مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
>
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
>
عقل(قوه عاقله)
>
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 133
عنوان :
خطفات القدس
نویسنده:
سید احمد العلوی العاملی؛ صححه و علق علیه مجید هادی زاده
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
شرح منظومه: سبزواری
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
المباحثات: فخر رازی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
حکمت صدرایی
کلیدواژههای فرعی :
وجود مطلق ,
حدوث ذاتی عالم ,
معرفت ذات الهی ,
وجود مقید ,
فصل نوع ,
شی ء ذهنی ,
شی ء ممتنع ,
امر اعتباری ذهنی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
فصل جنس ,
جنس عالی ,
قضیه موجبه کلیه ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) ,
تعیین قبله ,
امتناع معرفت ذات الهی ,
حدوث ذاتی ,
کد کنگره:
BBR 1124 /خ6
چکیده :
خطفات القدس عنوان کتابی است از احمد بن زین العابدین علوی عاملی که در 241 صفحه و توسط انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سال 1392 به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب فلسفه اسلامی و اهم مسائل فلسفی می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی انتقادی تفسیر قلب به عقل در شارحان ابن عربی
نویسنده:
علی کیادربندسری، نصرالله حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
عقل منفعل
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عقل مستفاد
,
رابطه قلب و عقل
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
عرفان ابن عربی ,
عرفان اسلامی ,
شارحان نظریه های عرفانی ابن عربی ,
دل در عرفان اسلامی ,
انسان شناسی ابن عربی ,
تفاوت عقل و قلب ,
عقل در فلسفه اسلامی ,
تفسیر قلب به عقل ,
چکیده :
ایده ی قلب در آثار ابن عربی از مهمترین و محوری ترین آراء اوست که تمام اندیشه های معرفت شناختی وی در نسبت با آن قابل فهم هستند. این ایده که از سوی اکثر شارحان ابن عربی با ارجاع به دیدگاه حکمای مسلمان نسبت به عقل مورد فهم قرار گرفته اغلب به صورت عبارت اخرای عقل مستفاد در تلقی فیلسوفان اسلامی درک شده است. تفسیری که با توجه به اهمیت ایده ی قلب در آراء و افکار ابن عربی باید مورد ارزیابی قرار گرفته و استواری آن با توجه به اندیشه های ابن عربی در متن آثارش به طور دقیق سنجیده شود. در این مقاله تلاش میشود تا ضمن ارزیابی انتقادی این تفسیر، فهم ایده ی قلب به مثابه ی عقل قابل و همچنین به مثابه ی عقل در معنای فهم عرفی و عمومی از این کلمه نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دوگانه انگاری مرتبه ای در نفس شناسی صدرایی و جایگاه آن در میان نظریات فلسفه ذهن
نویسنده:
مجید شمس آبادی حسینی، محمدکاظم فرقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه ذهن
,
دوگانه انگاری مرتبه ای در نفس شناسی صدرایی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
مراتب نفس ,
علم نفس ,
تجرد نفس ناطقه ,
حقیقت نفس انسانی ,
دوگانه انگاری جوهری ,
علم نفس ,
وحدت نفس ,
ثنویت ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
اینهمانی ذهن و بدن ,
دوگانه انگاری ویژگی ها (فلسفه ذهن) ,
دوگانه انگاری افلاطونی (فلسفه) ,
دوگانه انگاری دکارتی (فلسفه) ,
دوگانه انگاری سینوی (فلسفه) ,
دوگانه انگاری مرتبه ای در نظریۀ نفس شناسی ملاصدرا (فلسفه) ,
نفس انسـانی بـه عنـوان امـری جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء (فلسفه) ,
چکیده :
ملاصدرا نفس را به عنوان امری مجرد اثبات میکند. اما اینگونه نیست که امری متمایز از بدن باشد و دوگانه انگاری جوهری لازم بیاید. یعنی اثبات نفس و یا قوای نفس مانند خیال، هویت انسان را دوگانه نمیکند. بلکه حتی فرض تجرد نفس با وحدت نفس و بدن هم سازگار خواهد بود. ملاصدرا حقیقت انسان را اینگونه نیز نمیبیند که جوهری مادی است که از دو ویژگی حالات ذهنی و حالات بدن برخوردار است. حال این پرسش مطرح میگردد که با توجه به نظریات فلسفه ذهن، نظریهی ملاصدرا در باب نفس، دوگانه انگاری جوهری است یا اینهمانی نفس و بدن یا دوگانه انگاری ویژگیها؟ اساساً آیا میتوان آن را در این نظریات موجود گنجاند و چه نسبتی با این نظریات دارد؟ ملاصدرا نفس را جوهری واحد میداند که در مرتبۀ نازلتر ظاهر شده است و در این مرتبۀ نازل همان قوا است. واکاوی نفسشناسی صدرایی جایگاه نظریۀ وی در میان نظریات فلسفۀ ذهن و تمایز آن را با نظریات مشابه مانند نظریۀ دوگانهانگاری جوهری، دوگانهانگاری ویژگی و تئوری این همانی ذهن و بدن، روشن میسازد. از نظریۀ ملاصدرا میتوان با عنوان دوگانهانگاری مرتبهای تعبیر کرد. در این مقاله این نوع دوگانهانگاری تبیین و تمایزش از تقریرهای گوناگون دوگانهانگاری جوهری و دوگانهانگاری ویژگی و این همانی ذهن و بدن مشخص شده است تا جایگاهش در میان نظریات موجود در خصوص نفس روشن گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر انفسی از منظر غزالی و ملاصدرا
نویسنده:
یدالله دادجو، امیررضا وارث
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
خود شناسی
,
سیر انفسی از منظر غزالی و ملاصدرا (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
الوهیت خدا ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
حضرات الهی((خاص)، مقابل حضرات کونی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
شاخص های سیر آفاقی و سیر انفسی (فلسفه) ,
تحلیل و جایگاه سیر انفسی در رسیدن به حقیقت (فلسفه) ,
شناخت شناسی ذیل معرفت النفس است (فلسفه) ,
معرفت در سیر انفسی یقینی است (فلسفه) ,
تبیین مولفه های سیر انفسی از نظر غزالی و ملاصدرا (فلسفه) ,
ادراکات انفسی بی واسطه است (فلسفه) ,
امکان ارتسام همه صور عقل فعال در انسان (فلسفه) ,
شناخت و نفسانی بودن آن (فلسفه) ,
سعادت انسان در گرو شناخت حقیقت (فلسفه) ,
وصول انسان به حقیقت (فلسفه) ,
منازل اخروی بر اساس سیر انفسی از منظر غزالی و ملاصدرا (فلسفه) ,
چکیده :
انسان به ویژه گروه اندیشمندان همواره در پی یافتن مسیر سعادت و کشف حقیقت خود هستندو راههایی را برای رسیدن به آن از درون و برون نفس می بینند و استواری و قطعیت آنها را با یکدیگر می سنجند.سیرمعرفتی مبتنی بر ادراکات نفسانی به سوی حق متعال سیر انفسی است.غزالی معرفت نفس را کلید معرفت و شناخت خداوند میداند و شناخت ملائکه و آخرت و همه معارف را از این طریق میسر میداند.او نحوه شناخت در انسان را در مراتب ادراکی از ادراکات حسی،خیالی ، عقلی و مقام فوق آن به نام نبوت دانسته و اینکه انسان رابا عبور از اشتغالات دنیایی قادر به عالم عقلی نقش یافته به جمیع معقولات شدن می داند. او ادراک حقیقت الحقایق و عشق الهی را سعادت انسان معرفی میکند.ملاصدرا معرفت نفس را فصل الخطاب و همه مراتب ادراکی را نفسانی و مجرد می داند بطوریکه در هر مرحله از قوه به فعل می رسند تا با رفع کدورتهای حاصل از اشتغالات نفسانی با عقل فعال که کمال ویژه انسان است متحد گردد و به درجه ای برسد که موجودات اجزای ذاتش شوند ونیرویش در همه آنها ساری و وجودش غایت همه مخلوقات و به مقام قرب الهی برسد.بر اساس سیر انفسی منازل اخروی، حکایتی از مقامات نفسانی انسان در سیر عروجی او به سوی حق تعالی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالب العالیة من العلم الالهی المجلد 7
نویسنده:
فخرالدین الرازی؛ تحقیق: احمدحجاری السقا
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
علم نفس
,
13. علم کلام
,
شیطان
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معاد روحانی ,
حدوث نفس ,
التناسخ ,
ارواح فلکی ,
حقیقت نفس انسانی ,
جن ,
بقا و خلود نفس ,
علم نفس ,
احکام نفس ,
عقل بالملکه ,
برتری فرشتگان بر آدم ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
بقا روحانی نفس ,
انسان نفسانی ,
کد کنگره:
BP 205/2 /ف3م6
چکیده :
الجزء السابع في الارواح العالية و السافلة(نفس): اين جزء كتاب به مباحث پيرامون نفس پرداخته است. مؤلف در طى 5 مقاله مباحثى را حول نفس ناطقۀ انسانى، نفوس فلكيه و عقول بيان مىكند. مقالاتى كه در اين جزء مورد بحث واقع شده است، عبارتند از: المقالة الاولى في المقدمات: مؤلف مباحثى را به عنوان مقدمه در اين مقاله مىآورد كه عبارتند از: تعريف نفس، تقسيم موجودات روحانى و اثبات موجودات روحانى كه مجموعا 4 فصل مىباشد. المقالة الثانية في بيان ان النفس الانسانية هل هى جوهر مجرد عن الحجمية و الحلول في الحجمية ام لا: مؤلف در اين مقاله طى 7 فصل مذاهب علماء را در مورد نفس بيان مىكند و اين كه آيا نفس مجرد است يا مادى را بيان كرده و با ادلۀ عقليه و نقليه وجود نفس مجرد را اثبات مىكند. المقالة الثالثة في صفات النفوس البشرية: اين مقاله از 23 فصل تشكيل شده است. مؤلف در اين مقاله ابتداء بحث مىكند از وحدت نفوس، موضع نفس، حادث بودن و قديم بودن نفس. سپس به مباحث معاد مىپردازد، مباحثى؛ همچون تناسخ، بقاء نفس بعد از موت بدن و اينكه نفس همچنانكه در اين عالم مدرك كليات و جزئيات است، در آخرت هم عالم به جزئيات خواهد بود. او به طريق اين مباحث معاد روحانى را اثبات مىكند و اثبات مىكند كه لذات عقلى اشرف و اكمل از لذات حسيه هستند. المقالة الرابعة في البحث عن احوال الارواح السفلية المسماة بالجن و الشياطين: در اين مقاله طى 3 فصل بحث شده است از جن و شيطان و اين كه آيا اين دو امكان وجودى دارند و يا نه؟ سپسبر وجودشان ادلهاى اقامه كرده است و از حقيقت الهام و وسوسه بحث كرده است. المقالة الخامسة في تفاصيل الكلام في الارواح العالية الفلكية: مؤلف در اين مقاله در 9 فصل ابتدا اثبات مىكند كه افلاك حى و ناطق هستند و به بعضى از صفات آنها اشاره كرده و محرك آنها را بيان مىكند. در ادامه صفات نفوس فلكى را از ديدگاه اصحاب طلسمات و قرآن بررسى كرده و افضل بودن ملائكه را از انسان را در آخر اثبات مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده آزاد، برخاسته از جوهر مجرد نفس یا ویژگیای نوخاسته
نویسنده:
محمدمهدی عموسلطانی، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
اختیار
,
تجرد نفس ناطقه
,
اختیار انسان
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
فلسفه اسلامی
,
نوخاسته گرایی
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
جوهر مجرد نفس
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
اختیار انسان ,
دوگانه انگاری جوهری ,
فهم عرفی ,
ثنویت ,
اصل علّیت ,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته) ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
دوگانه انگاری ویژگی ها (فلسفه ذهن) ,
تقلیل ناپذیر ,
نفی اراده آگاهانه ,
شواهد علمی ,
ادله ویژگی نوخاسته بودن اراده ,
اثبات تجرد جوهری نفس ,
چکیده :
نوخاستهگرایی ویژگیها علیرغم پذیرش حالات، قوا و علیت ذهنی، منکر جوهر مجرد نفس/ذهن است و نهایتاً حالات ذهنی را ویژگیهایی نوخاسته از شبکه و سیستم فیزیکی-عصبی بدن معرفی میکند و گرچه حالات ذهنی را به بدن و اجزا و خودِ این شبکه فروکاهش نمیدهد ولی آنها را در ایجاد و استمرار وجود خود، وابسته به تعاملات سیستم عصبی و شبکهای اجزای بدن میداند. نوخاستهگرایان ویژگیها در مورد اراده آزاد، به دو دسته تقسیم میشوند: عدهای آن را یک ویژگی برآمده و نوخاسته از کل سیستم عصبی و شبکه اجزای بدن میدانند و عدهای دیگر علیرغم پذیرش سایر ویژگیهای ذهنی منکر وجود ارادة آزاد هستند و صرفاً آن را توهم میدانند. این در حالی است که در فلسفة اسلامی با توجه به وجود اراده به اثبات نفس مجرد پرداخته شده است. هدف این پژوهش طرح هر دو ادعای نوخاستهگرایی ویژگیها در مورد ارادة آزاد، و ارزیابی آن با روش تحلیلی، استدلالی و میانرشتهای با نگاهی به استدلالهای فلسفة اسلامی بر جوهر مجرد نفس از طریق اراده است؛ و پس از نقد هر دو ادعای نوخاستهگرایان ویژگیها و نیز نقد و تقویت ادلة فلاسفة اسلامی، نتیجتاً با استدلالهایی برتر و با یافته های علمی روز، به اثبات جوهر مجرد نفس از طریق وجود ارادة آزاد میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت در نظر علامه طباطبائی (ره)
نویسنده:
رمضان فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
عقلانیت(اصطلاح وابسته)
,
عقلانیت(اصطلاح وابسته)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
عقل شهودی ,
ادراکات اعتباری ,
03. انسان شناسی Human nature ,
انسان ,
نظریه مبناگروی ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
نظریه مطابقت ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
واقع گرایی(اصطلاح وابسته) ,
ادراکات نظری ,
عقل استدلال گر ,
اثبات دین ,
عقلانیت افعال خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی عقلانیت
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت نوعی
,
عقلانیت هنجاری
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی نوین
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفت شناسی معاصر
,
عقل ابزاری
,
عقلانیت(اصطلاح وابسته)
,
عقلانیت کل نگر
,
عقلانیت وظیفه شناختی
کلیدواژههای فرعی :
عقل نظری ,
عقلانیت عملی ,
انسان ,
اخلاق باور ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
اخلاق باور(اصطلاح وابسته) ,
عقلانیت معرفتی ,
فرایند باورسازی ,
فرایند تنظیم باور ,
عقلانیت ارزش شناختی ,
ناعقلانیت ,
ضد عقلانیت ,
ملاک های عقلانیت ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ارسطو و ابنسینا با تأکید بر نفس نباتی و حیوانی
نویسنده:
حسین زمانیها
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس حیوانی
,
نفس نباتی
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
فلسفه یونان
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
فلسفه تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
صورت ,
ماده ,
بدن ,
تعریف نفس ,
انتلخیا ,
دوگانه انگاری دکارتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بر اساس تفسیر رایج، تفاوت اصلی ابنسینا با ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است؛ اما دربارۀ نفس نباتی و حیوانی میان ایندو اختلافنظر آشکاری وجود ندارد؛ چه اینکه هر دو، نفس نباتی و حیوانی را از سنخ صورت منطبع در ماده میدانند. ما در این نوشتار میکوشیم تا با توجه به مبانی متافیزیکی ایشان و تفسیر خاصی که هر یک از این دو فیلسوف از رابطۀ ماده و صورت ارائه میدهند، نشان دهیم، حتی دربارۀ رابطۀ نفس نباتی و حیوانی با بدن نیز میان این دو اختلافنظر آشکاری وجود دارد. ارسطو صورت - و به تبع آن - نفس را نه جوهر به معنای شیء، بلکه اصل یا ساختاری میداند که بر اساس آن ماده به عنوان یک شیء خاص مد نظر است. به همین دلیل در تحلیل ارسطو از حقیقت موجود زنده، با دو جوهر به منزلۀ دو شیء روبهرو نیستیم؛ بلکه موجود زنده جوهر واحدی است که دارای قابلیت یا ظرفیت خاصی است که به واسطۀ آن مبدأ اعمال حیاتی میشود. دقیقاً بر همین اساس است که بسیاری از ارسطوپژوهان معاصر دیدگاه عرضگرایانه دربارۀ نفس را بر دیدگاه جوهرانگارانه ترجیح میدهند؛ درحالیکه در فلسفۀ ابنسینا صورت و مادۀ دو جوهر به معنای دو شیءاند که با هم ترکیب شدهاند. به عبارت دیگر، در فلسفۀ ابنسینا در تحلیل موجود زنده - اعم از نبات، حیوان و انسان - به نوعی دوگانگی میان نفس و بدن میرسیم؛ هرچند این دوگانگی الزاماً به معنای تجرد و مفارقت نفس نباتی و حیوانی از بدن نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقادی انتقادهای شیخ احمد احسائی به قوه خیال و مبانی آن در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمود صیدی، حسن مرادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
ادراک((شناخت کامل)، اصطلاح وابسته)
,
خیال(معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
وجود رابط ,
احسائیه (از شیخیه، شیعه اثنی عشری) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
فاعلیت نفس در روند ادراک ,
ادراک خیالی در عالم ماده ,
اشتداد قوه خیال ,
جوهریت صورت خیالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
قوه خیال و ادراکات آن از مهمترین مسائل حکمت متعالیه میباشد که ملاصدرا بحثهای زیادی را به آنها اختصاص داده است. برخی از نظریات او در این زمینه مانند فاعلبودن نفس در ادراکات حسی و خیالی و تجرد قوه خیال، بیسابقه بوده و اولینبار توسط صدرالمتألهین ارائه گشته است. شیخ احمد احسائی اشکالات و انتقادهای بسیاری را به دلایل و مبانی ملاصدرا در این زمینه وارد میداند و آنها را به چالش میکشد. این انتقادها درباره تجرد قوه خیال، فاعلیت آن نسبت به صورتهای خیالی، ناسازگاری درونی دیدگاه ملاصدرا در این زمینه و شدتیافتن ادراکات خیالی به هنگام مرگ و در آخرت است. در پژوهش حاضر اثبات گردیده که اینگونه انتقادها ناشی از عدم توجه کافی به مبانی صدرایی در این زمینه از جمله وحدت تشکیکی وجود، حرکت جوهری و اتحاد عالم و معلوم بوده و احسائی در انتقادهای خود گرفتار مغالطه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 133
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید