مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
عوامل معرفت((اصطلاح وابسته)، مقابل موانع معرفت)
>
ایمان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
تعداد رکورد ها : 402
عنوان :
آراء و اندیشه های کلامی شهید ثانی(ره)
نویسنده:
مهدی حسن زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر
,
علوم انسانی
,
امامت
,
کلام
,
نبوت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
شهید ثانی
,
کلام
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
چکیده :
چکیدهدر فرهنگ ما همواره شهید ثانی به دانش فقه مشهور بوده و ابعاد فکری و کلامی ایشان، چنان که باید مورد تحقیق قرار نگرفته است. شهید از منظر فقهی کاملاً همسو و هماهنگ با مدرسه فقهی حلَه هست و در قالب و قامت شارح و مفسر بزرگ آثار فقهی چند تن از شاگردان مدرسه حلَه نمودار میشود. اما از منظر کلامی و اعتقادی میان ایشان و متکلمین رسمی مدرسه حلَه و فقهای آن تفاوتی چشمگیر وجود دارد که جز با رجوع به میراث کلامی شیعه در گذشتههای دورتر قابل تحلیل نیست. این پژوهش با ورود به عمق آثار و جمع آوری اندیشههای کلامی شهید ثانی نشان داده است که شهید ثانی به مباحث عقلی، اعتقادی و معرفتشناسی علاقه وافر داشته و در این راه از کوچکترین سعی و تلاشی فرو گذاری نکرده است. در این بین بیشترین دغدغ? شهید ثانی مباحث روششناسی و ایمانشناسی است که در تمام دوران حیات علمی ایشان نمود داشته است و در آثار کلامی و غیر کلامی ایشان بروز کرده است. همچنین نشان دادهایم که این تفاوت شهید با طریقه و روش دیگر متکلمین و فاصله گرفتن ایشان به مبانی معرفتشناختی کلام اسلامی و شهید ثانی باز میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط ایمان و عقلانیت از منظر استاد مطهری و دکتر نصر
نویسنده:
الناز طزری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عقل شهودی
,
علوم انسانی
,
عقل استدلالی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
استاد مطهری
,
ایمان
,
دکتر نصر
چکیده :
دکتر نصر و استاد مطهری معتقد هستند که بین عقل وایمان همیاری و دادوستد عمیقی است و این دو را در راستای هم می دیدند و رابطه آنها را لازم و ملزوم هم معرفی می کند،با وجود قرابت های زیادی که در مورد مسئله ایمان و عقلانیت این دو بزرگوار دارند جهت افتراقی هم در آثار این دو اندیشمند دیده می شود،فهم دکتر نصر از فرهنگ اسلامی سنت گرایانه است در حالی که استاد مطهری رگه های از تجدد در آن دیده می شود و او از ابتدا به عقل استدلالی نظر داشته که ابزار آن را قیاس وبرهان معرفی می کند. شناخت از نظر وی شناخت عقلی و فکری است،ومعتقد است شناخت قلبی و فطری به تنهایی کافی نیست.در حالیکه معرفت شناسی دکتر نصر مبتنی بر عقل شهودی که ریشه در قلب انسان،در برابر عقل استدلالی که ریشه در ذهن انسان است،قرار دارد و معتقد است عقل شهودی – اشراقی چنان با معنویت گره خورده است که آموزه های عقلی استدلالی در آن هیچ راهی ندارد و نمی توان اسلام را با عقل استدلالی هم معادل گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان ازدیدگاه غزالی و کی یرکگور
نویسنده:
محمد جوده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
فلسفه هگل
,
عقل
,
عقل
,
یقین
,
فلسفه دین
,
پارادکس
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
کی یرکگور،سورن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کییرکگور، سورن
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی وتحلیلایماناز دیدگاه غزالی وکی یرکگور است ، وما ارا واندیشه این دو متفکر را در این پایانامهمورد ارز یابی قرار داد ه ایم .با این تفاسیر ما از این منظر تفاوت مختلف را از ایندو شاهد بوده ایم. که درذیل آن را به خلاصه ذکر می نمایم.به عقیده کی یرکگورایمان جهش و خطر کردن است و دلبستگی شورمندانه و بی حدّ حصر به سعادت ابدی است که فقط با انتخاب فرد مومن عملی میشود و نه تنها استدلالهای عقلی نمیتواند آن را تایید کند، بلکه چنین استدلال عینی و شواهد کافی ارزش ایمان را میکاهد.ایمان باور به پارادوکس است، پارادوکس تجسّد. او ایمان را از سنخ امور انفسی و باطنی میداند و از این رو به نظر وی امور آفاقی از جمله استدلالهای عقلی برای ایمان شایسته نیست و ایمان را والاترین فضیلتی است که انسان می تواند بدان نائل گردد. غزالی ایمان را صرف تصدیق قلبی میداند و استدلال عقلی می تواند آن را تایید کند.اما ایمانباید، در قول و عمل تجلی پیدا کند، چون مکمل و متمم آن است. او میاننظر خود و سلف صالح (اهل حدیث) هماهنگی ایجاد کرده و معتقد است که ایمان نوعی نور روشنگر ،فطری است که خدا از سر لطف در قلوب بندگانش می افکند. ایمان گاهی به صورت اعتقادی راسخ و سخت ازحاق ضمیر آدمی می جوشد و قابل توصیف نیست. حتّی ایمان ممکن است در نتیجه مشاهده اثری از انسانی پارسا و نظایر آن تحقّق یابد و ایمان را بر چهار رکن استوار مینماید .رکن اول؛معرفت ذات حق، رکن دوم؛صفات خداوند، رکن سوم؛افعال خداوند و رکن چهارم هم در سمعیات که شامل اثبات حشر و نشر و عذاب قبر میشود و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و ایمان از منظر قرآن
نویسنده:
سهیلا لطفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
عقل(منطق)
,
عقل گرایی حد اکثری
,
ایمان
,
عقلگرایی ان تقادی و عقلگرایی اعتدالی.
,
واژگان قرآن
چکیده :
چکیدهرابطه عقل و ایمان یکی از مهمترین مسائل در حوزه فلسفه دین است که در این پژوهش در صدد بررسی آن از منظر قرآن هستیم. سوال این است که آیا ایمان و باور دینی باید الزاماً مبتنی بر عقل و استدلال یقینی باشد؟ دیدگاههای مختلفی در این باب وجود دارد: عقلگرایی حداکثری، ایمانگرایی افراطی، ایمانگرایی معتدل، معرفت شناسی اصلاح شده، دیدگاه مصلحت اندیشانه یا اراده گرا، عقلگرایی انتقادی و عقلگرایی اعتدالی.دیدگاه قرآن در مورد این مسئله، عقلگرایی اعتدالی است. از منظر قرآن، عقل به عنوان معیار تشخیص درستی و نادرستی اعتقادات، حجت و معتبر است. قرآن برای اغلب آموزه های دینی مانند: وجود خدا، توحید، نبوّت و معاد براهین و استدلالهای عقلی اقامه کرده است و باورهای نادرست مشرکان و بت پرستان را با استدلالهای عقلی رد کرده است. از سوی دیگر، عقل محدودیتهایی دارد و قادر به فهم همه امور نیست و عواملی مثل گناه مانع ورود معرفت و خطاپذیری آن میشود و در اینجا رجوع به سنت در کنار عقل ضرورت مییابد.براهین قرآنی، مثل برهان جهان شناختی در اثبات وجود خدا، گر چه از نظر منطقی قاطع و صحیح هستند ولی این به این معنا نیست که قانع کننده برای همگان باشد چون مقام صدق از مقام اقناع و مقام علم از مقام ایمان جداست و ممکن است کسی با وجود صدق دلایل قانع نشود و با وجود علم به چیزی به آن ایمان نیاورد. قرآن عواملی چون: ظلم، آزادی هوی و هوس و مقدم داشتن زندگی دنیوی بر اخروی را برای عدم ایمان آوردن برخی ذکر کرده است.از منظر قرآن، عمل گرچه داخل در مفهوم ایمان نیست؛ ولی رابطهای دو سویه میان ایمان و عمل صالح وجود دارد به گونهای که نشانه ایمان عمل صالح است و از سویی خاستگاه عمل صالح، ایمان به خدا است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره عقلانیت در پرتو وحیانیت
نویسنده:
محمدعلی موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
کلام
,
هدایت الهی
,
وحی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
کلام
,
rationality
,
Religion
,
philosophy
,
تخیل(راه های معرفت)
,
وحی
,
ایمان
,
تخیل(مراتب علم)
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
چکیده :
عقل اگرچه در قلمرو روابط انسان با خود، خدا، مردم و طبیعت، نیازی حیاتی و لازم بهشمار میآید، و قلمرو شناخت و کارآیی آن نیز از حس فراتر میرود، اما نسبت به شهود قلبی و دادههای وحیانی نارسا بوده، و با فقر ذاتی که دارد برای هدایت انسان کافی نیست. البته عقل و خرد در هماهنگی همهجانبه با وحی میتواند انسان را به سعادت و امنیت برساند. انسانها در اصل برخورداری از عقل یکسان هستند، اما تعقل و خردورزی آنها متفاوت است. معرفت، عمل نیک، درخواست از خدا و تجربه میتواند عقل انسانی را افزایش دهد. همچنین در اندیشه اسلامی به کسی خردمند گفته میشود که عقل را در تمام ابعادش بهکار اندازد و پرورش دهد. بر این اساس، آنان که نسبت میان وحی و عقل را انکار میکنند، در حقیقت از معرفت وحی و عقل و ابعاد متنوع آن دو بیبهره هستند. عقل گاهی نقش زیربنایی را نسبت به دین ایفا میکند، و گاهی وسیله شناخت و ارتباط با خدا محسوب میشود. عقل در برخی موارد، نقش ملاک را عهدهدار میشود، و در مواردی دیگر، جوهر و اصل دین شمرده میشود. اما در هر زمانی تلازم میان عقل و دین ثابت است. میزان بهرهوری عقل از وحی، کشف و صدور حکم شرعی، و صدور فتوای محض عقلی و نسبتسنجی قضایای نقلی و شرعی میباشد. حجیت عقل ذاتی بوده، و فقهای شیعه برای استنباط حکم شرعی، در کنار کتاب و سنت همواره بر عقل تکیه کردهاند. بر اساس آموزههای اسلامی، ملازمه حکمی وسیعی میان عقل و نقل وجود دارد، تا جایی که صدور حکم یکی از آن دو، عین فتوای دیگر دانسته شده است. البته در حوزه ملاک احکام، توقیفی بودن احکام عبادات و مانند آن، عقل از توانایی کافی و لازم برخوردار نیست، و در این موارد، تنها اطاعت و فرمانبرداری از شرع میتواند موجب نجات و راهنمایی عقل باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت انسان در مواجهه با امر مطلق از منظر ملاصدرا و کیرکگور
نویسنده:
مهدیه مشفق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
امر مطلق
,
مواجهه
,
ایمان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا و کیرکگور دو تن از تأثیرگذارترین فیلسوفان دینی عصر خویش، به ترتیب در فلسفهی اسلام و مسیحیت بودهاند و لذا بررسی یکی از بنیادینترین مسائل فلسفهی دین، یعنی مواجههی انسان و امر مطلق (خدا)، نزد این دو فیلسوف از اهمیت بسیاری برخوردار است. ملاصدرا بر اساس نگرش وحدت تشکیکی خویش جهان را تجلیگاه وجودی واحد میداند که تمامی موجودات آن بنا به میزان بهرهی خود از آن به سطحی از کمال رسیده و در مسیر استکمالی خویش به جانب آن در حرکتند؛ انسان نیز به عنوان عالم صغیر که به تنهایی نمودی کوچک از صفات الهی است، در این حرکت جوهری به جانب مبدأ وجودی خویش در حرکت است. ملاصدرا برای این حرکت مراتبی قائل است که همان مراحل کمال است و در غایت این مسیر انسان به حدی از کمال میتواند برسد که از طریق علم حضوری تمام امور را شهوداً بشناسد؛ در این مرتبه او به حد اعلای قرب الهی دست یافته است؛ این مرحله نهایت تکامل عقل است و سالکِ عارف توانسته است برای رسیدن به آن بر تمام موانع کمال غلبه جوید. نزد کیرکگور مواجههی انسان با خدا نه از طریق حرکت جوهری، بلکه به واسطهی نوعی انتخاب آزادانه برای قرار گرفتن در سپهر ایمان، صورت میگیرد. کیرکگور بر خلاف ملاصدرا، مواجههی با خدا را مستلزم کمال عقل نمیداند، بلکه بالعکس باور دارد که برای تحقق این مهم میبایست از مرتبهی عقل گذر کرد. راه گذر از یک مرتبهی کمال به مرتبهی بالاتر نه تکامل دیالکتیکی عقل، بلکه انتخاب مسئولانه است و نفسِ انسانی نیز محصول همین انتخاب است: نفس یا «خود» تنها از طریق انتخاب ایمانی انسان شکل میگیرد و به عبارتی پیدایش نفس منوط به ارتباط با خداست. انتخابی چنین خطیر میان داشتنِ نفس و نداشتنِ آن، آن هم بدون هیچ راهنما و الگو و نیز در شرایطی که جهان عقل و اخلاق موقعیت سوژهی گزینشگر را درک نمیکنند، پدیدآورندهی احساسی است که کیرکگور آن را دلهره مینامد و وجود آنرا برای سوژهای که در این وضعیت اگزیستانسیال قرار گرفته است، ضروری میداند. این دلهره شرطِ ایمانی بودن انتخاب است و بدون آن، هر گزینهای که انتخاب شود از حیث ایمانی علیالسویه است.نگرش ملاصدرا و کیرکگور درباب استکمال نفس به سوی مواجهه با امر مطلق (خدا) از برخی جهات همانندیها و ناهمسانیهایی دارد که در تحقیق پیش رو بدانها خواهیم پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و اهداف تربیت با نظر به انسان کامل از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری
نویسنده:
مهدیه یوسفیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
روح
,
اختیار
,
اختیار
,
ازلیت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
انسان کامل (کلام)
,
علوم رفتاری
,
تربیت
,
نماز
,
نماز
,
ایمان
,
علوم و علوم کاربردی
,
علوم و علوم کاربردی
,
انصاری، عبداللهبن محمد
چکیده :
اهمیت و ضرورت تربیت آدمی بر همگان آشکار است. با وجود اختلاف مکاتب وگروه-های مختلف در مبانی و اهداف تربیت، هیچ مکتب وگروهی اهمیت تربیت را انکار نمیکند. این پژوهش با عنوان «مبانی و اهداف تربیت با نظر به انسان کامل از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری » به تبیین مبانی و اهداف تربیت در ابعاد دینی- اخلاقی، عاطفی و عقلانی میپردازد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی بوده و برای انجام آن از روش تحلیلی- توصیفی استفاده گردیده است.با تدبر در سخنان خواجه عبدالله انصاری، مبانی تربیت نظیر ترکیب انسان از جسم و روح، مختار بودن انسان، وجود تفاوتهای فردی بین انسانها، انسان غایت و هدفِ نظام آفرینش، بستن پیمان دوستی با خداوند، امانتدار بودن انسان، انسان موجود برگزیده و احسن، برخوردار بودن از هدایت تشریعی، جانشینی خداوند بر روی زمین، جهان مسخّر انسان، برخورداری از دل، نفس، عقل و عواطف مثبت و منفی، برخورداری از تمایل ذاتی به سوی خیر و نیکی استنباط گردید.با توجه به مبانی ذکر شده، اهداف تربیت نظیر تلاش در جهت حفظ سلامتی جسم و باروری روح، زمینه سازی برای ظهور و بروز اراده و اختیار، تکلیف متناسب با وسع آدمی، برخورداری از قابلیت غایت جهان بودن، احیاء و باروری پیمان دوستی الهی، زمینه سازی برای پاسداشت امانت الهی، رسیدن به جایگاه بالفعل تعظیم فرشتگان، آگاهی از لزوم هدایت تشریعی، متخلق شدن به اسماء و صفات الهی، تزکیه و تهذیب نفس، شکرگزاری، بالفعل کردن میل احسان و نیکی و انفاق به دیگران، توانایی استفاده صحیح از عواطف مثبت و منفی و پرورش بعد عقلانی استنباط شد. بر اساس این پژوهش پیشنهاد میگردد که در کتب درسی بخصوص کتب دینی از مبانی و اهداف تربیت از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری استفاده گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غیبت امام عصر در منظر فریقین از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
بهادر علی زیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غیبت کبری
,
اهل سنت
,
روایت
,
علوم انسانی
,
غیبت صغری
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
امام زمان (عج)
,
قرآن
,
شیعیان
,
غیبت صغری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سنت
,
غیبت
,
غیبت
,
غیبت
,
ایمان
,
koran
,
koran
,
traditions
,
koran
,
koran
,
traditions
,
koran
,
traditions
چکیده :
در این پایاننامه دیدگاه شیعه و سنی درباره غیبت امام عصر ع از منظر قرآن و سنت مورد بررسی قرار گرفته و حتیالامکان از منابع معتبر شیعه و سنی استفاده شده است. در بخش اول به مفهومشناسی غیبت پرداخته شده است. ابتدا معنای لغوی و نظرات لغویّن را مطرح و سپس معنا و مفهوم اصطلاحی غیبت را بیان نمودهایم. جایگاه ایمان به غیبت امام عصر ع نزد شیعه و سنی بحثی دیگر است که آن را تحلیل نموده و در ادامه، اقوال علمای شیعی و سنی درباره ولادت امام و سپس دیدگاه کلّی علمای اسلام درباه غیبت امام عصر ع را مطرح کردهایم و در انتها نتیجه این دیدگاهها را بیان نمودهایم.بخش دوم به بحث درباره اثبات غیبت امام عصر ع اختصاص دارد. در فصل اول به امکان اصل غیبت و در فصل دوم به اثبات غیبت امام عصر ع پرداخته شده است. در بحث امکان اصل غیبت به آیات قرآن کریم و روایات معصومین س استدلال کردهایم؛ ابتدا آیاتی که امکان غیبت از آنها استفاده میشود و سپس آیاتی که بر غیبت انبیا و اولیا دلالت دارند را بیان کردهایم. در بحث روایات نیز به ذکر احادیثی که راجع به غیبت انبیای الهی است پرداختهایم.در فصل دوم نیز به دو دسته از آیات و روایات استناد شده است: دسته اولِ آیات بر وجود امام عصر ع دلالت دارند و دسته دوم آیاتی هستند که به غیبت امام عصر ع تأویل یا تفسیر شدهاند. در بحث روایی نیز ابتدا احادیث را به دو دسته عام و خاص تقسیم نمودهایم و به بررسی آنها پرداختهایم. در ادامه اقرار و اعتراف علمای اهلسنت درباره غیبت امام عصر ع مطرح و در انتها نتیجهگیری شده است.بخش سوم درباه اقسام، علل و آثار غیبت است. در این بخش به پاسخ یک سوال مهم پرداخته شده است و آن اینکه چرا امام غائب شده و علت و حکمت غیبت آن حضرت چیست؟ در پاسخ به این پرسش، حکمتهایی که در روایات از ائمه هدی س ذکر شده است را بیان کردهایم.بخش چهارم به فواید غیبت آن حضرت اختصاص دارد. در این بخش به دو بحث پرداخته شده است: اول اینکه با تکیه بر آیات و روایات اثبات کردهایم که بر ایمان به غیب فوایدی مترتب است و در بحث دوم به ذکر فواید وجود امام غائب پرداختهایم؛ ابتدا فواید عمومی را بیان داشتهایم که تمام جهانیان چه زنده و چه غیرزنده را دربر میگیرد و سپس به فواید خصوصی غیبت که تنها مخصوص شیعیان است اشاره کردهایم.بخش پنجم در رابطه با شبهات و سوالات مباحث مهدویت است. در این بخش، شبهات را به سه دسته تقسیم کردیم: دسته اول مربوط به عقیده مهدویت و غیبت حضرت است، دسته دوم مربوط به مصداق مهدی است و دسته سوم مربوط به طول عمر آن حضرت میباشد. در مرحله بعد، چگونگی ارتباط با آن حضرت در عصر غیبت مطرح و پاسخ داده شده است و در انتها جمعبندی و نتیجهگیری نمودهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم هجرت از منظر قرآن و عترت (ع)
نویسنده:
حمیدالله عادلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهاد
,
دین
,
علوم انسانی
,
تبلیغ
,
مهاجرت
,
کفر
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
قرآن
,
الهیات(کلام جدید)
,
کافر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کافر
,
کفر
,
کفر
,
کفر
,
Religion
,
theology
,
ایمان
,
Theology
,
Theology
,
Advertising
,
Advertising
,
Theology
,
Advertising
,
migration
چکیده :
هجرت در لغت بهمعنای مفارقت بوده، و در اصطلاح بهمعنای مهاجرت از سرزمین کفر به سرزمین اسلامی است؛ سرزمینی که مهاجر بتواند با کتاب و سنت پیامبر اسلام( آشنا شود و به آن عمل نماید. بر این اساس، هجرت در لسان قرآن و روایات، بهعنوان یک اصل سازنده که دارای ابعاد مختلف اخلاقی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی، علمی، تربیتی و اقتصادی میباشد، مطرح شده است. با توجه به پیامدهای مثبت هجرت میتوان گفت که هجرت میتواند هم تکامل معنوی و هم تکامل مادی را در پی داشته باشد. هجرت دارای اقسامی است؛ هجرت اخلاقی و رهاییبخش؛ هجرت از سرزمین کفر و شرک و محیط آلوده برای حفظ دین و جان؛ هجرت علمی برای کسب علم و معرفت و فراگیری احکام الهی؛ هجرت تبلیغی بهمنظور تبلیغ دین اسلام و رساندن پیام دین به سایر انسانها؛ هجرت عبرتانگیز برای عبرت گرفتن از سرنوشت اقوام پیشین؛ و هجرت اقتصادی با هدف بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی. از سوی دیگر، هجرت از آثار و فواید معنوی و مادی نیز برخوردار است، که آمرزش گناهان و رفتن به بهشت، جزء آثار معنوی آن بهشمار میرود. اموری از قبیل گشایش در زندگی را نیز میتوان جزء آثار مادی هجرت دانست. در قرآن کریم از هجرت ابراهیم(، هجرت موسی(، هجرت اصحاب کهف، و هجرت پیامبر گرامی اسلام( نام برده شده است. بررسی تاریخ صدر اسلام نیز نشان میدهد که بنای نخستین مسجد در اسلام، تاسیس حکومت دینی، ایجاد اخوت بین انصار و مهاجرین و اذن جهاد، از مهمترین پیامدهای هجرت مسلمانان صدر اسلام بهشمار میرود. مسأله هجرت در قرآن از ویژگیهایی همچون ایمان، جهاد و صبر برخوردار است. در حقیقت، هجرت از صفات مومنین واقعی بوده، و موجب تحمل سختیها گردیده، و عامل اصلی پیروزی اسلام در برابر دشمنان دین میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار دنیوی ایمان به معاد در نهج البلاغه و شروح آن
نویسنده:
ابوالفضل امیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
باور
,
معاد(کلام)
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
معارف اسلامی
,
معاد(فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
در معنا و مفهوم « ایمان » شاخص قلبی بودن و توام با عمل بودن از اهمیت والایی برخوردار است. لذا باید در نظر داشت که صرف ایمان ظاهری به معاد، مستلزم آثار مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نمیباشد. گاهی پیش میآید که افراد، علی رغم ایمان به معاد، نسبت به آن دچار غفلت و فراموشی میشوند که این مساله ایجاب میکند که با موانع یاد معاد مقابله شود. برخی از مهم ترین موانع یاد معاد: آرزوهای طولانی، غفلت، دنیاگرایی و... میباشد؛ اما در مقابل، شاخص هایی نیز وجود دارد که می-توان با در نظر گرفتن آنها، همواره به یاد معاد بود؛ از جمله: پرداخت زکات، اقامهی نماز، زنده نگه داشتن یاد مرگ، عبرت از تاریخ، و عقل و... در میان مفاهیم معنوی، هیچ کدام به میزان ایمان به معاد نمی-تواند در سامان دادن جامعه و افراد در ابعاد مختلف، مثمر ثمر واقع شود؛ زیرا خود مفهوم ایمان به خداوند نیز در اثر ترس از عقوبت در سرای آخرت، منجر به آثار مثبت میگردد. ایمان به معاد، دارای آثار مثبت فراوانی در عرصههای مختلف میباشد؛ در بعد فرهنگی: تقویت روحیهی دین پروری، توبه و استغفار از گناهان، عملگرایی به قرآن، دوری از کارهای حرام، تعدیل شهوت و... در بعد اقتصادی: از بین رفتن فاصلهی طبقاتی، امنیت اقتصادی، عدم مال دوستی، تقسیم عادلانهی بیت المال، پرهیز از خیانت اقتصادی، توجه به کسب روزی حلال و... در بعد اجتماعی: امتیاز ندادن به خویشاوندان، کوشا بودن در اجرای عدالت، خیر خواهی برای دیگران، همیاری اجتماعی و کمک رساندن به دیگران، و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
تعداد رکورد ها : 402
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید