به صورت اجمالی معرفی شده است. در ادامه در فصلی مختصرا نگاه ملاصدرا به مسالۀ معرفت تبیین شده است. و در نهایت با عینکی استعاری به معرفت شناسی صدرایی نگریسته شده و برای نخستین بار به معرفی کلان استعارۀ این موضوع یعنی استعارۀ«معرفت به مثابه ادراک حسی» پرداخته شده است.
پاسخ شهودی به شکاکیت اخلاقی: نقد شکاکیت مکی و پیشنهادی جایگزین که شهودگرایی راس را با معرفت شناسی کانتی ترکیب می کند. [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Simon John Duffy
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این تز استدلالی را در دفاع از عینیت گرایی اخلاقی ارائه می کند. مکی را منتقد عینیت‌گرایی می‌داند و با این پیشنهاد به پایان می‌رسد که بهترین دفاع از عینیت‌گرایی را می‌توان در آنچه من شهودگرایی کانتی می‌نامم، که عناصر شهودگرایی راس و معرفت‌شناسی کانتی را گرد هم می‌آورد، یافت. این استدلال اساساً شکلی استعلایی دارد و ابتدا با بیان آنچه به طور شهودی به آن اعتقاد داریم، رد حملات شک‌آمیز به آن باورها، و سپس ارائه نظریه‌ای که می‌تواند آنچه را که قبلاً به آن اعتقاد داریم، مشروعیت بخشد، ادامه می‌یابد. فصل اول درک شهودی ما از اخلاق را بیان می کند: (1) اینکه اخلاق شناختی است، باورهای اخلاقی می توانند درست یا نادرست باشند. (2) اینکه اخلاق واقعی است، ما آن را نمی سازیم. (3) اینکه اخلاق عقلانی است، ما می‌توانیم با بررسی عقلانی درباره آن بیاموزیم. و (4) اینکه اخلاق ما را تحت یک محدودیت مطلق قرار می دهد. فصل با روشن شدن ماهیت آن مطالبه مطلق و با این استدلال به پایان می رسد که ایده انتقادی در اخلاق، ایده تکلیف است. در فصل دوم، حمله شکاکانه مکی به عینیت گرایی مورد بررسی قرار می گیرد. چهار استدلال کلیدی شناسایی شده است: (1) اینکه باورهای اخلاقی نسبت به عوامل مختلف هستند. (2) اخلاق مبتنی بر علل غیرعقلانی است. (3) اینکه ایده خصوصیات یا موجودیت های اخلاقی آنقدر عجیب و غریب است که نمی تواند پایدار باشد. و (4) که عینیت گرایی اخلاقی شامل تعهدات معرفت شناختی عجیب و غریب است. اساساً همه این استدلال ها مبهم هستند. با این حال پیشنهاد می‌شود که مکی یک نظریه معرفت‌شناختی و متافیزیکی اساسی دارد، تجربه‌گرایی علمی، که (الف) با عینیت‌گرایی خصمانه است و (ب) نظریه‌ای که بسیاری آن را به دلایل مستقل از اخلاق جذاب می‌دانند. فصل سوم به بررسی ماهیت عقلانیت اخلاقی می‌پردازد و اینکه آیا تجربه‌گرایی علمی می‌تواند از ایده تعادل بازتابی برای ارائه گزارشی معقول از عقلانیت اخلاقی استفاده کند. این نتیجه می‌گیرد که در حالی که تعادل بازتابی شرح مفیدی از عقلانیت اخلاقی است، نمی‌توان آن را به طور مؤثر با تجربه‌گرایی علمی تطبیق داد. برای اینکه به عنوان یک فرآیند عقلانی به طور مؤثر عمل کند، تعادل بازتابی باید به طور عقلانی توسط قضاوت های اخلاقی و اصول اخلاقی ما محدود شود. فصل چهارم فرآیند کاوش در برخی معرفت‌شناسی‌های جایگزین را آغاز می‌کند و استدلال می‌کند که تنها توضیحی که به عینیت‌گرایی و نیازهای تعادل انعکاسی صادق می‌ماند، گزارش شهودگرایی است که توسط راس پیشنهاد شده است. با این حال، این گزارش را می توان با استفاده از تعدادی ایده کانتی و استفاده از آنها برای تکمیل شهودگرایی راس توسعه داد. بنابراین، فصل پنجم از تعدادی از ایده‌های کانت، به ویژه برخی از مفاهیم کلیدی نقد داوری استفاده می‌کند. این عقاید عبارتند از: (1) اینکه ما دارای اراده ای عقلایی هستیم که تابع قانون اخلاقی است و با عقل عملی تعیین می شود. (2) اینکه ما دارای قوه قضاوت هستیم که ما را قادر می سازد از ویژگی های اخلاقی آگاه شویم و (3) اینکه این دو قوه همراه با قوه فکر سوم می توانند برای تشکیل درک اخلاقی عمل کنند. با استفاده از این ایده ها، پایان نامه بررسی می کند که آیا آنها می توانند توضیح دهند که چگونه شهودها می توانند عقلانی باشند و چگونه عینیت گرایی را می توان توجیه کرد.
کتاب راهنمای معرفت شناسی راتلج [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sven Bernecker, Duncan Pritchard (Editors)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: معرفت شناسی، فلسفه معرفت، هسته اصلی بسیاری از بحث ها و مسائل محوری در فلسفه است و مفاهیم حقیقت، عینیت، اعتماد، باور و ادراک را مورد پرسش قرار می دهد. Routledge Companion to Epistemology یک بررسی جامع و به‌روز از معرفت‌شناسی ارائه می‌کند، تاریخچه آن را ترسیم می‌کند، گزارشی کامل از متفکران و جنبش‌های کلیدی آن ارائه می‌کند و به پرسش‌های پایدار و تحقیقات معاصر در این زمینه می‌پردازد. این همراه که از نظر موضوعی سازماندهی شده است به ده بخش تقسیم می شود: مسائل بنیادی، تحلیل دانش، ساختار معرفت، انواع دانش، شک گرایی، پاسخ به شکاکیت، معرفت و اسناد معرفتی، معرفت شناسی رسمی، تاریخ معرفت شناسی معرفت شناختی، و . هفتاد و هشت فصل، هر کدام بین 5000 تا 7000 کلمه و نوشته شده توسط معرفت شناسان برجسته جهان، راهنمای برجسته و قابل دسترس دانش آموزان را در این زمینه ارائه می دهد. این متن که برای تناسب با جامع ترین برنامه درسی در این رشته طراحی شده است، منبعی ضروری برای هر علاقه مند به این حوزه مرکزی فلسفه خواهد بود. روتلج همراه با معرفت شناسی خواندنی ضروری برای دانشجویان فلسفه است.
به سوی معرفت شناسی اصلاح شده و اهمیت آموزشی آن. [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
John Grosvenor Shortt
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی معرفت شناسی اصلاح شده می پردازد که در نوشته های آبراهام کویپر، کورنلیوس ون تیل و آلوین پلانتینگا بیان می شود. این به دنبال توسعه سه موضوع اصلی از این نوع رویکرد است تا ببیند آیا پایه و اساس کافی برای یک گزارش منسجم از ایمان را تشکیل می دهند و اهمیت آنها را برای نظریه آموزشی بررسی می کند. مضامین مورد مطالعه عبارتند از: اعتقاد به خدا ممکن است به درستی در یک ساختار معقول عقلانی اساسی باشد. وحي الهي مي تواند خود تصديق كننده باشد. و گناه آثار معنوي دارد. بحث سومین مورد بر استقلال عقلانی و به ویژه بر شکلی که در عقل گرایی پانکریتی دبلیو بارتلی به خود می گیرد متمرکز است. موضع توسعه یافته شکلی معتدل از مبناگرایی است که می‌خواهد ایمان به خدا را در آگاهی فوری از صحبت کردن او از طریق گزاره‌های کتاب مقدس استوار کند. این آرمان با آرمان پاسخ مطلق به وحی الهی در مقابل آرمان استقلال عقلانی نامحدود است. مطالعه مسائل آموزشی با بررسی رابطه بین جهان بینی مسیحی اصلاح شده و ساخت نظریه آموزشی (یا دیگر) آغاز می شود و برای دگرگونی از درون حوزه های دانش از طریق معرفی پیش فرض های مسیحی در آنها بحث می کند. مطابق با این استراتژی برای ادغام ایمان و یادگیری، مطالعه ای در مورد پیامدهای نقد اصلاح شده خودمختاری برای اهداف و روش های آموزشی و برای بحث در مورد موضوع تلقین انجام شده است. موضوع نهایی که به آن پرداخته می شود این است که آیا درست یا ضروری است که مکاتب جداگانه ای از دیدگاه های مسیحی اصلاح شده و سایر دیدگاه ها در جامعه کثرت گرای معاصر ما راه اندازی شود یا نه. نتیجه‌ای که به دست آمده این است که جایی برای مدارس مسیحی اصلاح‌شده خوب وجود دارد، اما با این وجود، معلم مسیحی اصلاح‌شده ممکن است با وجدان خوب، در یک مدرسه دولتی تدریس کند.
  • تعداد رکورد ها : 382